Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (9)  [Verzia pre tlač] Tlač

BMW R1200R 2015 - Zbohom klasik vitaj Dr. Jekyll a Mr. Hyde 2/3

 Zdieľať

Pridané: 16.07.2015 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 12729 [Testy a predstavenia - Test]

Po chvíľke jazdy cítim, že sa tu bijú dva charaktery. Jazdu na nej si dokážem užívať plnými dúškami či už ako totálny pohoďák alebo ako latentný pálič. Pohoďák si užíva slnečný deň, zbytočne nevraždí mušky rýchlou jazdou, len sa tak popod fúz usmeje vždy, keď poriadne zatiahne za heft. Latentný pálič chce však čosi iné, teší ho obratnosť mašiny nad ktorou neveriacky krúti hlavou, teší ho vypaľovanie z každej zákruty, preháňanie otáčkomera a kopanie rýchlosti sem a tam. Že z jednej mašiny nemôžu mať títo dvaja radosť? Nuž môžu.

BMW R1200R 2015

Dr. Jekyll

V meste

Dám si tam palivovú mapu Rain, veď nech ma to R-ko zbytočne nenaťahuje, motor má sily aj tak dosť. Dynamic ESA v režime Road zase celkom dobre požiera nerovnosti aj väčšieho charakteru. Na obratnej motorke sa splýva s mestským davom jedna radosť. Vlastne som vždy všade skôr ako v aute, nikoho však nedráždim a ani moja hladina stresu nestúpa, skôr naopak.

Stíham mávať pekným mačičkám, obzrieť si ich eugnátne riťky, sem tam si hrknem plynom, veď to celé pekne decentne vrčí a toto všetko ten stres vlastne znižuje. Stres nemám ani z okolitej premávky, lebo rozhľad je fajn, sedím vzpriamene a späťáky tu nemám na to aby som si po zložení prilby urovnával účes, vidím v nich bez problémov všetko, čo sa deje za mnou.

BMW R1200R 2015

A pri posede na kávičke sa teším zo samotnej motorky. Fakt sa mi páči a ešte viac pri takom tom nočnom postávaní na benzínke s kamošmi v zbroji. Pod neónmi jej to proste sekne, veď som ju pred jazdou pekne vypucoval, čo som veru dávno žiadnej nedoprial, myslím motorke.

Slunce, seno a pár zákrut

Iba beriem bundu z vešiaka, nehľadám žiadne kľúče od motorky (tie sú v bunde), prehadzujem nohu cez sedadlo a poďho naproti krásnemu dňu. Displej ale nič moc, leskne sa, tak naň kašlem, v podstate na neho iba sem tam mrknem keď si ťuknem do tempomatu, aby som zbytočne neplatil nezmyselné bločky za „51“ km/h.

BMW R1200R 2015
BMW R1200R 2015
BMW R1200R 2015
BMW R1200R 2015

Aj po peknej porcii kilometrov sa mi sedí pohodlne. Áno kolená mám trošku viac pokrčené, čo by po vééééééľmi dlhej jazde nebolo med lízať. V minulosti som však mototuristiku zvládal aj na ďaleko nepohodlnejších strojoch. Nie som predsa bábovka, viem, že sedím na motorke. Do Chorvátska či do Álp, nech to vezme čert, dokúpim výbavu, sadnem a vyrazím, keby som mal čas.

Teraz si však vystačím s mojimi lokál zákrutkami. Stačí mi režim Road pre palivové mapy aj podvozok. Motorka sa akoby prebudila, reaguje na moje pokyny hravo a svižne. Teší ma, že ma k ničomu nenúti, že ju mám pod kontrolou len ja, že elektroniku, ktorá tu je pre moju bezpečnosť v podstate nepotrebujem. Jej prítomnosť je ale plusom, ktorý dodá na pohode. Podvozok v režime Dynamic veľmi nemusím, aj ten Road sa mi zdá akýsi tvrdší oproti RS-ku. To bude ale väčším prenosom nárazov cez páku širších riadidiel, ale pridané nastavenie v zmysle komfort by nebol zlý nápad.

BMW R1200R 2015

Je to ale jazda ako lusk. Nepotrebujem sa však omotať okolo stromu, ani veľmi prekračovať MPR, pocit z rýchlosti dodáva nápor vetra. Ten ma z motorky nechce strhnúť, no je to lepšie ako byť skrytý za kapotmi a cítiť sa pomaly ako zavretý v aute.

Živý boxer vodník a doslova hračkárska ovládateľnosť sú návykové. Hlavne z motora mám radosť. Ťahá odspodu ako besný, najviac si ho však užívam pri akcelerácii zo zhruba 3.500 ot./min. Čo je pri každom výjazde z vracáku bombastické. Motorka je pritom v zákrutách stabilná, ani väčšie rýchlosti ju nerozhádžu. Brzdy pritom nerozhádžu mňa. Že Brembo radiális brzdia famózne, asi už vzhľadom na vybudované renomé musia. Ale tuná to nieje žiaden masaker. Keď chcem pomaly pribrzďovať nemusím sa obávať, toho, že by som na nich nechtiac silno zatlačil. A pri krízovke to je iné kafé, bác po páčke a stojím doslova na mieste.

