Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 08.06.2011 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 17156 [Testy a predstavenia - Test]
Oficiálny importér značky Polaris, ktorý na slovensku začal pôsobiť len v polovici minulého roka pripravil vo Sverepci testovací deň, kde sme si vyskúšali pracovné štvorkolky, ale aj športovú buginu RZR XP 900.
Už v auguste minulého roku pribudlo na našom trhu zastúpenie značky Polaris, svetoznámeho producenta štvorkoliek, snežných skútrov, motocyklov, ale aj ďalších motoristických produktov. Postarala sa o to firma Meteor Motor Tech SR – slovenská pobočka nadnárodnej spoločnosti, ktorá začala svoje pôsobenie v roku 2005 v Maďarsku a postupne sa prepracovala na český, ukrajinský, srbský a nakoniec aj slovenský trh.
Aj keď do koncernu americkej firmy Polaris Industries patria aj motocykle Victory a po novom už aj najstaršie americké motocykle Indian, predsa len sú „srdcovou záležitosťou“ fabriky hlavne štvorkolky. V tomto segmente ponúka široký sortiment modelov aj do toho najťažšieho terénu a zákazníci majú na výber od jednoduchších, ľahších modelov až po robustné stroje s bohatou výbavou. Samostatnou kapitolou sú vozidlá kategórie Side by Side, v ktorej je Polaris priekopníkom a kde vlastní viacero svetových patentov.
„Aby si Slovenskí novinári, díleri, ale aj ďalší záujemcovia mohli vyskúšať kvality našich štvorkoliek rozhodli sme sa usporiadať podujatie s názvom Polaris Test RIDE. Za miesto konania sme si vybrali Národné kroscentrum vo Sverepci, ktoré je preslávené aj vo svete svojou obtiažnosťou. Snažili sme sa pripraviť trať s prudkými výjazdmi, zjazdmi, skokmi ale aj ďalšími zložitými úsekmi aby si účastníci mohli vyskúšať správanie týchto vozidiel v rôznych situáciách“, povedal Ing. Vladimír Berník, zástupca spoločnosti Meteor Motor Tech SK.
Pre testovacie jazdy boli pripravené modely Sportsman XP 850 v „krátkej“, jednomiestnej verzii, ale aj v „dlhej“, dvojsedadlovej Touring, ktorá umožňuje pohodlne brázdiť terén dvom osobám. Ďalším Sportsman-om na testovanie bola najuniverzálnešia pracovná verzia X2 850 s rozmernou plošinou na batožinu, či pracovné náradie. Čerešničkou na torte a pre mnohých aj úplne novou skúsenosťou bola možnosť „šoférovať“ horúcu novinku Ranger RZR XP 900, ktorá bola Európanom predstavená v januári v známom Španielskom motoristickom stredisku neďaleko Barcelony - Les Comes, kde každoročne svoje jazdecké umenie rozvíja viacnásobný víťaz Dakaru Marc Coma.
Po úvodnej prezentácii značky a základnom prehľade produktov sme sa prezliekli a pripravili na testovacie jazdy. Každý mal možnosť vyskúšať 3 modely, 2x Sportsman a jednu jazdu v sedle Ranger RZR XP 900. Trať vo Sverepci bola úplne suchá, tvrdá a jazdili sa ako strmé výjazdy, tak aj zjazdy, rolety, ostré zákruty a aj lavice. Vzhľadom na zameranie testovacích strojov sme sa ale skokom vyhýbali.
Ako prvý sedlám modrý Sportsman v dvojmiestnom prevedení, označený ako Touring. Je to teda štvorkolka na zábavu určená hlavne na turistiku po nespevnených cestách s dôrazom na pohodlie pre dvoch jazdcov. Má predĺžený rázvor a zadné sedlo aj s opierkou. K dispozícii sú samozrejme aj držadlá pre spolujazdca. Zaujímavosťou je aj odpruženie zadného sedadla, ktoré zabezpečuje dodatočná pružina pod sedlom so zdvihom 2,5cm a je to tiež jedna z vecí, ktoré značka Polaris priniesla do sveta ATV ako prvá.
