Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 20.07.2007 Autor: Jaro Harly Jerga
Čitatelia: 35626 [Testy a predstavenia - Test]
Hviezdna rodina Yamahy sa opäť rozrástla. K XV 1900 Midnight Star pribudla menšia sestra XVS 1300 A Midnight Star.
Yamaha XVS 1300 A Midnight Star |
Po poslednej skúsenosti s „drsným strojom“ mám trochu obavy pred presunom z Bratislavy do Košíc. Teda aby som bol presnejší, tie obavy má moja zadnica. Nerád by som utrpel ďalšiu ujmu, z ktorej by som sa musel nasledujúce dni liečiť. Prvý pohľad mi padol na nadrozmerné sedlo jazdca, na ktorom mi už len chýbala ceduľa: Sadnite si, prosím! Cez klasicky tvarovanú kvapkovitú nádrž prichádzam k moderne riešenej prístrojovke. Elektronický tachometer osadený základnými kontrolkami, v noci na červeno podsvietený, obsahuje aj displej s možnosťou zobrazenia dvoch denných počítadiel, celkového počítadla, dojazdu na rezervu a času. Ovládanie displeja je osadené do skupiny ovládačov na pravej rukoväti.
Yamaha XVS 1300 A Midnight Star |
Popod prístrojovku prechádza „sušiak bielizne“. Niektoré maxi široké riadidlá mi tak naozaj pripadajú. Stačí si obliecť mokré tričko, spraviť pár kolečiek po sídlisku a netreba ho ani žehliť. Tieto sú však aj napriek svojim rozmerom ešte v „norme“. Medzi ovládačmi na rukovätiach som objavil aj prepínač zapnutia výstražných smeroviek, pekné plus k bezpečnosti.
Prednej časti asi najviac dominuje svetlomet. Jeho tvar je ťažko opísateľný, ale je totožný s tvarom prístrojovky. Sekundujú mu smerovky s čírym sklom.
Yamaha XVS 1300 A Midnight Star |
Možno si pamätáte na fotku Spirita pri kontajneri na plasty. Tu by sa hodila fotka pred nejakým železiarstvom. Kovový blatník zakrývajúci široké koleso na disku z ľahkej zliatiny osadenom dvomi brzdovými kotúčmi, to sa mi na týchto motorkách páči. Radšej nech motorka zhrdzavie ako by sa mala na slnku rozpustiť. Spoza celej tejto zostavy vykúka kvapalinový chladič v decentnej čiernej farbe, aby čo najlepšie splynul s rámom a motorom.
Pod nádržou sa krčí čierny véčkový motor, so zabrúsenými bočnými rebrami a pochromovanými krytmi hlavy valcov. Po oboch stranách vytŕčajú sklopné plošiny. Pri radení má jazdec možnosť výberu: špička - špička alebo päta – špička. Na čierny rám, efektne uzavretý pod sedlom, nadväzuje kyvná vidlica s centrálnou pružiacou a tlmiacou jednotkou. Ľavej strane dominuje jednoznačne prenos sily na zadné koleso, ozubený remeň. Na pravej je to zase mohutná koncovka výfuku. Nechýba samozrejme ani sedlo spolujazdca, ktoré by som však ja osobne na takéto typy motocyklov ani nemontoval.
Celá motorka je v strieborno-čiernom prevedení s pochrómovanými doplnkami a svojimi rozmermi určite vzbudzuje rešpekt.
Opatrne teda sadám do veľkého kresla. Otočením kľúča v spínačke, ktorá je mimochodom medzi prístrojovkou a predným svetlom, na mňa prístrojovka žmurkne a ručička tachometra si prejde celú trasu. Automatický sýtič a vstrekovanie nerobia zo štartovania žiaden problém, stačí teda zaradiť jednotku a vyraziť.
