Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuBubnová brzda - zlepšenie účinnosti - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 

Značky: Skúsenosti, Problém, Brzdy.

27.01.2023 14:33

Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

romanesku
 Veteránista 

Ikona

Ahoj,
vie niekto poradiť ako zlepšiť účinnosť bubnovej brzdy ?
Moja motka má bubnovú brzdu aj na prednom kolese, váži 230kg + mojich 110kg - takže s brzdením(núdzovým) je trochu problém


27.01.2023 20:10

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

egres2
 Bahniak 

Ikona

Jedine že by si zväčšil plochu brzdových pakní.
Ak je to možné.
Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil egres2 (27.01.2023 20:10)


27.01.2023 21:06

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

krampus
 Geriatrik 

Ikona

.... by si zväčšil plochu brzdových pakní......
Práve,že nie ..... ubrať cca 1/3 styčnej polochy úbežnej čeluste (stačí zbrúsiť cca 1 mm), zo strany úbehu.
A nehovoriac o tom, že po najazdení niekoľkých desiatok km, brzdu rozobrať a pozrieť či brzdí celá plocha obloženia nábežnej a úbežnej.
Konzultuj s Jawistami, pionierkošmi ... ale nie iba s jazdiacimi ale s opravármi. ;-)

Dôvod úpravy: dopl.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil krampus (27.01.2023 21:09)


27.01.2023 21:15

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

egres2
 Bahniak 

Ikona

kramps:
A nezvädčíš tým styčnú plochu pakní?


27.01.2023 21:19

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

barlac
 Jogurťák 

>:-) >:-) >:-) pridaj uber pridaj uber. >:-) >:-) >:-)


27.01.2023 21:47

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

krampus
 Geriatrik 

Ikona

egres2: práve že zmeším, nábežná 100%, úbežná 60-70 %, teda za podmienky, že aj pôvodná veľkosť styčnej polochy bola 100/100 % čo brzdila.
Každopádne bubnovým brzdám je treba častejšie venovať pozornosť ako kotúčovkám počas ich prevádzky.

Príklad: na závodných motocykloch (rýchlostných) boli najprv bubnové brzdy ale rýchlo sa prišlo na to že jeden kľúč je na p..., tak sa opatrili dvoma kľúčmi a tým pádom boli vlastne obe čeľuste nábežné, nuž a keď ich zdvojili, teda aj na druhú stranu, tak tá moto brzdila naozaj dobre.

Dôvod úpravy: dop.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil krampus (27.01.2023 21:53)


27.01.2023 21:59

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

krampus
 Geriatrik 

Ikona

barláč - toto nie je téma offtopicku, takže sa zdrž . >:-) >:-) >:-)

[zle]


27.01.2023 23:42

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Pozri obrázok


28.01.2023 8:59

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

egres2
 Bahniak 

Ikona

krampus:
Ale keď zmenšíš plochu pakne tak zväčšíš styčnú plochu.
Alebo sa mýlim.
Mne hovorí fyzika že brzný účinok je priamo závíslý od plochy a tlaku.
Alebo sa mýlim.


28.01.2023 10:13

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

w4tch0
 Turista 

Ikona

Hlavne tym skratenim brzdoveho oblozenia posunies bod dotyku a tym zvacsis paku akou posobis na tu brzdovu platnu.


28.01.2023 11:07

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

krampus
 Geriatrik 

Ikona

tryskac - ďakujem za pridaný obrázok. [dobre]
egres2 - styčná plocha sa rovná ploche pakne, teda podľa mňa. V tomto prípade zmenšíš plochu.
Alebo sme sa nerozumeli, nehádam sa.


28.01.2023 11:46

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

egres2
 Bahniak 

Ikona

krampus:
Ja to vidím takto.
Systém pritláča pakňu cez páku a páka je predsa eliptická a nie kruhová. Ak zbrúsiš na jednej strane a zmenšíš hrúbku pakne, tak sa pohyb pakne stane kruhovejší a tým pádom zväčšíš styčnú plochu medzi pakňou a bubnom.
Stačná plocha a plocha sú dve veci ako objem a obsah.
Ale môžem sa mýliť aj keď ja sa nikdy nemýlim :-D


28.01.2023 20:33

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

zeleno
 Bahniak 

Ikona

Za starých čias sme ešte robili do obloženia drážky pílkou na železo ho hĺbky 1 až 2 mm, aby sa mala kde uložiť špina a nenalepila sa na povrch obloženia. Stačili tri-štyri takéto krížiky, podľa veľkosti čeľuste. To skrátenie obloženia úbežnej čeľuste má najväčší efekt. Odmastnenie a prešmirgľovanie bubna a obloženia tiež pomôže.

