Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 20.01.2011 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 5708 [Novinky - Čo nového v tlači]
Ako každý rok aj teraz vám prinášame Katalóg motocyklov, ktorý je predzvesťou ďalšej prichádzajúcej motocyklovej sezóny.
Táto po súčasnej tuhej zime určite príde. Vtedy nastane zas ten čas, kedy sa budeme môcť opäť vyšvihnúť do sedla svojho motocykla a napumpovať si do žíl adrenalín, alebo naopak pohodovou jazdou si vyvetrať hlavu. Veríme, že čakanie na teplejšie dni si spríjemňujete čítaním vášho časopisu, vylepšovaním svojho stroja, plánovaním letných výjazdov a popíjaním čaju vylepšeného osvedčenými prísadami.
Katalóg motocyklov, skútrov a štvorkoliek 2011 vám predstaví na 178 stranách 55 značiek a viac ako 700 modelov motocyklov a príslušenstva. Nakoľko katalóg prichádza na trh už v januári, kedy ešte väčšina importérov nemá presne stanovené ceny, uvádzame orientačné ceny jednotlivých modelov a podrobný cenník zverejníme v niektorom z jarných čísiel SMC. V katalógu nájdete vývojové trendy, v ktorých sa zamyslíme nad otázkou čo nám prinesú roky nasledujúce, tiež technické údaje a veríme, že tento rok vás potešíme aj obojstranným vkladaným plagátom s kalendárom. A na záver ešte jedna príjemný správa, cenu Katalógu sme znížili na 3,60 Eura. Príjemné čítanie!
Superšporty sú najrýchlejšími sériovo vyrábanými motocyklami, ktoré svojim výkonom, obrovským zrýchlením a úžasne ľahkou ovládateľnosťou dokazujú, že sú výkladnou skriňou motocyklovej techniky.
Za posledné desaťročia sme si zvykli na úžasné tempo dvojročného cyklu inovácií superšportových motocyklov. Globálna kríza tomu ale na nejaký čas urobila škrt cez rozpočet. Minulý rok sme mohli sledovať ako novinka BMW S 1000 RR nemilosrdne valcovala silnú konkurenciu svojim perfektne vyladeným podvozkom a neuveriteľne výkonným motorom. Naviac vďaka aplikácii najmodernejších technických systémov sa tento super rýchly motocykel stal prístupný širokému spektru športovo založených jazdcov. Keď si uvedomíme, že niektoré japonské superšporty majú za sebou desaťročia vývoja, je to úžasný výsledok.
Najväčší svetoví výrobcovia vkladajú nemalé finančné prostriedky aj do vývoja pretekárskych špeciálov MotoGP, alebo WSBK. Je logické, že takto získané poznatky sa snažia maximálne využiť v sériovej výrobe. Pekným príkladom je značka Aprilia pre ktorú legendárny Max Biaggi vybojoval prvý majstrovský titul v svetových superbikoch. Veľké víťazstvo má pripomínať limitovaná séria modelu RSV4 Factory APRC Special Edition. Toto majstrovské dielo talianskych inžinierov využíva najnovší elektronický manažment vyvinutý priamo na pretekárskej trati. Balíček s označením APRC zahŕňa kontrolu trakcie s ôsmimi úrovňami nastavenia, Wheelie Control udržujúci predné koleso na zemi, Aprilia Launch Control starajúci sa o štarty a tzv. Quick Shift umožňujúci rýchle radenie bez ubratia plynu. Ľahkosť s akou sa dá litrová RSV4 ovládať je vlastná skôr pretekárskym 600-vkám a tak skúsený pilot bude schopný s ňou ísť veľmi rýchlo.
Do nemilosrdného súboja o nadvládu v prestížnej triede litrových supešportov, sa tento rok pustila aj značka Kawasaki. Jej Ninja ZX-10R bola na trhu bez výraznejších zmien už tretí rok a tak očakávania boli veľké. Ako vidieť, „zelení“ opäť nesklamali a svojim priaznivcom ponúkli poriadne nadupaný superbike. Veď nový štvorvalec by mal pokoriť hranicu 200 k. Aby aj bežný smrteľník dokázal bezpečne zvládať tak obrovskú porciu sily, vývojári ho vybavili novou generáciou kontroly trakcie S-KTRC so tromi úrovňami nastavenia a príplatkovým superšportovým ABS.
