Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (1)  [Verzia pre tlač] Tlač

Slanské vrchy sa určite oplatí navštíviť...

Pridané: 06.08.2001 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 13218 [Mototuristika - Východné Slovensko - Výlet]

Tento môj výlet som nijak zvlášť neplánoval, vlastne pôvodne som išiel iba na Dargov, zahrať si s kamarátmi plážový volejbal. Bolo velmi pekné počasie a tak sme sa aj s priateľkou rozhodli, že sa skočíme pozrieť do Zámutova. O tejto zaujímavej dedinke už písal aj Feci a kedže ma to zaujalo a boli sme už dosť blízko tak nebolo nad čím uvažovat...

Z Dargova, kde je mimochodom velmi dobrý Motorest a hlavne lacný sme vyrazili smerom na Vranov nad Topľov. Išli sme po vedlajšej ceste cez zopár dediniek a onedlho sme tam aj dorazili. Tam bolo prvoradou úlohou nájsť pumpu, lebo benzím pomaly ale isto docádzal. Našli sme ju relatívne ľahko, stačilo sa držať šípiek smerom na Prešov, tým smerom sa mimochodom ide aj do Zámutova.

Mapa trasy

Po doplnení PHM sme vyrazili ďalej... Do Zámutova sme dorazili asi o 15 min. neskôr. Nezastavoval som a jednoducho som išiel stále rovno po hlavnej o chvílu sme míňali Penzión Opál o ktorom písal vo svojom článku aj Feci. Ja som sa spoľahol na svoj inštinkt a ani tu som nezastavil, aby som sa opýtal na cestu. Pokračovali sme ďalej po tejto ceste a o chvíľu sme sa dostali na hranicu lesa. Tu som zbadal značku 'Zákaz vjazdu', ale išiel som dalej...
Casta bola čím dalej užšia, kľukatejšia, strmšia, ale asfalt bol kvalitný bez dier až na niektoré úseky, ktoré boli skôr výnimkou. Cestou sme stretli troch miestnych chlapcov na bicykloch a spýtali sme sa ich na cestu k opálovým baniam... Nárečím, ktorému som mal miestami problém rozumieť, nám povedali, že ideme dobre a že musíme pokračovať po tejto novej 'dráhe a pri takých chatkoch zabočic doleva...'
Tak sme teda pokračovali ďalej peknou cestou v prírode, ani by som si nepomyslel že tu môžu byť také kopce. Keď sme minuli protiidúceho motorkára už som aj zabudol na značku na začiatku. Žiadne chatky sme však cestou nevideli, ale videli sme krásne scenérie Slanských vrchov s hlbokými dolinami, kde by som teda nechcel spadnúť. Ako sme stúpali čoraz vyžšie akosi som sa zmieril s tým, že tie bane dnes asi nenájdeme, ale nijak sa mi nechcelo ešte odchádzať...

Zrazu sme dorazili na akýsi vrchol kopca, kde stál kamenný pomník a pri ňom sa cesta rozdvojovala... Tam sme zaparkovali motorku a chvílu sme si posedeli. Bolo tu neuveritelné ticho. Na kopci vpravo bol akýsi vysielač a až doma som zistil, že to bol inak na východe známy Dubník. Vybrali sme sa ešte chvíľu cestou vpravo a napojili sme sa na nejakú cestu, kde sme objavili dopravnú značku, ktorá obmedzovala max. rýchlosť na 30 km/h a upozorňovala na zúženie cesty. Tu sme stretli aj Favorit s Prešovskou poznávaciou značkou.

Zámutova. Nechcel som rušiť okolité ticho a preto som vypol motor a potichu sme sa spúštali dole do dediny. Aj tak som musel iba brzdiť lebo motorka sa rozbehla miestami až do 80 km/h. V dedine som ešte náhodou stretol jedného môjho kamráta so Zámutova a od neho som sa dozvedel, že tam na vrchole pri tom kameni sa cesta rozdeľuje na Prešov a na Košice a že stačilo ísť doľava a dostali by sme sa do Červenice, odkiaľ je to už len asi 40 km do Košíc.
Táto cesta vraj nieje na žiadnej mape, ale miestny ju často využívajú pretože ušetria asi 30 km. My sme sa však rýchlo rozlúčili a vyrazili sme radšej späť do Vranova. Pretože nerád chodím stále po tých istých cestách tak sme sa rozhodli ísť z Vranova do Košíc cez Herľany. Na mojej mape to vyzeralo ako dobrá skratka a rovinka.
Išlo sa mi dobre, cesta bola vpohode, ale aké bolo moje prekvapenie keď za dedinou Banské začalo stúpanie a zákruty o 180 stupňov podobné ako na Branisku, alebo Čertovici. Pravdu povediac som sa potešil pretože takéto cesty mám rád, len som sa hneval na to že sa stále viac stiemva... Ked sme však dorazili na vrch kopca a zbadali sme značky 'Košický kraj' a 'Okres Košice - okolie', cesta sa hneď premenila a z nového asfaltu pod kolesami sme prešli na starú hrboľatú pozáplatovanú cestu...
Nuž, ale čo sa už dalo robiť ??? Znížil som značne rýchlosť a pokračovali sme dalej... Medzitým sa úplne zotmelo... Vliekli sme sa pomali, ale ukázolo sa že nie dosť, pretože v jednej pravotočivej zákrute bolo velké množstvo štrku, ktoré som kôli tme nevidel a z ničoho nič sme spadli. Bol to môj prvý pád na motorke a fest som sa zľakol, ani som nevedel ako sa to stalo...
Naštastie sme išli asi 20 km/h a nestalo sa nám nič až na nejaké oškreniny a roztrhnuté rifle. Z toho mám len ponaučenie, že ani 20-tka nemusí byť bezpečná rýchlosť a tiež, že koženná kombinéza a rukavice Ti nijak nepomôže ked ju necháš doma v skrini. Motorke sa tiež v podstate nič nestalo a tak keď sme sa z toho spamätali vyrazili sme pomaly a opatrne domov.
Domov sme dorazili asi o deviatej večer. Prešli sme asi 160 km a v pamäti nám ostanú pekné zážitky a jedná výstraha do budúcnosti... Určite sa však do Zámutova ešte vrátime...
Ak by ste niekto mali záujem ísť s nami tak sa mi ozvite mailom a dohodneme sa...