Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 20.10.2017 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 11727 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Na začiatok pre mňa už tradičná voľba – 250 na zahriatie a zoznámenie sa s traťou. Predsa len trochu slabšia, menej ostrá, bude ku mne snáď dosť prívetivá. Zahrievame trochu motory povytiahnutím sytiča – zvuk je klasika, na nerozoznanie od karburátorového predchodcu, ale po zahriatí takmer úplne mizne typický dym z výfuku. Krásna je aj reakcia na pridanie plynu. Vysadáme do sedla a ideme na to.
Na začiatok hneď taký výjazd po kamenistej ceste a poriadne strmo. Je to veľmi rýchla cesta, ktorú zvládne aj 4x4 offroad auto, ale my tu pálime nepomerne rýchlejšie a pripadám si skôr ako na rally piste ako na endure. Výjazd ale nemá konca a ja už po pár minútach začínam cítiť predlaktia? To hádam nie. Hore sa čakáme a vidím, že nie som sám. Pokračujeme takou klasickou namotanou traťou, zákruty, krátke rovinky a všetko z kopca a do kopca. Na naše pomery hodne veľa kameňov, my sme zvyknutí na viac blastisté terény. Netuším ako to bude na mokrých kameňoch držať, ale podvozok húsky ma presviedča, že to nebude žiadny problém. Keď stojíme druhýkrát, už som správne zahriaty a ruký sú v pohode, bol to len klasický prvotný šok.
Odbáčame do lesa, točíme strmo dole, blato, korene, kamene a priamo cez les natiahnutý terén. To je enduro presne ako u nás. Ľahučký dvojtakt tu vyťahuje svoje silné zbrane. Vedie sa s ľahkosťou zjazdového bicykla, smeruje kam ja chcem a mám pocit, že rieši všetko sám a mňa tu hádam ani nie je treba. Potom krásna rally spojovačka s kopou mlák a koľají a dostávame sa k potoku. Prekrižovať ho nie je problém, ale za ním je výjazd po dosť veľkých skalách, pomedzi ktoré tečie voda, ktorá vymyla dve koľaje. V jednej som to zapichol a zostal stáť. Tak predsa – nebude to také ľahké...
Na rozbeh treba nadávkovať krútiak dvojtaktu na zadné kolo, ale len tak decentne. Mokré balvany nemajú zas toľko trakcie. Tu príde vhod neuveriteľne mäkučká hydraulická spojka Magura. Fakt stačí ukazovák a spojku minimálnou silou udržíš v zábere. Krása týchto enduráckych dvojtaktov tu vynikne naplno. Rozbieham sa bez problémov hneď do stupačiek a po chvíli sa dokonca vyhupnem z koľaje na strednú príjemnejšiu stopu.
Po krátkom presune znovu náročnejší úsek. Otočka okolo nohy do strmého výjazdu a v ňom ako inak, valiaca sa voda a kamene. Je tu trochu zápcha, lebo úsek narobil problémy aj jazdcom predo mnou. Ja už som sa ale v predchádzajúcom úseku skamarátil so spojkou i dva-a-polkou, ktorá aj keď je menšia z dvojice, má krútiaku na takéto technické vecičky naozaj dosť a prechádzam to ako sa vraví „s prstom v nose...“ Vlastne tak to prechádza Huska.
Ďalšími lesnými výjazdami naberáme výšku a dostávame sa na lúku s umelými prekážkami. Tu prechádzame a preskakujeme pneumatiky a sekciu veľkých balvanov, a to rovno niekoľkokrát a robíme prvé fotky. Huska to zasa zvláda bravúrne, nemám s tým žiadne problémy, všetko rieši ľahúčka spojka, ten motor, ktorému keď poriadne otvoríš plyn, vyletí dopredu a potom už podvozok, ktorý to vyžehlí... Doslova radosť jazdiť.
Kolo dokončujeme technickým zjazdom po koreňoch a takou rýchlou pistou dole kopcom až do cieľa. Tu oceňujem brzdy. Vpredu je tiež Magura, ktorá má inú charakteristiku ako Brembo a veľmi dobre sa dávkuje. Ovláda sa minimálnou silou rovnako ako spojka a nejde hneď do plného brzdného účinku. Na potešenie veľmi podobne je na tom i zadná brzda, ktorá je zvyčajne typu ON/OFF a v krosových čižmách sa nie vždy dobre podarí trafiť správne množstvo brzdného účinku. Hlavne keď na motorke sedíte prvých cca 20 minút :-) Tu je to však úplne inak a musím povedať, že sa mi to páči.