Pozri obrázok


28.01.2023 21:03

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

záleží aj na tvare brzd. klúča.
Tento je ok Pozri obrázok
a tento nedorobok Pozri obrázok


28.01.2023 22:19

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

joscu
 Kávičkár 

Re: zeleno: pozor nato presmirglovanie lebo ovalita >:-) :-D


28.01.2023 22:23

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

krampus
 Geriatrik 

Ikona

zeleno - [dobre] - toto som sa už "neodvážil mu poradiť, ale krásne spomienky na crossy ČZ, endurá JAWY a následne na "civilné" čo sme po dobrých skúsenostiach aplikovali na ne. ;-)


30.01.2023 10:42

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

Tibco
 Čoprák 

aby si zvacsil ucinnost potrebujes zvacsit treciu silu .... ale trecia sila NEZAVISI od velkosti trecej plochy, iba od sily a drsnosti povrchu - zakladna fyzika
1. Trenie je jav, ktorý vzniká pri pohybe telesa po telese. Pri každom trení existuje trecia
sila, ktorá pôsobí vždy proti smeru pohybu.
2. Trecia sila závisí od:
a. Sily, ktorou pôsobí teleso kolmo na rovinu pohybu – normálovej sily FN.
b. Vlastnosti oboch povrchov, telesa i roviny – súčiniteľ šmykového trenia.
3. Trecia sila nezávisí od:
a. Veľkosti plochy povrchu
b. Rýchlosti pohybu


Takze najlepsi napad boli Jawisti, iny brzdovy kluc, dvojklucovy mechanizmus, a rozne upravy drsnosti povrchov .... mozno aj to zrezanie zmeni silu v niektorom bode a vznikne vyssie trenie


30.01.2023 11:26

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

8814
 Turista 

Ikona

Jawa to riešila prepojením dvoch kľúčov...


30.01.2023 12:32

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

egres2
 Bahniak 

Ikona

Tibco.
Ale ak nemeníš silu ale len plochu tak zvyšuješ treciu silu.


30.01.2023 12:50

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

Tibco
 Čoprák 

Re: egres2:
lenze plocha do vypoctu trenia, trecej sily a ani koeficientu trenia nikde nevstupuje - sk.wikipedia.org/wiki/Trenie
Pri nezmenej sile a zvacsenej ploche je trenie stale rovnake ... na to aby si posunul tehlu po stole potrebujes stale rovnaku silu - bez ohladu na to ci lezi na plocho, alebo na boku (nezmenil si silu - v tomto pripade tiaz, ale len plochu)


30.01.2023 13:00

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

krampus
 Geriatrik 

Ikona

8814 - áno,.... veď to píšem v príspevku 27.01.2023 o 21:47, terénne/súťažné iba na jednej strane a rýchlostné obojstranne + zväčšenie bubna, ale tu v tomto prípade riešime klasickú prednú brzdu, tj. jeden kľúč


30.01.2023 13:18

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

egres2
 Bahniak 

Ikona

Tibco to bol chyták od začiatku.
Ak nezmeníš prítlačnú silu tak nepomôže žiadne laborovanie s pakňami. Zvlášť pri hliníkovej zliatine bubna kde sa nedá zvýšiť šmykové trenie tvrdšou pakňou na úkor opotrebovania bubna.
Musel by pridať brzdový valček navyše aby zvýšil celkovú silu pôsobiacu na pakňe.
Jediné čo pomôže je neustále čistenie a odmasťovanie bubna a pakní.


30.01.2023 13:42

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

Tibco
 Čoprák 

Re: romanesku: mimochodom - aka je to motorka? Neexistuje novsi model s kotucovou brzdou, alebo nejaky upgrade kit na vacsiu ucinnost? Ak mas ty problem s ucinnostou, pravdepodobne ho mal aj niekto pred tebou a mozno to uz nejako vyriesili - mozno sa niekde vyraba vacsi bubon s 2 klucmi, alebo z inych materialov ..
Ak to teda chces riesit touto cestou, ale myslim, ze bez nejakeho vacsieho zasahu vyrazne zlepsenie nedosiahnes


30.01.2023 21:57

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

zeleno
 Bahniak 

Ikona

Re: romanesku:

Ak je to tá motorka, čo máš v profile, tak tá už dvojnábežnú brzdu má. www.mecum.com/lots/LV0120-392015/1970-moto-guzzi-v7-spe...
Takže len skontrolovať, prečistiť, odmasniť obloženie a bubon. Inak, robil si to aspoň raz, ako ju máš?
Nákladnejšia možnosť je zohnať prednú vidlicu, koleso a brzdu z ročníkovov po r. 1981. www.motogroup.sk/produkt/241-moto-guzzi-v7-special
Dôvod úpravy: doplnenie

Upravené 1 krát. Naposledy upravil zeleno (30.01.2023 22:10)


