Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 26.03.2020 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 19306 [Testy a predstavenia - Test]
Štandardná Africa už na prvé stretnutie prekvapí tým aká je "malá". Naozaj jej tie zmeny prospeli a vyzerá štíhlo, kompaktne a doslova láka do terénu. Kolesá sú stále klasické dušové, predné plexi je maličké, nádrž úzka a zadok je štíhly ako na nejakom ostrom endure. Zo sedla bez problémov dosiahnem na zem oboma nohami (mám 182cm) a to aj pri zvihoch 230/220 mm a svetlej výške 250 mm.
Riaditka sú trochu vyššie ako mala CRF1000 čo je len dobre. Prístrojovka je dobre umiestnená, dobre viditeľná a napriek tomu s tým malým plexi jazdcovi predná kapota vôbec neprekáža vo výhľade. Celkovo Afrika teraz láka vyslovene kompaktným vzhľadom do terénu a tam sme aj trávili s ňou najviac času.
Nový motor je o poznanie silnejší. Na papieri sa to možno nezdá, ale keď vysadnete do sedla tak určite ten rozdiel spoznáte hneď. Nová Afrika je teraz motoricky dravejšia, má viac sily v celom spektre otáčok a treba povedať že je po otáčkach aj hodne hladná. Zvuk z výfuku toto celé podporuje, navyše je tu prívera, ktorá zlepšuje nielen priebeh výkonu ale aj zvukový prejav.
Postoj v stupačkách je teraz lepší ako u predchodcu vďaka vyšším riaditkam. Takto mi sadla do ruky úplne dokonale. Len riaditka na všetkých motorkách boli akosi moc sklopené, čo je vec ktorú sme vyriešili rýchlo a ľahko. Nízke plexi je v teréne super, nebráni vo výhľade a nezavadzia pri jazde v stupačkách keď sa jazdec chce nakloniť vpred.
Jazdili sme hlavne rýchle šotoliny a tam sa Afrika ukázala ako svižný Rally bike. Podvozok je na štandardnej Afrike naladený už tvrdšie ako mala prvá generácia a tiež jej to prospelo. Napriek fakt rýchlej jazde, ktorú si česko-slovenský testovací tím dopriaval som nikdy nenachytal prednú vidlicu na dorazoch. Je to podvozok o ktorý sa jazdec môže oprieť aj keď ide v kúdole prachu za svojím kolegom a nevidí úplne dokonale na cestu.
Čo sa týka elektroniky tak je tu teraz široká možnosť nastavenia. Ako som spomínal po pomerne krátkom čase som to vedel dobre ovládať z riadidiel. Na ceste sú asistenčne systémy fakt užitočné. Do terénu som, ale po krátkej chvíli začal prepínať. Trakčná kontrola mi v teréne nevonia, ale v rámci zvedavosti som jazdil nejaký čas aj na najnižšom stupni 1. Konštruktéri znovu posunuli mieru intervencie nižšie ako u predchodcu a tak sa dá na najslabšom nastavení pomerne dobre zabaviť driftovaním a pritom sú tam ešte nejaké tie zadné dvierka. Na vypnutie trakčnej kontroly tu už nemáme vlastné tlačidlo, ale dá sa to aj za jazdy a pomerne rýchlo dlhším podržaním tlačidla.
Horšie je to ale s ABS, aj keď treba povedať že pribudol režim offroad, ktorý naozaj nie je zlý. Na vypnutie ABS na zadnom kolese je nutné zastaviť, podržať dlhšie jedno tlačidlo a potom ešte potvrdiť otázku na displeji. Predsa len dedikované tlačidlo na vypnutie ABS u predchodcu bolo lepšie. Treba ale povedať, že toto moderné ABS v teréne funguje naozaj dobre a nie je to pre mňa ako jazdca tak obmedzujúce ako trakčná kontrola. Okrem toho je tu ešte wheelie systém proti dvíhaniu predného kolesa. Všetky 3 systémy sa po vypnutí kľúčika nastavia do najslabšieho nastavenia.
Štandardná Africa sa vyprofilovala viac do terénu, štíhlejšia, ľahšia, s malým plexi, lepším podvozkom, agresívnym motorom a lepšou ergonómiou v stupačkách. Nevýhodu som našiel v tom, že chýba zadný nosič a tým pádom aj madlo, za ktoré by sa dalo s motorkou manipulovať. Štíhly zadok je síce sexy ale nie moc praktický.
Kompaktná, štíhla, ľahšia, super postoj, živší motor, voliteľná automatická prevodovka | chýba vzadu madlo a nosič batožiny, dobrá alektronika, ale zas je toho viac čo treba vypínať :-) |
Do tejto konkurencie som zahrnul viac offroad orientované biky - na ďalšej strane nájdeš aj konkurenciu Adventure Sports a tam budú ďalšie biky. Takže ako prvá rozhodne KTM 790 Adventure R ktorá je trochu slabšia a o 15 kg ľahšia. Inak sa môžu jedna druhej postaviť čelom a v teréne sú porovnateľnými súpermi. KTM má o chlp vyššie zdvihy, možno je trochu odolnejšia a aktuálne o 300 EUR lacnejšia.
