Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.
Značky:
.Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk
Značky:
.
Ahojte. Pri progresívnych pružinách je potrebné tiež riešiť nastavenie dynamického SAG? Alebo sa stačí spolahnúť na progresívnu pružinu? Ponorí sa na predu na polovicu zdvihu. Príde mi to príliš moc. Ot je skôr všeobecná, nie konkrétne na moju moto. Proste dynamický sag pri progres pružinách. |
Re: dasto: pruzima a typ by s tym nemal mat nic spolocne . Ma byt taky aky predpise vyrobca. Ak sa to ponara viac bud je pruzina maka alebo olej no skor pruzina. Ze je progresivna nic neznamena . Musi mat aj tuhost . Wirth a wilbers na jednej moto bol citelny rozdiel. A seria blato uplne . A rozdiel bol aj v sag-u. Vies upravit trebars predpetie ? Compresiu ? Ma pruzima spravnu dlzku ? Spravne hladina oleja a viskozita ? |
Re: picaso: Re: picaso: Re: picaso: Ano, viem na tejto vidlici nastavit komplet vsetko a pruzina je na stelovani pruziny nastavena najviac ako sa da. Rozoberiem ich a pomeram dlzky, ci neisu unavene. Aj napriek tomu, ze je ponorena na 5cm, pri prepruzeni sa nedostanem na doraz a je to fakt tuhe. Viem ju stlacit na max 9cm. Podla manuálu k moto je draha predneho tlmica 125mm, takze sag mam aktualne na 40%. Pomeriam to ale presne, ked bude pruzina vonku. |
Ako píše Picaso, sag musí sedieť bez ohľadu na typ pružiny. |
Re: matus: Re: matus: u tlmicov ktore nejdu nastavit je progres celkom fajn gs 650. Beta alp. Xt 660. No mne wilbers na beta alp boli super..a kamos nevedel jazdit . Ja.ma 100 a on z biedou 70. Takze mozno chce fakt poskusat . Wilbers ma kratsie pruziny . Hyperpro ma prave dlhe pruziny aby bola vyuzita co najdhsia draha na pruzenie . Ale sag musi byt podla predpisu vyrobcu |
a ktorá z tých troch menovaných je cestná motorka? |
mna by zaujimalo ako to dokazes stlacit a este aj odmerat ci ma ponor 12,5 cm preco ta taka picovina vobec zaujima tlmic ma pracovat v strede rozsahu nie na uvratiach vola sa to tlmic narazov nie dorazac dorazov Upravené 1 krát. Naposledy upravil Pirrates (14.01.2021 1:49) |
co príspevok to pičovina.. |
Re: Pirrates: Ten najvacsi ponor je dany vyrobcom a udava sa v prirucke motocykla, alebo manuál napovie. Ak chces, mozes tlmic rozobrat, vybrat pruzinu a odmerat ho stlacenim trubky. Inac ho odmeras jednoducho. Na hlavnom stojane pri nestlacenej vidlici nahodis kabelbinder, alebo gumicku, snurku, cokolvek na doraz gufera, to mas vlastne uplne uvolnenu vidlicu a ked das dole moto zo stojana, mas staticky sag ktory vies odmerat po opatovnom nahodenie stojana. Nasledne sadnes na moto a ukaze sa ti dynamicky sag. |
Problem je v tom ze nastavenim pruzenia sa nahanaju maximálne sekundy na 5km okruh.Na bezne jazdenie,kde nemas ambície byt prvy rozvesany na are tam nastavis niečo aby to nebuchalo dorazy a...zvyknes si nato! |
Re: RS955i: No dovolim si nesuhlasit. Sag je zakladne nastavenie podvozku ktore by si mal kazdy na svojej moto urobit. Potom uz tlmenie je ina vec a je o komforte a style jazdy. Na ZR7 som kvoli tomuto podlozkoval pruziny na nenastavitelnych tlmicoch. Predok sa zlepsil, trochu stvrdol, SAG uplne optimalny. |