Prvé metre s touto takmer 300 kg vážiacou (udávaná suchá hmotnosť je 283 kg) hviezdičkou sa nesú v znamení boja sily a rozumu. Chcieť zabočiť nestačí, na rad musí prísť hrubá sila. Tých pár kruhových objazdov som ale nakoniec nejako zvládol a až potom som pochopil ako na to. Motorku treba predsa do zatáčky naklopiť a nie vytočenými rajdami rozbíjať kvetináče na oknách. Našťastie prišla diaľnica, predo mnou 400 km a more času naučiť sa tento kolos ovládať a mať pri tom z toho radosť.
Nohy v prirodzenej polohe, chodidlá na plošinách, chrbát mierne ohnutý, ruky doširoka roztiahnuté a na tvári úsmev od ucha k uchu. Neprešiel som snáď ešte ani 20 kilometrov, keď som začal mať pocit, že toto je to, čo toľko hľadám.
Yamaha XVS 1300 A Midnight Star |
Mračná na oblohe neveštili nič dobré, ale motorka si ma do seba doslova vtiahla a nechcela ma nechať vystúpiť. Dážď neustával ale jej a nakoniec ani mne to veľmi nevadilo. Plošiny čiastočne chránia chodidlá pred spŕškami vody, nádrž zas ochráni kolená. Hlava a trup sú v tomto trošku v nevýhode ale ako sa vraví: „neexistuje zlé počasie, iba zle oblečený motorkár!“
Svaly som si rozcvičil v meste na kruhových objazdoch, a tak môžem otestovať kto vydrží viac, či ja alebo hviezdička. 110 sa mi zdá málo, pri 120 mi už začínajú navierať žily na rukách, pri 130 a viac sa mi začína rozširovať krk a hlava sa tlačí stále nižšie a nižšie k ramenám. Podvozok drží stopu a motor by šiel ešte viac. Po asi desiatich minútach to vzdávam a nechávam ručičku stáť na čísle 110. Nápor vetra nijako brutálny, ruky bez kŕčov a zadok? Ako keby som ho ani nemal.
Ani po prejdení 400 kilometrov necítim žiadnu či únavu alebo bolesť, a to aj napriek tomu, že som šiel polovicu cesty v daždi. Večer, keď som bol už odstrojený a voňavý, som sa cítil ako keby som došiel z posilňovne. Svaly napumpované, chrbát vzpriamený, hruď vypnutá ale žiadna bolesť, len príjemný pocit že sa niečo z tej mohutnej motorky nalepilo aj na mňa. A to všetko pri turistickej spotrebe do 5 litrov na sto.
Jediná vec, ktorá mi tak trochu prekážala, bol rozsah v ktorom pracovali jednotlivé rýchlostné stupne. Pri prejazde obcou je nutné podradiť do štvorky, pretože päťka pod 70 už neťahá, motor začne kašľať. Na štvorke sa dá pohybovať od 60 do 100. Pod 60 je to obdobné ako s päťkou a nad 100 je už lepšie tam tú päťku dať. Osobne by som nazval päťku diaľničnou rýchlosťou. Čakal som, že motor bude v tomto smere viac pružnejší a budem si môcť bafkať na päťke aj 50-kou, žiaľ...
Do mesta vchádzam ako kráľ. Zvuk vychádzajúci z koncovky výfukov síce nie je ohromujúci, ale motorka priťahuje pohľady hlavne svojím vzhľadom. Ovládateľnosť v meste je na motorku týchto rozmerov dobrá, aj keď otáčane v úzkej uličke vyžaduje cvik a dávku trpezlivosti. Častému preraďovaniu sa nevyhnete ani v meste. Štvorka ochotne spolupracuje pri rýchlostiach nad 60 km/h. Ak sa však ručička tachometra čo i len dotkne tejto hranice, je dobré čím skôr podradiť, aby ste predišli efektu hranatého benzínu. Pri 40-ke je občas ťažké sa rozhodnúť medzi dvojkou a trojkou. Dvojka je na 40 priveľa, trojka zas primálo. Nájsť ten správny pomer medzi zaradeným rýchlostným stupňom a rýchlosťou chce čas. Problém nerobí akurát tak jednotka. Z križovatky vystrelí vpred za zvuku pískajúcej gumy, dvojka, trojka a už treba brzdiť, pretože maximálku v obci ste už riadne prekročili.
