Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 04.09.2006 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 22697 [Testy a predstavenia - Test]
Tohtoročná novinka z Mníchova nesie meno F 800 S a poháňa ju nový motor z dielne Rotaxu.
F 800 som si prvýkrát obzrel na minuloročnej výstave v Mníchove a už vtedy ma zaujala. Dizajn nie je nijako revolučný, skôr konzervatívny. Zaujal ma však motor, ktorý je pre značku BMW svojou koncepciou netradičný. Značka od svojho vzniku produkuje tradičné dvojvalce s protibežnými piestami - boxer. F 800 však poháňa paralelný radový dvojvalec od rakúskej firmy Rotax.
Nový motor, ktorý je teda srdcom úplne nového motocykla obopína mohutný čierno lakovaný hliníkový rám. Zadná jednoramenná hliníková vidlica, ktorá je uchytená priamo v bloku motora, je dizajnovou perličkou motocykla. Márne by ste v nej však hľadali pre BMW tradičný kardan. O prenos výkonu sa v prípade F 800 stará tichý a bezúdržbový ozubený remeň. Predné koleso taktiež nie je odpružené systémom telelever známym z boxerov, ale klasickou vidlicou s priemerom klzákov 43 mm. Netradične pod sedadlom je umiestnená aj palivová nádrž s celkovým objemom 16 litrov. Nad motorom sa teda nachádza iba plastová atrapa nádrže, skrývajúca airbox a elektroniku. Motocykel je zahalený do jednofarebnej športovej polokapotáže.
Po otočení kľúčikom jazdca privíta prístrojovka, keď analógové prístroje efektne prebehnú celý rozsah aj s postupným rozsvietením všetkých kontroliek. Pekný detail, ktorý sa už pomaly stáva na nových motocykloch povinnosťou. Moderný motor je vybavený vstrekovaním, takže sýtič nehľadajte. Štartuje na prvé brnknutie. Zvuk dvojvalca je úplne potlačený mohutným tlmičom výfuku podobne ako aj škodlivé plyny, ktoré likviduje zabudovaný riadený trojcestný katalyzátor.
Nasadám teda a vyrážam do mesta. Už na pohľad je jasné, že posed na športovom bavoráku nebude nekompromisne športový. Naopak je dosť pohodlný, riadidlá nie sú veľmi nízko, stupačky akurát. Tým ktorý majú problém sa poskladať na japonské superšporty poskytne F 800 dostatok priestoru.
Motorka pôsobí ľahkým dojmom (suchá hmotnosť 182 kg). V meste je veľmi obratná, padla mi do ruky okamžite. Podvozok zvláda mestské nerovnosti bez problémov. Prevodové stupne sa radia pekne, aj keď ma prekvapuje radenie jednotky. Pri státí na semafore nezaskočí vždy na prvýkrát. Možno si potrebuje prevodovka „sadnúť“. Koncepcia motocykla ma však čoskoro ženie z mesta na pokrútené cesty...
Pred športovou kapitolou sa musím venovať ešte motoru, keďže sa jedná o úplnú novinku. Paralelný dvojvalec, ktorý sa montuje do F 800 S a ST má zdvihový objem 798 kubických centimetrov. Počas vývoja sa inžinieri nesústredili na dosiahnutie najvyššieho možného výkonu, ale skôr na skonštruovanie motocykla tak jednoducho ovládateľného, ako je to len možné. Výsledkom toho je fakt, že až 90 % maximálneho krútiaceho momentu 86 Nm (pri 5800 ot./min) je k dispozícii už od 5000 otáčok. Maximálny výkon má hodnotu 85 koní pri 8 000 ot./min.
Optimálne mazanie za každých okolností a tiež nižšiu hmotnosť zabezpečuje suchá kľuková skriňa. Pre začínajúcich jazdcov je k dispozícii možnosť uškrtiť motor na 25 kW (7000 ot./min) a 55 Nm (3500 ot./min).
