Skupinový výjazd uskutočnený podľa týchto zásad som mal možnosť absolvovať dňa 23.10.2010 na Treťom Slovensko-Maďarskom výjazde. Výjazd organizoval AMIS - člen nášho klubu. Aj keď som článok dovtedy nečítal mohol som zásady v ňom uvedené "naživo pozorovať". Musím povedať, že aj ich prispením som sa cítil na výjazde veľmi príjemne a bezpečne.
pôvodný autor : interceptor člen klubu spriaznenej stránky vstromclub.hu
Niekoľko slov o jazdení v skupine motoriek...
O jazdení v skupine hovoríme vtedy keď spolu jazdia viac ako dve motorky.
V článku sú zhrnuté nepísané pravidlá alebo skôr skúsenosti pre jazdu v skupine motoriek s počtom 10, 20 a viac strojov.
Článok je pomerne obsiahly ale je to preto aby som nič dôležité nevynechal.
Účastníci
- vedúci skupiny
- pomocníci (istiaci jazdci, uzatvárací jazdec)
- skupina
Štart
- Je vhodné vyraziť s plnou nádržou aby sa kvôli tankovaniu nebolo treba po jednom oddeľovať od skupiny.
- Pred štartom vedúci oboznámi skupinu s cieľom, trasou a určí pomocníkov.
- Niekoľko minút pred štartom upozorní skupinu a pred štartom dá dohodnuté znamenie.
- Vedúceho a jeho pokyny sleduje každý, ako pri štarte, tak aj počas jazdy.
- Na upozornenie vedúceho by sa mal každý ustrojiť a čakať na štart vedľa svojej motorky. Takto sa dá vylúčiť chvat, roztrúsený odchod, zabudnutie vecí, zle upravené oblečenie či prilba.
Jazda
- Usporiadanie motoriek v skupine je asi každému známe - v tvare zipsu.
- Takéto usporiadanie minimalizuje možnosť nehody zapríčinenej nabehnutím na jazdca vpredu a napriek tomu dáva možnosť jazdy blízko seba.
- Usporiadanie môžme dočasne zrušiť na miestach kde potrebujeme viac miesta na manévrovanie (napr. predbiehanie, klopenie).
- Vzdialenosti medzi sebou treba prispôsobiť rýchlosti - v obci a pri pomalej jazde sa držme blízko seba, mimo obce na rýchlej komunikácii nechajme medzi sebou miesta viac.
- Na čele skupiny jazdí vedúci, za ním pomocníci, nasleduje skupina a na konci uzatvárací jazdec.
- Pred štartom je vhodné radiť sa do skupiny tak, že vpredu budú menej skúsení jazdci alebo jazdci so slabšími strojmi. Je to dôležité kvôli tomu, že pri predbiehaní alebo po spomalení sa skupina roztrhne a tí čo jazdia vzadu musia predok neraz dobiehať rýchlosťou vyššou aj o 30-40km/h.
- Počas jazdy v skupine nepredbiehame!
- Každý musí v rámci možností sledovať vedúceho ako aj jazdca pred a za sebou!
- Nepreceňujme svoje sily, ak napr. v zákrute je tempo jazdca pred nami neprimerané spomaľme, vykonajme manéver rýchlosťou bezpečnou pre nás a skupinu dobehnime radšej na rovinke.
- Sledujme jazdcov okolo seba a nechajme si navzájom miesto potrebné na manévrovanie.
- Pomocníkom ktorí nám zabezpečujú križovatky a kvôli tomu zaostanú umožnime bezpečné predbiehanie.
- Svojvolne neberme na seba úlohu pomocníka!
- Neprechádzajme do protismeru, ostaňme vo formácii, prispôsobme sa pravidlám. Každý člen skupiny musí dodržiavať pokyny vedúceho a jeho pomocníkov!
- Neukazujme hanlivé gestá plechovkárom, veď sme to predsa my ktorí potrebujeme kvôli skupinovej jazde ich trpezlivosť a pochopenie. Križovatky nám síce pomocníci zaistia, ale plechovkári nám zastavením resp. stiahnutím sa nabok preukazujú dobrú vôľu.
- Netrúbme zbytočne. Klaksón použime len ak chceme aby nám ostatní kvôli niečomu dôležitému uvoľnili miesto (napr. ak ide niekto dopredu aby informoval vedúceho o nehode - toto ale musí robiť bezpečne, ohľaduplne za použitia výstražných svetiel a klaksónu).
