Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 01.07.2013 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 33286 [Testy a predstavenia - Test]
Malá obratná motorka s výzorom dospelej mašiny. To sa dá povedať o všetkých Hondách radu CB500. Päťstovkové X-ko však popri nenáročnom vození sa poskytuje aj dostatočný komfort, aby si aj cestovaniachtiví jedinci našli čo im chutí. A keď prídu na rad fajnové zákruty, CB500X sa ocitne vo svojom živle.
Tak a trojicu CB500 od Hondy mám kompletne otestovanú. Dvojica CBR500R a CB500F sa ocitla pod mojimi rukami v chladnom Španielsku, a tak som sa veľmi tešil na tretiu Hondu CB500X, ktorú som poriadne otestoval v našich horúčavách. Nový motor ukázal svoj zábavný charakter aj v nie príliš ideálnych podmienkach na jazdenie, preto som sa nevedel dočkať ako pod ním teraz bez obáv poriadne zakúrim. Za najväčšie plus som však pri už otestovaných CéBéčkách považoval celkovú ľahkosť ovládania a dúfal som, že X-ko ponúkne minimálne rovnakú radosť z jazdy. Sklamaný som neostal, naopak, zopár vecí ma príjemne prekvapilo.
01.03.2013 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 31080 [Testy a predstavenia - Test]
Postavené na rovnakom základe a predsa značne odlišné. To sú športovo ladené šidlá od Hondy, stvorené predovšetkým pre mladých riderov s vodičákom na stroje do 35 kW. No ako som si počas testovania uvedomil, šikovné päťstovky boli stvorené pre ďaleko širšie spektrum jazdcov.
Poďme sa najprv pozrieť na to, v čom sa CB500X líši od svojich sestier postavených na rovnakom základe. Už na pohľad je jasný rozdiel v celkovej stavbe stroja. Honda CB500X je vyššia, nielen na papieri, ale aj pocitovo, avšak to nič nemení na tom, že z nej bezpečne dosiahnu na zem aj dievky nižšieho vzrastu, rovnako ako z ostatných CB500-viek. Presnejšie má X-ko vďaka vyšším zdvihom sedadlo o 20 mm vyššie než ostatné CB500-vky a jeho svetlá výška je 170 mm, čo sa ukázalo ako veľké plus pri preliezaní vysokých obrubníkov či presúvaní sa poľnými cestami. Honda CB500X je už v sérii dostupná s nevypínateľným systémom ABS a je o jeden kilogram ťažšia než model CBR500R taktiež so systémom ABS. Cestovaniachtivých určite poteší, že v Honde sa rozhodli na CB500X namontovať väčšiu, 17,3 litrovú nádrž (CB500F a CBR500R majú nádrž o objeme 15,7 litra).
Rad CB500 má ale veľa spoločného. Motor s výkonom 35 kW je ušitý na mieru novej skupine vodičákov A2 a poskytuje dostatočný výkon. Rovnaký je ďalej rám, brzdový systém, palubná doska, skrátka, základ všetkých troch motoriek.
Honda CB500X sa, ako inak, podobá na všetky svoje väčšie crossover sestry z rodiny Honda. Crosstourer, Crossrunner, NC700X, laik nemotorkár by ich od seba na pohľad snáď ani neodlíšil. Podobné línie, vpredu malý veterný štít a malý zobák. Vzadu veľké madlá pre spolujazdca a dole veľká koncovka výfuku. Detailmi sa nebudem zaoberať, stačí sa mrknúť na fotky.
Možno trošku paradoxne, ale dizajnovo sa mi zo všetkých crossoverov od Hondy páči najviac práve najmenšia CB500X. Jej zadná časť je na rozdiel od NC700X akási jednotnejšia, svetlo je priamou súčasťou „zadku“ a nedrží ho len plast predĺženého blatníka. Páči sa mi veľké X na nádrži aj zapracovanie mäkkých plastov na miesta kde dochádza k najväčšiemu oteru nôh o boky motorky (plasty na sebe nesú taktiež spomínané písmeno X). Z časti odhalený motor rozhodne nevyzerá zle. Dizajnovou vecou je ochrana spodku motora, ktorá na pravej časti pozostáva z poctivého kusu hliníka, ktorý dobre izoloval chodilo od tepla idúceho od výfukových zvodov. Bohužiaľ dizajnovou vecou je aj čelný štítok, ale o tom neskôr.