03.02.2023 11:49

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

romanesku
 Veteránista 

Ikona

Ahoj chlapi,
bolo mojou chybou, že som hneď nenapísal že ja mám dvojkľúčovú bubnovú brzdu a to len na jednej strane.
Nepopisoval som všetko čo som urobil, vyskúšal, nechcel som ovplivňovať diskusiu, chcel som začať ,, od nuly"
pre Tibco - chválim, dal si si,, námahu" s fyzikou - ja mám titul zo strojariny - absolutne s tebou súhlasím, brzdná plocha má vplyv na životnosť/tepelná bilancia - energia vynaložená na brzdenie sa mení na teplo a to treba odviesť a t toho je odvodené ostatné ...
Problém som konzultoval s pánom Jawičkárom z TN(350 z 80 rokov), moc to nerieši - čistí, odmasťuje a jazdí tak aby stihol dobrzdiť - má 67 rokov.
Ja som po namontovaní nového brzd. obloženia každých 500km demontoval brzdový disk a pilníkom som odpilovával ošúchané plochy aby som dosiahol rovnomerné rozloženie brzdovej sily v čo najkratšom čase. Teraz po cca 2000km je rozloženie brzd sily pekne rovnomerné ale významné zlepšenie nenastalo. Pred budúcu sezónu narobím drážky ako doporučuje Zeleno(ďakujem za praktickú radu)
Moje pozorovanie: asi 1/4 práce pri zovretí brzdovej páčky sa ,,vyčerpá" na ,,napruženie" brzdového lanka v bowdene - šponovanie lanka na max nič nevyriešilo, preto uvažujem o výrobe brzdového lanka z hrubšieho lanka, aby bolo tesnejšie v bowdene - ešte nemám premyslené detaily a mám mierne obavy z bezpečnosti samodomo výroby - ak poznáte niekoho čo spoľahlivo vyrába brzdové lanká, dajte info.
Tryskač: ďakujem za typ, skontrolujem ...
Zeleno: jeden talian Luigi zo skupiny V7(tie historičné) vymenil celú prednú vidlicu aj kolesom (identický ráfik !) z MG T3 - myslím , kde sú už kotúčové brzdy, ostatný zo skupiny sú na tom ako ja, a napríklad dvaja borci prešli na týchto motorkách z talianska (Janov) do Petrohradu - a prežili.
Ďakujem Vám všetkým za zapojenie sa do diskusie a aj za to že diskusia je korektná, bez injetív.
A smelo s ďalšími nápadmi , prajem pekný deň


03.02.2023 14:41

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

zeleno
 Bahniak 

Ikona

Kým som závodil na Čezetách, bola výroba lanka prednej brzdy častá úprava, hlavne po namontovaní dlhších teleskopov. Vtedy som používal lanko ručnej brzdy Škoda 105-120
autodielyrs.sk/lano-rucnej-brzdy-skoda-105-120-130
Určite aj dnes by sa dalo vybrať z lanka niektorého typu, aby aspoň jedna strana sa nemusela prerábať. www.google.com/search?q=brzdové+lanko+ručnej+brzdy...
Ďalšou úpravou bolo predlženie páky brzdového kľúča o 0,5-1 cm, aby sa dosiahla väčšia sila na kľúč brzdy. Všetko sa to robilo svojpomocne, od prerábania rámu, predlžovania kyvnej vidlice, zmena tvaru nádrže, výroba teleskopov a pod. Pozdejšie som si vyrobil aj komplet náhradné kolesá na Kawasaki KX 500, keďže za socializmu jedno stálo 12000 korún. :-((((((


03.02.2023 15:17

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Re: romanesku: "preto uvažujem o výrobe brzdového lanka z hrubšieho lanka, aby bolo tesnejšie v bowdene" Môj názor je, že pruženie čo cítiš je skôr pruženie-stláčanie bowdenu a nie lanka, takže by som riešil aj typ bowdenu -navinutý z okrúhleho či plochého drótu.
Samozrejme všetko hrubšie menej pruží ako tenšie.


03.02.2023 17:22

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

egres2
 Bahniak 

Ikona

Ďalšou úpravou bolo predlženie páky brzdového kľúča o 0,5-1 cm, aby sa dosiahla väčšia sila na kľúč brzdy.
Tu sa jedná vyslovene o páku .
červeno -modrý - matuzalem. Teda zeleno [dobre]