- Počas jazdy v skupine sa nepredvádzajme a nedokazujme svoje jazdecké schopnosti. Jednak tam na to nikto nie je zvedavý a zároveň to predstavuje najväčšie riziko nehody.
Zastavenie
- Ako prvý zastavuje vedúci skupiny ktorý tým aj určí spôsob parkovania.
- Tento spôsob dodržme, snažme sa zastaviť a parkovať disciplinovane a zomknuto.
- Dbajme na bezpečné odstavenie motorky na stojan aby sme predišli dominovému pádu zaparkovaných strojov.
- Pri zastavení máme možnosť sa dohodnúť o zmene miesta v skupine. Toto dohodnime s predošlým a budúcim jazdcom pred a za nami.
- Bezprostredne po zastavení upravme batožinu a oblečenie, nenechávajme to na poslednú chvíľu pred pokračovaním v jazde.
Vedúci skupiny
- Vedúcim skupiny je spravidla motorkár ktorý usporiadal jazdu.
- Musí poznať trasu, jej nebezpečenstvá a vlastnosti.
- On jazdí vpredu ako prvý, rozhoduje o trase jazdy, o rýchlosti, o miestach zastávok a určuje pravidlo parkovania.
- Vyberá si pomocníkov, podľa možnosti sleduje pohyb skupiny a svojím správaním pomáha udržať bezpečnosť a celistvosť jazdy v skupine.
- Profi vedúci skupín nás informujú o svojich zámeroch signálmi rúk: zmena smeru, stop, prekážka, spomaľ atď. Pred štartom informujú účastníkov o týchto signáloch viď tu.
Pomocníci - istiaci jazdci a uzatvárací jazdec
Títo majú počas jazdy kľúčovú úlohu.
Veľmi dôležité (!) - pomocníkom má byť len skúsený a šikovný jazdec s dobrou predvídavosťou a schopnosťou riešiť rôzne situácie v premávke. Úlohu pomocníka by mal prijať len ten kto si je vedomý kladenými požiadavkami a z nich vyplývajúcej zodpovednosti.
- Istiaci jazdec musí poznať signalizáciu pomocou posunkov, musí poznať pravidlá na uzatvorenie križovatiek, má byť zdvorilý ale zároveň rozhodný!
- Plechovkárom ktorých zadrží kvôli našej jazde poďakuje za ich trpezlivosť a za to že nám dali prednosť.
- Istiaci jazdci idú bezprostredne za vedúcim skupiny a na križovatkách, odbočkách atď. zastavia a zapezpečia voľný prejazd skupiny, posunkami nabádajú k zrýchleniu, spomaleniu a dávajú pokyny prechádzajúcim jazdcom.
- Ak prejde aj uzatvárací jazdec dobehnú skupinu a pri dodržaní bezpečnostných pravidiel sa znova zaradia na čelo skupiny za vedúcim jazdcom.
- Uzatvárací jazdec jazdí ako posledný vo formácii.
- Musí to byť takisto skúsený jazdec na rýchlom stroji.
- Je vhodné ak má spojenie s vedúcim napr. pomocou rádia.
- Jeho úlohou je pomáhať zaostávajúcim jazdcom a dávať znamenie pomocníkom že prešla celá skupina.
- Musí poznať trasu pre prípad zablúdenia.
Najčastejšie zdroje nebezpečenstva podľa skúseností:
- Sú to v prvom rade bohužiaľ motorkári ktorí majú na háku pravidlá.
- Pri prudkom brzdení zrážka kvôli nepozornosti a nedodržaniu bezpečnej vzdialenosti.
- Šmyk v zákrute, lebo si neuvedomíme že jazdec pred nami je skúsenejší, má vhodnejšie pneumatiky a chceme sa ho držať za každú cenu.
- Pri predbiehaní v neprehľadnom úseku pretože na nás účinkuje efekt stáda a začneme predbiehací manéver aj vtedy ak sa už nestihneme zaradiť.
- Pri vzájomnej zrážke pretože si nevytvoríme dostatok miesta na kľukatej ceste.
Majme vždy na pamäti že
- skupinová jazda je krásny zážitok, pocity z nej by mal aspoň raz zažiť každý motorkár
- do jej krásy môže troška kecať dážď
- nutnosť prispôsobiť sa pravidlám je ďalšia mierna daň
- čo ale môže celý zážitok narušiť je nehoda.
Keď dodržaním pravidiel skupinovej jazdy zabránime nehode čo i len jedného z nás, potom napísanie článku splnilo svoj účel.