Kolo sa mi zdá veľmi rozmanité a dosť zaujímavé. Na pomery našich enduro tratí je tam pomerne dosť ľahkých a tým pádom fakt rýchlych sekcií. Všetko je ale hodne rozmočené. No a k tomu tie technické pasáže dávajú možnosť motorku vyskúšať v rôznych podmienkach.
Po krátkej prestávke prišiel čas vyraziť na trať na trojkilečku. Zrýchľuje sa celá jazda, pretože trať už trochu poznáme a aj preto, čo sa skrýva po nádržou tejto enduro rakety. Ovládateľnosť a pocit z jazdy na nerozoznanie od 250-tky, a ten motor v každom smere ponúka o trochu viac. Najviac to cítiť keď dáš motoru príležitosť otvoriť výfukovú príveru na maximum. Tak to letí a zrýchľuje až neuveriteľne, čo si v tom dlhom a rýchlom prvom výjazde vychutnávam neskutočne. Akurát moje ruky z toho nemajú veru radosť...
Fajnovo zrýchľujem aj na tej zákrutovej namotávke. Vo výjazdoch zo zákrut využívam aj vyššie kvalty, pri ktorých motorka až tak nehrabe. Keď je to veľmi divoké, nie je problém dať skôr vyšší kvalt – 300-vka to s prehľadom zožerie, moto je stabilnejšia a lepšie akceleruje.
Vo výjazde za potokom, kde som zostal s 250-tkou visieť, síce znovu schádzam do rovnakej koľaje, ale nezastavujem, 300-vka ma na malý plyn vyťahuje ďalej. Je to naozaj nezvyčajný zvuk – ako takto podtočený dvojtakt húka, ale neoblomne ťahá ako nasrdený pes Husky. Dole ťahúň, hore šprintér, to je tento motor. Keď to zbabrem ja, môžem sa oprieť o tú silu, ktorú dokáže dole ponúknuť, prípadne si pomôžem spojkou a môžem preskákať takmer čokoľvek. A keď to nezbabrem a mám na to, môžem poriadne otočiť plynom a vypustiť von krakena. A to je moment, ktorý ma na tej jazde nesmierne baví.
V podstate keď sa nad tým zamýšľam, nenachádzam na 300-vke žiadne nevýhody oproti 250-tke. Rozdiel v hmotnosti v podstate neexistuje, podvozkom a brzdami sú si rovné, takže je to len motor. Povedať že 250 je slabá, by bolo prisilné kafé. To určite nie, napriek tomu sa mi akosi lepšie jazdí na trojkile. Ono predsa len je tam viac sily a aj väčšia výbušnosť, ktorá ma fakt baví a na tých rovnejších a-la rally úsekoch ju viem aj využiť.
A ešte je tu jedna vec, a to brzdenie motorom. Je známe že u dvojtaktov chýba, ale s príchodom vstrekovania sa to mierne zmenilo. Obe Husqvarny trochu motorom brzdia, tristovka o kvapku viac, ale netreba čakať brzdný efekt ako na štvortakte. Možno je to tým, že vstrek paliva a oleja je oddelený, takže po zatvorení plynu nejde do valca žiadny benzín, ale olej ísť môže.
Po výdatnom obede sme boli už fajnovo rozjazdení a domáci jazdci Łukasz a Ewa sa nás opýtali, či sme ready aj na nejaké náročnejšie "up-hills", teda výjazdy. Presunuli sme sa do hory a po ľavej ruke strmý les a množstvo nekonečných výjazdov. Náročnosť aj toho najľahšieho vysoká. Na prvý pokus som ho nedal. Na druhý to už šlo, ale nebola to veľká sláva. Bola to kombinácia všetkého, čo si môžete vo výjazde predstaviť. Rozbeh z rozmočenej lúky, už tu bol problém nabrať rýchlosť. Potom strmo hore po skalách v blate pomedzi čo tiekla voda s dvomi odskokmi na "medziposchodie". No a potom hlboké blato, stále rozmáčané malým potôčikom a cez to rozbeh do nakloneného výjazdu... Tam mi zvyčajne došla rýchlosť, pretože na šikmine stále uteká zadné kolo a tu som sa vydriapal hore už len silou dvojtaktu v nízkych otáčkach a jemným dávkovaním krútiaku cez spojku. Obdivuhodné schopnosti týchto motorov. Celý výjazd mal tak 200 - 300 m...
