Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (19 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (89)  [Verzia pre tlač] Tlač

Test KTM 1090 Adventure a 1290 Super Adventure S na Sicílii 2/4

 Zdieľať

Pridané: 27.02.2017 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 30084 [Testy a predstavenia - Test]

Začínam v sedle 1090 Adventure

Ráno začínam v sedle 1090 Adventure, a veru nie je čo ľutovať. Už pri testovaní „osekanej“ 1050 som písal, že ten motor sa nemá za čo hanbiť, pretože v spodných a stredných otáčkach ťahal porovnateľne ako 1190. Teraz ale dostal plný výkon a lepšie sa sa mu dýcha. Výkon 1090 je to, čo si ja predstavujem ideálom 100 na 100 (100 k a 100 Nm) na motorku – resp. mierne viac.

KTM 1090 Adventure 2017
KTM 1090 Adventure 2017

Po vysadnutí do sedla som hneď doma, pretože všetko je tu tak ako na modeloch 1190, rovnaký posed, prístrojovka, plexi, ovládače. Zostáva aj systém menu a ovládanie na ľavej rukoväti, ktoré nepovažujem za najšťastnejšie. Položky v menu sú síce prehľadne usporiadané, ale menu je viac. Napríklad na také nastavenie vyhrievaných rukovätí potrebuješ asi 8 klikov (záleží aj kde v menu si, a či si nastavíš do obľúbených, a podobne). Každopádne ja mám radšej na rukoväte vlastné tlačidlo, prepínanie máp napríklad tlačidlom štartéra, ktoré je počas jazdy nevyužité a podobne. Platí ale to, čo som písal aj v minulosti, už po jednom dni v sedle tejto motorky si na systém menu zvykneš a dokážeš ho ovládať dobre aj za jazdy.

KTM 1090 Adventure 2017
KTM 1090 Adventure 2017

My sa motáme cez mesto Catania v rannej premávke a a už asi na treťom kruháči testujem stabilizačný systém MSC. Tetuška v starej fiatke nemá problém sa natlačiť v kruháči priamo predo mňa, i keď ideme v skupine asi 7 - 8 motoriek. Cesta mokrá, asi tak 10 stupňov, plné brzdy a... čistá pohoda – systém od Boschu pracuje neuveriteľne pohotovo a predvídateľne. V pohode i v náklone brzdím a nenastúpil som tetuške cez bočné dvere do fiatky :-) Radosť bola určite obojstranná, a pre mňa navyše novou skúsenosťou, že Sicília je čosi iné ako Taliansko, jazdí sa tu oveľa divokejšie. Prednosť sa tu rieši štýlom drzejší vyhráva...

V meste sa inak s 1090 jazdí veľmi dobre motor je ochotný ťahať odspodu aj od 2000 otáčok, motorka pôsobí ľahkým dojmom, dobre sa s ňou prepletá, v zrkadlách dobrý výhľad.

KTM 1090 Adventure 2017
KTM 1090 Adventure 2017

Z mesta sa vymotávame na diaľnicu, kde môžem okúsiť potenciál plných 125 koníkov. Tu je asi najviac cítiť rozdiel oproti 1050. 1090 už nie je v žiadnom prípade nejakých „chudobným“ príbuzným Adventure rodinky – je to plnohodnotný liter so slušným výkonom. Nie je žiadny problém držať krok s chalanmi na 1290 a na diaľnici je asi jediný rozdiel v tom, že na 1090 nevyskúšam tempomat :-)

Na diaľnici sme sa však dlho nemotali, načo aj. Ideme pomaly do kopcov, ale na môj vkus je Sicília husto osídlená a stále sme akoby v obci. Časom ale cesta pomaly schne, a čo je lepšie, otvára sa cesta stúpajúca na sopku, dediny končia a zákruty pribúdajú. Dostávam teda príležitosť sa pozrieť na športové srdce 1090 a ťahám ju poriadne za uši. Obieham pár jazdcov a užívam si skvelú športovú naháňačku za našim sprievodcom, ktorým je domáci Sicílčan – testovací jazdec Pirelli.

