Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

Hodnotenie: (3 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (22)  [Verzia pre tlač] Tlač

Nechcená Yamaha R-6

 Zdieľať

Pridané: 14.07.2005 Autor: tlmic
Čitatelia: 22104 [Vaše stroje - Moja motorka]

Prvý motocykel som kúpil vo veku keď som si pripisoval k môjmu veku štvrtý krížik, to je vek kedy mnohí končia, prípadne skončili. Začal som si plniť chlapčenský sen a motorky som menil ako ponožky (teda tie si mením trošku častejšie). Po predchádzajúcich štyroch motocykloch som pátral po nejakom peknom „ naked“ kúsku, ale na obzore nebolo nič čo by ma uchvátilo, a tak som na doporučenie známeho zakúpil v sezóne 2003 Yamahu YZF R-6 r.v. 2000.

Počítal som s tým, že to bude zase motocykel na jednu sezónu, pretože po ďalšom športe a predchadzajúcich dvoch CBR-kách som po tomto druhu motorky netúžil. Veľmi som sa však zmýlil a s R-6 trávim tretiu sezónu.

Jedná sa o ročník 2000 v známom farebnom prevedení červenej farby, dovezenej individuálne z Rakúska po miernom facelite. Na počítadle bolo v tej dobe niečo cca 8000 km a za dobu môjho jazdenia som tam pridal ďaľších 18 000km. Je to vlastne prvý model 1999-2000 po predchádzajúcich FZR-kách. Motocykel ktorý v tej dobe lámal rekordy medzi sériovkamy a láme ich doposiaľ. Taktiež sa nemusí hanbiť ani za celkové prevedenie a vzhľad. Ten obrovský rozdiel vidí človek vlastne až v tedy, keď zaparkujete R-6 vedľa rovnakého ročníku napríklad CBR-600-vky. Výkon 120 koní, hliníkový deltabox ktorý pôsobí super už na oko a odvádza aj super prácu, plne nastaviteľný podvozok, vystužená kyvka, super brzdy, agresívny a športový vzhľad z každého uhlu pohľadu. Konkrétne tento kus bol v originál stave a dokonca s originál výfukom, takže žiadne menené plasty a lešenárske trubky, len oprava poškodeného laku a pár drobných opráv.

Čo sa týka údržby, je to obdobné ako u ostatných motocyklov, teda olej každých 6000km , sviečky po 15 000km, ventily 40 000km, podtlaky pred sezónou (alebo po sezóne, čo si kto vyberie). Ja konkrétne som interval 6000km na výmenu oleja nikdy nedodržiaval a menil som ho častejšie a to v rozmedzí 4-5 tis.km a samozrejme vždy nový filter, aj keď výrobca odporúča filter pri každej druhej výmene t.j. 12000km . Osobne sa mi to zdá pritahnuté za uši a tak som na oleji a filtry nikdy nešetril. Olej používam Castrol GPS 10W-40-plnú syntetiku, ktorého sa vojde do motora rovných 2,5 litra aj pri výmene filtra, takže aj z toho dôvodu tvrdím - nešetriť! Ventily boli kontrolované pri 22000 km aj keď odporúčajú 40000km(dôveruj ale preveruj) nebolo ich vôbec treba nastaviť , taktiež rozvody v super stave. Je pravdou že R-6 sa vyznačuje spotrebou oleja v závislosti od spôsobu jazdy. Ak však používate R-6 na občasné výlety po okolí , kedy motor málokedy vytočíte cez 9000 otáčok, tak zostatok oleja vám plne postačí na dolievanie v intervale ktorý používam ja. Po 15 000km som vymenil sviečky ktoré tiež nezruinujú vašu peňaženku a pri nastavení karburátorov je lepšie ich mať nové . Ďalšiu vec ktorú som spravil, bola výmena chladiacej kvapaliny, ktorú som menil aj pred touto sezónou (výrobca predpisuje každé dva roky).

Mal som tú výhodu, že k motocyklu som dostal nie manuál, ale hotovú bibliu aj s „mikrofišom“, takže čo mám meniť a ako často som nemusel pracne zisťovať.