03.02.2023 17:28

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Re: egres2: žlto-modrý


06.02.2023 13:48

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

Tibco
 Čoprák 

Re: tryskac: Prepac, ale "... pruženie čo cítiš je skôr pruženie-stláčanie bowdenu a nie lanka, ..." myslis vazne?
ved bowden je uchyteny v dvoch pevnych bodoch a nijako by sa nemal podielat na praci lanka, ktore nim volne prechadza - preto je predsa lanko dlhsie, aby sa dali zachytit jeho volne konce a bowden poskytuje len ochranu pred trenim cez vodiace otvory a necistotami a vlhkostou
ked chce len na chvilu vyskusat hrubsie lanko, tak ho moze kludne aj bez bowdenu zalozit, len ho bude odierat (a samozrejme aj prechodky) a bude hrdzaviet (nerez tusim nie je idealna na tah), no funckost neovplyvni tym ze nebude mat bowden, jedine treba dat pozor na niektore vstupne a prechodove uhly, aby nahodou nesprznilo napr, vstup do packy


06.02.2023 14:58

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

zeleno
 Bahniak 

Ikona

Re: Tibco:

tryskác má pravdu, to, čo píšeš, sa dá niekedy použiť na zadnú brzdu, keď kľúč a brzdová páka sú v priamke. Tu je veľa zátačiek, pozri postimg.cc/XXqyLJP7


06.02.2023 15:16

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

Tibco
 Čoprák 

Re: zeleno: chapem ze je tam viac zataciek ale to nijako nemeni to ze bowden je len voditko pre lanko, aby islo kade ma a ochranil ho a nijako neovplyvnuje (ak samozrejme nie je znicene) vyslednu brzdnu silu ani silu potrebnu na stlacenie packy ani nic podobne ...
Ak by "zatacky" ovplycnovali - ako by potom ovladali lietadla v 1. sv. vojne? vsetky plochy boli ovladane ina lankami bez bowdenov - na zmenu smeru boli pouzivane kladky, rovnako tak tomu bolo aj u prvych aut, traktorov, skratka vsade ...

Snazim sa len povedat ze bowden neovplyvnuje brzdenie - a ak nahodou ano, tak je zly a treba ho vymenit, idealne spolu s lankom


06.02.2023 15:27

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

egres2
 Bahniak 

Ikona

Tibco:
By som chcel vidieť ako zabrzdíš s lankom bez bowdenu. :-O


06.02.2023 15:37

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

Tibco
 Čoprák 

Re: egres2: staci mat iba spravne vyriesene vstupy a ohyby .... celu pracu odmaka lanko, NIE bowden (ten je len na spravne vedenie a proti kruteniu)
Bowden sa nepohybuje! iba poskytuje oporu lanku a upravuje jeho drahu, preto posobi ze sa stahuje, bowden je uchyteny na pevnych, nepohyblivych miestach - na obrazku cervene, a hybe sa lanko na obrazku modre konce ibb.co/Swtf3bJ


06.02.2023 16:29

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

Tibco
 Čoprák 

pre lepsiu ilustraciu som konecne nasiel normalne video ako sa da brzdit lankom bez bowdenu:
Video: www.youtube.com/watch?v=WUssCnvd49U

keby tam bolo namiesto tycky lanko bez bowdenu, tak by to brzdilo uplne rovnako
- tycka je tam len preto, ze prenesie vacsiu silu, neprehyba a nekruti sa, ma podstatne nizsiu prietaznost, jednoduchsie riesenie napojenia cez zavit/cap
Princip pohybu - teda obycajna tahova sila je rovnaky - rozdiel je len v tom ako je spravene vedenie
Lanka sa zacali pouzivat kvoli uspore miesta a hmotnosti (nemuseli sa vymyslat rozne pakove systemy a priame vedenia ako napr. tu
Video: www.youtube.com/watch?v=UMXzTISNSfs ) ale dali sa tvarovat a smerovat, najprv v letectve kde potrebovali ovladat pohyblive plochy (zmena smeru tahovej sily lanka sa da dosiahnut bud kladkou, alebo pakovym/trojuholnikovym mechanizmom v mieste zmeny) a ked sa vynasli bownedy tak sa masovejsie rozsirili aj do aut a motoriek, pretoze bowdeny poskytovali este vacsiu variabilitu ulozenia (skrytia) a vacsiu ochranu pred poskodenim


06.02.2023 16:49

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

egres2
 Bahniak 

Ikona

Tipco:
Preboha nepoučuj ma ako funguje brzdné lanko.
Bez bowdenu NEZABRZDÍŠ ak má dráhu ako na 99,9% motoriek a nie je priame z bodu A do bou B ako na videu.


06.02.2023 16:57

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

Tibco
 Čoprák 

Re: egres2: musim ked sa hadas o zakladnej veci ...
brzdove lanko prenasa tah, smer tahovej sily dokazes pri pouziti lanka menit
na prenos tahovej silyy potrebujes iba lanko, NIE bowden - bowden je len obal
Ak by si potreboval bowden tak mi prosim ta vysvetli ako je mozne ze funguju vsetky tazne lanka bez bowdenov na malom lietadle?
Video: www.youtube.com/watch?v=y2t_9OeLlao
nevravim ze je to dobre riesenie na motorku - iba som sa musel ohradit voci tvrdeniu "že pruženie čo cítiš je skôr pruženie-stláčanie bowdenu a nie lanka" pretoze bowden s prenosom tahu nema nic spolocne

Dôvod úpravy: doplnenie slov

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Tibco (06.02.2023 16:58)


06.02.2023 18:44

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

To sa tu na motoride roztrhlo vrece s kokotmi?


