Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Honda CBF 1000FA (2013) známy problém s alternátorom - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuHonda CBF 1000FA (2013) známy problém s alternátorom - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Elektrika.

26.02.2019 18:18

Honda CBF 1000FA (2010) známy problém s alternátorom

motoxen
 Turista 

Ikona

Čaute borci. Kúpil som od známeho motorku Honda CBF 1000FA 2010 super stav. Ako som tak pozeral samé kladné recenzie aj tu na motoride, narazil som na jednu zápornú ktorej sa najviac obávam. Ževraj tieto motorky mali problém s alternátorom. Konkrétne taký že po ???...km zhorel stator. Mňa by zaujímalo či s tým máte niekto skúsenosť. Kedy sa to prejavilo ako sa to prejavilo poprípade čo robiť aby sa to nestalo. Motorka má 24 tis. Km. V lete sa chystám na jeden dlhší výlet a bol by som nerád keby ma motorka nechala :D.... Vďaka za všetky komenty a rady.


Dôvod úpravy:Preklep v roku

Upravené 1 krát. Naposledy upravil motoxen (26.02.2019 18:19)


26.02.2019 21:23

Re: Honda CBF 1000FA (2013) známy problém s alternátorom

minomonster
 Kávičkár 

Ikona

ked ti zhorí altik, tak ti prestane dobijat bat, nemam taku moto, ale mne tiež zhorel na ceste(((
Odchadza aj regulator, ako na viac hond.
Teraz čitam, že dat poistku na prebitie.
Skusil by som zbehnut do hondy, či maju aj vylepšenu verziu statora. u mna mali na Ducnu.
Na dlhšiu trasu mam nahradny altik a aj regler mam. To aby sa mi to nepokazilo)))


26.02.2019 22:12

Re: Honda CBF 1000FA (2013) známy problém s alternátorom

motoxen
 Turista 

Ikona

Re: minomonster: Dík za info. Čítal som aj také rady že funkčný alternátor spolu s reglerom vybrať a poslať najlepšie sem
www.previjeni-regulatory.cz
Previnú a regler otestujú. Pokial je regler zlý pošlú nový. Aj keď ja som skôr za to čo viem to si urobím sám. Preto by ma zaujímala príčina toho zhorenia. Aby sa dalo tomu vopred zabrániť.


26.02.2019 22:37

Re: Honda CBF 1000FA (2013) známy problém s alternátorom

minomonster
 Kávičkár 

Ikona

nekvalitny, poddimenzované ,nepodarky, zlý regler, moc vela tepla, slabe chladenie... Vydarene altiky vydržia životnost motorky a nepodarky maaaaalo, sa čudujem, že honda toto nerieši ako zvolavačku.
Skus to dat previť , ja tomu moc neverim.


27.02.2019 0:15

Re: Honda CBF 1000FA (2013) známy problém s alternátorom

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

To nieje problem len u hondy, robia to aj novsie BMW, kde nahradili klasicky alternator z kruzkami a budenym rotorom, za magnetto alternator.
Je to ale nie vinutim, ale zlym navrhom tej sustavy rotor, stator, regulator.
Problem je v tom, ze vsetok vykon, ktory sa nespotrebuje zatazou v magnette za regulatorom v palubnej sustave, sa musi premenit z velkej casti na teplo.
Ak je prilis iniciativny regulator a slabe vinutie v statore, tak generovane teplo, sa nestaci "vyvarit" v oleji a zhori cievka.
Ak je prilis silne vinutie a prilis silne magneto, tak zas moze zhoriet regulator.
Ak je blbo navrhnuta poistka, alebo absentuje tzv. "main fuse" poistka, ktora je obvykle umiestnena zvlast, na rele startera, alebo niekde zvlast a specie sa kontakt, moze to sposobit problem, ze ak odide pocas prevadzky, odpoji regulator od zataze a regulator neunesie tepelnu stratu, tak zhori.
V podstate sa jedna o kurvitko z premenlivou dobou prejavenia problemu.
Starsie moto, mavali znacne predimenzovane regulatory, aj magnetta, lebo sa pocitalo zo stavom, kedy sa jazdi aj z vypnutymi svetlami, teda museli vyziarit nespotrebovany vykon asi 60-100W navyse,
Dnes vseliake LED svetla a rozne ficurky, ale beru ovela menej palubneho vykonu, ktory sa musi premenit na teplo.
No a niekde daco mozno aj zanedbaju a je po parade.
Taky klasicky alternator, ako do auta, je velky kus hmotnosti, okrem ineho, musi mat nejaky sposob nahonu, teda remen, remenice a nemoze bezat v oleji.
Magnetto je lahke, mensie a nepotrebuje budenie, ma v podstate vysiiu ucinnost, pokial sa spotrebuje vatsina energie nim vyrobena. Horsie ak je energie prebytok.


