Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

Veľký alpský porovnavací test - 1. časť - Úvod a naháče

 Zdieľať

Pridané: 01.10.2009 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 20168 [Testy a predstavenia - Test]

Najmä leto je čas, kedy sa milióny ľudí sťahujú po celej planéte, aby videli tú-ktorú jej krásnu časť a pokochali svoje oči, užili si pár skvelých dní mimo domova a trochu sa zabavili. Na vypadnutie z mesta do rakúskych Álp sme si v redakcii vybrali šesticu rôznych strojov - BMW R1200GS Adventure, Honda XL700V Transalp, Kawasaki ER6-n, KTM 990 SM-T, Suzuki DL650 V-Strom a Yamaha XJ6 Diversion.

Seriál článkov - Alpský porovnavací test 2009:

To naše turistické putovanie bolo spojené s Motoridáckym stretkom, ktoré sa konalo práve v Alpách. Viac si sa o akcii mohol dočítať v týchto dvoch článkoch: (Ochutnávka Motoride stretka alebo ako malá CBF-ka zvládla 580 km za 12 hodín a 8. Motoride stretko v Alpách - Motoride Tour 2009).

O čo nám išlo

Celý náš test bol zameraný na výber najvhodnejšej motorky na krátky výlet do nejakého zákrutového raja. Keby som to chcel povedať polopatisticky, tak ide o troj- až štvordenný výlet s krátkym presunom (150-250km) do danej destinácie. Prídeš, zložíš batožinu, rozložíš stan alebo sa ubytuješ a nasledujúce dni si na ľahko = bez akejkoľvek batožiny užívaš nespočetné množstvo zákrut, fajnový asfalt a nádhernú krajinu. Občas máš nárok na rýchly obed alebo iné doplnenie energie a "kurvenreich", ako domáci nazývajú niektoré úseky, môže pokračovať. Toto môžeš spáchať aj s ľadvinkou, ale v redakcii sme skôr zástancovia toho, že na motorku patrí jedna osoba - jazdec.

Jazdci

Zloženie jazdcov bolo taktiež rozmanité. Mladícka výbušnosť striedala rozvážnosť skúsenejších a starších. Najmladší jedinec má za sebou 21 rokov a najstarší rovných 45. Tým sme sa snažili zabezpečiť čo najobjektívnejší pohľad na dané stroje. Rovnako naša orientácia na jazdecký štýl a potreby je rozdielna. Niekto sa radšej celý deň morduje v bahne, iný máme radšej rozpálený asfalt.

 Redaktorské zloženie: (zľava) Juraj Odin Klačko, Dominik Cacao Juriš, Roman Romoto Juriš, Tomáš Awia Hajduch, Matúš Agressor Polák
Redaktorské zloženie: (zľava) Juraj Odin Klačko, Dominik Cacao Juriš, Roman Romoto Juriš, Tomáš Awia Hajduch, Matúš Agressor Polák

Kde sme jazdili

Prostredie východnej časti Álp je prevažne lesnaté, nižšie horské prechody sa striedajú s peknými dolinami. Klasické skalnaté scenérie z výšok nad 2000 m n.m. to rozhodne nie sú, na druhej strane výhodou je, že teplota asfaltu je vyššia, a tak si bez väčších obáv môžeš trúfnuť aj na ostrejšiu jazdu. Opatrnosť však netreba šetriť najmä v dopoľudňajších hodinách, kedy asfalt nie je dostatočne preschnutý od rannej rosy. Poobedné šantenie je však pri teplotách nad 25°C parádne.

Kurvenreich

 Kawasaki ER-6n vs. Yamaha XJ6 Diversion

Asfaltový povrch je na 80% vynikajúci, miestami ale môžeš naraziť buď na hrboľatý povrch alebo preplátované výmoly, ktoré vznikajú po zime. Zákrut tu nájdeš všetky druhy s mierou. Takáto rozmanitosť mi úplne vyhovovala vzhľadom na zostavu strojov, ktorú sme sedlali. Údolia boli typické dlhšími tiahlymi zákrutami, ktoré viac sedeli poctivým turistom, ktorých ani menšie nerovnosti nerozhodili. Naháčom sa viac pozdávali horské prechody s pomalšími zákrutami a lepším povrchom.