Yamaha XVS 1300 A Midnight Star |
Celkovo by sa dalo povedať, že motor je športovo ladený, a tak mi už ani ten „športový“ uzáver nádrže až tak nevadí. Väčšia sestra XVS 1900 má krásny, na bok vyvedený, ale to už je zas „iná trieda“.
Ak pôjdeme iba podľa kubatúry tak priamym konkurentom bude Honda VTX 1300, ktorá ma mierne vyšší výkon a krútiak. Suzuki ponúka jeden a pol litrový Intruder klasickejšieho štýlu (dokonca vzducháč) a Kawasaki 1600-vku s najvyšším krútiakom v najnižších otáčkach. Kawa je však cenovo najvzdialenejšia. Midnight Star je spomedzi spomínanej konkurencie zas najľahší.
Cruizer ako má byť. Kopa železa, minimum plastov, takmer bezúdržbový náhon zadného kolesa, veľký a silný motor. Nebyť toho častého radenia, povedal by som, že takmer dokonalá. Môže byť tvoja 375 000 slovenských dukátov.
minimum plastových dielov, náhon remeňom, rám | slabá pružnosť motora (nízke otáčky) |
"To neni možné, synak", krútil hlavou ujco, keď som mu odpovedal, že tá jeho obstarožná embéčka má rovnaký objem ako táto strojovňa podo mnou. A mňa celkom teší, že teraz sa môžem venovať práve Midnight Staru, lebo takéto veľkoobjemové crusierovské povozenie je trochu iné kafé. V tomto prípade nemusíme hovoriť o bezstarostnom prdkaní osemdesiatkou, pokojne k nej môžeme ešte ďalšiu osemdesiatku prihodiť a trochu vyprovokovať majiteľov športovejších strojov. Fakt sa na tom dá valiť slušných 160 km/h a to ešte s rezervou. Len sa treba dobre držať širokých riadidel, lebo inak veješ ako zástava.
Na takéto rýchlostné skúšky Yamaha upravila aj rám. Okrem klasických čopráckych zvarených rúrok je tu aj odlievaný profil rovno pod jazdcom, ktorý celú klietku spevňuje. A spevňuje riadne, lebo polnočná hviezda sa nekrúti za žiadnych okolností. Nebyť strašne nízko položených plošinových stupačiek, dalo by sa s tým chutne športovať. Lenže oni tam sú a fungujú ako výrazný obmedzovač náklonu, čo zasa trochu kontrastuje s tým vydareným motorom.
Inak pozor na vec, celá motorka je poctivá plecharina, takže žiadne plasty! To je chuťovka pre nadšencov tejto kategórie. Tomu zodpovedá aj nediétna hmotnosť, na ktorú sa však pri týchto strojoch až tak nehľadí. Ťažisko je aj tak nízko, manipujuje sa s tým dobre na parkovisku aj v zákrutách, takže si tú váhu ani nemáš kedy uvedomiť. Len konštruktéri na ňu mohli brať ohľad pri voľbe bŕzd, lebo tie akosi nestíhajú. Obyčajné dvojpiestiky vpredu nikdy nekusnú tak, ako by som si to práve želal. V tomto prípade by boli omnoho vhodnejšie známe Yamahácke strmene, ktoré teraz používa napríklad Fazer.
