Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (7)  [Verzia pre tlač] Tlač

Tip na výlet - Jaskyne Slovenského krasu (UNESCO) - Domica a Baradla (Aggtelek)

Pridané: 29.05.2013 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 25899 [Mototuristika - Východné Slovensko - Výlet]

Nie je až tak veľa miest na našom území, ktoré by sa dostali na zoznam svetového dedičstva UNESCO. Jaskynný systém Slovenského krasu spolu s maďarským parkom Aggtelek tam zapísaný je. Cestou na 8. Motorkáreň sme si pozreli jaskyne na oboch stranách hranice.

Hlavne našu jaskyňu Domicu som mal dlhší čas na zozname "musím pozrieť" ale vždy som to chcel zažiť aj vrátane plavby na podzemnej riečke Styx. Práve na tento zážitok si treba v dnešnej dobe počkať, pretože stav vody nie je vždy plavbe naklonený. Tohtoročná dlhšia zima ako aj dostatok zrážok to tentoraz umožnili. To že plavba je v prevádzke som si overil na webe Správy slovenských jaskýň a mohli sme vyraziť.

Žiaľ, na miesto sme dorazili len pár minút po začiatku prehliadky, a tak sme sa vrátili sotva 2 km na maďarskú stranu k Jaskyni Baradla - Aggtelek. Vrátili preto, lebo na miesto sme prišli peknou cestou na maďarskej strane, od Turne nad Bodvou. Cesta obchádza Silickú planinu južnou stranou a je málo frekventovaná a určite zaujímavejšia ako hlavný ťah cez Sorošku.

Jaskyne Aggtelek-u spolu s niektorými jaskyňami v priľahlej časti Slovenského krasu sú od roku 1995 súčasťou Svetového prírodného dedičstva UNESCO, kam sa dostali vďaka rozmanitosti foriem, komplexnosti a nedotknuteľnosti prírodných hodnôt v podzemí.

Jaskyňa Baradla - Aggtelek (UNESCO), Maďarsko

Vstup do Jaskyne Baradla je na spodku brala

Čo zaujme na prvý pohľad je pekne upravené okolie jaskyne, upravený trávnik, detské ihrisko, niekoľko budov, reštaurácií a dokonca kemping aj s chatkami. Miest na parkovanie je veľa, parkovné sa neplatí, oproti je otvorených množstvo stánkov zo všeličím možným. V kase sa v pohode dorozumiem po anglicky (keďže maďarsky neviem ani slovo), ďalšia prehliadka začína asi o polhodinky a tak kupujem vstupenky. Cena 2200 forintov (cca 7,65 EUR) za osobu, za fotenie odo mňa nik nepýta poplatok. Ako cudzinci dostávame popis jaskyne a prehliadkovej trasy v slovenčine na papieri. Pred vstupom si ešte dávame kávu, nie je problém zaplatiť eurami dokonca dostávame výdavok v drobných forintoch.

Koncertná sieň v jaskyni

Prehliadka samotná trvala asi hodinku a je dlhá cca kilometer. Sprievodca hovorí maďarsky, ale keď videl, že študujeme SK leták, tak nás ochotne zorientoval a ukázal nám kde sme, ako aj niektoré útvary. Zážitkom je určite obrovská koncertná sieň s úžasnou akustikou. Už pri vstupe nás víta hudba. Potom sme sa usadili a mohli si pozrieť svetelnú show na skladbu Vangelis - Conquest of paradise. Všetko vám priblížim okrem fotiek aj videom:

Video: Tip na výlet - Jaskyňa Baradla - Aggtelek

Video: Tip na výlet - Jaskyňa Baradla - Aggtelek - Vangelis show

Celkovo s jaskyne odchádzame s dobrým dojmom, vyrážame na Motorkáreň a do Domice máme v plane sa pozrieť nasledujúci deň.