Polaris Sportsman Touring 850 |
Po nasadnutí a rozbehu je jasné, že toto je pohodlná gaučovka do lesa. Podvozok má vysoké zdvihy a je naladený do mäkka. Všetky kolesá majú nezávisle zavesenie so zadnými tlmičmi naklonenými mierne dozadu pre zníženie rázov pri akcelerácii. S touringom sa púšťam na trať a som zvedavý čo nám pripravili. Zaradil som hneď rýchly prevod H a púšťam sa bez problémov aj do tých najstrmších výjazdov. Silný motor s tým nemá absolútne žiadne problémy.
Príjemným prekvapením je aj riadenie. Na jednej strane len málo "kope" (spätné rázy) pri prejazde nerovností, čo je spôsobené upevnením tyče riadenia blízko osí kolies a tiež vďaka použitiu elektronického posilovača riadenia - EPS. Jazdil som už viacero pracovných štvorkoliek na motokrosovej trati a presne viem ako to vie kopať na prechode roliet a unavovať jazdca. Sportsman je naozaj spravený luxusne pohodlne a v tomto smere šetrí svojho jazdca. V jazde som sa nevyhol ani laviciam a aj keď je jasné, že na toto Touring stavaný nebol môžem potvrdiť že "gaučovka" dokáže aj lietať.
Z Touringa presadám rovno na červeného Sportsmana XP. Ide o veľmi podobný stroj so skráteným rázvorom pre jedného jazdca. Rozdiely spoznáte hlavne pri prejazde roliet alebo pozdĺžnych nerovností. Pri tejto jazde som sa zameral na vyskúšanie ďalších systémov.
Polaris má systém pohonu, ktorý nazýva "On-demand true AWD" čo sa dá preložiť ako pohon všetkých štyroch kolies podľa potreby. V skutočnosti je to automatický systém, ktorý v prípade potreby pripája okamžite predné kolesá. Na riadidlách máte teda volič na pohon zadných kolies alebo trvalú štvorkolku, ale aj keď si zvolíte pohon zadných kolies v prípade, že to budete potrebovať systém pripojí náhon aj predku. Toto je veľký rozdiel oproti konkurencii, kde sa pohon 4x4 musí voliť vždy ručne, keď štvorkolka stojí alebo ide malou rýchlosťou. Ja som jazdil teda väčšinou so zadným náhonom a užíval si drifty v zákrutách, ktoré systém umožňuje a vo výjazdoch kde to bolo potreba sa automaticky zapínal režim 4x4.
Polaris Sportsman XP 850 |
Pri štvorkolkách s variátorom bol v minulosti problém pri schádzaní strmých svahov, pretože nebrzdili motorom. Toto je už dávno vyriešené a Polaris má tento systém označený ako EBS už od roku 1999. Brzdný moment motora je však niekedy prisilný a v strmých svahoch to môže byť problém. Preto ho doplnil systém regulovaného schádzania svahov nazývaný ADC. Oba systémy pracujú spolu a elektornicky monitorujú a ovládajú brzdnú silu pre plynulý zjazd z kopca. V praxi to vyzerá tak, že aj v najstrmších zjazdoch vo Sverepci som iba dal dole palec z plynu a nechal štvorkolku zísť dole z kopca. Samozrejme stále je možné pridať plyn a zísť rýchlejšie.
Významnou novinkou Polaris pre rok 2011 je Ranger RZR XP 900, zástupca čoraz populárnejšej kategórie „Side by Side“, teda štvorkolesových „bugín“, kde dvojčlenná posádka sedí vedľa seba.
