Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Hodnotenie: (9 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (21)  [Verzia pre tlač] Tlač

Príprava roadbooku na rally súťaž

 Zdieľať

Pridané: 03.06.2009 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 15284 [Technika - Dobré Rady]

Pri príležitosti prvého ročníka orientačnej enduro súťaže Motoride Enduro Challenge 2009 si zhrnieme par dobrých rád ako si pripraviť roadbook.

Viac o Motoride Enduro Challenge 2009 sa dozvieš: rally.motoride.sk.

Roadbooku:

Roadbook alias papierový itinerár dostane každý účastník závodu v predstihu emailom pár dní pred štartom, aby si ho mohol doma vytlačiť a pripraviť. Roadbook bude vo formáte PDF v štandardnom rozmere (šírka 130mm).

Čítanie roadbooku:

Roadbook je rozdelený na 3 časti:

  1. Kilometre - zobrazujú celkové km od štartu etapy a tiež relatívne km od predchádzajúcej odbočky. Ak ti celková vzdialenosť nebude sedieť môžeš sa ďalej navigovať podľa relatívnej. Z príkladu na obrázku bod č. 32 prvý hore. Na tento bod prídeš po 19,6 km od štartu a 0,4 km od predchádzajúceho bodu. Vynuluješ km a ideš podľa inštrukcií 0,7 km na ďalší bod.
  2. Nákres križovatky - je vždy orientovaný v smere príchodu na danú križovatku. To znamená že jazdec na križovatku prichádza zdola obrázku a križovatku opúšťa v smere šípky. Hrúbka čiar signalizuje kvalitu cesty (hrubá čiara asfalt, tenká spevnená cesta, čiarkovaná lesná, poľná, nespevnená cesta). Nákres môže obsahovať ďalšie obrázky, budovy, stromy a iné orientačné pomôcky.
  3. Textová časť - dopĺňa obrázkovú, oplatí sa čítať, obsahuje dôležité upozornenia, spresnenie k obrázku, upresnenie prejazdu a iné pomocné texty.

Úprava rozmeru a tlač:

Pokiaľ máš roadbook štandardného rozmeru, alebo budeš navigovať iba z papierov v tankvaku alebo na nádrži môžeš tento bod preskočiť a rovno si celé PDF vytlačiť.

Ak máš menší roadbook (napr. od Petra Čízka cizek.info - šírka papiera 100 mm) je možné pri tlači PDF súboru nastaviť tlač dvoch strán na jednu A4 (v dialógu tlače: Page Scaling - Multiple pages pre sheet) a tým získaš roadbook široký cca 80mm. Ak ti tento rozmer nevyhovuje máš pri tlači možnosť vlastnej mierky, teda upraviť rozmer v percentách (zmenšiť aj zväčšiť) Iná možnosť je, že ti organizátor dodá roadbook v požadovanej šírke. Ak máš všetko pripravené v tvojom rozmere, zostáva to len všetko vytlačiť.

Zvýraznenie odbočiek a dôležitých bodov:

Ukážka roadbooku z Motoraj Rallye 2008
Príklad zvýraznenia odbočiek

Určite si na záberoch z dakarských bivakov videl večernú prípravu jazdcov na nasledujúcu etapu. Aj oni dostanú svoju rolku len večer pred etapou. Pre lepší prehľad a čitateľnosť je dobré si zvýrazňovačmi vyznačiť tvar odbočky. Obrázok roadbooku je vždy orientovaný v smere príchodu na danú križovatku. To znamená že jazdec na križovatku prichádza zdola obrázku a križovatku opúšťa v smere šípky. Zvýrazňovacom si farebne vyznač smer prejazdu. Niekto používa aj viac farieb na rozlíšenie odbočky vpravo, vľavo a jazdy rovno. Taktiež si môžeš zvýrazniť dôležité upozornenie v textovej časti, hlavne varovania!

Zlepenie roadbooku do rolky:

Vytlačené papiere treba nastrihať na požadovaný rozmer a zlepiť. Ak budeš navigovať iba z papierov v tankvaku alebo na nádrži môžeš tento bod znovu preskočiť. Dôležité je na začiatok aj na koniec roadbooku pridať jednu stránku na namotanie. Odporúčam zlepiť roadbook lepiacou páskou z oboch strán.

Roadbook sa namotáva na spodnú cievku a odzadu, takže na konci je celá rolka papiera na spodnej cievke a hore je pripravený štart etapy.

Prevíjanie roadbooku:

Elektrické roadbooky nemajú žiadny problém. Pri mechanických roadbookoch, ktoré nie sú sprevodované, je dôležité najprv povoliť spodnú cievku a potom navinúť uvoľnený papier na hornú cievku.

Pokiaľ máš na motocykli roadbook, nainštaluj si ho tam. Ak nie, je možné sa navigovať aj z papierov upevnených na nádrži systémom tzv. "trhačka". V tomto prípade je neprípustné použité papiere vyhadzovať do prírody, ale je nutné ich odložiť do vrecka a vyhodiť do kontajnera v cieli závodu.

UPOZORNENIE - bezpečnosť nadovšetko!

Sledovanie roadbooku, prípadne jeho prevíjanie odpútava jazdcovu pozornosť! Uvedom si, že jazdíš v teréne a aj okamih nepozornosti môže znamenať pád. Preto odporúčam na každej križovatke zastaviť, pozrieť sa do roadbooku na aktuálny prejazd, pozrieť si vzdialenosť do ďalšieho bodu a prečítať inštrukcie, prípadne previnúť roadbook a vynulovať kilometre. Vyhni sa sledovaniu a prevíjaniu roadbooku za jazdy.

Cieľom rally je sa zabaviť, užiť si jazdu v neznámom teréne a vrátiť sa do cieľa celý! Veľa šťastia.

Pridané: 03.06.2009 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (9 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (21)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 315003 | Včera: 244945