06.02.2023 19:51

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Re: Tibco: Čo keby sme sa dohodli takto, ja Ti donesiem do BB Babetu a Ty mi to ukážeš naživo. Ak sa Ti to nepodarí, tak mi kúpiš v BB flašu oleja ak mi predvedieš to perpetummobile, tak ja Tebe flašu tvrdého. ;-)


Dôvod úpravy: Alebo, nech nezabíjam zbytočne čas, ak máš bicikuľu povoľ si bowden pri páčke brzdy aby malo vôľu, chyť prstami cez tú vzniknutú škáru a stisni brzdu, ak máš pravdu, nič TI pazúriky nepricvikne.
Teraz mi vlastne napadlo, prečo Tí výrobcovia vlastne montujú tie štelovania na bowdeny, ked ani len tie bowdeny netreba, však stačí ked tam dajú iba bužírky - na okrasu, či?

Upravené 1 krát. Naposledy upravil tryskac (06.02.2023 19:58)


06.02.2023 19:59

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

egres2
 Bahniak 

Ikona

Tipco:
Vygoogliť a rozumieť sú dve veci.


06.02.2023 20:00

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

Pri vhodnom usporiadani kladiek by to v pohode slo...kto by sa s tym ale sral ked sa to da riesit bovdenmi???


06.02.2023 20:02

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

Tibco
 Čoprák 

Re: tryskac: V BB uz nezijem, ale budem tam niekedy v marci
Kazdopadne stale si stojim za svojim, ze pri brzdeni sa bowden (ak je dobry) nijako nekrci, nepruzi, nenatahuje, nestlaca, skratka nic - a preto nijako neovplyvnuje ucinnost brzdy


06.02.2023 20:02

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

Re: egres2: vuguglil snad nieco co je v rovine sci fi??? Uz si videl niekedy nazivo napriklad ultralight??? Ked chces tak ti taky ukazem a porozumies aj ty... [dobre]


06.02.2023 20:04

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

Ale zas pravda je aj to ze bovdeny sa veru vselijako krutia ked clovek vezme za brzdy a to bude aj ten problem...keby to islo bez bovdenu cez pevne kladky, brzdilo by to lepsie....

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil boombastic (06.02.2023 20:05)


06.02.2023 20:10

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

Tibco
 Čoprák 

Re: tryskac: vola by tam podla spravnosti nemala byt
A preco sa dava na bovden? Lebo ak nechces mat na konci lanka nalisovany zavit tak to nema byt kde inde.
Jendoducho sa tym de facto "predlzuje bovden, cize ti zostava kratsi volny koniec na lanku a teda aj kratsi chod.
Jednoducho bowden sa naozaj nehybe, obluky sa trochu upravia pomocou napnutia lanka, ale samotny bovden je pevny, tak isto ako jeho konce


06.02.2023 20:20

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

Tibco
 Čoprák 

Tryskac, Egres ked uz presviedcate ze kazde lanko musi mat bowden, preco ho prehadzovacka na favorite nemala? ibb.co/qBXMtKs - je to presne taky isty pohyb ako pri brzdeni - potiahnutie lanka


06.02.2023 20:24

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

Ale vidis, ze ked to ide na brzdy z rajdov, ktore sa tocia, tak tam bovden je...lebo tam by to bolo bez bovdenu dost zlozite riesenie...sice na ukor slabsieho brzdenia ale v pomere zlozitost/vykon vyhrava bovden


06.02.2023 20:27

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Re: Tibco: A kto tvrdil, že sa bowden hýbe? Ja tvrdím, že bowden je namáhaný na tlak.
Pokial nespravíš, ten bicyklový pokus, prosím nesmeruj na mňa komentár, lebo cez klávesnicu Ti už nič nové nepoviem.
Re: boombastic: "Pri vhodnom usporiadani kladiek by to v pohode slo."
Hmm, takto to vyzerá, ked použiješ názor z vlastnej hlavy?
Tak mi to teda prekladkuj na teleskopickej vidle, ked je to tak v pohode...