KTM 1090 Adventure 2017
KTM 1090 Adventure 2017

No čo vám poviem, motoricky je 1090 podľa mňa ideál, výkonu tak akurát, nemáte dojem že málo, a zároveň máte pocit, že motorke viete naložiť. Stíhal som aj 1290-kam, i keď na výjazdoch zo zákrut bolo cítiť, že majú sily viac. O to viac som si užíval skvelé brzdy na neskoršie dobrzďovanie do zákrut, a to s veľkou istotou, aj keď sa popri ceste začal objavovať sneh a na ceste miestami naplavený spopečný štrk – stúpali sme totiž na Etnu.

Podvozok napriek tomu, že je z výroby s pevným nastavením, je naladený dobre – ani naozaj ostrá paľba ho nejako výrazne nedostávala do úzkych. A brzdy? Tu sa predsa nešetrilo – radiálne Brembáče sú rovnaké na všetkých modeloch a ABS dáva skvelú istotu.

KTM 1090 Adventure 2017
KTM 1090 Adventure 2017

Z elektroniky je vo výbave k ABS i trakčná kontrolka, čo je super fičúrka, lebo i na mokrej ceste vo výjazde môžeš zatočiť plný šúlec a elektronika to za teba ustojí. A to všetko bez nejakého cukania (čo zabezpečuje elektronický plyn). No a potom sú tu jazdné režimy – palivové mapy, čo ja považujem tak trochu za zbytočnosť. Rain nevyužívam, nevidím na to dôvod, a medzi Street a Sport je malý rozdiel, niekomu môžno môže vadiť ostrejšia reakcia v Sporte na otvorenie plynu.

KTM 1090 Adventure 2017
KTM 1090 Adventure 2017

Za príplatok sa dá dokúpiť Offroad Pack – ABS, ktoré umožňuje zablokovať zadné koleso a jazdiť v teréne šmykom, offroad režim trakčnej kontroly, ktorý dovoľuje až 100 % preklz zadného kolesa a offroad jazdný mód (mapa).

Plusy a mínusy

Skvelý výkon motora, ideálny pomer výkon/krútiak, ergonómia posedu na cestu, slušná elektronická výbava – náklonové ABS a trakčná kontrola nenastaviteľný podvozok, systém menu chce zvyk, riadidlá nízko pre jazdu v stupačkách

Záver

1090 sa ukazuje ako skvele vybavený bike, so slušným litrovým výkonom, dobrou elektronickou výbavou, zábavný na jazdenie po cestách, ktorý sa nezľakne ani ľahšieho terénu. Kto chce viac offroad, môže siahnuť po 1090 R. Zároveň má v kubatúre jeden z najvýkonnejších motorov, nízko sedlo, bude dostupný aj v 35 kW verzii a cenovo je najdostupnejším oranžovým Adventure. Ak si nepotrepíš na najnovšie elektronické fičúrky a nemusíš mať najväčší výkon v okrese, tak môže byť pre teba ideálnou voľbou.

KTM 1090 Adventure 2017
KTM 1090 Adventure 2017

Konkurencia

Prvé čo ma napadlo pri predstavení 1090 bolo, že KTM pripravila konkurenta pre Africu - to ale platí v podobe modelu 1090 R. Cestnejšiu 1090 porovnám najprv s cestnejšími konkurentmi. Vidlicový dvojvalec majú v ponuke dnes Suzuki a Ducati. V-Strom 1000 prešiel omladzovacou kúrou, výkonovo trochu zaostáva, ale paradoxne je ľahší ako KTM, má nastaviteľný podvozok a viac ako o tisícku nižšiu cenovku. Ducati pre 2017 vytasila do boja malú Multistradou 950. Talianka i s menšej kubatúry loví slušný výkon a poráža KTM v hmotnosti, no cenovo už takmer KTM dorovnáva. Ak pridáme jeden valec, máme tu športovo zameraný Triumph Tiger Sport 1050, ktorý má výkon i hmotnosť ako cez kopirák a je stále o pár stoviek lacnejší. Kawasaki môže ponúknuť svojho štvorvalcového Versysa 1000, ktorý je z konkurentov najťažší, ale stále s cenovkou nižšou ako 1090.