Pokračujeme BMW F 850 GS ktorá sa ukázala ako veľmi kompaktná a čiperná motorečka s ktorou je radoť v teréne blbnúť. Výkonovo je ako väčšina konkurencie nastavená na zákonných 70kW teda menej ako Africa, je o kvapku ťažšia a podvozo má nižšie zdvihy (navyše predok bez nastavenia :-( ) Základná cena BMW je ak obýva zvykom nižšia, ale pár vecí si treba ešte prikúpiť aby mala výbavu ako KTM či Honda.
Sľubne vyzerá novinka Triumph Tiger 900 Rally - vysoké zdvihy, o 8 kg ľahšia, nastaviteľný podvozok a slušná výbava s 95 koňový trojvalcom a cena takmer identická ako Africa (Tiger v ponuke aj ako Rally Pro).
No a konkurenciu doplním ešte o Yamaha Ténéré 700 ktorá je síce o poznanie slabšia, ale aj o 15 kíl ľahšia, služný podovozok, skvelá v teréne, iba záklaná elektronika a parádna cenovka pod 10 tisíc EUR. Čo Tenerka na ceste stratí to v teréne získa.
No a tradične musím doplniť obvyklú formulku: Honda jediná ponúka automatickú prevodovku DCT za 1000 eur príplatok.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: CRF1100L Africa Twin Adventure Sports, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Foto: | |||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Honda | KTM | BMW | Triumph | Yamaha |
Model: | CRF1100L Africa Twin | 790 Adventure R | F 850 GS | Tiger 900 Rally | Ténéré 700 |
Rok: | 2020 | 2020 | 2020 | 2020 | 2020 |
Novinka: | NOVINKA 2020 | NOVINKA 2020 | |||
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | |||||
Typ motora: | dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | radový trojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1084 ccm | 799 ccm | 853 ccm | 888 ccm | 689 ccm |
Max. výkon: | 102.0 k (75.0 kW) / 7500 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 8000 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 8250 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 8750 ot. | 73.4 k (54.0 kW) / 9000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 105 Nm / 6250 ot. | 88 Nm / 6600 ot. | 92 Nm / 6250 ot. | 87 Nm / 7250 ot. | 68 Nm / 6500 ot. |
Kompresný pomer: | 10,1:1 | 12.7:1 | 12,7:1 | 11.27:1 | 11.5 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 92 mm × 81,5 mm | 88 x 65,7 mm | 84 x 77 mm | 78 x 61.9 mm | 80 x 68.6 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT) | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 230 mm | 240 mm | 204 mm | 240 mm | 210 mm |
Zdvih vzadu: | 220 mm | 240 mm | 219 mm | 230 mm | 200 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová, 4 piestik | dvoj kotúčová 2 piestik | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 320 mm | 305 mm | 320 mm | 282 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21M/C 54H | 90/90-21 | 90/90-21 54 V | 90/90-21 | 90/90 R21 M/C 54V M+S |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 256 mm | 260 mm | 265 mm | 255 mm | 245 mm |
Pneu vzadu: | 150/70R18M/C 70H | 150/70-18 | 150/70-R17 69 V | 150/70R17 | 150/70 R18 M/C 70V M+S |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 204 kg | 189 kg | 196 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 226 kg | 229 kg | 205 kg | ||
Výška sedla: | 850 mm | 880 mm | 860 mm | 850 mm | 880 mm |
Rázvor: | 1575 mm | 1528 mm | 1593 mm | 1551 mm | 1590 mm |
Dĺžka: | 2330 mm | 2305 mm | 2365 mm | ||
Šírka: | 960 mm | 922 mm | 935 mm | 915 mm | |
Výška: | 1395 mm | 1350 mm | 1452 mm | 1455 mm | |
Svetlá výška: | 250 mm | 263 mm | 240 mm | ||
Objem nádrže: | 18.8 l | 20 l | 15 l | 20 l | 16 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 200 km/h | ||||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.8 s | ||||
Spotreba paliva: | 4.9 l/100km | 4.8 l/100km | 4.1 l/100km | 5.2 l/100km | 4.5 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 287 km | cca 312 km | cca 274 km | cca 288 km | cca 266 km |
Servisný interval: | 12000 km | 15 000km | 10 000km | ||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii | za príplatok | za príplatok | áno, v sérii | |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok | ||
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
El. Podvozok: | nie | nie | za príplatok | ||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | ||||
Quick-shift: | za príplatok | ||||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | áno, v sérii | |||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Automatická prevodovka: | za príplatok | ||||
Iná výbava: | plne nastaviteľný podvozok, dušové pneu, systém na zamedzenie dvíhania predného kolesa | USD 48mm WP vidlica | USD vidlica | podvozok SHOWA nastaviteľná kompresia, predpätie, útlm vpredu a predpätie a útlm vzadu | |
Poznámka: | |||||
Poznámka: | DCT 236 kg Cena 03/2020: 13 790 EUR (DCT +1000 EUR) | Cena 03/2020: 13 490 EUR | Cena 03/2020: od 12 112 eur | Dostupná aj verzia Rally Pro: LED hmlovky, obojsmerný quick-shifter, vyhrievané sedadlá a systém kontroly tlaku pneumatík TPMS (201 kg) Cena 05/2020: od 14 080 eur | Oficiálna cena: 9 590 € Prvé dodávky plánované na júl 2019 - cez objednávkový systém ktorý sa spustí 27. 3. 2019. |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: CRF1100L Africa Twin Adventure Sports, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 26.03.2020 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 137308 | Včera: 147796