Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (22)  [Verzia pre tlač] Tlač

Can-Am v Afganistane - Čo na to armáda?

 Zdieľať

Pridané: 09.03.2010 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 15799 [Technika - Úpravy motocyklov]

Keď sa pozeráte večer na správy a občas príde reč na Afganistan, tak sa v reportáži, sem tam mihnú českí vojaci na niečom, čo trochu pripomína Outlandera. Celkom náhodou sme sa dopracovali k jednému z chlapov, ktorý má so štvorkolkami v Českej armáde veľa spoločného a nebol proti sa o tejto téme porozprávať. Volajme ho Jozef.

 Can-Am v Afganistáne
Can-Am v Afganistáne

Jozef, ako vlastne vznikol nápad zaradiť štvorkolky do armády?

Vzniklo to tak, že štvorkolky už dávno používajú iné zahraničné jednotky a druhá vec bola tá, že sme v Afganistane dlhodobo riešili, že potrebujeme pokryť naraz veľké územie vrátane kopcov a území, kde sa nedá dostať s autami. Skúšali sa aj motorky, ale tie neboli vhodné, pretože sa musíš veľa venovať riadeniu a nemáš čas na nič iné. Na štvorkolke to funguje, môžeš sa pozerať okolo a naviac sme použili dvojmiestne verzie, kde jeden riadi a druhý pozoruje.

Ktoré jednotky ich používajú?

Vo svete Američania, Briti, Dáni, Nóri a ďalší. V Česku jednotka špeciálnych operácií vojenskej polície (SOG) a 601. skupina špeciálnych síl.

 Can-Am v Afganistáne
Can-Am v Afganistáne

Kde sú nasadené?

601. ich používa v Afganistane a SOG aj v Českej republike.

Koľko má armáda v súčasnosti štvorkoliek?

Je ich okolo dvadsať.

Ako prebiehal výber strojov?

Požiadavky boli hlavne na silný motor, aby to bolo pre dvoch ľudí, aby sa na ňu zmestilo veľa vecí a bola aj požiadavka na fungujúcu servisnú sieť. Výber prebiehal na prelome rokov 2005/2006 skúšali sme v tej dobe prakticky všetky značky. Do užšieho výberu sa dostali Can-Am a Polaris. Tie sa potom testovali 14 dní vo vojenských priestoroch v Boleticiach, nakladalo sa na ne čo sa dalo. Nakoniec sme sa rozhodli pre Can-Am. Bol širší, dlhší, proste celkovo väčší a vyhral aj výkonom motora.

Ako sa štvorkolky upravovali?

Bolo toho dosť, ale celkovo je to zosilnený rám, veľké nosiče, rampa proti prevráteniu, ochrana spodku, silnejšie tlmiče, kvôli nočným jazdám aj úprava elektriky, pridané svetlá v IR spektre.

Líšia sa nejako stroje pre SOG a pre 601. skupinu?

Áno líšia. SOG si upravoval štvorkolky kompletne sám podľa svojich požiadaviek a 601. použila úpravy, ktoré majú americké Polarisy a tie aplikovali na svoje Can-Amy.

Aké zbrane môžu nosiť?

Štvorkolka je v prvom rade dopravný prostriedok, nie bojový, ale na zadnú plošinu sme nechali urobiť lafetu na granátomet AG17 a ešte sa plánujú dorobiť lafety na guľomety dopredu a dozadu. Inak si zbrane nesie posádka, napríklad odstreľovaciu pušku alebo potrebný materiál.

Kto staval štvorkolky?

Na základe požiadavky armády stroje dodala firma HQH System a vznikali v spolupráci s Andy Motors.

Dá sa štvorkolka zhadzovať z vrtuľníku?

Tak to asi dá, ale nepoužívame to. Výhodou je, že do vrtuľníku, ktoré armáda používa (Mi 17), sa zmestia dve vyzbrojené štvorkolky a štyria plne vyzbrojení vojaci.

Aké sú s nimi skúsenosti?

Skúsenosti sú super. Pri nasadení v Afganistane štvorkolky znamenali obrovskú prevahu. Keď prechádza kolóna áut, tak je problém, pretože ide po cestách, ktoré môže nepriateľ zamínovať. Štvorkolka nemusí ísť po ceste, je extrémne priechodná terénom a je v ňom veľmi rýchla. Naviac s tým granátometom má aj obrovskú palebnú silu. Dostávali sme sa tak na tie najnepravdepodobnejšie miesta s veľkou palebnou silou a likvidovali sme nepriateľov z pozícií, odkiaľ by nikdy nepredpokladali, že by to mohlo prísť. Inak z technického hľadiska s Outlandermi nebol problém, motory, prevodovky, variátory, poloosy bez problémov, zo začiatku bol občas problém s elektrikou. Problémy nám robí len extrémna prašnosť – asi dva mory z dvanástich nám vykazovali vyššie opotrebenie, tj. žrali olej. Ale vedelo sa to, tak sa olej dolieval. Žeby nás ale štvorkolka niekde nechala stáť, to sa nestalo. A to na misiách jazdí denne.

 Can-Am v Afganistane
Can-Am v Afganistane

Dokážu si ich vojaci sami servisovať, alebo využívajú špeciálny servis?

Základné veci si robíme sami, postupne toho zvládame viac a viac. Na väčšie opravy potom chodíme do značkového servisu.

Ako prebiehal výcvik jazdy? Málokto z vás asi na niečom podobnom predtým jazdil.

Napríklad ja som už predtým jazdil na štvorkolke, tak u mňa toho veľa nebolo treba. Učil nás Petr Přibáň a zo začiatku to bola celkom sranda. Než sa to chlapi naučili, tak dosť padali, prevracali sa dozadu a nabok. Ale myslím si, že to bolo v pohode.

Zapáčili sa štvorkolky niekomu tak, že si kúpil vlastnú domov?

Zatiaľ neviem, väčšina z nás sa vrátila až teraz a ešte nás chcú aj zrušiť. Už sme sa bavili o tom, že by sme spravili pretekársky tým.

Plánuje sa do budúcna viac štvorkoliek pre armádu?

Určite áno, ale predpokladám, že to bude záležať na peniazoch.

zdroj: Magazín Quad

Pridané: 09.03.2010 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (22)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 246265 | Včera: 235174