Náčrt testu máme za sebou. Každú motorku môžeme posudzovať z rôznych uhlov, preto ak nevyhrá tvoj favorit, nebuď sklamaný. O žiadnej motorke z tejto šestice sa nedá hovoriť ako o čínskom kýbli. Kritériá, podľa ktorých sme každý bike posudzovali boli nasledovné: motor, podvozok, brzdy, cestovanie a fun faktor. Prvé tri sú spoločné pre každú motorku vo všeobecnosti a predurčenie biku na cestovanie a užívanie si zábavy je dosť kontrastné a nedá sa vyhovieť obom. Jedine že by sa dalo...

Súpiska

Na štartovej čiare máme postavené dosť rozdielne stroje. Dominujú dvojvalce do V (Transalp, V-Strom, SM-T), po jednom kuse tu máme z boxera (GSko), radového dvojvalca (ER-6n) a nakoniec jeden štvorvalec (XJ6 Diversion). Dva šesťkilové naháče sú doplnené dvomi turistami strednej triedy. Inú ligu hrá Bavor v plnej poľnej a úplne na inom konci štartovej listiny je postavený oblečený motard z Mattighofenu.

 Naša šestica na Kalte Kuchl
Naša šestica na Kalte Kuchl

Súboj #1

 Kawasaki ER-6n vs. Yamaha XJ6 Diversion
 Kawasaki ER-6n vs. Yamaha XJ6 Diversion

Vzhľadom na rozsah testu sme sa rozhodli rozdeliť ho na tri časti. Máte sa načo tešiť vrátane videa, ktoré zverejníme v poslednej časi nášho alpského testu. V tejto prvej kapitole sa budeme venovať dvojici naháčov z Japonska a to Kawasaki ER-6n a Yamaha XJ6 Diversion:

Tomáš Hajduch - Tomáš Hajduch - Awia

Dovolím si ešte raz pripomenúť tému nášho testu a to víkendovku, krátky alpský výlet. A na toto sú naháče ako stvorené. Tentoraz tu máme proti sebe nahú dvojvalcovú Kawu oproti turistickejšie zameranej štvorvalcovej Yamahe. Ktorá vyjde z tohto súboja lepšie?

Kawasaki ER-6n

 Kawasaki ER-6n vs. Yamaha XJ6 Diversion

Začnem ER6-kou. Treba povedať, že je to veľmi obratná motorečka s úzkou stavbou. Z našej šestice bola najmenšia, posed bol trochu športovejší ako na Diversione. Chalani trochu kritizovali prednú brzdu, na páčku bolo treba trochu viac zatlačiť, ale brzdný účinok u mňa bez sťažností. Čo mňa najviac bavilo na ER-ke bol motor. Dvojvalec pekne bubloce, má krásny chod, ťahá odspodu, ale nechá sa aj pekne vytočiť. Je to proste živá motorka a jazda na nej je obohatená o zábavu a emócie.

Podvozok zvládal alpské nástrahy s istotou, najlepšie na úplne kvalitnom povrchu. ER-ka dobre jazdila aj naložená batožinou a zvládla aj diaľničné presuny napriek chýbajúcej kapotáži. Pokiaľ ide o alpské jazdenie, tak kapotáž absolútne nechýba, keďže sa nejazdí vo vysokých rýchlostiach, ale skôr štýl brzda, plyn, ľavá, pravá.

Yamaha XJ6 Diversion

 Kawasaki ER-6n vs. Yamaha XJ6 Diversion

Naopak Diversion s polokapotážou sa hneď tvári turisticky, posed je pohodlný a kapotáž s plexi sa postará o "bezvetrie" pre jazdca. Štvorvalec je utlmený Fazer. Netreba od neho očakávať brutálny výkon, ale z pohľadu turistickej motorky je tam koníkov dostatok na svižnú jazdu. Oproti ER-6 sa mi motorický prejav, ktorý je úplne lineárny, zdal trochu nudný. Niekedy je ale nutné dať motorke šancu a keď som sa na Diversione odviezol súvislých svižných 50 km čisto po alpských zákrutách zmenil som názor. XJ proste potrebuje iný prístup, trochu vyššie otáčky a potom sa dostaví aj poriadna porcia zábavy.