S trocha odlišným prístupom prichádza značka Suzuki. Podobne ako jej top model GSX-R 1000 pred pár rokmi, aj jej dvojičky GSX-R 600 a 750 prešli kompletnou revíziou každého detailu, čo sa prejavilo na celkovej úspore hmotnosti 8 respektíve 9 kg. Nový hliníkový rám s rázvorom skráteným o 15 mm dostal ľahkú upside-down vidlicu Showa BPF so špičkovými brzdami Brembo. Vďaka svojej hravej ovládateľnosti a uvoľnenému posedu zostávajú novinky Suzuki aj naďalej dostupné širokému spektru jazdcov. Najnovšie trendy ukazujú, že ani špičkové superšporty strednej triedy sa v budúcnosti nezaobídu bez najmodernejších elektronických systémov vyvinutých na okruhových špeciáloch.
Naháčom síce nie je každá motorka bez rozmerných kapotáží, ale napriek tomu má táto kategória celkom široký záber...
Naháče boli kedysi takou tou „bežnou klasikou“, dá sa povedať, že nevýrazné motorky. Dnes už sa v rámci tejto kategórie vyprofilovalo niekoľko štýlov. Jeden zo smerov je šport, skoro až superšport. Veď pozrite na nové Tuono. Je to vlastne RSV4 bez bočných plastov. Konštruktéri napchali do novinky všetky možné technické výdobytky, týka sa to podvozku aj motora. Výsledkom je výkon vysoko cez 150 koní. No povedzte, dá sa toto nazvať klasikou, alebo „pohodovým zvezením“? Podobne športovo zmýšľajú aj na ostrovoch. Ich ikona menom Speed Triple bola vlastne základom pre triedu Streetfighter, drzo vyzerajúce a rovnako agresívne sa správajúce motorky. Presne také kedysi vznikali v garážach na kolene, keď kapotované superšporty prišli „k úrazu“ a majiteľ nemal na opravu do pôvodnej podoby, alebo jednoducho chcel len stroj čo najviac odľahčiť a zjednodušiť kvôli akrobatickým kúskom. Potom prišiel Speed Triple – prvý streetfighter z výrobného pásu. Teraz výrobca túto legendu poriadne inovoval. Koncept zostal, no dostal modernejšie črty. Dvojica okrúhlych „očí“ sa trochu privrela a Speed Triple má vďaka novým svetlometom agresívnejší výraz tváre. Prekopaný bol samozrejme celý podvozok a motor, smer mali konštruktéri jasný – lepšia ovládateľnosť pre lepšie adrenalínové zážitky. Podobne športovo ladená je aj novinka KTM. Aj keď je to „len“ 125-ka, výrobca sa držal svojho hesla „Ready to Race“ a Duke vybavil kvalitnými komponentami podvozku. Čoskoro sa vraj na tomto základe môžeme tešiť aj na väčšiu kubatúru.
Protipólom k nabrúseným športovcom sú elegáni ctiaci staré tradície. Nostalgia z nich doslova vyžaruje. Reč je napríklad o W800, ktorou prekvapila Kawasaki. Ide o znovuzrodenie modelu, ktorý tu už raz bol pod označením W650. Bestsellerom sa síce nestal, ale Kawasaki to nevzdáva a vyrukovala s technicky vylepšenou, ale dizajnovo ešte viac „zostarenou“ osemstovkou. Návrat o nejaké štyri desaťročia je aj verzia Racer modelu V7 z fabriky na brehu jazera Como. Konštruktéri a ladiči Moto Guzzi sa pekne vyhrali s detailami a výsledkom je neuveriteľne príťažlivá motorka, pri ktorej sa nejednému šesťdesiatnikovi zalesknú oči.
Turistické motocykle sú určené pre tých, ktorí podľahli volaniu diaľok. Tieto výnimočné stroje vás pohodlne a s dostatočnou ochranou proti nepriazni počasia dopravia aj k tomu najvzdialenejšiemu cieľu vašej cesty.
Do kategórie Sport Touring sme zaradili naozaj pestrú škálu modelov s objemom motora od 600 do 2 300 ccm. Ako už názov „Sport Touring“ napovedá, nájdete tu vedľa seba často veľmi odlišné stroje. Jedno však majú spoločné, ak sa rozhodnete z pohodlia ich sedadla spoznávať krásy prírody viac či menej vzdialených miest, určite vás nesklamú.
Do prvej skupiny môžeme zaradiť modely ako je napríklad Kawasaki ZZR 1400 alebo Suzuki Hayabusa. Motocykle s motormi, ktorých výkon sa pohybuje na hranici 200 k, označované aj ako hyperšporty, dokážu uháňať rýchlosťou 300 km/h. Vyššia hmotnosť už síce obmedzuje ich športové využitie, ale vďaka veľkej kapotáži, dobre chrániacej posádku pred náporom vetra a uvoľnenému posedu sa s nimi dajú absolvovať dlhé túry bez väčšej únavy.