V teoretickej rovine som celkom nechápal načo je Honde model CB500X. Do tejto stavby stroja sa mi jednoznačne hodí charakter 35-kilowattovej sedemstovky rady NC. Koniec koncov model NC700X v ponuke Hondy už je, tak prečo toto? Prečo okolo zábavnej, točivej päťstovečky nepostavili do tretice nejakého motarda? Po pár dňoch som však prišiel na chuť aj tejto koncepcii. Mať tak opäť osemnásť, nízkootáčková eNCéčka by ma nudila a toto X-ko by pekne zabrnkalo na nevybujačené hormóny, avšak na druhej strane by dovolilo ukojiť aj cestovateľské chúťky mladíka s čerstvým vodičákom A2.
Moje zodpovednejšie ja, alebo inak povedané rodičia, by zase mohli kľudnejšie zvládať chvíle počas ktorých by som bol na motorke. Motor má výkonu tak akurát aby zdravo rozklepal motorkára presadajúceho na dospelú motorku. Pri nezdravom preraďovaní kľudne aj o 3-4 kvalty hore dole ničím neprekvapí. Buď to sa pozbiera z nezdravo nízkych otáčok, alebo silno zareve a zachová sa ako keby tam bola antihopingová spojka. Maximálka je niekde okolo 180 km/h, no na to je nutná jazda z kopčeka. Brzdí to tiež fajnovo. Síce je vpredu len jeden kotúč avšak ten bohato postačuje. V krízových situáciách si svoje odslúži aj perfektne pracujúce ABS-ko.,
Nad Hondou CB500X by nemuseli ohrnúť nosom ani vyjazdený borci. Ako druhá motorka do garáže, prečo nie? Nie je to vyslovene pracovný nástroj do mesta, na to sú jednoznačne skútre. Po dokúpení topcase-u, by však X-ko získalo potrebný úložný priestor a mohlo by začať slúžiť ako mestský pracant.
CB500X sa však v meste nestratí. Motal som sa ňou v Bratislave aj v Košiciach a je to proste obratné šidlo. Pomedzi autá stojace na križovatke, myšičky v premávke, skok na obrubník, rana do diery či kanálu. Vyššia stavba motorky je tu jednoznačne výhodou. Jasné, nie je to žiadne enduro, avšak keď som pozoroval rozhádzané skútre, ktoré trafili nejakú väčšiu dieru, bol som len a len rád, že sedím na tejto motorke.
K prehľadu okolo napomáha vzpriamený posed, dobrý výhľad v späťákoch (na ostatných CB500-vkách mi späťáky vadili) a keďže je riadne horúco, zrak často končí na zadočkoch našich krásnych Sloveniek. Nuž recept na havárku ako stvorený. Našťastie sa nič také nekonalo. Proste som rafol po brzdách čo to dalo a Honda zastavila. Nečudo, že som ani nestíhal prekvaltovať rýchlosti dole a rozbiehal som sa často aj z trojky a čuduj sa svete, šlo to.
Ten motor je tak pružný, že pri pohodlnom výjazde z križovatky mám doslova po pár metroch nahodenú 6-tku. Na nej som sa motkal mestom legálnou 50-tkou pri otáčkach tesne nad 2000 ot./min. pričom motorka neskapínala a po zatiahnutí za plyn plynule akcelerovala. Keď som sa však ponáhľal, radička lietala hore-dolu spolu s otáčkami motora.
Ťažko uveriť, že motorka má 195 kilogramov, tú váhu skrátka necítiť. Čo však musím určite Honde CB500X vytknúť je slabý rajd. Počas jazdy a pri preplietaní zápchami bolo všetko v pohode. Otáčanie sa na úzkej ceste, či odparkovávanie motorky do stiesnených priestorov by mohlo byť skutočne lepšie (ani takto to však nie je zlé). Vadilo mi aj odoberanie jednodielneho sedla, teda skôr jeho opätovné nasadenie na motorku. Trafiť úchyty sedadla na správne miesto si vyžadovalo určitý čas a aj tak sa občas stalo, že som prednú časť nezachytil o nádrž. Priestor pod sedadlom je totiž obstojný. Náradie, peňaženku a zopár ďalších drobností poberie.
