Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 25.10.2006 Autor: Jaro Harly Jerga
Čitatelia: 37900 [Testy a predstavenia - Test]
V poslednom období sa na slovenskom motocyklovom trhu objavilo niekoľko ázijských výrobcov, ktorých sortiment tvorí celá škála skútrov, motocyklov a štvorkoliek. V motorkárskej obci sa šíri názor, že sú to „hračkárske“ motocykle, a tak sme neváhali a pozreli sa na jednu z tých „hračiek“ bližšie.
Konkrétne sa jedná o model Jin Lun JL 250-5, ktorý na Slovensko dováža a predáva spoločnosť Adamsmoto. Na prvý pohľad pôsobí tento Ázijec veľmi príťažlivo.
Základ motocykla tvorí štvortaktný vzduchom chladený dvojvalec s rozvodom SOHC o objeme 234 cm3 a výkone 16 k, ktorý je osadený do jednoduchého priestorového rámu zvareného z oceľových rúrok. Prevodovka disponuje piatimi prevodovými stupňami a o prenos sily na zadné koleso sa stará reťaz. Predok je osadený klasickou teleskopickou vidlicou a kotúčovou brzdou, vzadu sa nachádza dvojica postranne uložených tlmičov a bubnová brzda.
Tento štvrťlitrík nepôsobí malým dojmom, ale po nasadnutí naň sa dojem o veľkosti stráca a nastáva skutočnosť. Poloha sedla a stupačiek je možno ideálna v krajine pôvodu, kde priemerná výška obyvateľov nepresahuje výšku mladej kukurice, žiaľ u nás si jazdec vyššieho vzrastu bude vhodnú polohu asi dlho hľadať. Pri mojich necelých 180 cm som sa tam cítil ako pri tlačení zle stráveného obeda. Našiel som si ale pozíciu s nohami natiahnutými dopredu (určite by bodli predsunuté stupačky), opierajúc ich lýtkami o plošiny. Ale ani v tejto polohe to nebolo ono a tak som ich čo chvíľa striedal. Tak či onak, chrbát som mal vždy ohnutý, čo sa neskôr prejavilo pri pokuse stráviť príjemný večer s partnerkou (na druhú stranu, je to dobrá pomôcka ako si zabezpečiť príjemne strávený večer pred telkou bez rušivých „elementov“ – rozumej partnerku, prípadne ukľudňujúcu masáž. Teraz už viem, prečo je v Ázii masérstvo tak populárne).
Umiestnenie a tvar riadidiel zodpovedá štýlu motocykla a mne sa držali celkom dobre. Výhľad dozadu zabezpečujú dve dostatočne veľké spätné zrkadlá, ktoré však vplyvom vibrácií počas jazdy podávajú trochu rozmazaný obraz. Vpredu jeden budík s tachometrom, pod ním kontrolka neutrálu a smerovky.
Vzadu, za ochrannými rámami sú umiestnené dva plastové kufre. Materiál, z ktorého sú vyrobené, ako aj spracovanie pántov a zámkov je na nižšej úrovni (čo „odflákol“ čínsky konštruktér, to v prípade potreby hravo zvládne šikovný slovenský majster). Na prepravu vecí sú ideálne, ale cennosti by som v nich pri parkovaní určite nenechával.
Dvojica výfukov vyvedených na pravú stranu je celá pochrómovaná a vydáva trošku pridusený zvuk. Myslím, že správny laďák by dal tejto mašinke ešte väčší šmrc.
Po otočení kľúča v spínačke sa aktivuje aj palivomer. Svetlo zelené podsvietenie na bielom podklade je efektné v noci, za jasného slnečného dňa je však prakticky neviditeľné. Motor naskočí hneď po stlačení štartéra. Spojka ako aj predná brzda vyžaduje viac sily, radenie je však vcelku presné. Jediný problém nastáva pri radení neutrálu. Tu môže šarapatu narobiť kontrolka neutrálu, ktorá občas zasvieti aj vtedy, ak nie je neutrál zaradený. Ale všetko chce len cvik a cit. Na radenie päta – špička si je treba zvyknúť.
Rozbiehanie sa je plynulé a čím skôr zaradíte piaty rýchlostný stupeň, tým skôr môžete vychutnávať pocit slobody hoc len pri 60-ke. Motor pracuje dobre vo všetkých otáčkach no najviac mu asi vyhovujú tie nižšie. S podraďovaním pri jazde do kopca či ostrých zákrut si nemusíte lámať hlavu. Tam, kde by ste s inou motorkou museli radiť trebárs aj trojku, si tento krujzrík poradí aj s päťkou (raz som čítal recenziu na introšíka 125 a tam ho opísali ako: „...je to takovej malej traktúrek...“ a presne to isté by sa dalo tvrdiť aj o tejto motorke).
Optimálna cestovná rýchlosť je niekde v okolí 70 km/h. Vtedy sú ešte vibrácie v stupačkách znesiteľné. Na pevno uložený motor totiž prenáša vibrácie na celý motocykel a keďže plošiny sú tiež na pevno, preberajú značné vibrácie aj na seba (určite by nezaškodili silent bloky). Od 80 km/h vyššie, to už je kompletná masáž horných aj dolných končatín. Po hodine jazdy vám to však môže prísť ako celkom dobrý relax.