Sú 4 hodiny ráno a zvoní budík. Mám v pláne si tento deň vychutnať naplno, ako inak než v sedle motocykla. Budík však prehráva svoj súboj...
Je 5.30 a budím sa. Hmm, to bude problém, rýchlo sklepnem SMS Herghottovi: Zaspal som budem meškať, isto sa poteší. Miesto nášho stretnutia je viac ako 250 km vzdialené a Košice opúšťam o 6.15. Sedím však na F 800 S a tak plne využívam športový potenciál stroja na prázdnych ranných cestách.
Motor má naozaj plochú krivku priebehu krútiaku. Úplne v pohode sa jazdí už od 2500 otáčok. V nižších otáčkach už protestuje, ale nie kopancami alebo trhaním, ale len vibráciami a mechanickým „šumom“ z motora. Krivka výkonu stúpa úplne lineárne a tak sa ovládač plynu mení na dávkovač adrenalínu. Toho pribúda s otáčkami no rovnako narastá aj cestovná rýchlosť. Obiehanie áut je otázkou otočenia plynovej rukoväte.
Brzdy značky Brembo podporené novým systémom ABS (doplnková výbava) sa starajú o spoľahlivé a bezpečné spomalenie stroja, nemám im čo vytknúť. Hlavný ťah s dobrou kvalitou asfaltu eFku vyhovuje. Podvozok si plní svoje povinnosti na jednotku a vôbec nemám potrebu ho nastavovať. Predná vidlica aj tak neposkytuje možnosti nastavenia, zato v sérii obsahuje tlmič riadenia. Zadok je odpružený centrálne umiestnenou jednotkou uchytenou bez prepákovania, ktorá je nastaviteľná. Predpätie aj útlm nastavíte rýchlo aj bez použitia náradia.
Tesne pred ôsmou dorážam do Detvy. Kontrolka rezervy sa rozsvietila, a tak som zvedavý na prvú spotrebu po naozaj svižnej jazde. Do nádrže sa vošlo necelých 14 litrov a po hodení údajov do kalkulačky vychádza spotreba na neuveriteľných 5,27 l/100 km. Naozaj úsporný športovec. Vďaka nemu posielam Hergimu SMS, že na miesto stretnutia prídem včas.
Pomaly opúšťam hlavné cesty a vydávam sa do kopcov a zákrut. Pri športovej jazde je dobré sa držať v pásme od 5000 do 8000 otáčok. Motor má pre jazdca v zálohe vždy dostatok sily a tak ani nepocítite, že máte pod sebou len 85 koní.
Podvozok je neutrálny a dobre drží stopu. Ani pri väčších náklonoch sa motorka nevlní. K stretu stupačky s asfaltom však nedošlo, aj keď bola pneumatika zoškrená skoro na okraj. Zato čižmy už som musel prekladať, lebo by som ich celé domov nedoniesol. Pre väčšie náklony eFko priam nabáda na vysadanie do zákrut. Viac športovej jazdy som si chcel užiť na Šturci, no prekazilo mi to počasie.
Kto hľadá turistický model, logicky by si asi zvolil F 800 ST, ktorá ponúka vyššie plexi a celokapotáž pre lepšiu ochranu pred vetrom a dažďom. Zvýšené riadidlá sú vhodnejšie na turistiku, hliníkové nosiče umožňujú upevniť športové kufre. Tým som však nechcel povedať, že športová 800vka je na dlhšie vzdialenosti nevhodná.
Ako som spomínal vyššie, posed na F 800 S nie je tak športovo agresívny ako na japonských superšportoch. V každom smere ponúka viac priestoru, no najviac si to všimnete pri výške riadidiel. Tie sú vyššie a nie sú tak sklopené k zemi. To prispieva k tomu, že záťaž na zápästia nie je až taká veľká.
Za jeden deň som na F 800 S prešiel 660 km. Podvečer som necítil únavu a mal som chuť ešte jazdiť. Je to naozaj pohodlné zvezenie a chválim hlavne dobre vypracované sedadlo.