Na konci dňa ma teší aj pekná spotreba, že 4.5 l/100km? Častejšie budem stáť na benzínke z iných dôvodov než tankovanie.

Mr. Hyde

Nuž ako sa asi správa takáto tučná mašina? Lebo posed fasa, kolená prikrčené a dá sa pekne pritlačiť na nádrž aby som ešte viac zaťažil predok, ak by náhodou tá masa železa trčiaca do strán nestačila. Tie čierne plasty po bokoch sa aj dobre zvierajú, na viac sa ani nešmýkajú, pri prudkom brzdení to príde vhod.

BMW R1200R 2015

Štartujem, nóóó pekný zvuk ale zniesol by som hlučnejšiu kapelu. Nastavujem Dynamic pre palivovú mapu aj podvozok, vypínam trakčnú aj ABS (dlhým podržaním príslušného tlačidla). Len prečo to má analógový tacháč miesto otáčkomera, wtf? Ale kašlať na to, musím sa prepliesť mestom.

No moja, ťaháš pekne a tie myšičky pomedzi autá čo mi dovolíš robiť, palec nahor. Som všade prvý, zelená vlna je pre mňa nevhodne nastavená. Ale baví ma zakaždým akcelerovať z nuly na xy km/h a zakaždým na tú nulu aj brzdiť z xy km/h. To by aj hádam stačilo, ozýva sa v pozadí akýsi hlas, asi moje druhé ja.

Mimo mesto je však v hlave opäť kľud. Preháňam ručičku na tacháči, ešteže tu mám tento malý štítok. Funguje dobre, stačí sa iba trošku prikrčiť a silno nelegálne rýchlosti ma nechcú strhnúť preč. Lenže toto nie je radosť z jazdy, toto by dala aj cvičená opica, ja mám radšej zákruty, čím viac tým lepšie.

BMW R1200R 2015
BMW R1200R 2015

Striedanie náklonu zľava doprava v nekonečnej sínusoide je vodou na mlyn tomuto biku. Nezdá sa, ale ten boxer mu v tom zdanlivo vôbec neprekáža. Aj podvozok je fajnový, len naše cesty by mohli byť lepšie, nech to so mnou tak nedrncá. R-ko sa ovláda presne, rado sa preklápa, v rukách cítim všetky infošky, ktoré potrebujem. Vo vysokých rýchlostiach to ale nie je vlak ako RS-ko, no to ani neočakávam.

BMW R1200R 2015
BMW R1200R 2015
BMW R1200R 2015
BMW R1200R 2015

Radím stále hore dole, čo pri fičúrke ako je Gear shift assistant Pro, vonia maximálnou zábavou. Je to trošku na chorý mozog, kopať rýchlosti pod plným plynom aj smerom nadol. Motorka vtedy pekne odvrkne a vypáli vpred. Nie je to ale žiadne neustále dvíhanie na zadné, chýba tu čosi beštiálne, čo by si tak trošku pýtalo svoje. Asi som si mal radšej zadovážiť S1000R, ale načo? Zase šepká to rozumnejšie ja. Toto je aj tak fajnovka, aj to pekne zatiahne za ruky. Kto to podrží medzi 5.500 až zhruba 6.5000 ot./min. dostane riadnu porciu Newtnov. Keď je treba podržia sa aj väčšie točky, len takto už nie je taká pecka. Ale potrebujem viac? Potrebujem zmixovať šedú hmotu mozgovú s tou bielou a orgány učiniť nepoužiteľnými? Lebo sú motorky ktoré tak trochu nútia človeka skúšať hľadať hranicu, táto však nie, táto robí len to čo chcem ja.

Tak si užívam brzdenie. Síce by som pri pohľade na kotúče a ich strmene čakal ostrejší nástup. Dávkujú sa však ukážkovo, no keď chcem zarvatú gumu v asfalte musím ich poštekliť o čosi viac. Druhé ja by k dobru nás oboch chcelo režim ABS-ka kde by pod jeho kontrolou ostávalo aspoň predné koleso. Ja som totiž so širokým úsmevom na tvári, blokoval zadné koleso všade, kde sa mi krátky šmyk zdal zábavný.

BMW R1200R 2015

Na konci dňa musím povedať, bola to dobrá jazda, zabavil som sa a trošku som si dvihol hladinu adrenalínu v krvi. Zároveň ma motorka nehnala do hlbokého neznáma, kedy by som už iba voňal kvietky zdola. Len na to treba mať v hlave vždy aj to druhé ja, ktoré ma radšej cicušky než vyplavený epinefrín. Z nádrže to pritom vyplavilo takmer 6l/100km, čo je pri takej jazde slušné.

Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.

< >

Pridané: 16.07.2015 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (9)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 37680 | Včera: 207988