Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 05.07.2010 Autor: kizuna
Čitatelia: 16354 [Technika - Dobré Rady]
Náhlim sa mestom priamo do garáže, netrpezlivý sa prezlečiem a sadnem na mašinu. Musím stihnúť moju partiu smerujúcu na babu aspoň na okraji mesta. Či je všetko OK? Jasnačka! Motocyklu som venoval modlitbu, ale po svojom! Trvá to 3 minúty.
Predchádzajúci | Seriál článkov: Bezpečnosť na cestách | Nasledujúci
Začíname slovom kontrola, ktorá vždy pred jazdou zabezpečí bezproblémový priebeh stroju a jazdcovi istotu. Úplným základom je postup podľa knižky o údržbe a starostlivosti, alebo inak podľa užívateľskej príručky. Tú pribaľuje každý výrobca k novému motocyklu. Pokiaľ ste kúpili jazdený stroj a tento luxus vám nebol dopriatý, skúste hľadať na internete. Dostupných manuálov som našiel naozaj dostatok na rôzne značky. Hlavne večer, keď má polovička voľno, dá sa do nej pekne začítať.
Táto knižka obsahuje úplné informácie o vašom stroji. Je detailná ako chorobopis. Dozviete sa ako ho správne používať (otázky typu: "Keď vypínam motor mám použiť červený vypínač, alebo ho vypnúť kľúčom???), aký tlak nastaviť v pneumatikách (mimochodom výrobca odporúča merať pri "studených"), ale aj ako sa nastavuje podvozok a akú vybrať viskozitu oleja. Vždy sa snažte obsiahnuť čo najviac informácií. Dôležité časti si vyznačte a prejdite si ich pri motocykli v garáži. Niektoré motocykle totiž disponujú rôznymi doplnkami už v základnej výbave, ktoré s manuálom nastavíte a pochopíte oveľa ľahšie - napríklad ako nastaviť výšku sedadla, výmena xenónovej žiarivky či kódovanie imobilizéru kľúča
Váš motocykel bude jazdiť ako nový iba vtedy, ak sa oň budete starať a rutinná kontrola sa stane bežnou každodennou aktivitou. Ruku na srdce, kto z vás si pred každou jazdou kontroluje stav tlaku v pneumatikách. A pritom je známe, že tvoria takmer 80% našich jazdeckých možností. Vždy si uvedomte, že na 180-tkách je styčná plocha s vozovkou veľká na šírku platobnej karty. Na pretlakovaných pneumatikách sa táto plocha približne o 1/4 zmenšuje a hrozí vysoké riziko pádu. Takže jazdiť 160 km/h a mať pod zadkom prítlak o asfalt tak na dva prsty chce ozajstnú guráž hlavne v zákrute. Pokiaľ si na kontrolu zvyknete a vykonáte ju vždy pred jazdou, stane sa pre vás automatickou rutinou ako pozeranie predpovede počasia.
Federácia pre bezpečnosť motocyklistov vypracovala jednoduchú pomôcku ako túto kontrolu pred jazdou jednoducho zvládnuť a nazvala ju T-C.l.o.c.s. (T-CLOCS). V poslednom emaile mi dokonca odporúčajú čo všetko je podľa výrobcov potrebné skontrolovať. Rád by som pre Vás aspoň zhrnul:
Ak sa kontrola vykonáva každý deň, nebude vám zaberať viac ako pár minút, pretože si všimnete každú zmenu.
Ešte spomeniem, že údržba by mala prebiehať popri kontrole. T.j. ak je nízky stav oleja, dolejem, podfúknuté dofúknem, na výmenu – nejazdím. Je to podobné ako prehliadky u doktora. Kontrolou a údržbou sa vyhnete oveľa nákladnejším opravám a hlavne toľko neriskujete.
Spoločnosť SuperDRIVE, s.r.o. je lídrom v poskytovaní komplexného tréningového programu a doplnkového vzdelávania pre vodičov na Slovensku. Vo filozofii SuperDRIVE je na prvom mieste bezpečnosť účastníkov cestnej premávky. Doplnkovým vzdelávaním – tzv. „školou šmyku“ učíme vodičov špeciálnym jazdeckým zručnostiam. Divízia SuperDRIVE Moto sa venuje profesionálnemu vzdelávaniu jazdcov (Motoškola) od základov až po školu superšportu. Spoločnosť Honda Slovensko je hlavným partnerom SuperDRIVE Moto pre sezónu 2010. Spolu robíme viac pre vašu bezpečnosť!
Pridané: 05.07.2010 Autor: kizuna Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: Bezpečnosť na cestách | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 173992 | Včera: 146205