No a výjazdov tam bolo viac, ale všetky boli ešte horšie. Žiaden ďalší sa mi nepodarilo dať až hore. Vždy som skončil tak po 50 až 100 m podľa náročnosti. Jeden bol komplet v koryte, kde sa valila voda. Iný bol zas cez korene stromov a balvany, kde v polke bol už vypilovaný pol metra vysoký schod na koreň stromu po mnohých neúspešných pokusoch jazdcov tade prejsť a podobné chuťovky. Poviem vám, nenudili sme sa...
No a potom sme nevymysleli nič iné iba pustiť sa strmo dole priamo kamenným potokom.
Toto bola fakt zábava. Už len sa v tom potoku niekde otočiť bola výzva. A potom strmo hore, oproti sa valí voda a balvany od veľkosti futbalky až po rozmer mikrovlnky... Proste krása. Všetky tieto extrémnejšie veci som skúšal na 300-vke a musím povedať, že to bola lahoda. Chce to aj rýchlosť, ale aj jemnú prácu s plynom, pretože na takom podklade a pri neustálom odskakovaní zadného kolesa nemôžeš len držať plný. S plynom sa nádherne pracuje a tento motor má neuveriteľnú odolnosť pred zdochnutím pri ubraní plynu. Často nie je čas ani na spojku, a dvojtakt krásne ťahá hore do toho kopca.
Na konci potok križoval cestu (po ktorej sme mali normálne jazdiť) a samorejme to tam bolo už úplne strmé, bolo potrebné na tú cestu vyskočiť. Ak by som zastavil tesne pred tým, tak to nedám, už tak som sa snažil, aj keď mi to nevyšlo celkom ukážkovo:
... a tak som sa v tom potoku aj trochu okúpal. Ale Huska bola hore. A to je dôležité.
Podľa mňa presne do takéhoto terénu sú ľahké dvojtaktné endurá určené. Teda niežeby nezvládali "bežné" enduro trate, ale extrémne prekážky sú pre nich tou pravou výzvou. A tu podľa mňa vedia aj vyniknúť.
Aké dať resumé? Fakt ťažký oriešok. Dvojtaktov dnes nie je na trhu veľa a vyzeralo to, že norma EURO4 im bude definitívne klincom do hrobu, keď iní výrobcovia ich prestali produkovať už dávnejšie. Teraz veľká vďaka inžinierom a manažérom za to, že to nevzdali a pustili sa do neľahkej úlohy zachovať tento typ motora i v tejto dobe. Kto sa na tom odvezie, ak aj neprepadne čaru dvojtaktu, určite dokáže uznať, že je to niečo úplne iné (ako 4T) a má to svoje pozitívne stránky. Oproti karburátoru poskytuje vstrekovanie len samé výhody a zároveň dáva takmer identický pocit z jazdy a prejavu motora. Naozaj sa nie je čoho báť v dobe, keď striekačky sú dávno v každom štvortakte a fungujú spoľahlivo. Pokrok sa proste nedá zastaviť...
No a tradičný rébus 250i verzus 300i? Budem sa opakovať a budem znovu zaujatý až až, lebo... Lebo je to tak, moja srdcovka je 300. Nemám na to rozumné argumenty, nie je to určite tým, že by mi bola 250 slabá, je to len tým, že mi proste viac sadla, alebo len tým klasickým – síce to neprotebujem, ale chcem! … Chcem! … Chcem! … A chcem! :-)
ukážková ľahkosť ktorú má asi len dvojtakt, skvelá jedným prstom ovládateľná spojka, dávkovateľné brzdy, super ťah motora aj v spodných otáčkach a ochota „nezdochnúť“, výhody vstrekovania (spotreba, nie je potrebné miešať olej a benzín) | cena |
No čo si tu povedať – svet dvojtaktov je už dávno trochu vyľudňený. Japonci to zabalili dávno a majú v ponuke už len štvortakty. Netvrdím, že to je zlé, tie sa už poriadne etablovali vo svete endura a zbierajú úspešne jeden titul za druhým.