V druhej várke som si nechal konkurentov pod liter. Yamaha má ľahký a obratný Tracer 900, ktorý z o 200 kubíkov menšieho motora doluje až 115 koní, je zo všetkých najľahší a cenovka je pod 10 tisíc eur. Honda má zaujímavý V4 Crossrunner, ktorý je motoricky najmenší a aj trochu ťažší, ale tiež s dobrou cenou. BMW už trochu zaostáva so svojou 800-vkou, výkonovo je však ľahká a cenovo o 1500 eur nižsie. No a na záver som si nechal Africa Twin, ktorej ale pochopiteľne bude viac konkurovať 1090 R. Afrika je slabšia (drží 70 kW pravdepodobne kvôli A2 legislatíve), no je ľahšia, je viac zameraná do terénu, má porovnateľnú výbavu, ale má možnosť voľby automatickej prevodovky - čo zatiaľ nemá žiadny konkurent. Cenovo je tesne pod KTM.

KTM 1090 Adventure 2017
KTM 1090 Adventure 2017
KTM 1090 Adventure 2017
KTM 1090 Adventure 2017

Výlet do stredu zeme

Zastavujeme na ceste na úbočí sopky a ani netuším, prečo práve na tomto mieste. KTM pripravilo prekvapenie: dostávame prilby ako do bane a čelovky. Hneď vedľa cesty je totiž vstup do lávového kanálu, ktorý zostal po erupcii z roku 1792. Ideme dnu spolu aj so sprievodcom, ktorý vysvetľuje ako tieto kanály vznikajú a ako sa vďaka nim horúca láva dostane aj do vzdialenosti viac ako 10 km od miesta erupcie.

KTM 1090 / 1290 Adventure 2017, Sicília
KTM 1090 / 1290 Adventure 2017, Sicília

KTM 1090 / 1290 Adventure 2017, Sicília
KTM 1090 / 1290 Adventure 2017, Sicília
Lávová jaskyňa, Etna, Sicília, Taliansko - KTM 1090 / 1290 Adventure 2017, Sicília
Lávová jaskyňa, Etna, Sicília, Taliansko (KTM 1090/1290)

Tento kanál má cca 200 rokov, je tesne pod povrchom, a tak na strope už miestami trčia korene rastlín, ktoré sú na povrchu. Ideme asi 200 m dovnútra, aby sme si pozreli i spiacich netopierov a koniec kanálu. Na etne je veľa takýchto kanálov a mnohé sú voľne prístupné, tento je hneď vedľa cesty a bol objavený práve pri jej výstavbe. Ak pôjdete okolo, určite sa tam skočte pozrieť – miesto som pridal do tipov na výlet: Lávová jaskyňa, Etna

Lávová jaskyňa, Etna, Sicília, Taliansko (KTM 1090/1290)
Netopier - Lávová jaskyňa, Etna, Sicília, Taliansko (KTM 1090/1290)
Lávová jaskyňa, Etna, Sicília, Taliansko (KTM 1090/1290)
KTM 1090 / 1290 Adventure 2017, Sicília

Na povrch sme sa dostali v poriadku a čakalo nás fotenie v naozaj fotegenickej sopečnej scenérii – počasie si však hrá svoje divadlo, a keďže sme poriadne vysoko, mraky, ktoré sa prihnali a zahalili Etnu do nepreniknuteľnej hmly, nás vyhnali na iné miesto fotenia. Aj video som točil v takej hmle, že som mal problém vidieť auto s kameramanom... Po fotení ale presadám do sedla Super Advíka, o čom sa dočítaš na ďalšej strane.

