Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 14.08.2015 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 16356 [Testy a predstavenia - Test]
Harley už po prvej jazde zanechal skvelé pocity, ale stále som tušil potenciál toho motora a nevedel som sa dočkať druhej jazdy. Režim prepínam hneď do Power a ideme nato. Rozdiel je vskutku výrazný. Motorka akceleruje ako blesk a je jedno v akých otáčkach motor práve je. Ten zvuk "turbíny" je neskutočne nákazlivý a je skvelá zábava s touto elektro hračkou zrýchľovať. Na rovinke sa čoskoro dostávam k obmedzovaču - prototyp mal maximálku obmedzenú na 153 km/h aj keď je jasné že motor stále mal rezervu. Musím povedať že táto druhá jazda úplne otočila môj pohľad na tento stroj.
S takýmto motorom je hneď jasné prečo tu nájdeme kvalitný plne-nastaviteľný podvozok. Trochu s nedôverou som sa pozeral na prednú jednokotúčovú brzdu ale musím priznať že brzdila naozaj dobre. Nakoniec motor má aj funkciu rekuperácie elektrickej energie. Pri zavretí plynu sa dostaví brzdný efekt podobný ako pri brzdením klasickým spaľovacím motorom a elektrická energia tak putuje späť do akumulátorov. Prototyp nebol vybavený ani systémom ABS čo bolo zdrojom ďalšej nekonečnej zábavy. Motorka sa totiž naozaj rýchlo "rozgúľa" pričom zvuk tomu nie vždy nasvedčuje. Nad 100 km/h už viac počuť hluk vetra ako motorky. No a potom príde zákruta a treba 210kg mašinu spomaliť. Brzdy to zvládali hravo, hlavne tá zadná ktorá šla takmer hneď do šmyku. Perfektná zábava.
Ako celok sa H-D LiveWire ovláda veľmi dobre a ľahko. Odpadá spojkovanie a radenie rýchlostí čo môže nám "starým psom" odchovaným na klasických motorkách aj trochu chýbať. Jednoducho veziete sa ako na skútri s posedom ako na motorke. Na druhej strane ak na toto sadne človek "motorkami nepoškvrnený" myslím si že to veľmi rýchlo zvládne a nebude mu nič chýbať.
Jazda v režime Power bola pre mňa tak zábavná že si neviem ani predstaviť ako by som na inom režime jazdil. Musím ale povedať že sme boli len na okruhu a čo sa tam dá iné robiť ako blbnúť že?
Konkurentov H-D Livewire zatiaľ veľa nemá. Doteraz sa elektro bikom venovali skôr malé firmy, ktoré aj keď mali možno dobrý produkt tak sa nevedeli presadiť. Spomeniem však americkú firmu Victory (koncern Polaris) ktorá začiatkom tohto roka prevzala firmu Brammo a teraz už ponúka model Victory Empulse TT. Je to tiež naháč, ale už v sériovej podobe. Motor má podobné parametre, ale zaujímavosťou tohto stroja je že je vybavený 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Dojazd je až 160km. Ďalším konkurentom môže byť tiež americký produkt Zero SR s porovnateľným výkonom, ale dvojnásobným krútiakom a avizovaným dojazdom viac ako 250 km. Spomeniem ešte taliansky prototyp výkonného naháča Energica Eva tu sú výkonové parametre niekde úplne inde, ale otázne je či sa dostane do výroby a aká bude cena. Z Európskych výrobcov ešte spomeniem BMW C Evolution aj keď v tomto prípade ide o maxi-skúter.
H-D Livewire si viem predstaviť ako motorku na každý deň, na štýlové dochádzanie do práce. Ak bude dojazd v produkčnej verzii vyšší určite by to bola aj skvelá voľba na krátke výlety. Väčšiemu rozšíreniu elektro bikov môže napomôcť legislatíva, úľavy na daniach či parkovnom a hlavne široká sieť nabíjacích staníc.