Významným vylepšením je nový agregát s objemom 875 kubíkov, ktorý produkuje až 88 koní výkonu. RZR XP sa tak razom zaradila na špicu vo svojej kategórii. Za kvalitami motora nezaostáva ani podvozok, za zmienku stojí hlavne inovatívne – kombinované zavesenie zadných kolies, ktoré držia na A-ramenách a súčasne na dlhých kyvných ramenách. Výbornú priechodnosť terénom zabezpečuje najväčšia svetlá výška vozidla – 33 cm.
Zaškolenie na sedle spolujazdca v RZR XP 900 |
Najprv sa usádzam na sedlo spolujazdca k predajcovi a pretekárovi v jednej osobe z Čiech, ktorý mi ukáže čo a ako a tiež predvedie ostrejšiu športovú jazdu. Jeho RZR XP je už upravená podľa pravidiel Offroadmarathonu, kde s ňou už aj úspešne pretekal. Sadám do sedačky ako v aute a upevňujem si športový štvorbodový bezpečnostný pás a pred sebou mám držadlo. Otáčame kľúčikom a štartujeme.
Napriek tomu, že sa jedná o výrobok firmy, ktorá je špecialistom na ATV a má toho dosť spoločné so štvorkolkami je dojem z jazdy radikálne odlišný. Jazda oveľa viac pripomína jazdu v pretekárskom auto špeciáli. Som upevnený pásmi a výhľad z buginy je horší ako zo štvorkolky. Hlavne pri jazde do strmých svahov nevidíte kam idete a musíte buginu nasmerovať ešte pred samotným strmým výjazdom. To je niečo čo sa vám na štvorkole nestane. Veľkým prekvapením je pre mňa čo dokáže motor s výkonom 88 koní robiť s takýmto vozítkom na trati. Ale to už sa blížime do depa a ja sa neviem dočkať ako sám usadnem do sedla tejto lahôdky na štyroch kolesách.
Usadanie zaberie chvíľu času, zmestím sa tam v pohode aj s crosovými botami ale pre citlivejšie ovládanie plynu by boli lepšie pohodlnejšie topánky. Namiesto dverí sa pripína len sieť, upravím si dĺžku bezpečnostného pásu a už otáčam kľúčikom a štartujem. Prevodovka je rovnaká ako v štvorkolke, radím rýchly prevod H a o zvyšok sa už postará automatika - variátor.
Neštandardne neberiem do rúk riadidlá ale klasický auto volant a vyrážam nedočkavo na trať. RZR XP bola postavená priamo na preteky a dostala do vienka skvelý podvozok s tlmičmi FOX a vysokánskymi zdvihmi. Geniálne je aj zavesenie zadných kolies, ktoré kombinuje dlhé pozdĺžne kyvné ramená s A ramenami. Celý podvozok funguje priam neuveriteľne a žerie nerovnosti povrchu s ukážkovou presnosťou.
Polaris Ranger RZR XP 900 |
No a potom je tu motor. Poviete si čo je to 88 koní? Veď dnes už bežne sedláme motorky aj s dvojnásobným výkonom a toto je predsa len relatívne ťažké autíčko (v porovnaní s motocyklom). Ale mi sa nachádzame vo svete offroadu. Výkon motora je neskutočný a v spojení s kvalitným pohonom 4x4 dodáva RZR-ku neskutočné zrýchlenie. Pedál plynu má dosť dlhý chod a keď ho "hladkáte" dostávate takpovediac plynulú a komfortnú jazdu. Keď ale zatlačíte poriadne cez polovicu, motor zareve a vystrelí RZR-ko dopredu neskutočnou silou. Vychutnával som si to hlavne v zadnej časti trate kde bola pravotočivá zákruta s vyjazdenými koľajami od motoriek, úplne tvrdá a suchá a smerovala do rozbitého výjazdu s roletami a koľajami. RZR-ko stačilo nasmerovať do zákruty, plyn na doraz, podvozok zožral všetky nerovnosti a valilo to hore svahom ako utrhnuté z reťaze. Rozhodne som v sedle side-by-side štvorkolky objavil úplne nový rozmer zábavy.
