Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 31.03.2015 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 18051 [História]
Na výstave Motocykel 2015 ste mohli zhliadnuť v stánku SMF aj dva zaujímavé kúsky moto histórie. Tým prvým je stroj, ktorý je rozhodne pra-pra otcom dvojkolesových strojov, aké sedláme dnes.
Americký vynálezca Sylvester Howard Roper sa narodil 24. 11. 1823, vo Francestown, New Hampshire USA a od mladého veku prekypoval mechanickým talentom. Ako 12-ročný postavil prvý stacionárny parný motor.
Tento parný stroj, postavený niekedy v rokoch 1867–1869, je jeden z troch strojov, ktoré sú považované za prvý motocykel na svete. Ďalšie sú: Parný velocipéd od Michaux-Perreaux (roky 1867–1869) a Daimler Reitwagen (1885). Historici sa dodnes nevedia zhodnúť, kto bol prvý Roper alebo Michaux-Perreaux. Daimlerova dvojkolka prišla na svet neskôr, ale bola ako prvá poháňaná motorom s vnútorným spaľovaním a je preto známa ako prvý motocykel. Niektorí experti totiž nepovažujú parou poháňané stroje za motocykle.
Napriek použitému parnému motoru niektorí odborníci upozorňujú, že Roperov stroj priniesol ako prvý úspešné motocyklové technológie, ktoré sa používajú dodnes ako ovládanie plynu otočnou rukoväťou, geometriu rámu a umiestnenie motora. Nech je to už ako chce, to na čo sa pozeráme, je skutočný kus histórie.
Roperov stroj mal oceľový rám s rázvorom 1200mm osadený dvomi drevenými kolesami s priemerom 34 palcov (860 mm). Predná vidlica bola pevná s robustnými riaditkami a drevennými rúčkami. Na rozdiel od moderných motocyklov, tu bola otočná celá rukoväť oboma rukami a mala dve funkcie: Otočením vpred sa otváral plyn, otočením vzad sa aktivovala prítlačná trecia brzda na predné koleso.
Sedlo bolo zároveň aj nádržou na vodu, z ktorej sa voda tankovala do kotla ručnou pumpou. Kotol bol v strede medzi kolesami, v spodnej časti bolo ohnisko a komín bol za jazdcom nasmerovaný vzad. Dva piesty s vŕtaním cca 57 mm boli po bokoch rámu pri hornej časti kotla za komínom. Piesty boli priamo spojené cez 64mm kľuku na zadné koleso.
1. júna 1896 Roper zobral svoj stroj na cyklo dráhu Charles River v Bostone, kde mal slúžiť ako stroj na udávanie tempa pre cyklistov. Okrem toho chcel vynálezca prezentovať aj rýchlosť stroja. Jeho prvý pokus prekonať jednu míľu bol časom 2 min 12 sec s priemernou rýchlosťou cca 30 míl/h (48,3 km/h) Roper bol presvedčený, že dosiahne aj lepší výsledok, pretože týždeň predtým na neoficiálnych testoch jazdil priemerkou 40 míl/h (cca 64,4 km/h).
Roper prešiel v druhom pokuse cca tretinu trate, keď sa začal stroj vlniť a vyletel z drevennej trate von do piesku. Keď na miesto dorazila pomoc, museli konštatovať, že vynálezca pri nehode zahynul. Neskôr sa zistilo, že príčinou smrti bolo zlyhanie srdca a nie samotný pád. Roper mal 72 rokov.
Vystavená replika parného motocykla je postavená podľa originálu, ktorý vyrobil Američan Sylvester Howard v roku 1869. Originál je vystavený v Národnom technickom múzeu americkej histórie vo Washingtone. Motocykel má dvojvalcový motor, ktorý je poháňaný parou zo 7 l kotla. Materiálové a bezpečnostné výpočty pri stavbe uvedenej repliky uskutočnil UTD Brno a na replike sa odpracovalo 1985 hod. Majiteľ Antonín Pavelka z Napajedel.
Zdroje: Informácie od majiteľa repliky, internet, wikipedia.org
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, majiteľ repliky, wikipedia.org
Pridané: 31.03.2015 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 77925 | Včera: 226619