XJ trochu prekvapilo teplom, ktoré motor produkuje a smeruje rovno do jazdcovho rozkroku. Počas teplých letných dní to nie je nič príjemné. Takisto prístrojovka nepôsobí vôbec turisticky a kontrolky na nej boli ľahko prehliadnuteľné. XJ je tak univerzálnym naháčom na každý deň a výlet v alpách zvláda s ľahkosťou gentlemana.

Z tejto dvojice u mňa o chlp vyhráva ER6, hlavne preto, že dvojvalce viac sedia môjmu jazdnému štýlu.

Matúš Polák - agressor


Kawasaki ER-6n

Na erku som mal možnosť sa povoziť už pred pár mesiacmi a prišlo mi to ako veľmi živé a aj tak veľmi príjemné vozenie. Maličká motorka v porovnaní so všetkými tými endurami, čo sme tu jazdili mohla celkom zamiešať kartami. Tuhý a hravý podvozok mi na tejto ľahkej motorke prišiel ale možno trochu nečitateľný a kvôli posedu v predklone trpeli viac zápästia. Motor je výborná devíza tohto stroja, len škoda, že tie vibrácie v sedle, rajdoch aj v stúpačkách sú také výrazné. Veľmi sa mi ale páčil jeho prejav – aj keď je dostatočne dravý, pri nízkych rýchlostiach je krásne ovládateľný bez trhania. Dokonca musím povedať, že som ešte nikdy nejazdil na striekačke, ktorá má taký jemný nástup z brzdenia motorom do záberu. Veľmi príjemná je táto vlastnosť hlavne pri otáčaní a v ostrých zákrutách, do ktorých sa podarí vojsť so zavretým plynom. Veľké mínus ale dostávajú brzdy. Majú dlhý nástup a navyše sú aj dosť slabé, neznamená to ale, že to nebrzdí, len si na ne treba zvyknúť a na rozdiel od všetkých ostatných testovaných motoriek stláčať celou rukou.
Nakoniec to celé vypálilo tak, že erka je motorka skôr do mesta ako na dlhšie jazdenie a aj cez vysokú úroveň hravosti má niektoré nedostatky.

Yamaha XJ6 Diversion

 Kawasaki ER-6n vs. Yamaha XJ6 Diversion

Yamaha mala štartovaciu pozíciu s dvomi bonusmi. Jednak to bol jediný štvorvalec v teste a jednak nad ňou spočiatku každý ohŕňal nos. Čo ja viem prečo. Že vraj to slabo brzdí a ťažko ide do zákrut a vlastne to ani nejde. Tak som sa naštval a kým ostatní fotili, zobral som erku čo sa každému tak strašne páčila a odjazdil s ňou nejaké zákruty. Zaparkoval som ju vedľa Diveržny, presadol a išiel do tých istých zákrut. A rozdiel? Diveržna jednoducho sedela omnoho krajšie, posed bol komfortnejší, štvorvalec ma krásne vytiahol bez zbytočného radenia z každej zákruty a brzdy aj keď nie sú top, sú stále o dosť lepšie ako na erku.

To bolo v piatok a do nedele prišiel každý z nás na to, že Diversion je motorka s dobrým podvozkom, točivým motorom a účinnou polokapotážou. Diveržna si proste dokáže získať svojho jazdca.

Dominik Juriš - Cacao

Tak toto je presne moja kubatúra. Motorky, ktoré nedisponujú šialeným výkonom, dajú sa zvládať za všetkých situácií. Presne takto sa mi to pozdáva. Do Rakúska som išiel s tým, že sa rozumne zabavím. K tomu v mojej reči priraďujem maximálny výkon 80 koní a tomu zodpovedajúcu podvozkovú a brzdovú výbavičku. ER-6ka a rovnako aj Diversion sa cenou pohybujú na úrovni 7 tisíc Eur. Za tieto peniaze dostaneš v oboch prípadoch spoľahlivý japonský stroj, ktorý bez problémov zvládne ľahkú turistiku, prepletanie mestom a kratšie výjazdy po okreskách budú tvojou najväčšou pasiou.

