Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 31.05.2007 Autor: Jaro Harly Jerga
Čitatelia: 39274 [Testy a predstavenia - Test]
Asi žiadna kategória motocyklov tak nepodlieha módnym trendom ako čoper/kruizer.
V 90. rokoch minulého storočia kráčali čopre a kruizre takpovediac ruka v ruke a všetko vyzeralo fajn. Príchodom nového tisícročia však nastal boom kruizrov. Všetky značky sa postupne venovali už len tejto triede a na čopre akoby sa bolo pozabudlo. Každý chcel všetko veľké a široké, a tak niektorí výrobcovia s produkciou podlitrových čoprov úplne prestali. Tento rok, zdá sa, svitá na lepšie časy. Svetlo sveta uzreli dva nové čopre, trochu podobné a trochu odlišné. Jeden z nich som mal možnosť vyskúšať na vlastnej koži.
Novému čopru z dielne Hondy dali názov Spirit. Dalo by sa povedať, že sa jedná o pokračovateľa Black Widow naviac vybaveného vstrekovaním, vyšším výkonom, kardanom a novým menom, no najviditeľnejšia zmena sa udiala na úplnom začiatku. Teda na začiatku motocykla. Honda sa rozhodla, zrejme po vzore amerických indiánov jazdiacich na „ozajstných“ čoproch, osadiť dopredu 21-palcové koleso.
Už na prvý pohľad pôsobí Spirit dosť nízko a o tom, že zdanie nemusí vždy len klamať, sa uisťujem hneď po nasadnutí, aj keď v tomto prípade by sa dalo hovoriť skôr o čupnutí si na motorku. Uhladený dizajn, žiadne módne výstrelky či zbytočné doplnky tu nenájdeš. Jasným dôkazom toho je aj, v skutku minimalistické sedlo spolujazdca, či absencia hocakých odkladacích priestorov. Dvojsedlo je totiž uchytené na pevno. Sedlo jazdca ponúka, aspoň zo začiatku, pohodlné sedenie.
Prístrojovka je rozdelená do dvoch častí. Kontrolka rezervy a zapnutého diaľkového svetla sú integrované do základne, v ktorej sú uchytené riadidlá (spolu so štokmi sa tvária customovo). Tieto svojim tvarom len umocňujú pocit uvoľnenia, ktorým Spirit navonok pôsobí. Tachometer spolu s ostatnými kontrolkami sú súčasťou nádrže. Tá, so svojimi pätnástimi litrami pri priemernej spotrebe 4,3 l/100 km poskytuje zaručený dojazd 300 km, čo je pri tomto type motocykla asi také optimálne denné maximum.
Trochu cviku chcelo umiestnenie nôh na stupačky. Ich poloha mi robila z prvu dosť problém, pretože sa mi špičky nôh stále zakliesnili medzi stupačku a páčku brzdy či radiacu páku. Problém sa však časom odstránil sám. Poloha stupačiek zvádza k natiahnutiu nôh dopredu a ich opretie lýtkovou časťou o stupačku. Pocit je to príjemný, ale stačí menšia nerovnosť na ceste či nepredvídaný uhýbací manéver a tvoj členok v sadre bude na teba ešte dlho spomínať.
Moderná doba sa však nezaprie a pri prvom dotyku s pochrómovanými časťami zisťujem, že sú to plasty.
PLASTY |
Okrúhle spätné zrkadlá poskytujú dobrý prehľad o dianí za jazdcom, a tak niet najmenšej prekážky prečo nevyraziť.
Chvíľu hľadám, kam zasunúť kľúč. Na hlave riadenia som našiel len zámok riadenia a spínaciu skrinku v priestore medzi zadným valcom a nádržou. Po prvom „nakopnutí“ sa trochu neveriacky obzerám smerom k výfukom. Na to že sú sériové, ponúkajú príjemnú zvukovú kulisu. Veľké 21-palcové koleso na mňa pôsobí trochu nedôveryhodne, ale presuny po meste mi nerobia problém, práve naopak. Využívam každú možnú príležitosť nechať motor „odkašľať si“ v úzkych uličkách, kde sa ten zvuk krásne rozlieha a priťahuje pohľady okoloidúcich. Pri nízkych rýchlostiach sa spočiatku cítim trochu neisto. Je to spôsobené hlavne tým nízkym posedom. Ale všetko chce čas. Na presuny mestom stačia pohodlne prvé štyri rýchlostné stupne. Aj na päťke sa síce dá ísť pod 60, ale tým pádom strácaš nárok na plynulú akceleráciu. Pri takomto pokuse dochádza k efektu kockatého benzínu (ako tatramatka po záruke) alebo inak povedané, motor sa zakucká a z vreciek ti vypadnú všetky drobné na kofolu. "Choroba", ktorou trpí asi väčšina, ak nie celá populácia čoprov a kuizrov sa prejavuje aj tu, pri prejazdoch nerovností na vozovke ktorými sú najčastejšie kanály. Chrbtica by o tom vedela rozprávať. Viem, že naplánovať inžinierske siete je vec zložitá, ale spraviť z jazdného pruhu šachovnicu, to chce ozajstného profíka. Ale Spirit sa nenechal zahanbiť a ukázal mi, že kľučkovať v meste preň nie je žiaden problém. Najlepšie sa však cíti na križovatke v prvej rade, kde dáva všetkým jasne najavo, kto je tu pánom.