Peknou ukážkou akejsi strednej zlatej cesty je novinka z produkcie Kawasaki Z 1000 SX. Motocykel, ktorý už na prvý pohľad zaujme svojimi ostro rezanými krivkami bol postavený na základe naháča Z 1000. Pribudla kapotáž s nastaviteľným plexi-štítom, ktorá necháva vyniknúť krásu technických detailov. Vo verzii Touring je sériovo vybavený dvojicou elegantných bočných kufrov v rovnakej farbe a tak okrem individuálneho športového vyžitia, môžete s takýmto motocyklom v pohode absolvovať pekný výlet k moru.
Na opačnom konci tejto kategórie stoja mohutné krížniky ciest s dvojvalcovými motormi, postavené po vzore dnes už legendárnych strojov Harley-Davidson Electra Glide. Momentálny vrchol produkcie spoza veľkej mláky predstavuje novinka Road Glide Ultra vybavená staro-novým motorom Twin Cam 103 s objemom 1690 ccm, doteraz montovaným len do špeciálnych customov. Už tradične veľmi tvrdá konkurencia prichádza z Japonska. Aj tu exceluje značka Kawasaki s motocyklami modelovej rady VN 1700, ktoré ponúkajú nadštandardný komfort a tú najvyššiu úroveň výbavy. Už tak bohatú ponuku kapotovaných cruiserov rozšírila nová verzia VN 1700 Voyager Custom.
Zatiaľ čo vo svete automobilov sa skratkou „GT“ označujú športové vozy u motocyklov to znamená Grand Turismo. Takto označené stroje predstavujú absolútny vrchol produkcie určenej milovníkom mototuristiky, čo potvrdzujú aj horúce novinky značky BMW. Veľké turistické motocykle bavorského výrobcu si už dlhé roky udržujú povesť mimoriadne spoľahlivých a na údržbu nenáročných strojov, ktoré svojim majiteľom umožnia splniť aj tie najodvážnejšie cestovateľské plány. So svojimi novými šesťvalcami chce BMW bojovať o titul kráľa jednej stopy s Hondou Gold Wing. Zatiaľ, čo K1600GT je viac prispôsobené na svižnejšiu jazdu, luxusnejšia verzia K1600GTL je doslova predurčená na dlhé cesty naprieč kontinentom. Ako sme si u BMW už zvykli, posádke pohodlne usadenej v bohato čalúnených kreslách maximálne spríjemňuje jazdu najmodernejšia elektronika. Tá napríklad ponúka možnosť voľby jednej z troch palivových máp: Rain, Rout a Dynamic, alebo optimálne nastavenie podvozku so systém ESA II. O bezpečnosť sa stará štandardne montované ABS, ktoré môže byť doplnené o dynamickú kontrolu trakcie. Jednoducho, nové modely BMW ponúkajú tú najvyššiu úroveň luxusného cestovania.
Rozpálené slnko na horizonte, pred vami nekonečná cesta, na ktorej ste len vy so svojou motorkou. Život si treba vychutnávať. Najlepšie v sedle klasického motocykla.
Klasický chopper je matkou všetkých motoriek. Prvé choppre vznikli už pred sedemdesiatimi rokmi, keď znechutení majitelia v snahe o jedinečnosť otrhávali zo svojich Indianov nepodstatné veci, aby nakoniec zostalo len to nevyhnutné pre jazdu: malá kvapkovitá nádrž, tenké blatníky, úzke sedadlo, svetlomet a naleštený vzduchom chladený dvojvalec. Nič viac ku šťastiu skutočne nepotrebujete. Po malom ústupe chopprov v posledných desiatich rokoch sa dnes znova vracajú späť. S rovnako výrazným veľkým a tenkým predným kolesom, s rámom v tvare skutočného trojuholníka a vysokými riadidlami. Toto je čoper!
Ako vyzerá skutočný stroj času? Tak ako motocykle kategórie cruiser, ktoré vás naštartovaním dvojvalcového motora prenesú o 80 rokov späť do čias, kedy v Amerike jazdili identicky vyzerajúce motocykle ako dnešné cruisery. Extrémne dlhé, extrémne nízke a nadovšetko štýlové - moderný cruiser je na ceste jedinečným, neprehliadnuteľným zjavom. Hlboké blatníky, tučné pneumatiky, oslnivá dávka chrómu a bublajúci dvojvalec pod veľkou nádržou. Strhnite na seba všetku pozornosť!