Polnočná hviezda je imidžový stroj s istou cieľovou skupinou. Preto ani nejdem polemizovať o cene, pretože títo ľudia sa nerozhodujú na základe niekoľko desaťtisícového cenového rozdielu. Práve naopak, oni do ďalších doplnkov vrazia prachy, za ktoré sa dá kúpiť aj nejaká menšia motorka... A na úpravy je Midnight Star pripravená ako bager na tvrdú hlinu. Palec hore dobrej motorke!
motor, imidž, rám, spracovanie | brzdy, nízko položené stupačky |
V hlavnej úlohe Yamaha XVS 1300 A Midnight Star, komparz Tomáš Hajduch - Awia a Dadi, kamera a strih beal.
Dĺžka: 1:49 min
Formát: video.google.com (Shockwave Flash)
Video pre motoride.sk vyrobil: Ceper studio.
Text: Jaro Harly Jerga, Peter Fischer, foto: Domino CaCao Juriš, Jaro Harly Jerga, Tomáš Hajduch - Awia.
Motocykel na test požičala spoločnosť Yamaha Motor Czech.
Foto: | ||||
Pridaj obrázok |
Pridaj obrázok |
|||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Yamaha | Honda | Suzuki | Kawasaki |
Model: | XVS1300A Midnight Star | VTX 1300 S | VL 1500 Intruder K7 | VN 1600 Classic |
Rok: | 2007 | 2007 | 2007 | 2007 |
Kategória: | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser |
Motor: | ||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1304 ccm | 1312 ccm | 1462 ccm | 1552 ccm |
Max. výkon: | 72.8 k (53.5 kW) / 5500 ot. | 76.1 k (55.9 kW) / 5000 ot. | 66.6 k (49.0 kW) / 4800 ot. | 67.3 k (49.5 kW) / 4700 ot. |
Max. krútiaci moment: | 106 Nm / 4000 ot. | 123 Nm / 3000 ot. | 115 Nm / 2800 ot. | 127 Nm / 2700 ot. |
Kompresný pomer: | 9,5 : 1 | 9.2:1 | 8.5:1 | 9.0:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 100,0 x 83,0 mm | 89.5 x 104.3 mm | 96,0 x 101,0 mm | 102.0 x 95.0 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | ||
Rozvod: | SOHC (4V) | SOHC (3V) | SOHC (3V) | OHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom a olejom | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | remeň | kardan | kardan | kardan |
Zdvih vpredu: | 135 mm | 130 mm | 140 mm | 150 mm |
Zdvih vzadu: | 110 mm | 94 mm | 118 mm | 95 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | jednokotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 298 mm | 336 mm | 290 mm | 300 mm |
Pneu vpredu: | 130/90-16M/C 67H | 140/80 17 69H | 150/80-16 71H | 130/90-16M/C (67H) |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 298 mm | 296 mm | 275 mm | 300 mm |
Pneu vzadu: | 170/70B-16M/C 75H | 170/80 15 77H | 180/70-15 76H | 170/70B16M/C (75H) |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 283 kg | 300 kg | 302 kg | 307 kg |
Výška sedla: | 715 mm | 686 mm | 700 mm | 680 mm |
Rázvor: | 1690 mm | 1669 mm | 1700 mm | 1680 mm |
Dĺžka: | 2490 mm | 2575 mm | 2525 mm | 2505 mm |
Šírka: | 980 mm | 960 mm | 1020 mm | 1040 mm |
Výška: | 1115 mm | 1125 mm | 1125 mm | 1130 mm |
Svetlá výška: | 145 mm | 130 mm | ||
Objem nádrže: | 19 l | 18 l | 14 l | 20 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 170 km/h | |||
Spotreba paliva: | 4.8 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 296 km | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena: 375 000 Sk (19. 7. 2007) | Cena: 375 000 Sk (19. 7. 2007) | Cena: 349 000 Sk (19. 7. 2007) | Cena: 434 900 Sk (22. 2. 2007) |
Pridané: 20.07.2007 Autor: Jaro Harly Jerga Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 88512 | Včera: 148480