Čoper je však o voľnosti a bezstarostnosti, a tak opúšťam mesto.
Nechce sa mi lámať hlavu nad tým, akú trasu si vybrať a tak sa zapisujem do štartovnej listiny Tajného preteku. Itinerár s vyznačeným okruhom ukladám do tankvaku a teším sa na príjemných 200 - 250 slnečných kilometrov. Moja radosť však po prvých 100 kilometroch dostáva zabrať a pri najbližšej možnej príležitosti si dávam prestávku. Tak preto sa im hovorí „drsní motorkári“? Neviem, či to bolo pre mňa nezvyklým posedom, ale tŕpnutie sedacích svalov mi dosť kazilo pôžitok z bezstarostnej jazdy. Po malej pauze ale pokračujem ďalej v nádeji, že to už bude len lepšie. Nebolo. Ani nie po 50 kilometroch to tu bolo zas. Ale zaťal som zuby a rozhodol zastaviť len na vyznačených miestach v itinerári. Asi ešte nikdy som sa tak netešil domov ako vtedy. Po absolvovaní 300 kilometrov som toho mal tak akurát a tešil som sa na vaňu plnú peny a teplej vody. Večer pred spaním si ešte hovorím, že zo mňa „drsňák“ asi nebude.
Ráno vstávam s pocitom prehratého boxerského zápasu. Ale vraví sa, že klin sa klinom vybíja, a tak skáčem do textilu a odhodlaný to dnes vrátiť budím Spirita. Cesty prázdne, asfalt dobrý, ideálne podmienky na odvetu. Prvé štyri rýchlosti len tak preletím, päťku tam radím s tým, že dole to tak skoro nepôjde. Motor však vôbec neprotestuje, ide hladko a aj pri 130 má ešte dosť síl. Rýchle prejazdy zákrut motorke nerobia príliš dobre, čo dáva patrične najavo malými „mexickými vlnami“. Ak ale z rýchlosti trochu uberiem, stávajú sa zákruty hračkou. Na bolesti z predchádzajúceho dňa úplne zabúdam, vystriedal ich totiž pocit radosti z jazdy.
Vôbec neľutujem, že to sedlo spolujazdca je tam viac menej len ako doplnok, pretože toto je zážitok len pre jedného. Na škodu je však už spomenutá absencia odkladacích priestorov, takže na povinnú výbavu si musíte nájsť miesto v niektorom z možných doplnkov.
Je tu Kawasaki s novinkou VN 900 Custom (tá má na rozdiel od Spirita lúčové kolesá, a kvôli väčšiemu objemu aj vyšší výkon a krútiaci moment), je tu aj malý DragStar (ale iba v krujzrovej verzii), potom osemstovkový Marauder či Harley-Davidson Sportster (ale to už je iná finančná trieda). Spomínané stroje sa od seba odlišujú, nie sú úplne priami konkurenti - záleží od chutí a potrieb kupcu.
Zarytí čopráci možno budú namietať, že na čopri sa dá spraviť aj oveľa viac kilometrov, ja si však myslím, že jazda na motorke má byť o radosti nie o sebazaprení a tých 300 kilometrov je také optimálne denné maximum. Či už máš chuť sa len tak previezť, prevetrať hlavu, alebo sa rozhodneš osedlať Spirita bočnými kapsami a vyraziť na výlet určite ti bude dobrým spoločníkom nielen pri kochaní sa krajinou ale aj pri svižnejšej jazde. Cena je 265 000 Sk, rovnako stojí aj staršia klasická verzia Shadow.