Najnovšou kategóriou je motorkárský gang drsných svalnáčov, ktorí vystupujú pod menom Power Cruiser. Sila, výkon a obrovský krútiaci moment - tieto motorky svojim zrýchlením často konkurujú aj silnejším naháčom. Adrenalínové zážitky má pod palcom športovo ladený podvozok, najčastejšie s obrátenou prednou vidlicou a ostrou dvojkotúčovou brzdou. Poriadne sa držte! Power Cruiser je skutočné zviera.
Lákajú vás nekonečné diaľky, alebo sa radi len tak vozíte „okolo humna“? V kategórii Enduro & supermoto si určite vyberiete, len musíte vedieť čo chcete.
Do tejto kategórie sme toho zaradili viacero, každá z týchto motoriek má svoj účel použitia, ktorý sa častokrát dosť líši. Poďme sa teda pozrieť podrobnejšie. Ak začneme „zhora“, na čele sú veľké cestovné endurá s objemom minimálne liter. Tie sú poväčšine konštruované tak, aby zvládli aj ľahší terén, nejakú poľnú cestu a podobne. V tomto prípade sa však dá hovoriť len o núdzovom prejazde, nejaké zámerné terénne radovánky väčšinou krotí vysoká hmotnosť, ale aj veľké rozmery. Stavba týchto motoriek je totiž prispôsobená hlavne tomu, aby v pohodlí dopravili dvojčlennú posádku a jej batožinu do vzdialených destinácií. V tejto „podkategórii“ je novinkou napríklad vylepšené Stelvio a jeho dobrodružnejšia verzia NTX. Blízkym súrodencom k veľkým cestným endurám sú veľké supermotardy, ktorým tento rok kraľuje Aprilia Dorsoduro 1200. Ak si nepotrpíte na mega-objem, väčšinou vám výborne poslúžia univerzálne osemstovky. Aj v tejto oblasti sa nájdu významné novinky. Jednou z nich je Crossrunner. Ak sa čudujete prečo sme ho zaradili do endúr, čudujte sa ďalej, prípadne si ho zaškatuľkujte sami. Výrobca však uvádza, že je to niečo ako cestné enduro s dôrazom na slovo „cestné“. Naháčovsky ladený podvozok poskytne na kvalitnom asfalte lepšiu oporu ako univerzálne ladené podvozky endúr, ktoré rátajú aj s návštevou terénu. Ak si ten terén odpustiť nechcete, horlivo vám máva Tiger 800. Hlavne jeho adventúrnejšia verzia XC, ktorá je na „offroad“ prispôsobená lepšie. Pre tých, ktorí sa nevedia rozhodnúť medzi cestou a terénom je tu „malý-veľký“ návrat. Jednovalcové GS-ko je opäť na scéne a do ponuky BMW sa tak vrátil jeden z najpredávanejších modelov tejto značky. Ľahký jednovalec sa pri troche snahy nestratí ani v nenáročnom teréne a vďaka príjemnému sedadlu a celkovo polohe sedenia je dobrým spoločníkom aj na dlhších cestách. Do tejto kategórie sme zaradili aj supermotardy z jednoduchého dôvodu – ide vlastne o endurá prispôsobené na cestu, takže túto triedu vhodne dopĺňajú a sú dobrou voľbou pre tých, ktorí neuvažujú s dlhými výpravami, ale hľadajú skôr adrenalín pri krátkych výjazdoch.
Pokiaľ ste príliš čistotní, nasledujúce strany určite preskočte. Sú tam totiž príšery obľubujúce ten najdrsnejší terén, prach, blato, skaly...
Do kategórie offroad sme zaradili len ozajstné terénne špeciály. Na jednej strane ostré motokrosové stroje, z ktorých každý jeden je už v sériovom stave schopný bojovať na pretekárskych okruhoch, potom sú tu súťažné enduro špeciály, skoro presne také, aké jazdia aj v svetovom šampionáte a nakoniec tie najextrémnejšie a najobratnejšie trialové motorky.
Vo svete motokrosu majú dvojtakty najväčšiu slávu dávno za sebou a dnes sú už doslova „odpísané“. Výnimkou sú len 125-ky pre juniorské triedy. Zato svet endura práve teraz objavuje čaro dvojtaktu a jeho obratnosti v náročnom teréne. Väčšina výrobcov dvojtaktné endurá naďalej usilovne vyvíja a zlepšuje a dokonca aj tí, ktorí preferovali dunenie štvortaktu sa začínajú „preorientovávať“. Reč je o Husabergu, ktorý po viac ako dvoch desaťročiach existencie po prvýkrát v histórii siahol po dvojtakte a zaradil ho do svojej ponuky. No a máme tu aj nováčika, aj keď sa značka s dlhou históriou nováčikom nazvať nedá. Každopádne ide o návrat po rokoch a na scénu prichádza Fantic. Prvou lastovičkou je, ako inak, dvojtakt v enduro prevedení, uvidíme, čo bude nasledovať ďalej – kedysi patril Fantic k úspešným značkám v triale a aj iných disciplínach.