06.02.2023 20:31

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

Tibco
 Čoprák 

Re: boombastic: jasne ze je, hlavne kvoli premenlivosti drahy kedze rajdy sa tocia (v pripade motorky este hra velku ulohu aj pruzenie) ale je tam len preto aby presne urcil drahu lanka a ochranil ho - neovplyvnuje brzdenie
Keby tam nebol, tak lanko by muselo ist co najpriamejsie alebo mat pevnu nemennu drahu (nebyt na rajdach) ale urcite nepruzi spolu so stlacenim packy


06.02.2023 20:54

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

Re: tryskac: nie...vsetky hlupe nazory mam len a len z tvojej hlavy...tak to chodi ked necitas vsetko co sa napise ale vypichnes si len to, co si schopny aspon ako tak pochopit...

Re: Tibco: no neviem...ja ked na bicykli stlacam brzdy, tak sa hybu aj bovdeny aspon v tych miestach kde su zakrutene...

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil boombastic (06.02.2023 20:55)


06.02.2023 21:55

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

egres2
 Bahniak 

Ikona

Už len CD tu chýba.
Tibco:
Prvá nepravda:
a nijako neovplyvnuje (ak samozrejme nie je znicene) vyslednu brzdnu silu ani silu potrebnu na stlacenie packy ani nic podobne ...

Ja som napísal: že bez bowdenu nazabrzdíš. Tak sa vyjadruj k meritu toho čo píšem.
bombu:
Ty detto.
A nehovoríme o fúriku ale o motorke.
Strýko na Indiánovi nemal ani jedno lanko. Ale z roku 1925.

A zase typická diskusia.
Červený šátečku kolem se tooooooooč kolem se toč.......


06.02.2023 21:57

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

No dovol!!! Eroplan neni furik!!! :-D


06.02.2023 22:21

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Re: boombastic: vsetky hlupe nazory mam len a len z tvojej hlavy...tak to chodi ked necitas vsetko co sa napise ale vypichnes si len to, co si schopny aspon ako tak pochopit..

Nejak sa vtom zamotávam: Teda všetky hlúposti sú z mojej hlavy, ale nie som pritom schopný ich pochopiť? :-*

No zaperli ešte ;-)


06.02.2023 22:24

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

Jak maly chlapec...teraz jakoze kto z koho??? To mu ale motorka lepsie brzdit nebude.... :-D


07.02.2023 8:52

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

Tibco
 Čoprák 

Re: boombastic: " no neviem...ja ked na bicykli stlacam brzdy, tak sa hybu aj bovdeny aspon v tych miestach kde su zakrutene..." hybu, ale preto ze maju prevadzkove vole, ktore by tam byt nemali, pretoze ked napnes lanko medzi dvoma bodmi tak ma tendenciu vytvorit priamku, ale brani mu v tom bowden, takze trochu sa pohnu lebo zlahka zmenia tvar a hlavne si presadne bovden v ulozeni - viditelny pohyb by nemal byt bezny jav pri spravne nastavenej brzde

Re: tryskac: Re: egres2:
Skusme to opacne pani, vysvetlite mi prosim:
1 - ako bowden, uchyteny v dvoch pevnych bodoch s nemennou dlzkou moze pruzit/stlacat sa natolko aby citelne ovpyvnil silu potrebnu na stlacenie packy, alebo upravil priebeh sily potrebnej na zabrzdenie
2 - preco bez bowdenu nezabrzdim, kedze je to vseobecne tvrdenie, tak som dal video s motorkou kde sa brzdi bez bowdenu (aj keby tam bolo lanko) a dalo by sa to prekladkovat aj k prednej brzde dokonca aj s kompenzovanim stlacenia teleskopu - ale taketo riesenie nema v nicom prinos ani vyhody, ale mozne to je

Prosim vysvetlite mi tieto dve veci nech nezomriem sprosty. Dakujem


07.02.2023 9:36

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

OKOzMI
 Turista 

Ikona

Re: Tibco:
Nemiešaj hrušky s jablkami.


07.02.2023 9:58

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

Re: Tibco: no ved a to su presne tie straty...lanko pohybe bovdenom namiesto aby lepsie pritiahlo brzdu...no co zrobis...??? :-D


07.02.2023 10:04

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

Tibco
 Čoprák 

Re: OKOzMI: co a kde miesam?


07.02.2023 10:08

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

egres2
 Bahniak 

Ikona

Tipco:
Splietaš piate cez deviate.
Trecie sily medzi lankom a bovdenom ovplyvňujú výsledný ťah a použitú silu.
Premeniť ťah lanka z oblúkov pomocou bowdenu, kladiek, očiek na priamy je stále to ISTÉ.
Bez toho nedostaneš ťah medzi bodom A a B , ktorý NIE je PRIAMY. Čiže NEZABRZDÍŠ.
Hýbanie bowdenu vyplýva z logiky veci, pretože bowden je kratší ako lanko, ktoré má snahu DOROVNAŤ obe dĺžky a zvyšuje odpor ťahu.