Viac o jaskyni: Jaskyňa Baradla - Aggtelek (UNESCO)

Jaskyňa Domica

Vstupná budova jaskyne Domica

O deň neskôr sa teda vraciame na takmer rovnaké miesto. Víta nás vstupná budova jaskyne z 80. rokov, ktorá zvonku nevyzerá najlepšie, oproti platené parkovisko, niekoľko rozpadnutých alebo nedokončených budov a zákazov vjazdu. Na prehliadku si musíme počkať takmer hodinu (sú len 4 do dňa v intervaloch 1,5 hod) Nie je tu čo robiť a tak sadáme na motorku a podľa reklamy ideme 1500 m do penziónu na polievku. Víta nás však opustená stavba a namrzený sa vraciame späť. Čas trávime v drevenom prístrešku vedľa jaskyne. Nepomer areálu na oboch stranách hranice je priam priepastný.

Vstupujeme do jaskyne Domica

Budova vstupného areálu, ktorá nepôsobila moc atraktívne zvonku však vnútri zlepšuje trochu dojem. Sú tam zaujímavé exponáty, vykopávky, ktoré sa v jaskyni našli, zuby medveďa, vyobrazenie podzemia jaskyne aj vysvetlenie jej vzniku. Dá sa tam dobre stráviť čas a aj keď tam nie je nikto je tam aspoň automat na kávu a otvorené toalety. Prekvapenie však prichádza znovu pri platení vstupného. 7 EUR na osobu nie je málo, čo mi však prekáža extrémne, je rovnaký poplatok za fotenie. Toto nedokážem pochopiť a ani odpustiť žiadnym pamiatkam na Slovensku!!! Aký zmysel má dávať turistom prekážky k tomu aby si navštívené miesta odfotili? V dobe keď každá fotografia môže byť pozvánkou pre známych aby na toto miesto prišli tiež? Skôr ako sa prehliadka začala zostáva príchuť minutých 21 EUR za 2 os. + foto. Rodinná návšteva jaskyne sa tak stáva výdavkom na ktorý treba priemerný rodinný rozpočet pripraviť a to nerátam poplatok za parkovanie, ktorý nevládzem už ani komentovať. Totálny absurdistan, nech sa na mňa nikto nehnevá...

Rímske kúpele v Majkovom dóme

Prehliadka samotnej jaskyne je však už zážitkom, ktorý za to naozaj stojí. Nechcem porovnávať obe jaskyne, keďže sú súčasťou jedného jaskynného systému a sú dokonca prepojené podzemnou riečkou Styx. Sú si dosť podobné. Každá má čosi do seba. V Domici je veľkým lákadlom práve podzemná plavba. Aj keď je dlhá len 150 m, stojí tento zážitok určite za to. Rovnako rímske kúpele v Majkovom dóme sú úžasné. Celkovo v Domici akoby sa príroda viac "vyhrala", kým v Baradle zaujme obrovská koncertná sieň.

Plavba na podzemnej riečke Styx

Aj z Domice som pripravil krátke video, ktoré vám prehliadku priblíži:

Video: Tip na výlet - Jaskyňa Domica (vrátane plavby) Kečovo

Viac o jaskyni: Jaskyňa Domica (UNESCO)

Záver:

Asi najlepšie je pozrieť si obe jaskyne. Ktovie ako by boli sprístupnené ak by ich nerozdeľovala hranica. Ak by som si vyberal len jednu z nich zvolil by som asi Domicu kvôli plavbe, výzdobe a nám zrozumiteľnému slovenskému komentáru. V ústach ale zostáva pachuť nepochopiteľného parkovného (niečo také je len vyťahovanie peňazí z vreciek návštevníkov jaskyne pravdepodobne do rozpočtu obce) a rovnako hlúpeho poplatku za fotografovanie. Ak raz fotenie nijak neškodí jaskyni tak na to absolútne nie je dôvod!!! A už vôbec nie v sume 7 EUR! No a samozrejme mŕtvy areál v okolí jaskyne... Ach jaj, no ale čo už, Slovák to "prekusne" a cudzinec si bude klopať na čelo lebo také niečo zažije asi len u nás.

Majkov dóm, Domica

Ja len dúfam, že sa raz dožijem prebudenia slovenského turistického ruchu, keď návštevníkov prestaneme odrádzať parkovným skôr ako sa rozhodne či si dané miesto vôbec pozrie a následne ho budeme okrem vstupného šikanovať aj poplatkom za fotografovanie, čo v dnešnej nemá absolútne hlavu ani pätu.