Samozrejme, môžete mať takmer to isté v oranžovom (KTM 250 EXC TPI a 300 EXC TPI), a tak aspoň napíšem v čom sú rozdiely oproti KTM: Husqvarna má mierne inú ergonómiu rámu, kyvku s prepákovaním, hydraulickú spojku a brzdy Magura, vidlicu Xplor a v sérii nastavenie predpätia bez náradia, karbónovo-polyamidový podsedlový rám, kolesá DID, riadidlá Pro Taper a frézované okuliare. Je to trochu bohatšia výbava a pre niekoho je dôležité aj použitie prepákovania.
Dvojtakty ponúkajú ešte dvaja tradiční enduro producenti zo starého kontinentu Gas-Gas a Beta. Oba stroje sú dobre etablované a medzi endurákmi dobre známe. Aj v tomto čase ich výrobcovia ponúkajú s tradičnými karburátormi. Gas Gas po nejakých tých problémoch vstáva z popola a svoje EC 250 / EC 300 kompletne prekopal, vybavil novým rámom, novými podvozkami KYB, kolesami Excel atď. Ďalšou možnosťou je potom talianska Beta RR 300, ktorá ma tiež prekopaný motor, nový rám, schudla takmer 5 kg, podvozok Sachs, li-on batériu a tiež kolesá Excel.
Lákadlom v prípade Bety a Gasu môže byť aj cena. Talianku či Španielku môžete mať totiž za cca 7 a pol tisíca eur, čo je trochu lacnejšie ako Husqvarna či KTM. No ale je fajn, že aj v roku 2018 si môžete vyberať enduro aj spomedzi dvojtaktov.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Martin Matula, Miro Lacko, Husqvarna,press
Motocykel na test poskytla spoločnosť Husqvarna motorcycles SK. Redaktor Motoride.sk jazdil v oblečení KINI a prilbe Suomy od firmy Styx.
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Husqvarna | Husqvarna | KTM | KTM |
Model: | TE 250i | TE 300i | 250 EXC TPI | 300 EXC TPI |
Rok: | 2018 | 2018 | 2018 | 2018 |
Novinka: | NOVINKA 2018 | NOVINKA 2018 | NOVINKA 2018 | NOVINKA 2018 |
Kategória: | Enduro | Enduro | Enduro | Enduro |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) |
Objem: | 249 ccm | 293.2 ccm | 249 ccm | 293.2 ccm |
Vŕtanie x Zdvih: | 66.4 x 72 mm | 72 x 72 mm | 66.4 x 72 mm | 72 x 72 mm |
Palivový system: | vstrekovanie TPI | vstrekovanie TPI | vstrekovanie TPI | vstrekovanie TPI |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 300 mm | 300 mm | 300 mm | 300 mm |
Zdvih vzadu: | 330 mm | 330 mm | 310 mm | 310 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm | 260 mm | 260 mm | 260 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 | 90/90-21 | 80/100-21 | 80/100-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 140/80-18 | 140/80-18 | 140/80-18 | 140/80-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Hmotnosť s náplňami: | 105.2 kg | 105.4 kg | 103 kg | 103 kg |
Výška sedla: | 960 mm | 960 mm | 960 mm | 960 mm |
Rázvor: | 1495 mm | 1495 mm | 1482 mm | 1482 mm |
Svetlá výška: | 370 mm | 370 mm | 370 mm | 370 mm |
Objem nádrže: | 9.25 l | 9.25 l | 9 l | 9 l |
Doplnková výbava: | ||||
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok | za príplatok |
Iná výbava: | el. aj kick štartér, el. ovládaný vstrek oleja aj benzínu | el. aj kick štartér, el. ovládaný vstrek oleja aj benzínu | el. aj kick štartér, el. ovládaný vstrek oleja aj benzínu | el. aj kick štartér, el. ovládaný vstrek oleja aj benzínu |
Poznámka: | ||||