celkový športový charakter, motor, zvuk motora, zrýchlenie, nulové emisie :-), nízke prevádzkové náklady | dojazd, cena, spätné zrkadlá |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto a video: Tomáš Hajduch - Awia, HD media
Motocykel na test poskytla spoločnosť Harley-Davidson Central Eastern Europe. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | |||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Harley-Davidson | Victory | Zero | Energica | BMW |
Model: | Project LiveWire | Empulse TT | SR | Eva | C Evolution |
Rok: | 2015 | 2015 | 2015 | 2015 | 2015 |
Novinka: | NOVINKA 2015 | NOVINKA 2015 | NOVINKA 2015 | ||
Kategória: | Prototyp | Naháč | Naháč | Naháč | Skúter |
Motor: | |||||
Typ motora: | Elektromotor | Elektromotor | Elektromotor | Elektromotor | elektrický |
Max. výkon: | 74.8 k (55.0 kW) / 8500 ot. | 54.7 k (40.3 kW) / ot. | 68.0 k (50.0 kW) / 4000 ot. | 133.1 k (97.9 kW) / ot. | 47.6 k (35.0 kW) / 4650 ot. |
Max. krútiaci moment: | 70 Nm / 0.1 ot. | 82.7 Nm / 0.01 ot. | 144 Nm / 0.01 ot. | 195 Nm / ot. | 72 Nm / 4500 ot. |
Chladenie: | vzduchom a olejom | kvapalinou | vzduchom | vzduchom a olejom | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | ||||
Sekundárny pohon: | remeň | remeň | remeň | reťaz | remeň |
Zdvih vpredu: | 159 mm | 120 mm | |||
Zdvih vzadu: | 161 mm | 115 mm | |||
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 320 mm | 310 mm | 270 mm | |
Pneu vpredu: | 120/70-ZR18 | 120/70-ZR17 | 110/70-17 | 120/70-ZR17 | 120/70 R15 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 270 mm | |||
Pneu vzadu: | 180/55-ZR17 | 160/60-ZR17 | 140/70-17 | 180/55-17 | 160/60 R15 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Hmotnosť s náplňami: | 210 kg | 213 kg | 188 kg | 258 kg | 265 kg |
Výška sedla: | 800 mm | 807 mm | 780 mm | ||
Rázvor: | 1473 mm | 1410 mm | 1465 mm | 1594 mm | |
Dĺžka: | 2065 mm | 2190 mm | |||
Šírka: | 947 mm | ||||
Svetlá výška: | 185.4 mm | ||||
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 153 km/h | 161 km/h | 164 km/h | 240 km/h | 120 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.9 s | 3.3 s | 3 s | 6.2 s | |
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | nie | nie | nie | áno, v sérii | |
Vypínateľné ABS: | nie | nie | nie | nie | |
Trakčná kontrola: | nie | nie | |||
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Tempomat: | nie | nie | nie | nie | |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
LED smerovky: | áno, v sérii | ||||
El. Podvozok: | nie | nie | nie | nie | |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | ||||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Motor: trojfázový striedavý 74k (55kW) pri 8,000 ot. Max krútiak 70 Nm. Krútiaci moment je dostupný od nulových otáčok v celom spektre. Zrýchlenie z 0 - 100 km/h: menej ako 4 sekundy Max rýchlosť: je obmedzená na 148 km/h. Dojazd prototypu určeného na testovanie: cca 85 km Doba plného nabitia: cca 3:30 hod. | Striedavý motor s permanentným magnetom, chladený kvapalinou Batérie Brammo Li-Ion, 10400 Wh, 100V, doba nabitia cca 3,9 h Dojazd cca 105 km (režim Sport), cca 160km v úspornom režime (Eco) Záruka 5 rokov a 100 000 míľ Cena od 19999 USD | Striedavý motor s permanentným magnetom, chladený vzduchom Batérie Li-Ion, 10 kWh, doba nabitia cca 2,4 h až 8,6 hod podľa použitého zdroja Dojazd cca 160 km Záruka na batérie 5 rokov/160.000 km | Striedavý motor s permanentným magnetom, chladený vzduchom a olejom Kapacita batérie 11,7 kWh Dojazd 150km Doba nabitia cca 3h cez 220V zásuvku | Dojazd 100 km, 4 režimy jazdy, kontrola trakcie TCA, systém rekuperácie energie |
Pridané: 14.08.2015 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 76396 | Včera: 167350