Foto:
 KTM 1090 Adventure 2017 Suzuki V-Strom 1000 2017 Ducati Multistrada 950 2017 Triumph Tiger Sport 1050 2017 Kawasaki Versys 1000 2017
Všeobecné informácie:
Výrobca:KTMSuzukiDucatiTriumphKawasaki
Model:1090 AdventureV-Strom 1000Multistrada 950Tiger Sport 1050Versys 1000
Rok:20172017201720172017
Novinka:NOVINKA 2017NOVINKA 2017NOVINKA 2017
Kategória:Cestovné enduroCestovné enduroCestovné enduroCestovné enduroCestovné enduro
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)dvojvalec do L (4T)radový trojvalec (4T)radový štvorvalec (4T)
Objem:1050 ccm1037 ccm937 ccm1050 ccm1043 ccm
Max. výkon:125.1 k (92.0 kW) / 6200 ot.100.6 k (74.0 kW) / 8000 ot.113.0 k (83.1 kW) / 9000 ot.126.5 k (93.0 kW) / 9475 ot.120.0 k (88.2 kW) / 9000 ot.
Max. krútiaci moment:107 Nm / 5750 ot.101 Nm / 4000 ot.96.2 Nm / 7750 ot.106 Nm / 7000 ot.102 Nm / 7500 ot.
Kompresný pomer:13.0:111.3:112,6:111.7:110.3 :1
Vŕtanie x Zdvih:103 x 63 mm100 x 66 mm94 x 67,5 mm79 x 71.4mm77 x 56 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie, hrdlo 38 mm
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)Desmodromický rozvod (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:185 mm170 mm140 mm150 mm
Zdvih vzadu:190 mm170 mm150 mm150 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčová radiálne strmenedvojkotúčovádvojkotúčová, 4-piestikové radiálne stremenedvoj kotúčová radiálne strmene, 4 piestikdvoj kotúčová, 4 piestik
Priemer bŕzd vpredu:320 mm310 mm320 mm320 mm310 mm
Pneu vpredu:110/80-R19110/80-R19120/70 R19120/70 ZR 17120/70ZR17M/C
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová, 2-piestokový strmeňjednokotúčová, 2 piestikjednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:267 mm260 mm265 mm255 mm250 mm
Pneu vzadu:150/70 R17150/70-R17170/60 R17180/55 ZR 17180/55ZR17M/C
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:212 kg205 kg
Hmotnosť s náplňami:235 kg228 kg229 kg235 kg250 kg
Výška sedla:850 mm850 mm840 mm830 mm845 mm
Rázvor:1560 mm1555 mm1594 mm1540 mm1520 mm
Dĺžka:2285 mm2280 mm2150 mm2240 mm
Šírka:865 mm995 mm835 mm895 mm
Výška:1410 mm1470 mm1310 mm1400 mm
Svetlá výška:220 mm165 mm150 mm
Objem nádrže:23 l20 l20 l20 l21 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:5.5 l/100km5.4 l/100km5.3 l/100km5.5 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 313 kmcca 277 kmcca 283 kmcca 286 km
Servisný interval:15 000km12 00015 00012000 km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Náklonové ABS:áno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sériinie
Trakčná kontrola:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Palubný počítač:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Tempomat:nienienieáno, v sérii
LED denné svetlá:áno, v sériinie
LED smerovky:nieza príplatok
El. Podvozok:nienie
Anti-hop spojka:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Vyhrievané rukoväte:za príplatokza príplatokza príplatok
Iná výbava:nenastaviteľná 43mm WP vidlica, tlmič WP12V zásuvka12V zásuvka
Poznámka:
Poznámka:Cena 9/2017: 12 790 eurCena 9/2017: 11 490 eurCena 9/2017: 12 490 eur