Pre turistiku je dôležitá aj spotreba. Tá sa počas testu ustálila na hodnote 4,87 l/100 km. Jazdil som však viac športovo ako turisticky. Výrobca udáva spotrebu 3,4 l/100 km pri konštantnej rýchlosti 90 km/h a 4,4 pri konštantnej 120-tke. Údaje o spotrebe poskytuje aj palubný počítač, zobrazuje okamžitú spotrebu, priemernú spotrebu, priemernú rýchlosť. Palubný počítač sa ovláda jednoducho a intuitívne, zoznámil som sa s ním rýchlo aj bez manuálu. Jedno ovládacie tlačítko je vyvedené aj na riaditka.
Bojnice |
Konkurencia pre F 800 S sa hľadá dosť ťažko, či už objemovo alebo podľa konštrukcie motora. Ako prvá každého asi napadne TDM 900 od Yamahy. Tá má motor rovnakej konštrukcie (paralelný radový dvojvalec), o 100 kubíkov väčší zdvihový objem a takmer identické hodnoty výkonu a krútiaku. TDM je však cestné enduro.
Športové šesťstovky od japonského štvorlístka majú radové štvorvalce s vyšším výkonom vo vyšších otáčkach a nižším krútiakom. Štvorvalce majú úplne inú charakteristiku. Litrové modely prevyšujú F 800 aj výkon aj krútiakom.
Paralelný radový dvojvalec má charakteristikou veľmi blízko k vidlicovým dvojvalcom. Tu sa naskytá možnosť porovnať F 800 S s dvojičkami od Suzuki SV 650 S a SV 1000 S. Oba modely sú polokapotované. F 800 však objemovo patrí niekde medzi nich a rovnako je to aj výkonovo.
BMW F 800 S ma očarila. Vždy som športové dvojvalce považoval za stroje s vynikajúcim, divokým motorom a zvezenie na nich patrilo medzi perfektné zážitky. Toto bolo ale vždy spojené s vyššou spotrebou pri šantení. Veď ale pri športoch sa na spotrebu nehľadí, mohli by ste oponovať. Zdá sa, že v Nemecku alebo lepšie povedané v Rakúsku majú iný názor. F 800 je nefalšovaný športovec s naozaj úsporným motorom. Znie to divne ale je to tak.
V bežnej premávke na nej budete v pohode stíhať kamarátom na litroch, ale pri tankovaní natankujete polovicu. Zaostávať začnete možno na okruhu, kde začnú koníky chýbať. Okrem toho v čase, keď budú kamaráti mazať reťaz, môžete si dať pauzičku.
+ Motor, priebeh výkonu, perfektná spotreba, pohodlie
- Vibrácie a zvuky, malý bočák, radenie jednotky, cena
F 800 S je čerstvá voňavá novinka. Ešte som nemal príležitosť omrknúť si ho zblízka (okrem výstav). Na pohľad ide o cestnú motorku. Po nasadnutí sa však presvedčíš, že okrem cestnej motorky ide aj o dosť športový stroj. Predklon, pokrčené nohy a váha tela na zápästiach, jasné známky športovania. Dizajn je vysoko originálny (veď čo iné by sme čakali od BMW), každý diel je akoby unikát. Rozhodne tu nie je nič, čo podľahne rýchlemu „okukaniu“.
Informačné centrum na prístrojovke ponúka všetky možné informácie, možno aj zajtrajší televízny program. Dokonca zaradenie neutrálu je indikované dva razy – kontrolkou na tachometri a veľkým N na displeji (príplatková funkcia). V otáčkomeri je aj nenápadná kontrolka prešvihnutia otáčok do červeného. Veľkosti a rozloženiu prístrojov nie je čo vytknúť, sú maximálne prehľadné.