Poznámka: | hydraulická spojka a brzda Magura kyvka s prepákovaním Karbon-polyamid podsedlový rám Vidlica Xplor s preload nastavením kolesá DID, riaditka Pro Taper * Hmotnosť s náplňami bez paliva Cena 09/2017: 9 310 EUR | hydraulická spojka a brzda Magura kyvka s prepákovaním Karbon-polyamid podsedlový rám Vidlica Xplor s preload nastavením kolesá DID, riaditka Pro Taper * Hmotnosť s náplňami bez paliva Cena 09/2017: 9 660 EUR | * Hmotnosť s náplňami bez paliva Cena 06/2017: 9 090 EUR (SixDays 9 590 EUR) | * Hmotnosť s náplňami bez paliva Cena 06/2017: 9 449 EUR (SixDays 10 090 EUR) |
Foto: | |||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Husqvarna | Husqvarna | GAS GAS | GAS GAS | Beta |
Model: | TE 250i | TE 300i | EC 300 | EC 250 | RR 300 |
Rok: | 2018 | 2018 | 2018 | 2018 | 2018 |
Novinka: | NOVINKA 2018 | NOVINKA 2018 | NOVINKA 2018 | NOVINKA 2018 | NOVINKA 2018 |
Kategória: | Enduro | Enduro | Enduro | Enduro | Enduro |
Motor: | |||||
Typ motora: | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) |
Objem: | 249 ccm | 293.2 ccm | 299.3 ccm | 249.3 ccm | 293.1 ccm |
Kompresný pomer: | 11,9:1 | ||||
Vŕtanie x Zdvih: | 66.4 x 72 mm | 72 x 72 mm | 72,0 x 72,0 mm | 66,4 x 72,0 mm | 72 x 72 mm |
Palivový system: | vstrekovanie TPI | vstrekovanie TPI | karburátor Keihin PKWS 38 mm | karburátor Keihin PKWS 38 mm | karburátor |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 300 mm | 300 mm | 300 mm | 300 mm | 295 mm |
Zdvih vzadu: | 330 mm | 330 mm | 310 mm | 310 mm | 290 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm | 260 mm | 260 mm | 260 mm | 260 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 | 90/90-21 | 90/90 - 21 | 90/90 - 21 | 90/90-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm | 220 mm | 220 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 140/80-18 | 140/80-18 | 140/80 - 18 | 140/80 - 18 | 140/80-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 105 kg | 105 kg | 104 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 105.2 kg | 105.4 kg | |||
Výška sedla: | 960 mm | 960 mm | 960 mm | 960 mm | 930 mm |
Rázvor: | 1495 mm | 1495 mm | 1480 mm | 1480 mm | 1482 mm |
Dĺžka: | 2285 mm | 2285 mm | 2172 mm | ||
Šírka: | 825 mm | 825 mm | 807 mm | ||
Výška: | 1260 mm | 1260 mm | 1270 mm | ||
Svetlá výška: | 370 mm | 370 mm | 320 mm | ||
Objem nádrže: | 9.25 l | 9.25 l | 10 l | 10 l | 9.5 l |
Doplnková výbava: | |||||
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Iná výbava: | el. aj kick štartér, el. ovládaný vstrek oleja aj benzínu | el. aj kick štartér, el. ovládaný vstrek oleja aj benzínu | elektro aj kick štartér | elektro aj kick štartér | |
Poznámka: | |||||
Poznámka: | hydraulická spojka a brzda Magura kyvka s prepákovaním Karbon-polyamid podsedlový rám Vidlica Xplor s preload nastavením kolesá DID, riaditka Pro Taper * Hmotnosť s náplňami bez paliva Cena 09/2017: 9 310 EUR | hydraulická spojka a brzda Magura kyvka s prepákovaním Karbon-polyamid podsedlový rám Vidlica Xplor s preload nastavením kolesá DID, riaditka Pro Taper * Hmotnosť s náplňami bez paliva Cena 09/2017: 9 660 EUR | vidlica KYB ø48 mm, AOS system, closed cartridge plne nastaviteľný tlmič KYB, prepákovanie koleśa Excel + Metzeler Six Days Kotúče NG, brzdy Nissin, spojka Magura výfuk FMF LED svetlá EURO4 Cena 10/2017: 7 575 EUR | vidlica KYB ø48 mm, AOS system, closed cartridge plne nastaviteľný tlmič KYB, prepákovanie koleśa Excel + Metzeler Six Days Kotúče NG, brzdy Nissin, spojka Magura výfuk FMF LED svetlá EURO4 Cena 10/2017: 7 575 EUR | Nový rám podvozok Sachs li-on batéria kolesá Excel Cena 10/2017: 7.590,- EUR |
Pridané: 20.10.2017 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 131598 | Včera: 246328