Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

Ovalita brzdových bubnov - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuOvalita brzdových bubnov - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Zruš sledovanie Pridaj nový príspevok 

Značky: Brzdy.

14.10.2022 13:05

Ovalita brzdových bubnov

Jafurak
 Veteránista 

Ikona

Simson S51 ENDURO r. výroby 1986 mi neprešiel STK pre nadmerné kolísanie brzdového účinku predného kolesa, kde je bubnová brzda. Podľa technika STK býva problém motocyklov na prednom kolese, zadné býva OK.
Objednal som nové koleso v Motokrámku s poznámkou, že koleso potrebujem z dôvodu absolvovania STK, takže v pripade ak neprejdem pre ovalitu, či mi koleso vymenia.
Odpoveď bola prekvapujúca, že či viem ako sa pripravujejú brzdy na STK, a nato mi MOTOKRÁMEK zrušil objednávku s poznámkou, aby som si koleso kúpil u iného predajcu.
Na morkách jazdím od r. 1963, takže som sa lem pousmial nad mudrovaním predajcu.
Koleso som zakúpil teda inde, originál nemecké. Kupodivu ráfik tohoto nového kolesa mal cca 5 mm axiálnu aj radiálnu hádzavosť. Koleso ma stálo 100,25 € aj s poštovným. Dal som ho vycentrovať u odborníka za 5 €, zrepasoval som predné tlmiče, kúpil som novú pneumatiku a dušu za 45 €, pojazdil som na brzde a nakoniec som prešiel v pohode. Ovalita bol na prednej brzde 12%, na zadnej 16 %.
Prvá STK, na ktorej som neprešiel ma stála 20 €, druhá, opakovaná /do 60 dní/ na stála 10 €.
Celkove ma to vyšlo 175 € a som rád že mám na 4 roky pokoj. Simson som kúpil pred 4 rokmi za 500 €, takže 35 % ceny ma stála oprava s úspešnou STK.
Na celej záležitosti je zaujímavé, koľko kolies /ráfikov/ by som musel kúpiť, ak by som s nekvalitným kolesom neprešiel na STK a či by mi predajca uznal prípadnú reklamáciu nekvalitného kolesa.
Teraz mám koleso s ktoré vyhovuje na STK. Rozmýšľam, či ho nepožičať kamarátovi, ktorý pôjde na STK na jar a určite bude mať ten istý problém.

Dôvod úpravy: doplnenie textu

Upravené 4 krát. Naposledy upravil Jafurak (14.10.2022 13:19)


14.10.2022 14:58

Re: Ovalita brzdových bubnov

w4tch0
 Turista 

Ikona

Teoreticky mozno stacilo aj nechat stare koleso docentrovat a vyfrezovat z vnutra bubon (a pripadne este vymenit loziska).

Konecne pojem "ovalita" pouzity v spojeni so spravnym komponentom: bubnovou brzdou! :D I ked treba povedat, ze ovalita sa nemera! Mera sa rovnomernost brzdnej sily pocas celej otacky kolesa. A jednou z pricin moze byt aj tzv "ovalita" brzdoveho bubna. Kedy ta brzdna plocha v bubne neopisuje presny kruh lebo je bud nerovnemerne vydrata alebo je bubon/naboj z nejakeho ineho dovodu trochu zdeformovany. Brzdove papucky potom pocas celej otacky nedoliehaju rovnomerne k brzdnym plocham na bubne a brzdna sila teda kolise ;)

No a samozrejme z povahy metody merania, na rovnomernost nameranej brzdnej sily ma vplyv aj:
- "rovnost" kolesa
- stav lozisiek kolesa
- stav pneumatiky
- stav vidlice
- stav lozisiek hlavoveho zlozenia
- "sikovnost" osoby co sedi na motorke a stlaca brzdu >:-)

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil w4tch0 (14.10.2022 14:58)


14.10.2022 17:32

Re: Ovalita brzdových bubnov

barlac
 Jogurťák 

znova ta ista omacka do kola. I-GRR
v prvom rade maju nepresne zariadenie,ktore tzv. ovalitu mera.!
preco? lebo presne zariadenie nemoze zmerat tak vysoke odskoky, odchylky az cez 20% na jednom kole.
pri bubnoch byva problem ten,ze niekto ,kto sa hra na niekoho co vie centrovat. dokaze bubon dat do nerovneho tvaru,to je nie kruznica a potom problem moze nasta.
na to je jednoduch navod,staci pouzit pri centrovani uchylkomer. >:-)


14.10.2022 22:39

Re: Ovalita brzdových bubnov

Johny3
 Kávičkár 

Ikona

Re: barlac: Preco by v ramci otacky nemohol byt rozdiel aj cez 20% ? To je mimochodom naozaj taka cca hranicna hodnota ktoru pri brzdeni z vyssich rychlosti aj citit v rukach. Alebo naopak pri dobrzdovani vo velmi nizkej rychlosti, idealne pri jazde zo strmeho kopca. Myslim ze zariadenia maju presne dost, na zadnom kole mi namerali tusim aj pod 3%