07.02.2023 10:13

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

Sak vravim...ale mna tu nikto nepocuva.... :-D


07.02.2023 10:21

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

OKOzMI
 Turista 

Ikona

Re: Tibco:
Odstráň bowden na bicykli a choď sa povoziť.
Potom sa ozvi. Ak to skúsiš dole kopcom, počkáme si na odpoveď o niečo dlhšie.
A už nemysli a choď.


07.02.2023 10:35

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

Tibco
 Čoprák 

Re: egres2:
Trecie sily medzi lankom a bowdenom - lanko aj bowden maju teflonovu (alebo nejaku podobnu) vrstvu na minimalizovanie trenia a teda myslim, ze v porovnani so silou ktorou taham za packu ich mozem povazovat za zanedbatelne

Lanko sa snazi DOROVNAt obe dlzky? ako to preboha myslis? lanko sa snazi co najpriamejsie spojit dve miesta a bowden mu v tom brani (ak zanedbame potrebu pruznosti, moze tam byt aj pevna tvarovana trubka) ale odpor zvysuje len minimalne aj to len trenim lanka o stenu bowdenu, co sa minimalizuje pouzitim ochrannych vrstiev
Isteze lanko sposobi tlak na stenu bowdenu ale urcite nie natolko, aby clovek citil NAPRUZENIE BOWDENU PRI BRZDENI!

v tomto ta trochu nechapem: "Premeniť ťah lanka z oblúkov pomocou bowdenu, kladiek, očiek na priamy je stále to ISTÉ.
Bez toho nedostaneš ťah medzi bodom A a B , ktorý NIE je PRIAMY. Čiže NEZABRZDÍŠ."
pretoze staci aby priamy pohyb bol len medzi bodmi A a B z ktorych jeden je brzdovy kluc a druhy moze byt 5cm od neho, ale ten druhy nemusi byt packa - cestu od packy si mozem dokrutit ako chcem aj bez bowdenu.


07.02.2023 10:36

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

Tibco
 Čoprák 

Re: OKOzMI: vazne som nad tym uvazoval, ale bohuzial mam hydraulicke brzdy na bicykli od packy az po strmen


07.02.2023 11:12

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

OKOzMI
 Turista 

Ikona

Re: Tibco:
Tak si požičiaj.
Alebo na svojom vypusti kvapaliny a výsledok bude rovnaký.


07.02.2023 11:23

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

egres2
 Bahniak 

Ikona

Tibco.
Trecie sily medzi lankom a bowdenom - lanko aj bowden maju teflonovu (alebo nejaku podobnu) vrstvu na minimalizovanie trenia a teda myslim, ze v porovnani so silou ktorou taham za packu ich mozem povazovat za zanedbatelne

Sú merateľné tak tam sú.
Si ako jeden náš zvárač ktorý nedokázal pohopiť že 5 barov v prázdnej flaši od coly a vo fľaši kde je cola je to isté ale nie je to isté.

Červený šátečku koleeeem see toooooooooooč kolem se toč....


07.02.2023 11:44

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

Tibco
 Čoprák 

Re: egres2:
" su meratelne tak tam su" ja, ale nikde nepopieram - iba vravim ze vzhladom k sile ktorou je lanko tahane, mozu byt povazovane za zanedbatelne
a stale mi nikto nedokazal prvy problem na ktory som reagoval: teda ze pri brzdeni clovek citi nejake napruzenie bowdenu
Bowden ma pevnu dlzku, vinuty drot ma zavit na zavite bez vole a preto sa nemoze nijako skratit oproti kludovemu stavu (rozumej vystrety polozeny na zemi) a ak sa nejako zmenia tvary oblukov pocas brzdenia je to zmena minimalna a necitelna

Ale vzdavam sa, toto je moj posledny prispevok k lankam a bowdenom ... ak nahodou nezabudnem tak mozno niekedy ked sa otepli naozaj spravim bicykel bez bowdenov a natocim to ...


07.02.2023 11:53

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

egres2
 Bahniak 

Ikona

Tibco:
A skús aj tú velrybu.


07.02.2023 12:17

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

Tibco
 Čoprák 

Re: egres2: velryby ma nezaujimaju :-)


07.02.2023 12:47

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

zeleno
 Bahniak 

Ikona

Re: Tibco: Tu si mal debatu skončiť "Snazim sa len povedat ze bowden neovplyvnuje brzdenie - a ak nahodou ano, tak je zly a treba ho vymenit, idealne spolu s lankom"
Keby si bol opravár, videl by si kopu bowdenov, ktoré perujú a znižujú možnosť využitia dráhy
páčky, aj páky ručnej brzdy u áut.