 Kawasaki ER-6n vs. Yamaha XJ6 Diversion

Napriek tomu, že sa mi veľmi páčia dvojvalcové "véčka" a ich charakteristika, milo ma prekvapil točivý motor v Diversione. Je fakt, že väčšiu zábavu si človek užije na radovom dvojvalci od zelených, ale miernejšia verzia Fazera ma neustále nútila držať motor v otáčkach ako na nejakom dvojtakte a užíval som si každé jedno kvaltovanie. Pri striedaní rôznych typov zákrut bolo toho radenia až až. Prevodovka zvládla všetko na výbornú. Kvalty zapadali presne a s primeranou silou, za celý čas som netrafil jeden falošný neutrál. Radenie na Kawe taktiež nebolo nočnou morou, ale na radičku bolo nutné vyvinúť mierne väčšiu silu.

Diviemu sedia skôr dlhšie a tiahlejšie zákruty, v ktorých dobre drží stopu a vzhľadom na mäkší podvozok ho nerozhodí ani menšia nerovnosť. Tu vidím výhodu oproti až príliš tvrdej ERke, ktorú bolo radosť preklápať v pomalších pasážach s kvalitnejším povrchom, kde XJčko mierne zaostávalo.

Čo sa týka bŕzd, tak víťazom z dvojice šesťkilových nakedov je u mňa Yamaha. Nemám rád, keď musím brzdovú páčku stláčať viacerými prstami a navyše väčšou silou. Nástup brzdného účinku na ER-6n bol na môj vkus až príliš pozvolný. XJčko s "noname" čelusťami vpredu tiež nemôže veľmi machrovať, ale predsa len som mal na tomto stroji o niečo väčšiu istotu.

Juraj Klačko - Juraj Odin Klačko

Na červenú súťažiacu v našom rozstrele som sa osobne tešil viac ako ktokoľvek z redakcie a bol som zvedavý, ako obstojí práve kvôli tomu, že v mojej garáži parkuje staršia predchodkyňa z rady XJ vyrobená v roku 2001. Priznám sa hneď na začiatku, že som od nej čakal niečo iné. Jednoznačne sa nám oproti staršej verzii pobrala športovejšou cestou. Točivý motor z Fazer-a naladený pre začínajúcich jazdcov hlavne svojim priebehom výkonu, tuhší podvozok, tvrdšie sedadlo aj celkový posed, to všetko sú veci, ktoré ťa budú jednak lákať k ostrejšej jazde a po druhé trochu odraďovať od dlhých presunov kvôli ponúkanému pohodliu, ktoré je veľmi ovplyvnené aj teplom stúpajúcim od motora do rozkroku jazdca.

graf vykonu

Kawa je od začiatku v mojich očiach fun bike. Nemá vôbec žiadne postranné úmysly. Posed, podvozok aj prejav motora presne zapadá do scenára bláznenia sa v zákrutách afaltovej stuhy. Áno motor je to hlavné, čo ma oslovilo a nevadia mi ani vibrácie, skôr by som bol sklamaný, keby tam neboli. Na moje prekvapenie sa ER-ka nechá vytáčať, ale spacifikovaný Fazer motor s výkonovou charakteristikou elektromotora z toho určite nikdy nebude. Tvrdého bojovníka zo seba robí aj podvozkom, ktorý je dosť tuhý a treba ho kontrolovať, lebo ťa prekvapí, keď to budeš najmenej potrebovať. Sám som mal tú skúsenosť, keď mi zadné koleso na nerovnosti v zákrute odskočilo.

Keď teda mám určiť osobného favorita, z prvého výkladu si vyberám Kawasaki ER6-n a pre súperov šijací stroj Yamaha.