Re: RS955i: nie celkom mas pravdu. U terennych masin to preco prestavuju ? Blato piesok tvrde . A ked su tlmice na nic urcite si na to nechcem zvykat . |
Re: demmoo: nuz a preco cross motorlky a ostre endura maju lineari vpredu vzadu ? Preco ma Stevo na dakarke lineari vpredu ? To my moc nepasuje co tvrdis. |
picaso, veď a píšem niekde o motocrossových, alebo rally motorkách? Hovorím o cestovných endurách.. teda konkrétne motorky typu V-Strom, Varadero, Transalp, Versys a podobne.. kde výmena pružín môže mať význam.. |
Re: demmoo: uz rozumiem. Pre mna enduro je 990. |
... tak a oranžovie ober-penisy sa zmeranie |
Ja viem ze vyrobcovia/predajcovia budu tvrdit nieco ine, ale davat v dnesnej dobe na akekolvek moto progresivne pruziny je cisty nezmysel. |
Ako sú vačšinou robené progresívne pružiny? |
Progresivne ludia menia hlavne koli komfortu podla mna, ale za nasledok mensieho citu od podvozku. |
Re: raptor: ja som si dal progresivne pruziny do stareho Goldwinga 1500 a fungovalo to perfektne. Vylepsil som stary nenastavitelny tlmic. V podstate ta progresivna pruzina nato je, Upravené 1 krát. Naposledy upravil alexa7 (14.01.2021 21:58) |
Tak som rozhodil tlmice. Progres pruziny su v nich od vyroby, tak sa da len tazko hovorit o vymene linearnych. Su to tlmice zo ZX6R prve roky vyroby. Dlzky pruzin su podla manualu uplne super, pretoze sa meria dlzka volnej pruziny a ta je v dlzke novej. Su 2 stupnove, hustejsi zavit je v hornej casti tlmicov ako predpisuje servisny manual. |
progresívna struna by podla mna fungovala, keby mala premenlivý priemer drôtu. inak mi to nedáva zmysel. To, čo sa predáva, mi príde ako dobrý marketing. vždy ti ponúknu k tomu aj lepší, vačšinou hustejší olej. Hlavne že ho vôbec vymeníš, lebo vačšina jazdcov to rieši ked ten tlmič skoro nefunguje, ale neuvedomujú si, že tam majú hnoj po rokoch, nie olej. potom majú pocit aké to je super po výmene. Ten drôt potrebuje rovnakú silu na stlačenie, pokial je rovnako hrubý. závity sa nesmú nikdy o seba naraziť, na to slúži iný doraz. Možno to má trochu význam že sa hustejší návin dostane skôr k sebe, ale je fakt, že žiadne lepšie tlmiče ani závodné nemajú premenlivý návin drôtu. Ja som ich tiež raz kúpil volakedy na afriku a bolo to úžasné. Ale z trubky som vylial deci hlinenej vody a nalial som tam 6 deci oleja. tie struny sú úžasné |
Re: edott: Progresivne pruziny normalne funguju. Blbost to nie je a aby fungovali priemer dratu sa menit veru menusi. Ako uz niekto spominal, pouziva sa najcastesie aby si zabranil tvrdym dorazom pri vacsich narazoch (skoky, dropy) a zaroven bolo pruzenie dostatocne citlive na mensie nerovnosti vyssie vo zdvihu. Su aj ine aplikacie a naco je to v ZX6R neviem. Chrakteristikou v konci zdvihu to pripomina vzduchove pruziny. |