Dôvod úpravy: preklep

Upravené 1 krát. Naposledy upravil zeleno (07.02.2023 12:49)


07.02.2023 12:59

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

Tibco
 Čoprák 

Re: zeleno: "Keby si bol opravár, videl by si kopu bowdenov, ktoré perujú a znižujú možnosť využitia dráhy
páčky, aj páky ručnej brzdy u áut.
Videl som ich dost za poslednych 11 rokov co mam na starosti servis a vsetky mali jedno spolocne - boli zle a bolo ich treba vymenit, nove to nerobili


07.02.2023 13:42

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

Tibco
 Čoprák 

Re: romanesku: mozno za uvahu stoji aj vymena paciek, za dlhsie alebo s inou geometriou bike.bikegremlin.com/1419/bicycle-mechanical-brakes... myslim ze to nebude absolutne dramaticky zmena, ale mohlo by to byt citelne


07.02.2023 14:52

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

egres2
 Bahniak 

Ikona

zeleno:
Nie sme tak mladý aby sme mali pravdu. :-D


07.02.2023 14:57

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

Tibco
 Čoprák 

Re: romanesku: a so zmenou lanka ti mozno pomozu titio www.motoservisnovosad.sk/eshop/ovladanie-lanka-rms-1153... - sortiment maju dost siroky, myslim ze by zvladli dat poziadavku na lanko s bowdenom na mieru.


07.02.2023 15:16

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

romanesku
 Veteránista 

Ikona

Re: Tibco: ,,zdvih" páčiek sa mi vidí dostatočný, + treba počítať s možnosťou/schopnosťou ,,oblapiť" páčku počas riadenia.


Poprosím účastnikov o stíšenie, Ďakujem


08.02.2023 9:58

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

zeleno
 Bahniak 

Ikona

Re: romanesku: Možno by pomohol posiľovač www.motoveci.sk/10379/posilovac-spojky


10.02.2023 9:43

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

romanesku
 Veteránista 

Ikona

Re: zeleno: posilovač spojky - zaujímavá vecička, násobí silu ale skracuje dráhu na ktorej zvetšená sila pôsobí - si myslím.

Ja som začal premýšlať nad použitím hydrauliky, hyd.r brzdová pumpa a na páku na brzde by pôsobil malý hydraulický piest, len nemám jasno so silovými pomermi a pomerom dráhy brzdovej páčky a hydr. piestika


10.02.2023 10:57

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

egres2
 Bahniak 

Ikona

No neviem, či zvyšovanie tlaku hydraulikou v bubnovke je to pravé. Ak sa nemýlim tak bubnovky mali (možno ešte majú) obmedzovače tlaku. Pri vyššom tlaku ako je optimum pakne sa "zapečú" a ende.


10.02.2023 11:42

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Re: romanesku: SS som čítal teraz to "vyplnenie priestoru" by mohlo zmenšiť pružnosť ale zvačší trenie a páčka pôjde o kúsok ťažšie, ale za pokus by to asi stálo.
Do hydrauliky by som nešiel, sily ktoré hydraulikou vyprodukuješ by pravdepodobne ukrútili osku brzdového klúča či jeho páčku s drážkovaním. Aj preto hydrauliky tlačia priamo na pakne.
Akú to vlastne máš moto /je dostatočný priemer a šírka bubna?/, nevyznám sa v trecích materiáloch brzd, no nie je možné použiť na obloženie iný materiál s vačším súčiniteľom trenia?
Re: egres2: obmezdovač tlaku? Asi myslíš regulátor tlaku podľa zaťaženia vozidla, ktorý znižuje tlak aby kolesá nezaťaženej nápravy nešli do šmyku, alebo to je niečo iné?











17.02.2023 13:43

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

romanesku
 Veteránista 

Ikona

Re: tryskac: nakoniec som urobil: vyčistil a odmastil brzdové obloženia, chcel som do nich urobiť zárezy, ale pružiny čo držia pakne k sebe sú kua silné, nedarilo sa mi ich dať dole.
Potom som mierne upravil ,,cestu" kadial vedie lanko - teraz je cesta trochu priamejšia - bez ostrých zákrut.
Počká na lepšie počasie a pôjdem to vyskúšať


17.02.2023 15:42

Re: Bubnová brzda - zlepšenie účinnosti

krampus
 Geriatrik 

Ikona

Už po tej úprave čo si urobil to pôjde lepšie.

Ps.: tie drážky, čo spomínal "zeleno", fungujú pri častom a intenzívnom brzdení, t.j. rýchlostné, crossové, súťažné motocykle, na "obyčajného cesťáka" ani nie sú potrebné, ale brzda je lepšia keď sú a najmä nie je treba ju tak často čistiť.
Si z PB, tam je "kopa" starých súťažákov, kt. opravujú motorky, nájdi/zájdi či ti s tou brzdou nepomôžu.

Dôvod úpravy: dopl.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil krampus (17.02.2023 15:45)



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 118485 | Včera: 169662