Vo svete štvortaktov je všetko viac-menej po starom s výnimkou dvojičiek Husqvarna. TC a TE sú prvým dielom spoločnej práce BMW a Husqvarny. Nemci dodali motor, Taliani ho upravili a dovybavili hydraulikou na ovládanie spojky, Nemci pridali premyslený systém vývodového kolieska v jednej osi s čapom kyvnej vidlice, Taliani zasa pribalili podvozok vyladený s pomocou špičkových jazdcov a máme tu takú malú červenú revolúciu.
V štvortaktnom svete okrem toho stále pretrváva obľuba „strednej triedy“, alebo ak chcete kompromisu medzi nadupanou 450-kou a obratnou 250-kou. K populárnym štyristovkám a tristovkám tentokrát Beta pridáva 350-ku.
Nachádzajú sa tu ideálne mestské dopravné prostriedky charakterizované ľahkou ovládateľnosťou. Vrcholom tejto triedy sú luxusné maxiskútre, ktoré ponúkajú vysokú mieru pohodlia aj na dlhých cestách.
Adrenalín na motokrosovej trati. Zábava v akomkoľvek teréne. Práca v tých najnáročnejších podmienkach. To sú štvorkolky alebo odborne označované vozidlá do každého terénu – ATV.
Motokrosová trať plná skokov je najlepším ihriskom pre športové modely ATV, ktoré sú najčastejšie vybavené zadným pohonom 2x4. Ľahké stroje, silné jednovalcové motory a kvalitné pružiace komponenty sú základom úspechu. V širokej palete športových ATV už existujú aj špecializované motokrosové alebo countrycrossové prevedenia. Mnohé športové modely sú homologované aj do verejnej premávky, takže s cestnými pneumatikami ponúkajú výborný pouličný adrenalín v centre mesta.
Práca šľachtí každého človeka a bez práce nie sú koláče. Pracovité ATV z najväčšej skupiny športovo-úžitkových strojov vám prinesú veľké koláče s minimálnou námahou. S rozmernými prednými a zadnými nosičmi sú úžitkové štvorkolky ideálnymi pomocníkmi na miestach, kde už sa terénny automobil nemá šancu dostať. Mnohé modely majú v základnej výbave sériovo montované ťažné zariadenie, takže ďalší náklad s ľahkosťou naložíte na prípojný vozík. Športovo-úžitkové ATV vynikajú výbornou terénnou priechodnosťou. Pohon 4x4 je v tejto kategórii samozrejmosťou, terénnym schopnostiam však výrazne napomáha aj nezávislé zavesenie zadných kolies IRS. No až uzávierka diferenciálov vám zabezpečí prejazdnosť v tých najnáročnejších podmienkach. V zálohe je dobré mať aj navijak, ktorý dnes mnoho výrobcov ponúka rovnako už v základnej výbave.
Najnovším trendom posledných rokov sú ATV so sedením pre dve osoby vedľa seba – Side by Side, ktoré už nie sú len doménou najväčších výrobcov. Aj medzi nimi existujú dve kategórie. Úžitkovo orientované modely s veľkou nákladnou plochou a vzpriameným sedením ako v malom nákladnom automobile. Alebo športovo orientované Side by Side, ktoré majú veľmi blízko k terénnym Buggy. S nízko umiestnenými športovými sedadlami a len malou zadnou nákladnou plochou.
Hodí sa všetkým, ktorí hľadajú maximálny prísunadrenalínu vo vode a voľnosť pri jazde na vlnách ako pri jazdena motocykli. Výkonné vodné skútre dokážu bez problémov ťahať vodné lyže alebo board. Tí, ktorí milujú motokros,môžu si vyskúšať jeho vodnú podobu - jazdenie postojačkyna špeciálnom skútri.
Snežné skútreMínusové teploty a snehneznamenajú koniec jazdenia. Superšportové snowmobilybravúrne zvládnu aj zamrznuté jazero. V hlbokom snehusa nestratia ani modely crossoverov či horskéa mountain modely. Na zjazdovke sú naopakneoceniteľnými pomocníkmi pracovné snežné skútre.
Pridané: 20.01.2011 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 256180 | Včera: 128809