Ďalšou z údržieb bola výmena oleja v tlmičoch. Tu som zbytočne experimentoval a použil som olej Castrol ktorý som nariedil 1:1 5W a 10W. Ako som zistil , je tu úplná zbytočnosť a odporúčam radšej olej neriediť a použiť „ redší“ olej aj z toho dôvodu , že R-6 netreba pritvrdzovať olejom, má predsa plné nadstavenie! Čo sa týka bŕzd, tam poctivo mením kvapalinu každú sezónu a platničky používam Gold-frem s mäkšou zmesou, ktorá sa síce rýchlo opotrebováva, ale je šetrná ku kotúčom. A účinnosť bŕzd? Tá je super, dovoľujú brzdiť doslova jedným prstom a na poslednú chvíľu.

Najväčšiu kritiku si R-6 vždy „zlízla“ za hlučnú aj keď presnú prevodovku . Je pravdou , že pri radení hlavne 2–ky sú zvuky z prevodovky oproti ostatným motocyklom výrazné. Nie je to však závada prevodovky , ale jej konštrukcia a po čase som si na tento zvuk zvykol. Nebadal som však nikdy niekedy opisovaný problém s hľadaním neutrálu. Všetko je to podľa mňa len zvyknúť si na konkrétny motocykel a aspoň trochu mu porozumieť.

Určitého experimentovania sa dočkalo aj nastavenie podvozku, ale nakoniec som aj tak vždy zostal pri sériovom nastavení tak pre predné tlmiče ako aj kyvku. Čo by som odporúčal, to je montáž, dnes už celkom bežného tlmiča riadenia. Motorka má veľmi krátky rázvor -1380 mm a veľmi strmý uhol riadenia, takže k rozkmitaniu riadenia dochádza pri jej výkone a našich cestách dosť často.

Ďalším experimentom bola výmena originál výfukového tlmiča za ladený-VIPER. Je to jedna z najväčších blbostí akú som mohol spraviť, ale čo by už motorkár nekúpil na svojho miláčika. Výsledkom bola strata výkonu v spodných otáčkach do cca 7000 otáčok. Zo začiatku som myslel že je to len môj dojem, a tak som tie výfuky vymenil viac krát po sebe a jednoznačne dochádza k úbytku výkonu. Motor nemá ani zďaleka tak hladký priebeh výkonu v prvej polovici otáčok ako s originál tlmičom výfuku a pritom ešte zvyšuje spotrebu.

To už nehovorím , že si vôbec nepočujete motor, a tým pádom identifikovať v motore zvuky ktoré tam nepatria nie je najmenšia šanca. Ale zase tá zvuková kulisa ktorú vydáva laďák stojí za to. Je to skrátka úprava, ktorú miluje každý motorkár nech to stojí čo to stojí.

Ďalej nasledovala výmena originál plexi-štítu za racingový, ktorý poskytuje podstatne lepšiu ochranu pred vetrom, a ani pri rýchlostiach nad 150 nemusíte zalahnúť na nádrž. Pri tejto výmene som uvažoval meniť aj spätné zrkadlá,lebo v origináloch vidíte veľké kulové nech

ich točíte ako chcete.

Nič čo by mi poskytovalo pohľad dozadu som ale nenašiel. Rôzne náhrady sú na tom ešte horšie, pretože umiestnenie zrkadiel je veľmi nízko.