Radový paralelný dvojvalec z dielne Rotaxu, kŕmený striekačkami, naskakuje bez problémov a tichučko si pradie. Po miernom otočení rukoväťou dáva jasne najavo ochotu ísť do otáčok. Dobre teda, dávam za jedna a poďme trochu do zákrut. Aj polointeligent by z prvých pocitov z jazdy vedel usúdiť, že živná pôda pre tento stroj môže byť aj okruh. Posed doslova nabáda vysadnúť a dobre to naklopiť, zadná stoosemdesiatka (Conti Attack) to priam vyžaduje. Motor rozosiela vibrácie do všetkých koncov, ľahko sa vytáča a pekne ťahá. Sedlo ide dosť šikmo dole, mužstvo je teda natlačené na rozvibrovanej imitácii nádrže.
Veľkú pochvalu dávam podvozku. Tentoraz tu nenájdeš Telelever a Paralever, ale vpredu klasickú teleskopicú vidlicu a vzadu jednoramennú kyvku. Obe pruženia pracujú na jednotku, krásne vychytávajú nerovnosti a spomínané mužstvo tak nemusí trpieť ešte viac. Predná vidlica je už v sérii vybavená tlmičom riadenia. Nemci určite vedia načo ho tam dali, ale žiaľ, v bežnej premávke ťažko zistím jeho výhody.
Nezaznamenal som žiadny výkonový prepad v celom otáčkovom pásme. Motor dáva porciu 86 Nm tesne pred šiestimi tisíckami otáčok, kde sa mi mimochodom najlepšie športovalo. Výkonový vrchol (necelých 63 kW) je v 8000 otáčkach, za ktorými už pomaly nastupuje červené pole. Nevidel som grafy, ale krivky musia byť dosť ploché, lebo motoru je v podstate jedno čo tam má zaradené, vždy bez cukania potiahne dopredu. Samozrejme, nebudeme skúšať predbiehanie kamióna na šestke v 40 km/h, ale stačí kopnúť o jeden nižšie a zvláda sa to s prehľadom.
Veľmi dobrá vec je zobrazenie zaradeného stupňa na displeji. Je milión motoriek, ktoré by ho potrebovali viac než tento stroj s dostatkom newtonmetrov. Len malá výhrada k typickej nemeckej indikácii zaradeného neutrálu – kontrolka sa vždy rozsvieti neskôr, než tam neutrál skutočne padne, akoby si to trikrát overovala. Japonci to majú vyriešené presne a spoľahlivo, takže v tejto oblasti je priestor na zlepšenie, ktoré možno nejakému človeku zvyknutému na „ryžu“ ušetrí zbytočné šaškovanie so spojkou.
Dobrý športovec za typickú bavorácku cenu. Za cenou však treba vidieť aj originalitu, dobrú výbavu, dobrý motor a vynikajúci podvozok. A tá spotreba! Veď šikmookí športovci dokážu vziať o dva až tri razy viac na stovku než toto... Cieľová skupina a cieľové destinácie: vyzretý chlapík v koži s obrúsenými slidermi pod kolenami jazdiaci do Álp naľahko a občas aj na okruh. U mňa palec hore.
+ spracovanie, originalita, výbava, motor, podvozok, hmotnosť, spotreba
- kontrolky neutrálu, cena
Motocykel na test poskytla spoločnosť TEMPUS Bavaria
Pridané: 04.09.2006 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | BMW |
Model: | F 800 S |
Rok: | 2006 |
Kategória: | Športovo cestovná |
Motor: | |
Typ motora: | radový dvojvalec (4T) |
Objem: | 798 ccm |
Max. výkon: | 85.0 k (62.5 kW) / 8000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 86 Nm / 5800 ot. |
Kompresný pomer: | 12:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 82 x 75.6 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | remeň |
Zdvih vpredu: | 140 mm |
Zdvih vzadu: | 140 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová (voliteľné ABS) |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 265 mm |
Pneu vzadu: | 180/55-ZR-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Suchá hmotnosť: | 182 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 204 kg |
Výška sedla: | 820 mm |
Dĺžka: | 2082 mm |
Šírka: | 860 mm |
Výška: | 1155 mm |
Objem nádrže: | 16 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Spotreba paliva: | 4.4 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 272 km |
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 65672 | Včera: 150516