27.02.2019 7:02

Re: Honda CBF 1000FA (2013) známy problém s alternátorom

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Mne odisiel stator po 1500km na Huske TE449 - BMW vyrobene na Thajwane Kymcom.
Dal som to previnut a chlapik mi poveda, ze to bolo namotane z nekvalitneho cinskeho drotu s nekvalitnou izolaciou. Ja som mal ohorene droty v miestach kde sa krizovali s drotmi z vedlajsich cievok. Previnul mi to lepsim drotom s dvojitou izolaciou a na miesta, kde sa tie droty krizuju dal buzirky. Od vtedy to funguje bezproblemov.

Pochybujem, ze doma s tym nieco spravis. Teda okrem kupy nahradneho alternatora a nejakeho zalozneho regulatora.


27.02.2019 19:33

Re: Honda CBF 1000FA (2013) známy problém s alternátorom

Motoxen, si chceš rady, odtajni si profil


27.02.2019 21:09

Re: Honda CBF 1000FA (2013) známy problém s alternátorom

motoxen
 Turista 

Ikona

Re: Romanka: Nie sme tu predsa na zoznamke. Pokial si chceš prezerať profily odporúčam badoo pokec a pod.. Myslím si že by si sa mal držať pravidiel fóra a pridávať komentár k danej téme.


28.02.2019 0:13

Re: Honda CBF 1000FA (2013) známy problém s alternátorom

Fearris
 Turista 

CBF 1000 2006 59 500(na odometri) stator zlyhal bez varovania, jazdil som cely den bez problemu, pri vyradeni proste chcipla-naskocila len po roztlaceni , po premerani(Vdaka za radu Joker-ovi) stator vymeneny za aftermarket(vraj su kvalitnejsie ako original+lepsia cena) moto jazdi bez problemu-preventivne sa pridal voltmeter . Co sa tyka preco sa to stane -podla info na Anglickych forach-nizsie otacky=menej oleja ktory chladi stator a jeho nie najrobustnejsia konstrukcia maju za nasledok spalenie (zhorenie). Potvrdit ci vyvratit neviem-je vsak pravda ze som moto predtym nevytacal nad 5500rpm(mal som ju ale len kratko).


28.02.2019 18:59

Re: Honda CBF 1000FA (2013) známy problém s alternátorom

kalupko
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Mal som CBR1000RR, cize totozny motor. Patalie s reglermi a alternatormi som si uzil svoje. Ten dovod preco zhori alternator neviem, ale tiez som sa docital, ze je to koli prehrievaniu a zlemu odvodu tepla. Pri akych kilakoch ti moze odist altik, to nevie nikto. Moja mala nabehane 39 tis ked som ju kupoval, alternator povodny, regler uz meneny. Potom mi odisiel alternator, zobral so sebou aj regler. Vymenil som altik z ciny, ale ten zhorel po 3 tisic. (rozhodne teda neodporucujem :-D )

Potom som kupil regler od ceskych ELESYS a alternator som dal previnut tu www.previjeni-regulatory.cz (nerobim reklamu, len skusenost). S tym bola spokojnost, ale motorku som potom predal, takze neviem ci sluzi dodnes, ale verim ze ano.


28.02.2019 19:15

Re: Honda CBF 1000FA (2013) známy problém s alternátorom

minomonster
 Kávičkár 

Ikona

ako vidim, , tak sa to tu rozbehlo, hondu považujem za top kvalit, ale toto je hamba pre šikmačov, do ducati davaju japonske denso, zväčša, mne tam dali kukosana japan a ten odišiel pri 72000, ale môžem povedat, že za 11 rokov odišiel altik mne a kamošovi na bajku, všetko kokosan, denzo nikdy nikomu, reglere iba na starych monstroch , lebo ho dali pod sedadlo, a tam ho nevetralo.


28.02.2019 20:44

Re: Honda CBF 1000FA (2013) známy problém s alternátorom

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Chlapci a čo má olej s chladením alternátora?
Hádam si nemyslíte, že alternátor je v oleji a šľahá ho na kapučíno :-O
minomonster na 800gs je zase pre zmenu Denso a odchádza tiež.
Keby tu bol nejaký "elektromagnetotechnik" zaujímal by ma jeho názor na odpojenie jednej fázy pri dlhých jazdách.


