Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 03.06.2009 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 15341 [Technika - Dobré Rady]
Pri príležitosti prvého ročníka orientačnej enduro súťaže Motoride Enduro Challenge 2009 si zhrnieme par dobrých rád ako si pripraviť roadbook.
Viac o Motoride Enduro Challenge 2009 sa dozvieš: rally.motoride.sk.
Roadbook alias papierový itinerár dostane každý účastník závodu v predstihu emailom pár dní pred štartom, aby si ho mohol doma vytlačiť a pripraviť. Roadbook bude vo formáte PDF v štandardnom rozmere (šírka 130mm).
Roadbook je rozdelený na 3 časti:
Pokiaľ máš roadbook štandardného rozmeru, alebo budeš navigovať iba z papierov v tankvaku alebo na nádrži môžeš tento bod preskočiť a rovno si celé PDF vytlačiť.
Ak máš menší roadbook (napr. od Petra Čízka cizek.info - šírka papiera 100 mm) je možné pri tlači PDF súboru nastaviť tlač dvoch strán na jednu A4 (v dialógu tlače: Page Scaling - Multiple pages pre sheet) a tým získaš roadbook široký cca 80mm. Ak ti tento rozmer nevyhovuje máš pri tlači možnosť vlastnej mierky, teda upraviť rozmer v percentách (zmenšiť aj zväčšiť) Iná možnosť je, že ti organizátor dodá roadbook v požadovanej šírke. Ak máš všetko pripravené v tvojom rozmere, zostáva to len všetko vytlačiť.
Určite si na záberoch z dakarských bivakov videl večernú prípravu jazdcov na nasledujúcu etapu. Aj oni dostanú svoju rolku len večer pred etapou. Pre lepší prehľad a čitateľnosť je dobré si zvýrazňovačmi vyznačiť tvar odbočky. Obrázok roadbooku je vždy orientovaný v smere príchodu na danú križovatku. To znamená že jazdec na križovatku prichádza zdola obrázku a križovatku opúšťa v smere šípky. Zvýrazňovacom si farebne vyznač smer prejazdu. Niekto používa aj viac farieb na rozlíšenie odbočky vpravo, vľavo a jazdy rovno. Taktiež si môžeš zvýrazniť dôležité upozornenie v textovej časti, hlavne varovania!
Vytlačené papiere treba nastrihať na požadovaný rozmer a zlepiť. Ak budeš navigovať iba z papierov v tankvaku alebo na nádrži môžeš tento bod znovu preskočiť. Dôležité je na začiatok aj na koniec roadbooku pridať jednu stránku na namotanie. Odporúčam zlepiť roadbook lepiacou páskou z oboch strán.
Roadbook sa namotáva na spodnú cievku a odzadu, takže na konci je celá rolka papiera na spodnej cievke a hore je pripravený štart etapy.
Elektrické roadbooky nemajú žiadny problém. Pri mechanických roadbookoch, ktoré nie sú sprevodované, je dôležité najprv povoliť spodnú cievku a potom navinúť uvoľnený papier na hornú cievku.
Pokiaľ máš na motocykli roadbook, nainštaluj si ho tam. Ak nie, je možné sa navigovať aj z papierov upevnených na nádrži systémom tzv. "trhačka". V tomto prípade je neprípustné použité papiere vyhadzovať do prírody, ale je nutné ich odložiť do vrecka a vyhodiť do kontajnera v cieli závodu.
Sledovanie roadbooku, prípadne jeho prevíjanie odpútava jazdcovu pozornosť! Uvedom si, že jazdíš v teréne a aj okamih nepozornosti môže znamenať pád. Preto odporúčam na každej križovatke zastaviť, pozrieť sa do roadbooku na aktuálny prejazd, pozrieť si vzdialenosť do ďalšieho bodu a prečítať inštrukcie, prípadne previnúť roadbook a vynulovať kilometre. Vyhni sa sledovaniu a prevíjaniu roadbooku za jazdy.
Cieľom rally je sa zabaviť, užiť si jazdu v neznámom teréne a vrátiť sa do cieľa celý! Veľa šťastia.
Pridané: 03.06.2009 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 82880 | Včera: 201764