Výbavové balíky: Touring pack (bočné kufre 58L, centrálny stojan) Sport pack (homologovaná titánová koncovka výfuku Termignoni, hliníkový kryt nádržky prednej brzdy, záslepky do rámu) Urban pack (zadný kufor 48L, taška na nádrž, USB port) Enduro pack (prídavné LED svetlomety, kryty motora, kryt chladiča, padací rám)
Cena 9/2017: cca 12 410 eurCena 9/2017: 12 595 eur
Foto:
 KTM 1090 Adventure 2017 Yamaha Tracer 900 2017 Honda Crossrunner 2017 BMW F 800 GS 2017 Honda CRF1000L Africa Twin 2017
Všeobecné informácie:
Výrobca:KTMYamahaHondaBMWHonda
Model:1090 AdventureTracer 900CrossrunnerF 800 GSCRF1000L Africa Twin
Rok:20172017201720172017
Novinka:NOVINKA 2017
Kategória:Cestovné enduroŠportovo cestovnáCestovné enduroCestovné enduroCestovné enduro
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)radový trojvalec (4T)štvorvalec (4T)radový dvojvalec (4T)dvojvalec (4T)
Objem:1050 ccm847 ccm782 ccm798 ccm998 ccm
Max. výkon:125.1 k (92.0 kW) / 6200 ot.115.1 k (84.6 kW) / 10000 ot.106.1 k (78.0 kW) / 10250 ot.85.7 k (63.0 kW) / 7500 ot.95.2 k (70.0 kW) / 7500 ot.
Max. krútiaci moment:107 Nm / 5750 ot.87.5 Nm / 8500 ot.75 Nm / 8500 ot.83 Nm / 5750 ot.98 Nm / 6000 ot.
Kompresný pomer:13.0:111.5 : 111.8:112:1
Vŕtanie x Zdvih:103 x 63 mm78 x 59.1 mm72 x 48 mm82 x 75.6 mm92 x 75.1 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanie PGM-FIvstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)SOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová (voliteľné DCT)
Sekundárny pohon:reťazreťazreťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:185 mm137 mm145 mm230 mm230 mm
Zdvih vzadu:190 mm130 mm148 mm215 mm220 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčová radiálne strmenedvojkotúčovádvojkotúčovádvoj kotúčová (ABS)dvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:320 mm298 mm310 mm300 mm310 mm
Pneu vpredu:110/80-R19120/70-17120/70-R17M/C90/90-21 54 V90/90-R21
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:267 mm245 mm256 mm265 mm256 mm
Pneu vzadu:150/70 R17180/55-17180/55-R17M/C150/70-R17 69 V150/70-R18
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:212 kg191 kg208 kg
Hmotnosť s náplňami:235 kg210 kg242 kg214 kg228 kg
Výška sedla:850 mm845 mm815 mm880 mm870 mm
Rázvor:1560 mm1440 mm1475 mm1578 mm1575 mm
Dĺžka:2160 mm2190 mm2320 mm2335 mm
Šírka:950 mm870 mm945 mm875 mm
Výška:1345 mm1360 mm1350 mm1475 mm
Svetlá výška:220 mm135 mm165 mm250 mm
Objem nádrže:23 l18 l20.8 l16 l18.8 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:200 km/h
Spotreba paliva:5.5 l/100km5.4 l/100km4.5 l/100km5.6 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 313 kmcca 288 kmcca 266 kmcca 251 km
Servisný interval:15 000km12000 km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sériinieáno, v sériiáno, v sérii
Trakčná kontrola:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiza príplatokáno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sériiáno, v sériinienie
Palubný počítač:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Tempomat:nienienienie
LED svetlomet:áno, v sériiáno, v sérii
LED denné svetlá:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
LED smerovky:nieáno, v sériiáno, v sérii
El. Podvozok:nienienieza príplatoknie
Anti-hop spojka:áno, v sériiáno, v sérii
Quick-shift:za príplatok
Vyhrievané rukoväte:za príplatokáno, v sériiza príplatok
Automatická prevodovka:za príplatok
Iná výbava:nenastaviteľná 43mm WP vidlica, tlmič WPplne nastaviteľný podvozok
Poznámka:
Poznámka:Cena 9/2017: 12 790 eurCena 6/2017: 10 590 eurCena 6/2017: 12 190 eurCena 05/2017 11 150,-EURCena 9/2017: 12 790 eur, príplatok za DCT 1000 eur

Pokračovanie článku na ďalšej strane: V sedle KTM 1290, Záver, Videá, Pozadia, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.

< >

Pridané: 27.02.2017 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (19 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (89)  [Verzia pre tlač] Tlač

Body a Trasy v tomto článku:

Galéria ku článku:

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 221408 | Včera: 217873