Skvelú zábavu ponúkne X-ko pri jazdení v ostrých zákrutách. Preklápanie mu ide o málinko horšie než ostatným sestrám rady CB500, ale je to stále super. Tu ide hlavne o zábavu. Proste ten motor točím do nepríčetna a vychutnávam si aj jeho zvuk. Taký nasrdený vysávač človeka potiahne pekne vpred. Nie je to také brutálne, ako keby som pod sebou mal 150 koní, avšak nekecá mi do toho žiadna elektronika a to robí jazdu oveľa zábavnejšou. Dolujem z tej motorky maximum bez toho, aby som sa cítil byť ohrozený jej výkonom. Ja osobne by som prijal o čosi viac kilowattov medzi nohami, na druhú stranu si však myslím, že také nevyjazdené ucho ostane prvý rok naozaj slintať nad výkonom mašiny. Potom prídu roky a s nimi možno aj rozum, a vtedy si človek uvedomí, že kone nie sú všetko, a ľahkosť ovládania v zákrutách je na nezaplatenie.
Svižnej jazde skvelo sekundujú aj brzdy. Predný 320 milimetrový vyhryzený kotúč a dvojpiestik Nissin bohato stačia. Krotil som aj lepšie jednokotúčové brzdy, no vypočul som si aj názor (od jazdca ktorý už má čo to najazdené), že táto brzda by mohla byť aj slabšia a mať jemnejší nástup. Podľa mňa je na Honde CB500X, čo sa bŕzd týka, všetko zadobre s kostolným poriadkom. Predná sa ľahko ovláda aj jedným prstom a ABS-ko tu zasahuje takmer nepoznane. Zásah anti blokovacieho systému na zadnej brzde je už ale riadne citeľný a myslím si, že do jazdy zasahuje o málinko skôr než by musel.
Ak sa má človek cítiť na cestách pohodlne, základom je dobrý posed. Honda CB500X ho má až prekvapivo dobrý. Príjemne vzpriamený s dobrým rozhľadom navôkol, nohy nie sú nepríjemne skrčené, ruky tak akurát uložené na riadidlách. Sedadlo na prvý pocit tvrdé, časom však nepôsobí nijako otravne. S jednou rýchlou zastávkou na tankovanie som dal na posedenie trasu BA-KE, to nedokážem ani mojej motorke, vlastne dokážem, len sa na sedadle hniezdim ostošesť. Na CB500X úplná pohodička a to som predtým sedel niečo vyše 5 hodín vo vlaku. Sedadlo je v prednej časti síce úzke, čo dovolí bezpečne dosiahnuť na zem azda každému, ale v zadnej časti je pomerne široké a veľmi dobre tvarované, teda minimálne pre môj zadok. Aj táto CéBečka však zdedila neduh ostatných, päta pravej nohy je opretá o kryt výfuku a pri tankovaní je nutné riešim kam uložiť viečko nádrže bez pántu.
Veľmi zle je na tom ale ochrana pred vetrom. Kolená a hrudník sú v pohode, avšak prilba ostáva napospas osudu. Ten predný štítok je fakt iba dizajnovým doplnkom. Je príliš malý a všetok nápor vetra aj mušky odvádza pri mojich 182 centimetroch rovno na krk a hlavu. Nepríjemné turbulencie sa nekonajú, ibaže moja prilba sa veľmi rýchlo premieňa na delikátnu lízanku pre Thajčanov a iných milovníkov hmyzích pochúťok. Zrejme by stačilo malé vyhnutie štítku v jeho vrchnej časti, čo našťastie rieši príplatková výbava.
V prospech využitia Hondy CB500X ako turistu určite hovorí aj spotreba paliva v kombinácii s dostatočne veľkou nádržou. Pri takom tom turistickom tepme, kedy si pri predbiehaní a v ostrých zákrutách jazdec dovolí vytočiť motorku až po obmedzovač, X-ko scucá 3,6 litra na stovku. To je veľmi dobré a som si istý, že vyslovení kochači a šetrilkovia to stisnú aj niekde ku trojke. Pri objeme nádrže niečo nad 17 litrov má Honda CB500X dojazd hodný veľkého turistu. Ponáhľať sa nebude treba ani do servisu, servisný interval je 12 000 km.