Dizajn, motor, priaznivá spotreba, kardan, radosť z jazdy | nepohodlné sedlo na dlhšie trasy, nevhodné sedlo a stupačky pre spolujazdca, žiadne odkladacie priestory |
Aj keď nie som žiadnym fanúšikom čoprov, na Shadowa sa dosť teším. Sadám na neho v podvečer a hneď vyrážam na dlhú cestu mimo mesto. Na posed som si musel chvíľku zvykať, ale potom to prišlo, šoková terapia:
Shadow ma tak viac menej príjemne prekvapil. Hneď nasledujúci deň vyrážame na výlet vo dvojici. Priestor pre batožinu na Shadowe nenájdeš a tak na nádrž putuje tankvak. Sedlo spolujazdca je naozaj sparťanské a naviac mierne sklonené dozadu. Spolujazdec to tak má dosť ťažké a keď trafíš nejakú tu mestskú „jamku“ bude ti ďakovať. Ak pomýšľaš nad jazdou vo dvojici ber radšej klasickú verziu.
Shadow Spirit je verný svojmu menu. Naozaj má dušu. Neoslovil ma možno praktickosťou, ale čímsi iným. Sadal som na neho s úsmevom, jazda bola príjemná a naviac pútal pozornosť okolia. Nie je práve najpohodlnejší, ale ak si naplánuješ každých 100 km prestávku na kávu, myslím, že s úsmevom prejazdíš aj celé Slovensko na šupu.
motor, dizajn (nablýskané predné koleso), priaznivá spotreba, kardan | nepohodlné sedlo jazdca aj spolujazdca, prehliadnuteľná kontrolka rezervy, žiadny priestor na batožinu |
Foto: Jaro Harly Jerga, Dadi, Tomáš Hajduch - Awia.
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Slovakia, s. r. o.
Foto: | |||||
Pridaj obrázok |
|||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Honda | Kawasaki | Suzuki | Yamaha | Harley-Davidson |
Model: | VT750 Shadow Spirit | VN900 Custom | M800 Intruder | XVS650A DragStar Classic | XL 883 Sportster Custom |
Rok: | 2007 | 2007 | 2007 | 2007 | 2007 |
Kategória: | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser |
Motor: | |||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 745 ccm | 903 ccm | 805 ccm | 649 ccm | 883 ccm |
Max. výkon: | 45.6 k (33.5 kW) / 5500 ot. | 54.4 k (40.0 kW) / 6000 ot. | 53.3 k (39.2 kW) / 6000 ot. | 40.0 k (29.4 kW) / 6500 ot. | |
Max. krútiaci moment: | 65.1 Nm / 3500 ot. | 82 Nm / 3500 ot. | 69 Nm / 4000 ot. | 50.1 Nm / 3000 ot. | 74.6 Nm / 3500 ot. |
Kompresný pomer: | 9.6:1 | 9.5:1 | 9.4 : 1 | 9.0:1 | 8.9:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 79.0 x 76.0 mm | 88.0 x 74.2 | 83.0 x 74.4 mm | 81.0 x 63.0 mm | 76.2 x 96.8 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | karburátor | vstrekovanie | |
Rozvod: | SOHC (3V) | SOHC (4V) | SOHC | SOHC (2V) | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | kardan | remeň | kardan | kardan | remeň |
Zdvih vpredu: | 150 mm | 140 mm | |||
Zdvih vzadu: | 103 mm | 98 mm | |||
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 296 mm | 300 mm | 298 mm | 0 mm | |
Pneu vpredu: | 90/90-21M/C 54S | 80/90-21M/C 48H | 130/90-16 M/C 67H | 160/90-16 (67S) | 100/90-H19 |
Brzdy vzadu: | bubnová | jednokotúčová | bubnová | bubnová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 180 mm | 270 mm | 200 mm | 0 mm | |
Pneu vzadu: | 160/80-15M/C 74S | 180/70-15M/C 76H | 170/80-15 M/C 77H | 170/80-15M (77S) | 150/80-B16 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 230.5 kg | 249 kg | 247 kg | 229 kg | 255 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 264.4 kg | ||||
Výška sedla: | 652 mm | 685 mm | 700 mm | 710 mm | 744 mm |
Rázvor: | 1653 mm | 1645 mm | 1655 mm | 1625 mm | 1524 mm |
Dĺžka: | 2424 mm | 2405 mm | 2370 mm | 2450 mm | |
Šírka: | 837 mm | 895 mm | 920 mm | 930 mm | |
Výška: | 1107 mm | 1120 mm | 1125 mm | 1105 mm | |
Svetlá výška: | 140 mm | 145 mm | 142 mm | ||
Objem nádrže: | 14.6 l | 20 l | 15.5 l | 16 l | 12.49 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Spotreba paliva: | 4.8 l/100km | 3.94 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 228 km | cca 237 km |
Pridané: 31.05.2007 Autor: Jaro Harly Jerga Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 15792 | Včera: 319903