15.10.2022 1:51

Re: Ovalita brzdových bubnov

honda
 Turista 

odporucam take super koleso co preslo stk odmontovat z moto
a namontovat spat povodne,ak teda samozrejme dobre brzdi
nehadze atd
a na buducu kontrolu namontovat koleso co preslo


15.10.2022 9:12

Re: Ovalita brzdových bubnov

Jafurak
 Veteránista 

Ikona

Presne tak to aj urobím a odložím si dobré hliníkové koleso na 4 roky v garáži.
Len aby nejaká premúdra hlava zase nevymyslela za 4 roky nejakú novú p.č...inu.
Frézovať bubon na motocyklovom kolese?
Problém s ovalitou zadných brzdových bubnov som riešil na veteránovi CITROEN 2CV.
Dal som presústružiť bubny a bolo to ešte horšie. Problém je so správnym uchytením bubna na sústruhu. Takže som musel kúpiť nové. Na motocyklovom kolese mi radili rozpliesť koleso a sústružiť samotný bubon, tam môže byť problém so zostávajúcou hrúbkou bubna a samozrejme znova vypletať koleso a centrovať. A výsledok je aj tak neistý.


15.10.2022 10:14

Re: Ovalita brzdových bubnov

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Problemov je niekolko na seba navazujucich.
Prvy problem, vymieraju stary majstri.
Druhy problem je, ze na nic nikto nema cas.
Kedysi bolo predsa normalne, ak motorista motorkar, mal problem, tak si koleso rozplietol, odspicoval, bubon dal presustruzit, alebo vycistit v sustruhu.
Kazdy motorkar, mal minimalne 4 mesiace zime cas dat v sope, alebo garazi do poriadku svoju moto na sezonu.
Tretia vec je, ze nikto nema vlastne ani peniaze.
Lebo normalne ak ma niekto problem na moto, tak ak nema cas, lebo je v robote, tak odvezie moto do servisu, potom sa zo servisu vrati a jazdi.
Nech servis vybavi aj STK, na co sa nahanat?
..
Problem je, ze cim starsi je dopravny prostriedok, tym vyssie su naklady na jeho prevadzku.
A plati to univerzalne, ci je to lietadlo, lod, auto, alebo motorka.
...........
Existuje tzv. stredna doba hniloby, alebo medzicas radosti, ked motorove vozidlo, uz nieje v zarucnej dobe, ani predlzenej, ma odjazdene aspon tolko, kolko je u daneho typu vozidla priblizne polovica medzi novym "da sa stocit aspon 100.000km, nebude to okate" a ma priblizne vek okolo 10-20 rokov.
To su auta aj moto, ktore proste pre vychodoeuropske kolonie, su zlatym standardom.
U moto to plati obdobne, je to vecou znacky, pripadne toho, kolko to stalo v stodole a kolko realne najazdilo.
Ja si pamatam dobu, ked tu boli same jawy, pioniere, CZty a simsony, ci stadiony, sem tam nejaky norton, alebo nejaka vec, ktora sa dostala zahadny, sposobom do ohrady.
Cim starsie je ono vozidlo, tym vatsie problemy su pri udrzovani v prevadzke.

Kriticka doba, je od 25 rokov a viac.
Potom vozidlo, stoji na prevadzku, hoci aj obcasnu viac, ako prevadka noveho.
A je jedno, ci to je simson, alebo nejaka 2t 50ccm novsia hracka.


15.10.2022 15:31

Re: Ovalita brzdových bubnov

w4tch0
 Turista 

Ikona

Re: Merlin00:
"Kedysi bolo predsa normalne, ak motorista motorkar, mal problem, tak si koleso rozplietol, odspicoval, bubon dal presustruzit, alebo vycistit v sustruhu."

Ja len k tomuto. Ze kedysi sa rovnomernost brzdnej sily na STK nemerala. Ked rozpleties koleso, das bubon prebehnut sustruhom a potom ho zase zapleties do kolesa tak vo vacsine pripadov bude nakoniec zase ten bubon kusok ovalny :-) Lebo vediet vypliest koleso tak, aby bolo nie len vycentrovane, ale aby napatie spicov bolo rovnomerne po celom obvode je fakt umenie. Hlavne na starsom rafe.