Najlepšie je ale na R-6 to, kvôli čomu sa motorky kupujú, a to je jazda. Je to veľmi ľahká a rýchla 600-ka, na ktorú si človek aj rýchlo zvyká. Veľa článkov som čítal o tom že R-6 nie je na cestovanie a že je to čiste športové náčinie. S týmto ale vôbec nesúhlasím, pretože mám možnosť porovnať jazdu s predchádzajúcimi moto, ktoré som vlastnil. Ten posed vôbec nie je tak brutálne športový ako o ňom píšu , a to pri mojej výške 180 by som mal tlak na zápästie aj únavu cítiť . Bežne som robil výjazdy s dennou dávkou 500-600km, a nebol problém aj viac. A pritom je pravda, že aj stupačky sú umiestnené na R-6 patrične vysoko. Nie som jazdec na „koleno“ ale na predchádzajúcich CBR-kách nebolo problém škrtnúť stupačkou , čo pri R-6 nehrozí. Myslím že aj amatérsky okruhový strelci majú problém dostať motorku až sem. Jazda do 8000 otáčok poskytuje maximálne svižné vozenie pri super spotrebe , ktorá sa mne osobne pohybuje v rozmedzí 5-5,5 l/100km. Čitateľnosť prístrojovky je veľmi slušná tak za dennej prevádzky ako aj v noci a zároveň poskytuje dostatok informácií. Len raz som skúsil odviesť manželku a pasoval som ju do úlohy ladvinky. Je pravda, že na tento účel teda R-6 nie je!!! Najlepšie sám a čo možno najďalej, čo možno najviac zákrut a dobrého asfaltu a ani neviete ako spravíte 200km. Potom začne blikať kontrolka rezervy, vynuluje sa počítadlo a začnú sa napočítavať kilometre odjazdené z rezervy. Rýchlo natankujete a pokračujete ďalej , lebo ste len na začiatku toho ošialu. Nechce sa vám skončiť, lebo necítite únavu a za plyn ťaháte stále viac. Ak chcete pohodovú jazdu tak točíte motor do 7-8 tisíc, ak sa chcete vyblázniť tak si to nechá R-6 lúbiť do 15 000 otáčok. Je ale úplne zbytočné týrať motor až do týchto výšin, pretože najväčší krútiaci moment je aj tak pri 11500, takže tam hore je to zase len o zvukovej kulise.

Vyskúšal som na R-6 veľa značiek pneumatík, a tvrdím že pokiaľ ju nejazdíte na okruhu, tak sa vďaka podvozku správa absolútne neutrálne takmer na všetkom. Odjazdila si Bridgeston, Michelin Pilot Sport, Dunlop, Pirelli aj rezané slicky. Momentálne je obutá na Michelin Power, na ktorých spravila 3500km a môžem povedať že sú to jedny z najlepších gúm aké na tejto motorke boli.

A nakoniec to čo veľa ľudí zaujíma –závady. Za celú dobu čo túto R6 jazdím to bola jediná závada . Tou bola prasknutá pružinka v radiacom mechanizme, ktorú som objednal priamo v Yamahe a jej cena bola 35Sk. Závadu mi pomohol nájsť kamarát a samotnú výmenu pružinky som si previedol sám cca za pol hodinky.

Čo mám dodať na záver? Rozmýšľal som ako vlastne človek hodnotí motorku. Po roku sa každá zdala „okukaná“ a všedná. Keď sa ale pozriem na R-6 ešte aj dnes, tak mám stále čo obzerať a to je práve ten moment prečo som ju nepredal po prvej sezóne-veľmi ťažko sa stáva všedná ako niektoré iné modely. Obzerajte a zhodnoťte samy.

Pozriete sa z predu na masku so svetlami-super, z boku na klinovú sedadlovku-taktiež paráda, celkové pomaľovanie a grafika-tiež super. Myslím, že je to v pohode motorka pre začiatočníka , ako aj pre skúseného. Záleží len na tom, ako sa viete ovládať. Dajte jej všetko čo potrebuje a ona vás odvezie kľudne k moru ako aj na okruh. Po tejto sezóne ju plánujem predať, ale priznám sa že veľmi ťažko si budem vyberať, lebo R-6 nasadila laťku hodne vysoko. (že by R-6, 46???)...

Pridané: 14.07.2005 Autor: tlmic Zdieľať

Technické parametre z Moto DB:

Yamaha YZF-R6 2000:

Foto:
Yamaha YZF-R6 2000
Všeobecné informácie:
Výrobca:Yamaha
Model:YZF-R6
Rok:2000
Kategória:Superšport
Motor:
Typ motora:radový štvorvalec (4T)
Objem:599 ccm
Max. výkon:121.7 k (89.5 kW) / 13000 ot.
Max. krútiaci moment:68 Nm / 11500 ot.
Chladenie:kvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťaz
Brzdy vpredu:dvojkotúčová
Brzdy vzadu:jednokotúčová
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:169 kg
Výška sedla:820 mm
Objem nádrže:17 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:260 km/h

Súvisiace články:

Hodnotenie: (3 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (22)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 98043 | Včera: 178508