Pri pohodovom tempe s nohami natiahnutými dopredu, si neuvedomujete rýchlosť ktorou idete a aj keď je to len 50-ka, máte pocit ako by ste šli minimálne o 20 viac, čo je pre začínajúcich jazdcov určite lepšie, ako keby mali mať pri 100-vke pocit, že idú len 80.
Klopenie do zákrut je s touto „hračičkou“ hračka. Horšie je to už pri rýchlych prejazdoch zákrut, kde je cítiť ľahkosť motocykla a mäkký rám, čo sa prejaví nepokojným vlnením sa celého stroja.
12-litrová nádrž by pri spotrebe cca 3 l/100 km mala poskytnúť celkom slušný dojazd. Výkon motocykla sa pri dlhších výletoch mimo mesto môže zdať nedostatočný, na čo však plne postačuje, sú preplnené mestské cesty, kde sa dokáže s ľahkosťou preplietať dopravnými zápchami a pri rozbiehaní z križovatky nedáva šancu žiadnemu z áut. Stačí si pozrieť zábery z preplnených ulíc v niektorom z ázijských miest a pochopíte na čo sa zameriavajú ázijskí výrobcovia.
Konkurencia je v tejto triede pomerne dosť veľká a to hlavne zo strany čínskych výrobcov ako Yuki či Keeway. 250-ku má vo svojej ponuke aj Suzuki, ale tam je už cena viac ako dvojnásobná.
Malý ázijec možno neoslní vypracovaním jednotlivých dielov ale svoju funkciu ako každodenného presúvadla do práce, na nákupy, či ako víkendovej zábavky, plní dokonale.
P.S.: Príjemne ma prekvapilo to, že aj napriek všetkým nedostatkom a posmeškom od niektorých „motorkárov“ sa mi táto „hračička“ zapáčila. Motorkám treba proste porozumieť a nie sa len voziť.
Čínske motorky veľa ľudí odsúdi už na fotografii. Ja však nepodlieham predsudkom a vcelku rád preberám na test Adamsa. Dizajnovo veľmi vydarená motorka, pôsobí dojmom väčšieho stroja. Zvykanie prebiehalo trošku dlhšie, keďže veľmi cruisre nejazdím. Posed je pohodlný, až na stupačky resp. plošinky na nohy, ktoré sú trochu blízko a v akomsi neprirodzenom uhle. Asi je to stavané na jazdcov menšieho vzrastu. Ako sa neskôr ukázalo bola to len otázka zvyku podobne ako radenie rýchlostí pätou. Čo ma však viac prekvapilo je, že plošiny sú uchytené napevno. Adams sa totiž veľmi ľahko klopí a plošiny sa veľmi rýchlo približujú k asfaltu. Rám je podľa očakávania z tých mäkších, ale vzhľadom na rýchlosti, ktoré krujzrík dosahuje je vlnenie v zákrutách minimálne.
Motor šlape veľmi pekne, konštrukčne pochádza z japonských motorov (asi Honda Rebel) Hneď po zoznámení vám dá najavo, ako s ním treba narábať. Vysoké otáčky nemá rád a dá to najavo vibráciami. Zato v nízkych otáčkach je to ťahúň, čo je vzhľadom na zdvihový objem prekvapujúce. V podstate sa oplatí čím skôr tam "nakopať" päťku a jazdiť. Takto ťahá kopec-nekopec pri sólo jazde aj vo dvojici.
Maximálna rýchlosť, ktorou je možné bafkať, je asi 80 km/h. Nad touto rýchlosťou už motor začína vibrovať, možno by sa hodila šestka. Brzdy fungujú bez problémov, aj keď predná si vyžaduje trochu väčšiu ovládaciu silu.
Nenáročný motocykel za priaznivú cenu s dospeláckym vzhľadom. Ak sa niekomu páčia motorky štýlu cruiser a hľadá svoju prvú motorku, Adams sa núka ako dobrá voľba. Rýchlosť je limitovaná vibráciami motora, no Adams dobre poslúži pre získanie základných motorkárskych návykov. Pri pohodovej jazde sa na ňom dajú v bez problémov absolvovať výlety do cca 300 kilometrov.
cena, výbava | spracovanie kufrov, vibrácie nad 80 km/h, neutrál |
Motocykel na test poskytla spoločnosť Adamsmoto.
Pridané: 25.10.2006 Autor: Jaro Harly Jerga Zdieľať
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Jinlun |
Model: | JL 250-5 |
Rok: | 2006 |
Kategória: | Chopper/Cruiser |
Motor: | |
Typ motora: | dvojvalec (4T) |
Objem: | 234 ccm |
Max. výkon: | 16.05 k (11.80 kW) / 9000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 15 Nm / 6500 ot. |
Palivový system: | karburátor |
Chladenie: | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Brzdy vpredu: | kotúčová |
Pneu vpredu: | 110 / 90 -16 |
Brzdy vzadu: | bubnová |
Pneu vzadu: | 130 / 90 - 15 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Rázvor: | 1450 mm |
Dĺžka: | 2210 mm |
Šírka: | 810 mm |
Výška: | 1090 mm |
Svetlá výška: | 700 mm |
Objem nádrže: | 12 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Spotreba paliva: | 3 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 300 km |
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 136580 | Včera: 217121