15.10.2022 19:22

Re: Ovalita brzdových bubnov

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Re: w4tch0:
Ale samozrejme ze sa nemeralo. Ale snad si nemyslis, ze ked sa uz dnes meria, tak ti to nejako v nasej vychodnej kolonii EU, nejako sprijemnia?
Zakladom uspechu vypletania a oprav kolies vypletanych, je stale dokola to skusat a vypletat.
..........
Inak som si vsimol taky nesvar, ze je celkom dost bikeshopov, kde maju mechanikov mladych zrucnych, potetovanych aj z dierami v usiach, co vypletaju kolesa, este lepsie ako za starych cias, aj vedia kratit spice, koli elektromotorom, alebo objednavat nemozne, aj niple a spice a td.
Ale moto koleso za boha nechcu opravovat, alebo vypletat na novo, pripadne docentrovat.
Mozno ich bieda nauci aj toto robit, ale trocha pochybujem.


19.10.2022 19:29

Re: Ovalita brzdových bubnov

matkulec
 Veteránista 

Re: Jafurak:
Keď to dávaš sústružiť bryndziarom tak sa nediv, že to hádže ešte viacej.
Sústružník bol lenivý si spraviť tŕň, za kt. by to točil. Upol to za vonkajší priemer, kt. samozrejme nebeží s osou.To je celé.
Keď to zrobím tak mi to hádže 2-3 stofky.

Keď tak čítam ako sa veci požičiavajú na TK, tak mi rovno napadá, že tie nálepky čo sa zrušili mali byť rovno všade rovnomerne rozptýlené po celej moto :-P :-D


22.10.2022 19:27

Re: Ovalita brzdových bubnov

Toman
 Skútrista 

Ikona

Ako vyzera ovalny bubon:


Video: www.youtube.com/watch?v=Z3jR03sj_xs

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Toman (22.10.2022 19:29)


31.10.2022 22:22

Re: Ovalita brzdových bubnov

matkulec
 Veteránista 

presne o takýchto :-D bryndziaroch som písal


07.11.2022 13:11

Re: Ovalita brzdových bubnov

Jafurak
 Veteránista 

Ikona

Re: Toman: Re: Toman: Re: Toman: Re: Toman:

Takto si predstavujem príspevok k veci.


07.11.2022 20:59

Re: Ovalita brzdových bubnov

barlac
 Jogurťák 

halo, asi sa zacalo blyskat a lepsie casy. >:-) >:-)
vedenie stk po bombardovani majitelov motocyklov,zasadlo a vraj tento problem vyriesia aspon ciastocne tak,ze vyrobca uda toleranciu ovality(rozumej nezmysel k buzeracii obcana) :-(((((( a bude sa to merat podla vyrobcu. 8-)
ducati to ma 40% tak nevidim dovod,preco by to nemohla mat yamaha,honda atd. 8-)
ale stale tvrdim ze meranie ovality je v rozpore so serióznym meranim.
a ze meranie danym sposobom je nepresne. [ciel]
na tomto som sa docela zabavil:
"Kedysi bolo predsa normalne, ak motorista motorkar, mal problem, tak si koleso rozplietol, odspicoval, bubon dal presustruzit, alebo vycistit v sustruhu." :-D :-D :-D :-D :-D to bolo asi pred tm,ked sa zacala stavba pyramid. :-O :-)))


08.11.2022 0:03

Re: Ovalita brzdových bubnov

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Hm, tak to asi bolo pred stavbou pyramid.
Mne sa do toho nikdy nechcelo a vzdy som musel.
Raz preto, ze mi rafik praskol, alebo dupali bubny, alebo som chcel vatsie koleso do predu, na kroske, ktoru som z nejakeho vraku staval, alebo preto, ze som kupil moto po buracke a musel rovnat rafik.. atd..
a robil som to nielen ja, ale vatsina v mojom okoli a to som z pastikarova. asi sme boli genialna omladina, ja som to raz videl a uz som to robil potom nie rad, ale tak nejak z donutenia a potreby.


08.11.2022 8:04

Re: Ovalita brzdových bubnov

hruso25
 Geriatrik 

Ikona

Re: barlac:
Hm. Už vidim ako kontaktuje slovenské ministerstvo alias STK vyrobcu Simsonov v Suhlu. :-D
Moje kolesa zo sima požičané na STK to maju na 10.
Zaujimalo by ma ako to maju vyriešené súdruhovia s ovalitou na TŰV v NDR. :-)


08.11.2022 8:15

Re: Ovalita brzdových bubnov

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Neviem ako v NDR, ale v Germanii male moto, mokik, mofa, A50, tusim na STK nechodia.
Do nejakeho roku vyroby.
Napriklad vo Francuzku motorky na STK nechodia vobec, ziadne..
A brania sa tomu a aka je to vyspela krajina a ake prisne su predpisy na auta, emisne zony a tp.


08.11.2022 9:09

Re: Ovalita brzdových bubnov

hruso25
 Geriatrik 

Ikona

Re: Merlin00:
U nás záleži v akej kategórii je daný stroj zaradeny. :-D
L1e; (do 50cm, Simson, Pionier/Mustang a skutriky) na STK nemusia vôbec
L3e; ( do 125cm a 11kw, Simson, Pionier/Mustang) raz za štyri roky.



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 117021 | Včera: 213796