Progresivna pruzina zvysuje odpor plynule zadne skoky ci dva stupne atd. Zadni GW 1800 seriova ma 180N/mm , progresivni Hyperpro od 180N/mm do 220N/mm pred dorazem. Nejdrive pri stlaceni dosedaji na sebe huste zavity na doraz a tim se pruzina skrati. Funguje to skvele a zabranuje propruzeni na doraz. To plati pro predni i zadni. Jen to chce silnejsi pruziny montovat na novy ci tlumic po repasi na starym se to jen zhorsi. Silnejsi pruziny potrebuji silnejsi ci aspon ok tlumic. Na silnejsich pruzinach se moto zvedne zvetsi rozvor a kdyz nefunguji tlumice tak se moto rozhoupa a vlni. Kdyby sem sly normalne vkladat fotky tak dam fotky z mereni i zmackle huste zavity atd. Takhle bohuzel |
MaAT - mnoho vyrobcov dava progresky do serie. Zle to robia ti pani co robia dlhe roky motorky? Upravené 1 krát. Naposledy upravil raptor (15.01.2021 8:41) |
Re: edott: súhlasím s tebou, ohľadom premenlivého priemeru drôtu. Lepšie povedané, na jednom tlmiči sú 2 pružiny - z tenšieho a hrubšieho drôtu. Na Polariske RZR mám také aj vpredu aj vzadu. Značka Walker Evans. A na predošlej som mal FOX takisto s dvoma rôznymi priemermi drôtu. 2ks pružín rôznej hrúbky majú všetky vážnejšie tlmiče /závodné/ na 4-kolesových strojoch. Na motorkách som to nevidel. Ale zdá sa mi, že keď som raz dakedy dávno rozobral predný tlmič na dajakom cesťáku, tak tenšia pružina, asi 5 cm dlhá , bola hore a pod ňou bola normálna. Toto je podľa mňa progresívne pruženie, ktoré naozaj funguje. To, že HYPERPRO nazve svoje pružiny progresívne, je len marketingový ťah, ale v skutočnosti asi nefunguje, alebo len veľmi obmedzene. |
"progresívna struna by podla mna fungovala, keby mala premenlivý priemer drôtu." |
raptor, v tom sa zhodneme, ani ja si neviem predstaviť vyrábať takú pružinu, bol by to problém na výrobu. to funguje len v teoretickej rovine. prakticky sa používajú dve struny, silnejšia a slabšia nad sebou. Upravené 2 krát. Naposledy upravil edott (16.01.2021 1:04) |
Ked sa vratim k tomu sag-u, po rozborke a zborke oboch tlmicov som im prihodil podlozky 2,5mm na kazdy jeden. Dynamicky sag sa posunul z 5cm na 3,2. Matematicky to nevychadza, pretoze pri rovnakom nastaveni tuhosti pruziny by sa to teoreticky malo posunut o spominane 2,5mm, nie o skoro 2cm. Takze skor to vyzera tak, ze otvorenim a zatvorenim sa dnu dostal vzduch, ktory tomu pomaha pri pruzeni. |
Re: edott: Pruzina s premenlivym vinutim sa chova rovnako ako viac rozne vinutych pruzin za sebou v serii. A vtedy plati, ze vysledny odpor je mensi ako odpor najslabsej pruziny. pretoze 1/k = 1/k1 + 1/k2 + ... + 1/kn Ale pozor: iba do vtedy kym ta husto navinuta cast nejde zavitmi nadoraz. Potom uz do sustavy v serii nevstuje a vysledny odpor sa rovna odporu tej tuhsej casti ktorej nejake funkcne zavity este zostali. A takym sposobom ten odpor potom progresivne narasta. |
Re: dasto: no nemoze to vychadzat tak ako hovoris. Menis predpetie pruziny. Teda nie len ju podkladas. |
Ked tak premyslam, klasicka pruzina sa sprava dost podobne, aj normalna pruzina potrebuje na stlacenie 5 cm menej sily ako na sltacenie 6,7,8,9...15 cm. akurat tie progresivne maju pociatocny a koncovy bod viac od seba. Co sa tyka a sily potrebnej na jeho dosiahnutie. Upravené 1 krát. Naposledy upravil duggo (16.01.2021 11:28) |