Na Polaris TEST Ride boli pripravené aj štvorky z radu Ranger, ktoré sú upravené pre potreby Hasičov a ktoré dokonca už aj slúžia. Vystavená bola štvormiestna verzia s výklopnou ložnou plochou a potom trojmiestna (traja vedľa seba) verzia na pásoch vybavená odhŕňačom vpredu. Túto pásovú verziu sme mohli aj vyskúšať a asi nikoho neprekvapí, že niečo takéto azda nepozná terén, ktorým by to neprešlo.
Bonusové zvezenie na záver |
Polaris dodáva Rangre vo vyhotovení pre dvoh, troch (rozšírená verzia), štyroch alebo šiestich pasažierov, s pohonmi benzínovými motormi 400, 500, 800, dieselovým motorom a dokonca aj elektrickým pohonom a tiež verziu s podvozkom 6x6. Sú to skutočne stroje pripravená na každú prácu a prejazd každým terénom.
Tohtoročný Polaris test RIDE máme už za sebou a na otázku aké boli ohlasy nám Ing. Vladimír Berník povedal: “Podujatie sme sa snažili ozaj dôkladne naplánovať a pripraviť, preto nás veľmi potešilo, že účastníci odchádzali zo Sverepca s pozitívnymi pocitmi. Pevne verím, že podobnú akciu ešte niekedy v budúcnosti zopakujeme“. Záujemcovia, ktorí sa chcú zoznámiť so širokým sortimentom značky Polaris na našom trhu môžu navštíviť niektorého z autorizovaných dílerov, ktorých zoznam je zverejnený na stránke www.polarissk.sk.
Video pre agentúru TOPkreativ vyrobil MOTO project alias Majo Beal Illéš.
Text: Tomáš Hajduch - Awia, TOPkreativ
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, TOPkreativ - M. Tvrdý, P. Lovíšek
Štvorkolky na test poskytla spoločnosť Meteor Motor Tech SK. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení Acerbis a prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | |||
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | Polaris | Polaris | Polaris |
Model: | Sportsman 850 Touring EPS | Sportsman XP 850 EPS | RANGER RZR XP 900 |
Rok: | 2011 | 2011 | 2011 |
Kategória: | Štvorkolka | Štvorkolka | Štvorkolka |
Motor: | |||
Typ motora: | dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) |
Objem: | 850 ccm | 850 ccm | 875 ccm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC | SOHC | DOHC |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | automatická | automatická | automatická |
Sekundárny pohon: | On-Demand True AWD/2WD | On-Demand True AWD/2WD | On-Demand True AWD/2WD |
Zdvih vpredu: | 229 mm | 229 mm | 384 mm |
Zdvih vzadu: | 260 mm | 260 mm | 356 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Pneu vpredu: | 26 x 8-14 | 26 x 8-14 | 27 x 9-12 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Pneu vzadu: | 26 x 10-14; | 26 x 10-14; | 27 x 11-12 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Suchá hmotnosť: | 362 kg | 351.4 kg | 539.8 kg |
Výška sedla: | 908 mm | 940 mm | 940 mm |
Rázvor: | 1488 mm | 1346 mm | 2068 mm |
Dĺžka: | 2197 mm | 2144 mm | 2753 mm |
Šírka: | 1209 mm | 1209 mm | 1626 mm |
Výška: | 1479 mm | 1289 mm | 1854 mm |
Svetlá výška: | 285 mm | 305 mm | 330 mm |
Objem nádrže: | 19.9 l | 19.9 l | 27.4 l |
Poznámka: | |||
Poznámka: | V sérii: Brzdenie motorom, Aktívny zostupový systém, posilovač riadenia EPS. | V sérii: Brzdenie motorom, Aktívny zostupový systém, posilovač riadenia EPS. |
Pridané: 08.06.2011 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 163947 | Včera: 210668