Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 28.04.2014 Autor: raptor
Čitatelia: 26142 [Technika - Dobré Rady]
Nasledujúce riadky sú určené pre všetkých tých, ktorí tužia znížiť si cenu motocykla o magických 20% - DPH a nemajú v tom úplne jasno. Napriek tomu, že som sa snažil to napísať čo najjednoduchšie, v istých pasážach sa nedá vyhnúť citáciám zákonov. Na to, aby sa ti takáto „zľavička“ podarila, platí v čase písania týchto slov pár základných pravidiel.
Majiteľom motocykla sa musí stať právnická osoba alebo fyzická osoba – podnikateľ, samostatne zárobkovo činná osoba (SZČO). Ideálne napríklad tvoja eseročka, ktorá musí byť platiteľom DPH podľa § 4 zákona č. 222/2004 Z.z.. Existujú prípady, kedy je motorka napísaná napríklad na kamarátovu firmu. V tomto prípade sa predpokladá absolútna dôvera medzi oboma zúčastnenými stranami.
Na každý nový motocykel akejkoľvek značky zakúpený na území Slovenskej republiky sa dá uplatniť odpočet DPH. Na jazdený motocykel, ktorý je napísaný na fyzickú osobu, sa odpočet DPH uplatniť nedá. Z jazdenky, ktorú mal predchádzajúci majiteľ napísanú na svoju firmu, ktorá je zároveň platiteľom DPH, sa daň odpočítať dá – toto je stále za predpokladu, že motocykel kupuje firma alebo SZČO, ktorá je platiteľom DPH. Vždy musí byť však vystavená faktúra, na ktorej je jasne vyčíslená hodnota motorky bez dane a ďalšia položka je DPH.
Pri kúpe motocykla (nového alebo jazdeného s možným odpočtom DPH) zo zahraničia je naozaj možné v zahraničí kúpiť motorku bez dane. Predávajúci si vypýta tvoje IČ DPH, a následne musí byť DPH doplatená u nás, pričom prichádza k tzv. samozdaneniu. To znamená, že v daňovom priznaní DPH uvedieš vypočítanú sumu DPH aj na vstupe aj na výstupe. Takže výsledok je nula – tzn. že štátu sa nič nezaplatí (DPH si uplatníš celú naraz). V súčasnosti zrejme existujú postupy ako túto procedúru obísť, ale je to trestný čin neodvedenia dane podľa § 277 zákona č. 300/2005 Z.z.. Naivný je ten, kto do toho ide rovno s tým, že „mne sa to prepečie“. Vrelo neodporúčame, daňový úrad to je úplne iná mafia – štátna. To, či prišlo k samozdaneniu si daňový úrad ľahko preverí tak, že zahraničný dodávateľ uvedie IČ DPH do tzv. Súhrnného výkazu na DPH, ktorý predajca zasiela elektronicky, a teda daňový úrad má ľahký prístup k informáciám o DPH.
Pozor, existuje aj registrácia na DPH podľa § 7 a § 7a – vtedy majú firmy tiež pridelené IČ DPH, ale nie sú platiteľmi DPH - sú len osobami registrovanými pre daň. Ak si takáto firma kúpi motorku zo zahraničia, tak má povinnosť odviesť DPH v SR. Nedochádza k samozdaneniu. Špekulant, ktorý si myslí, že si vybaví registráciu podľa § 7 alebo § 7a (je to vybavené relatívne rýchlo), kúpi moto v zahraničí bez DPH (lebo sa preukáže kartičkou s IČ DPH) a na Slovensku DPH neodvedie sa veľmi mýli, viď začiatok posledné dve vety predchádzajúceho odseku.
Pri kúpe motocykla v SR sa vždy platí celá suma aj s DPH. Napr. motorka za 12,000€ = 10,000€ motorka + 2,000€ DPH. Daň, v tomto prípade 2,000€ si podnikateľský subjekt môže následne uplatniť pri podaní daňového priznania na DPH. Čo v tomto prípade znamená, že si zníži platbu dane o hodnotu DPH vyčíslenej na faktúre k motorke.
Motocykel sa z hmotného majetku firmy odpisuje šesť rokov, v prvom roku odpisovania hmotného majetku sa uplatní len pomerná časť z ročného odpisu v závislosti od počtu mesiacov, počnúc mesiacom jeho zaradenia do užívania do konca tohto zdaňovacieho obdobia. Zostatok z prvého roka sa doodpisuje v siedmom roku. Pozor, teda nie štyri roky ako je to u auta.
Je nepodstatné, či tvoja firma predá moto počas doby odpisovania, alebo až keď je motorka doodpisovaná. Aj v jednom aj v druhom prípade odvedieš z predajnej ceny motorky DPH. Pozor na špekulantov, ktorí kúpili moto za 10.000 € a v druhom - treťom roku si ju chcú predať na seba a dajú cenu 1000 €, len aby zaplatili na DPH čo najmenej – vždy treba vychádzať z trhovej ceny motorky.