Re: duggo: V podstate ano. Ked mas linearnu pruzinu co potrebuje 10N/mm, tak kazdy dalsi mm potrebuje dalsich 10N a teda aby si ju stlacil o 10mm potrebujes silu 100N. Co je samozrejme vacsia sila ako tych 10N co potrebujes na prvy 1mm. Ked je ale pruzina progresivna tak ta sila co potrebujes na kazdy dalsi mm postupne narasta. Takze zatial co na prvy milimeter ti staci tych 10N, na stlacenie z 8mm na 9mm uz potrebujes zvysit silu napriklad o 11N. A potom z 9mm na 10mm ti treba zvysit silu uz o 13N. Takze na to aby si tu progresivnu pruzinu stlacil o 10mm ti nakoniec nestacilo 100N ale potreboval si 104N (cisla vycucane z prsta pre ilustraciu). |
Mal som Hyperpro v xt660z, do polovice dĺžky bola lineárna, potom medzera na každom ďalšom závite o 1mm menšia a menšia... |
w4tch0, to čo hovoríš prvou vetou, maš pravdu "Pruzina s premenlivym vinutim sa chova rovnako ako viac rozne vinutych pruzin za sebou v serii " |
skušam sem dostať obrázok Upravené 5 krát. Naposledy upravil edott (17.01.2021 1:10) |
Neviem ci to je nejaká výnimka, ale progresívna pružina z môjho pohľadu na cestnej moto význam má. Breakout ma strašne mäkký predok, veľmi sa ponara a pri prejazde zatacok sa často obrusuju stupacky, výfuk, alebo primárna skriňa. Po výmene pruzin za progresívne sa z neho stala úplne iná motorka. Progresívne pružiny som mal aj na GS800 (niekto môže namietať ze to nie je cestná motorka, ja si myslim ze tak ako to zliezlo z výrobnej linky tak to cestná motorka bola), tam ten sériový nenastavitelny predok bola hotová katastrofa. |
edott áno toto je princíp : "Je to torzná tyč a pri progresivnej je dokonca navinuteho viac drôtu, mala by teoreticky pri rovnakom materiály klásť menší odpor, lebo drôt je dlhší." |
Tryskáč, skús či ide ten môj obrázok otvoriť, je to v podstate to isté ako si dal. Neviem to vkladať |
prvý odkaz nič a druhý ide. |
Re: tryskac: takto som to dal na ČZ a Jawe |
Dost zasadny problem progresivnych pruzin je, ze jednotlive zavity niesu zatazovane rovnomerne tak ako pri linearnych |
tryskac, diki |
MaAT oživil si mi spomienku na afriku, veru tam bola aj kratšia struna pod dlhou, taká asi 10 cm mohla mať |
Mat nie je dôvod aby progreska obmedzovala zdvih. Žiadna pružina nesmie dosadnúť všetkými závitmi. Upravené 1 krát. Naposledy upravil tryskac (17.01.2021 20:41) |
inak to tvrdím aj ja, nesmie naraziť všetkými, na dorážanie musí slúžiť nejaký "štupel" |
MaAT - Na goldwingoch vraj montuju taketo pruziny tak, aby tie hrkotajuce a skripajuce casti boli co najdalej od riadidiel, nech nevyrusuju |
Re: tryskac: mne tie Hyperpro pružiny na to moje turisticko rekreačné jazdenie stačia. Samozrejme ze by sa to dalo urobiť aj lepšie len na to by som v tej dobe musel kúpiť špecifické linearne pružiny a takéto niečo (neviem ako sa to povie po slovensky) www.ricorshocks.com/product-page/intiminators , v Europe som to nikde nevidel takže by som musel objednávať z USA co by tiež nebol problém, len keď som si k cene priratal clo a DPH tak mi vyšlo (aj po skúsenostiach u GS800) ze skúsim za zlomok ceny zatiaľ len samotné pružiny. S výsledkom som spokojný a to je podstatné a tak to necham tak. Za ušetrené peniaze som kúpil tiché vložky do vyfukov . Upravené 1 krát. Naposledy upravil RadoR6 (18.01.2021 11:00) |