Nočný presun mi spríjemnilo aj chovanie motora. Ak človek nemá chuť vyslovene jazdiť a musí sa iba presunúť z bodu BA do bodu KE, ocení skútrový charakter motora pri zaradenej šestke. Šestku totiž stačí zaradiť na výjazde z posledného semaforu v našom hlavnom meste a vyradí sa až na prvom semafore v metropole východu Slovenska. Vážne to ten motorček o objeme 471 ccm zvládne, za predpokladu, že nenastane žiadna krízová situácia. Chýbal mi len ukovazateľ zaradeného stupňa alebo aspoň kontrolka informujúca o zaradení najvyššieho kvaltu. Osvetlenie cesty bolo v podaní CB500X dostačujúce, žiadne stresové situácie spôsobené zverou sa nekonali. Srny a jelenice som zbadal vždy v dostatočnom predstihu, určite to má na svedomí aj kus šťastia a znalosť trasy.
Asi nikto nečaká, že sa CB500X bude dokonale správať aj na diaľniciach. Je to malá motorka a turbulencie vznikajúce za kamiónmi ju vedeli zneistiť. To je ale problém všetkých malých turistov. Naviac je to na diaľnici pekná nuda. Iba žeby úsek okolo Hrona bol v Nemecku a bolo by na ňom legálne jazdiť aj vyše 170. Tie zákruty by potom stáli za to a Honda by ich s istotou vyberala bez výrazného rozhádzania. Vtedy by však priemerka stúpla na hodnotu 6,6 čo sa mi pri takomto tempe zdá byť stále super. Ak sa ale presunieme na Slovenské diaľnice s maximálkou 130 km/h vtedy to ide za 4,6 litra.
Turistov určite poteší palubná doska. Ja mám radšej budíky ale k tejto motorke by naozaj nepasovali. Digitálny rýchlomer a otáčkomer v podobe stúpajúcich paličiek sú prehľadné a dobre čitateľné za každých podmienok. Ďalej tu nájdeme bežné výstražné kontrolky, ukazateľ stavu paliva a palubný počítač zobrazujúci dva tripy, aktuálnu a priemernú spotrebu. Priemernú spotrebu však ukazuje iba k tripu A a pri vynulovaní buď to spotreby alebo tripu dôjde aj k znulovaniu druhej veličiny.
Mimo asfalt túto motorku bude ťahať zrejme málokto. Nie je to žiadne enduro, no poľné cesty tejto motorke vadiť určite nebudú. Pohodlne v sede aj cez väčšie nerovnosti a keď bude treba, pôjde to aj v stúpačkách. Hlavne netreba čakať žiadne off-road zázraky, majiteľov skôr poteší pohodlnejšie zvládanie jazdy na poriadne rozbitých asfaltkách.
Horšie to je pri jazdení vo dvojici. Nie, nemám na mysli nedostatok výkonu, ten motor zvláda aj takúto situáciu bez väčších problémov, len pri predbiehaní viacerých kamiónov v rade by som bol obozretnejší. Ani spotreba výrazne nestúpla, len 3,8 na stovku. Môže za to nasledujúci fakt. Svižne sa so spolujazdkyňou jazdiť nedá, dosť sa totiž pri brzdení šmýka vpred. Svoj kus viny na tom nesú zrejme aj rifle, ktoré sú náchylnejšie k šmýkaniu sa po sedadle. Klasické motocyklové nohavice, ktoré by v sedacej časti mali nejaký protišmykový materiál by spomínaný problém možno nespôsobili.
Plusom je že sedadlo je pohodlné, madlá spolujazdca nezavadzajú a netlačia na stehná, avšak stúpačky sú dosť vysoko a spolujazdec sa o ne nemôže dobre zaprieť. Ja ako „šofér“ som naopak ocenil istý tlak stehien spolujazdkyne o moje telo. Nehľadajte za tým nič sexuálne, proste som rád ak za sebou svoj batôžtek stále cítim.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 01.07.2013 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 263285 | Včera: 140981