Pozor na DPH aj pri ďalšom predaji motorky |
Pri predaji motocykla v hmotnom majetku firmy by motocykel mal byť predaný za tzv. „obvyklú cenu“ jazdenej motorky v čase kedy sa predáva. Čo je pomerne široká a vágna formulácia, ktorá v skutočnosti dáva iba mierny priestor na manévrovanie s cenou na papieri (samozrejme smerom dole). Ak sa nájde chytrolín, ktorý si myslí, že preští všetkých školených psov, ktorí štekajú za daňový úrad a ročnú bezchybnú motorku, ktorá nová stála jeho firmu 20 litrov predá o rok za 6 tisíc a zvyšok mu nový majiteľ vyplatí na ruku, môže tvrdo naraziť na správcu dane a § 2 ods. 3 zákona č. 511/1992 Zb. V predmetnom paragrafe sa hovorí - Správca dane hodnotí dôkazy podľa svojej úvahy, a to každý dôkaz jednotlivo a všetky dôkazy v ich vzájomnej súvislosti, pritom prihliada na všetko, čo v daňovom konaní vyšlo najavo. Správca dane ho v lepšom prípade veselo dodaní v tom horšom postúpi orgánom činným v trestom konaní pre trestný čin krátenia dane podľa § 276 zákona č. 300/2005 Z.z.
Ak motocykel tvoja firma kúpi na leasing, je možné ho odpísať už za necelé 4 roky. V prípade leasingu platí: Hmotný majetok prenajatý formou finančného prenájmu odpíše nájomca počas doby trvania prenájmu do výšky 100 % hodnoty istiny (hodnoty motocykla) zvýšenej o náklady súvisiace s obstaraním predmetu finančného prenájmu vynaložené nájomcom do doby zaradenia tohto majetku do užívania. Výška odpisu sa určí rovnomerne pomernou časťou pripadajúcou na každý kalendárny mesiac doby prenájmu (nie ročne, ale mesačne). K možnosti kratšej doby odpisovania: doba trvania nájmu je najmenej 60 % doby odpisovania podľa skupiny (motocykel = druhá odpisová skupina) a nie menej ako tri roky (36 mesiacov), tzn. 60 % z 6 rokov = 60 % z 72 mesiacov (pri leasingu sú odpisy mesačne) = 44 mesiacov. Funguje to tak, že leasingovka s tebou neuzavrie zmluvu na kratšie ako 44 mesiacov a ty odpisuješ moto toľko mesiacov, na koľko s tebou leasingovka uzavrela zmluvu. Ale v tomto prípade je majiteľom motocykla leasingovka až do úplného vyplatenia leasingu, po ktorom nasleduje prepis alebo predaj – poplatky, odhlásenie atď. Čo sa týka mňa, rozhodne odporúčam radšej odpisovať síce šesť rokov, ale zato byť hneď majiteľom.
Ďalšia (pre turistov nezanedbateľná) rovina leasingu je: Iný majiteľ (leasingovka) a iný držiteľ (tvoja firma) a ty ako majiteľ firmy v tunajších zemepisných šírkach nebýva problém. Avšak pri turistike do exotickejších destinácií, najmä chudobných krajín bývalého „bohatého“ Sovietskeho zväzu to môže byť zásadný problém pri prechode hraníc. Čítal som už polokatastrofický prechod, kedy mal Jožko Mrkvička kdesi v Bazmekistane tlačivo od leasingovky s „bumáškou“, že držiteľom je jeho firma. Od svojej firmy tlačivo s „bumáškou“, že Jožko Mrkvička je oprávnený jazdiť na predmetnej motorke. Pre podozrievavého colníka, čo hľadá dôvod na úplatok, všetko málo a ťažko ho presvedčiť iba slovami. Hlavne, keď jeho mesačný plat je v hodnote plexiskla na tvojej prilbe a ako správny „pes“ ňuchá vo vzduchu „peňáze”.
Všetok benzín, oleje, doplnky, oblečenie a opravy, na ktoré ti bol vydaný bloček, si následne môžeš dať do nákladov a rovnako si z nich odrátať DPH. Ale tu opäť pozor a hlavne cit. Ak máš na svojej firme jednu motorku, tak ti nikto nič nepovie, ak si dáš do nákladov napríklad jednu - dve prilby a odrátaš si z nich daň. Nemôžeš to však robiť pre všetkých svojich kamarátov, čo ako ich máš rád, pretože žiadna daňová kontrola ti len tak „nezožerie“ sedem prilieb. Teda pokiaľ nie si sedemhlavý drak, ale to už je iná pesnička a vtedy môžeš ty zožrať daňovú kontrolu.
Netreba zabudnúť na vedenie knihy jázd, alebo uplatňovať systém 80/20 – tzn. nemusíš viesť knihu jázd, ale do nákladov (a teda aj uplatnenie DPH) napr. z benzínu ti ide iba 80 % z jeho hodnoty.
Záver - kúpou motocykla s odpočtom DPH sa dajú v medziach platnej legislatívy a zákonov reálne ušetriť nemalé finančné prostriedky. Inými slovami je to „hra“, ktorá ma pevne stanovené pravidlá. Ak začneš švindľovať, je veľká pravdepodobnosť, že nedopadneš dobre. Ak všetky pravidlá dodržíš, nabetón vyhráš 20% "zľavu".
Pridané: 28.04.2014 Autor: raptor Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 135790 | Včera: 167247