Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Diskusia Diskusia k článku (94)  [Verzia pre tlač] Tlač

Spevňovanie prednej vidlice na Jawe

 Zdieľať

Pridané: 06.12.2004 Autor: Stanley
Čitatelia: 14881 [Technika - Dobré Rady]

Kto sedlal Jawu vie o čom hovorím. Ste v pohode rozbehnutý a prichádza trochu ostrejšia zákruta a pokiaľ nechcete skončiť s motorkou v polohe ležiaceho strelca, zostáva len jediné – pribrzdiť, podradiť a bezpečne ju prejsť.

Považujem sa za priaznivca motocyklov značky Jawa. Možno aj preto, lebo na svoju Afriku ešte budem nejaký ten čas šetriť. Na mojej Jawe 350-ke v úprave BLACKFIGHTER som odjazdil asi 20 000 km. Prežil som s ňou pestré chvíle: napr. jazdu s jedným funkčným valcom zapaľovania na Čertovici, zapchaté výfuky na Liptovskej Mare, porucha dobíjania na Detve... atď. Napriek tomu, že som si s ňou užil aj veľa bezstarostných - bezporuchových výjazdov. Veľká nestabilita v zákrute mi však vadila viacej ako ostatné, pre nás jawkárov „bežné poruchy“ .

Kto sedlal Jawu vie o čom hovorím. Ste v pohode rozbehnutý a prichádza trochu ostrejšia zákruta a pokiaľ nechcete skončiť v polohe ležiaceho strelca aj s motorkou, zostáva len jediné – pribrzdiť, podradiť a bezpečne ju prejsť. Pokiaľ to jazdec riskne a nepribrzdí má pocit, že zadné „kyvka“ chce ísť iným smerom ako predná vidlica. A jazdec len silou vôle drží motorku v stope. Takýmto tempom môže zákruty prechádzať len kamikadze, alebo neskúsený 16. roční mladíci, ktorí si myslia, že sedlajú nadupaný superšport s perfektnou stabilitou...

 Moja Jawa 350/639  s plastami zo 640 a menšími úpravami. Budíky sú prekreslené v Coreli, vytlačené v  žltom prevedení. Upravené sú na max. 200 km/h.
Moja Jawa 350/639 s plastami zo 640 a menšími úpravami. Budíky sú prekreslené v Coreli, vytlačené v žltom prevedení. Upravené sú na max. 200 km/h.

Rozhodol som sa, že musím niečo urobiť s prednou vidlicou. Sem - tam som už niečo počul o spevňovaní prednej vidlice na Jawe. Trochu som sa porozhliadol po informáciách a začal som konať. Samotnú súčiastku na spevnenie som nikde v okolí NR a NZ nezohnal, resp. nikto o tom nič nevedel. Až v Senci ma prekvapili, keď mi na mail odpovedali, že danú súčiastku majú. Kúpil som ju za nejakých 250 Sk.

Samotná montáž veľmi jednoduchá. Stačí zhodiť predné koleso a predný blatník. Celá spevňovacia súčiastka vyzerá ako veľké písmeno „U“, ktorá sa namontuje pod predný blatník. Trvá to asi 20 – 30 min. Vyrobiť si spevňovacie „U-čko“ by nemal byť problém pre trochu technicky založeného motorkára. Je to vlastne hrubší „plošák“ zohnutý do tvaru písmena „U“

 Súčiastka v tvare „U“, ktorá by mala  zväčšiť pevnosť prednej vidlice.
Súčiastka v tvare „U“, ktorá by mala zväčšiť pevnosť prednej vidlice.

Po montáži nasledovala prvá skúšobná jazda – prejazd niekoľkými ostrejšími zákrutami. Bol som plný očakávaní aká to bude zmena. Pýtate sa ako to dopadlo? Skoro nič!!! Takmer žiadna poznateľná alebo výrazná zmena. V zákrute tá istá stabilita, resp. nestabilita. No čo, snaha bola... Viem, že by bolo vhodné ešte vymeniť aj vnútorné púzdra zadnej kyvky, dať dozadu širšiu pneu (mám Savu 3,5x18), ale to už neplánujem... Nastal čas pobrať sa opäť o jednu triedu motocyklov vyššie. Plánujem do jari nejake GS-ko 500 alebo CB-cko 500. A raz možno aj taká Afrika Twin, či toľkokrát opovrhovaná a tiež nie zrovna najstabilnejšia, ale pre mňa najatraktívnejšia Yamaha V-MAX.

 Pri montáži „U-čka“  je potrebné demontovať koleso a predný blatník.
Pri montáži „U-čka“ je potrebné demontovať koleso a predný blatník.

Na záver zopár slov na tému Jawa: Stále ju považujem za skvelú motorku, na ktorej sa dá mnohým veciam naučiť. Hlavne začínajúcim motorkárom dá výbornú lekciu zo servisných prác. Kto je technický analfabet, nech na Jawku radšej nepomýšľa a poobzerá sa po niečom inom aj keď drahšom, ale spoľahlivejšom. Na Jawe sme s priateľkou (teda už takmer 2 mes. s manželkou) precestovali takmer celé Slovensko. Vždy som chcel vyraziť na Jawe po Európe, ale nikdy som nenašiel odvážlivcov, ktorí by sa so mnou pustili na dvojtakte niekam ďalej. A s partiou motorkárov, ktorí majú o pár koníkov viac by som asi dlho nestíhal :o(

Dodatok:

Tento článok som písal asi pred mesiacom a nejako som naň zabudol. Takže čakal na svoje zverejnenie niekoľko týždňov v mojom PC. Medzitým sa niečo u mňa zmenilo. Na jar žiadne nové GS-ko asi nebude, ale zato ja budem oteckom :o)) Korunky na moto zatiaľ pôjdu na postieľku, kočík... Určite to však neznamená, že s motorkami končím – skôr naopak. Takže zatiaľ naďalej zostávam verný svojej Jawke a možno teda príde aj na spevňovanie zadnej kyvky. Na zimu som si už naplánoval rozšíriť svoje moto ešte o bočné kufre. (Mimochodom ak niekto z Vás nosí z vonku aj kufre, tak mi pošlite na vás kontakt.)
Niekedy na budúce by sme si mohli popísať o dymivosti Jawiek a čo s tým robiť.

Pridané: 06.12.2004 Autor: Stanley Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (94)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 10892 | Včera: 182463