Roman Juriš - Romoto

ER-6n vs. Divie

 Kawasaki ER-6n vs. Yamaha XJ6 Diversion

V porovnaní s ostatnými strojmi v našom teste sú XJ6 Diversion a ER-6n „motorečkami“. Vysvetlím: S mojimi 190 cm som si na nich pri deklarovanej výške sedadla 785 mm pripadal ako na minibajku. Pri presune z Álp na Slovensko sa mi ušla ER-6n. Po asi hodine a pol (turistiky) som mal zalomené nohy strnulé a nedokrvené. Príčinou bola pre mňa malá vzdialenosť medzi sedadlom a stupačkami. Po presadnutí na KTM-ku sa všetko obrátilo k lepšiemu. Takže vyššie postavy a turistika to tu rozhodne nejde dohromady. Úplne iné to bolo v kopcoch. Športovejší posed a ergonómia lákajú v zákrutách vysadať, na rovinkách sa prikrčiť (pri Yamahe je aj vcelku za čo), pred zákrutou sa vystrčiť a pri brzdení sa oprieť do riadidiel.

 Kawasaki ER-6n vs. Yamaha XJ6 Diversion
Pri aktívnej jazde nemajú nohy čas tŕpnuť. Yamaha padla jazdcom, ktorým vyhovujú vysoké otáčky. Až keď mala svoje "točky" bolo cítiť "krútiak". Na Kawe sa sila motora prejavovala oveľa skôr a z výfuku dvojvalca vychádzal príjemný zvuk. Kritiku si zaslúži prístrojovka Kawy. To, čo sa tvári ako dominantný otáčkomer je v skutočnosti rýchlomer a pod ním je LED-kový otáčkomer s pribúdajúcimi paličkami. Dá sa na to zvyknúť, ale... Podvozok Yamahy je naladený vcelku príjemne, neutrálne. Zato Kawasaki na trocha horšej ceste poskakovala, ale neodskočila. Na dobrom asfalte bol tvrdší podvozok plusom. Bral by som motor z Kawasaki, palubovku z Yamahy a výšku sedadla 82 cm. V tejto dvojici je škoda hľadať víťaza. Sú to hravé naháče strednej triedy a pri výbere môžu ľahko rozhodnúť aj sympatie pre jednotlivú značku.

Na pokračovanie sa môžete tešiť už budúci štvrtok.

Motocykle na test poskytli spoločnosti U.M.S. spol. s r. o. a Asia Car Impex. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4sr.


Technická špecifikácia:

Foto:
 Kawasaki ER-6n 2009 Yamaha XJ6 Diversion 2009
Všeobecné informácie:
Výrobca:KawasakiYamaha
Model:ER-6nXJ6 Diversion
Rok:20092009
Novinka:NOVINKA 2009
Kategória:NaháčNaháč
Motor:
Typ motora:dvojvalec (4T)radový štvorvalec (4T)
Objem:649 ccm600 ccm
Max. výkon:72.6 k (53.4 kW) / 8500 ot.77.5 k (57.0 kW) / 10000 ot.
Max. krútiaci moment:66 Nm / 7000 ot.59.7 Nm / 8500 ot.
Kompresný pomer:11.3:112.2:1
Vŕtanie x Zdvih:83 x 60
Palivový system:vstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťaz
Zdvih vpredu:120 mm130 mm
Zdvih vzadu:130 mm130 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovádvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:300 mm298 mm
Pneu vpredu:120/70ZR17M/C (58W)120/70 ZR17M/C (58W)
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:220 mm245 mm
Pneu vzadu:160/60ZR17M/C (69W)160/60 ZR17M/C (69W)
Hmotnosť / Rozmery:
Hmotnosť s náplňami:200 kg205 kg
Výška sedla:785 mm785 mm
Rázvor:1405 mm1440 mm
Dĺžka:2100 mm2120 mm
Šírka:760 mm770 mm
Výška:1100 mm1085 mm
Svetlá výška:140 mm140 mm
Objem nádrže:15.5 l17.3 l

Pridané: 01.10.2009 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať

Seriál článkov - Alpský porovnavací test 2009:

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 103195 | Včera: 131977