Na hlavnom stojane pri nestlacenej vidlici to myslis na Goldwingu vazne ? cela vaha GW stoji na hlavnom stojane a prednej vidlici na to aby som ju zdvihol od zeme by som na zadne sedadlo musel dat najmenej 2 vrecka cementu aby som to motorisko prevazil cez hlavny stojan tak aby sa predok zdvihol ked som menil struny a olej tak som predok dvihal heverom z auta a okrem toho GW ma protiponorne zariadenie Upravené 2 krát. Naposledy upravil Pirrates (18.01.2021 11:55) |
Re: RadoR6: tie ventily co si dal funguju, robi ich viac firiem , problem je ze ked ich chces nastavit vzdy von , ale s nenastavilelnych tlmicov urobia ake take funkcne , do 800 ked sa vrtat tak radsej bitubo , |
Re: picaso: vedel som ze firiem je viac, ale vedel som ze chalan z HD fora ked si to robil tak si urobil komplet domacu ulohu a chcel som pouzit veci ktore pouzil on a vedel som ze to bude fungovat. A nakoniec som si povedal ze skusim ist po predchadzajucej skusenosti do najlacnejsej moznosti a uvidim. S vysledkom som spokojny. |
Asi mam slabu technicku predstavivost, ale kam sa davaju do prednych teleskopov tie ventily a ako to vlastne funguje? |
som si to teda precital,ale musim povedat ze amater nema sancu tieto "zaujimavosti" PRENIEST DO PRAXE. |
Re: barlac: asi je to skor o tom, jazdi sa mi dobre, alebo nie. Je moto uskakana, uplavana, alebo ako to vlastne zehli nerovnosti. Nepotapa sa to moc, nejde na doraz a pod. |
Malokto pozera pri kupe moto , ze aky podvozok ta motorka vobec má. Podvozok je polka motorky, vseliake dodatocne riesenia su lepsie ako nic, ale v zasade plati zi z hovna sa bič upliect nedá |
Re: dasto: ...Ved si sa pytal na SAG, odpoved si dostal. Lepsia neexistuje. Ked si uz zacal laborovat s podlozkami, tak sa mi vidi, hlavne podla otazok, ze tomu asi moc nerozumies, tak tam mas aj trochu teorie. Ked to je na teba vela, tak sa pytaj, alebo kasli na to, o nic nejde. Existuju stranky, kde ti podla tvojej vahy napocita nejake optimalne hodnoty. |
Re: MaAT: Samozrejme ze tomu nerozumiem, inac by som sa nepytal a chcem sa nieco dozvediet. Laborovat budem este dlho, lebo je to ako si povedal, skladacka. Upravené 1 krát. Naposledy upravil dasto (19.01.2021 19:40) |
MaAT dobra stranka |
Re: MaAT: Vdaka za stranku. Az teraz som si ju pozrel. SAG ma byt 32mm, tak je to ok podla toho, co mam teraz. |
Pirrates, ta to kedy si nabral na 98 kg, keď sme sa videli naposledy tak si mal ťažko horko 82. Upravené 1 krát. Naposledy upravil krampus (20.01.2021 8:49) |
Re: Pirrates: joj veru ano, ako hovori krampus, ked si tak zrazu pribral to moze hovorit o velmi nezdravom zdravotnom style, s tym suvisiace srdcovo cievne problemy a to by ta lahko mohla dostat korona. Pamatam si tvoj fotku v profile, bol si dost stihly a zdravo vyzerajuci. Takze fakt si davaj pozor Upravené 1 krát. Naposledy upravil RadoR6 (20.01.2021 12:19) |
jaksi sme sa uz pekne dlho nevideli minimalne 3 -4 roky vlastne iba s nacelnikom som sa videl v lete ked som sa u neho zastavil pocas tej afery neporibral som nahle ja cvicim a kedze von sa neda tak chodim po tatrach nabral som svaly ja mam tak silnu imunitu ze ani korona nema sancu neviem ci som ju aj nemal este v prvej vlne mi z nicoho nic vyletela teplota na 40,2 a do rana mi nic nebolo ja ziadne opatrenia nedodrzujem ako vo vsetkom ani v tomto mi nikto nebude rozkazovat a uz vobec nie nejaky blazon z trnavy nezvrem si imunitu do suflika kdejakymi gebuzinami ja ju nechavam pracovat teraz prisli ludia na to ze treba jest vitaminy ja ich jem denne roky c 1000 d3 b komplex horcik vapnik a kdejake ine doplnky zdravy dnes som niekde cital ze holandania vezu na slovensko kamiony vitaminu d3 pre kazdeho na cely rok za 1,90 postovne len som este nenasiel adresu odial sa to bude objednavat Upravené 1 krát. Naposledy upravil Pirrates (20.01.2021 19:29) |
Re: Pirrates: tu mas ten vitamin za postovne www.vitasolaris.sk/ |
Re: salem79: Re: Pirrates: za ten cas co zijem som sa naucil ze NIC nie je len tak ZADARMO. A hlavne kto uz by posielal kamiony kamiony vitaminov do Vychodnej Europy zadarmo. Ti nas musia strasne milovat ked su taki stedri. |
od sagu k vitaminom a zdraviu |
Inak co sa tyka progresivnych a linearnych pruzin, je to podla mna, velmi diskutabilne. |
Sa tu riesia pitchoviny ktore davno vyriesil vyrobca vsetko co moze obycajny clovek spravit je vvysrovat zatky vytiahnut struny vypustit alebo vysat olej zasunut nove struny naliat olej a zasrobovat zatky a na zadnom ktory je takmer na vsetkych motorkach elektricky nadtavitelny akurat tak vymenit strunu pokial netecu semeringy tak nieje co riesit na aute sa jazdi s vytecenym tlmicom aj dva roky kym si to nevsimne technik na stk |
Re: Pirrates: |
no ale to si ty ja hovorim vseobecne vetsina ludi si ani nevsimne ze ma nefunkcne tlmice ved su tam este struny |
Na kazdej motorke na svete sa pri brzdeni predok ponara, na jednej viac, na inej menej, ale neexistuje motorka, na ktorej sa ani nepohne....jedine na takej, ktora nema odpruzenu prednu vidlu.... |
No ani mne sa predok neponara, lebo mam v predu teleleveler, ale beda, ked vylajbany tlmic sa rozvibruje na rolete.. |
Na KAZDEJ motorke na svete sa pri brzdeni predok ponara, na jednej VIAC, na inej MENEJ, ale NEEXISTUJE motorka, na ktorej sa ANI NEPOHNE. |
Re: boombastic: |
S tym teleleverom to je fakt zaujimave. Ked som na tom siel, prekvapilo ma to a dost. Namiesto ponorenia, len predok cely stuhol a ja som sa smykal po sedadle |
Je rozdiel ked sa napise, ze sa predok moc neponara a ked sa napise, ze sa predok ani nepohne. Ja len nemam rad take tie rezolutne hranicne tvrdenia, takmer vzdy nepravdive a podmiene vlastnictvom tej ktorej veci. |
Re: boombastic: ponori sa mozno jeden cm, niekedy vobec a potom sa zastavi a nepohne, a mozes spravit aj salto dopredu. |
Mal som vseliake moto, vela moto som jazdil a rozcvicoval, pomahal vstat z mrtvych. |
Re: Merlin00: vsak to ze izoluju cit od cesty, preto sa stale cudujem ludom co obhajuju bmw gs ako vhodne do terenu, mozno jedine v tom pripade, ked iba chcu tym terenom prejst, ale akonahle si tu jazdu chcu trocha vychutnat, s teleleverom a kardanom a boxerom to nieje moc mozne. |
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 167760 | Včera: 122990