28.02.2019 21:20

Re: Honda CBF 1000FA (2013) známy problém s alternátorom

Woozie
 Edvenčr 

Ikona

Tryskáč - Zrovna od teba by som čakal že budeš vedieť v čom pláva alternátor väčšiny bežných motoriek :-O Guzziny,BMW a staré japonské hrče zanedbajme.


28.02.2019 21:24

Re: Honda CBF 1000FA (2013) známy problém s alternátorom

Motoxen - lebo elementárna slusnost synak, preto. Ak vojdes k niekomu do domu, tiez sa pozdravis , pokial v sebe elementarnu slusnost máš. A co si myslí anonymny drbko, ktory v sebe nemá ziadnu elementarnu slusnost je mi ukradnute. Skus sa opytat rodicov, kde urobili vo vychove chybu.


28.02.2019 21:35

Re: Honda CBF 1000FA (2013) známy problém s alternátorom

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Alternator nahodou nejde opdpojit 1f.
Mozno teoreticky ano, ale prakticky je to na smrt regulatora.
Zalezi od toho, ako je konstruovany regulator, teda ci ma skratovacie tyristory 3ks, alebo len jeden.
Lebo niektore regulatory, skratovavaju len medzi dvoma vyvodmi, niektore rovnomerne medzi troma vyvodmi.
IGBT a ine ficurky, co pracuju v pulzne sirkovom rezime, nebudu pracovat, ak su 3f vobec.
Co sa da spravit, alebo upravit, je Merlinova finta.
Staci pridat odpory ku trom vodicom z alternatora, do regulatora. Moze to byt od 0,1R do 0,4R.
Ale to sa zhana blbo a este horsie vyraba.
Staci teda predlzit vodice, tie tri, obvykle zlte, ktore idu do regulatora, na dlzku asi 1m, prierez 1mm2, alebo 1,3m, prierez 1,5mm2.
Kable sa trocha hreju, ale to nieje kriticke, takze ich treba dat do buzirky, a urobit z toho hadika, kde na to moze luft.
nebudu sa hriat viacej, ako tie kable, ktore idu od altika. Obvykle su to 0,75mm2 prierezu kabliky.
Na tych "odporoch" sa strati ubytkom asi 1V, az 1,8V, co pri napati okolo 14V strieavych je okolo 10-18 W.
Ak by mal dakto bobky, ze to nebude koser, nemusi sa bat.
Da sa tam dat 3 polovy prepinac, ktorym sa da vyradit a zaradit ten pridavny shunt.
Ale to je taka barlicka, nie riesenie.
Kazdopadne to zvykne pomahat.


28.02.2019 23:00

Re: Honda CBF 1000FA (2013) známy problém s alternátorom

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Woozie áno hovorím o primitívnych "magnetách" montovaných na kľuke, nie o budených autoalternátoroch montovaných nad či za motorom. Takže ak si myslíš, že nemám pravdu, tak daj argument, že sa mýlim. Stále tvrdím, že na vačšine motoriek môžeš odmontovať dekel altu bez toho aby si vypustil olej.

Merlin moje elektrovzdelanie je značne nevodivé :'( no aj tak si myslím, že u "dospelých" motoriek sa fázy skratujú voči zemi a nie medzi sebou a skratovacie obvody sú samostané pre každú fázu.
No to odpojenie fázy som myslel kvôli zníženiu produkcie zbytočného výkonu ktorý prehrieva vinutie. Čosi sme už o tom mudrovali tu:Moto poradňa: Stavba Li-Ion Moto baterie...&ORDER=v


01.03.2019 1:15

Re: Honda CBF 1000FA (2013) známy problém s alternátorom

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Mylis si pojmy z dojmami..
Tie alternatory, alebo presnejsie magneta, ak su trojfazove, sa nereguluju skratovanim voci zemi, alebo kostre ale skratovavaju sa medzi vinutiami, na ich vyvodoch. Minus kotry je kostreny za reglatorom, je az za usmernovacom.
U starych moto, alebo skutrov, kde je vinutiviac a viacucelove, alebo viac vinuti, ktore koncia jednou stranou na kostre, staci obvykle jeden regulator, jednej faze, pre bateriovy okruh, /blinkre, kontrolky,brzdove svetlo atd/ plus obmedzovac napaia striedaveho, pre svetelny okruh hlavneho svetla. Aby nespalilo ziarovku.
Niekedy je regulaciu, len jedna antiparalelna, alebo seriova cievka, ktora do presnej zataze, len ziaroviek, odovzdava vdaka tomuto zapojeniu kostantny vykon /stadion, babeta, pincel/

U 3f magneto alternatora, su zapojene cievky do trojuholnika, alebo do hviezdy, to zalezi od konstrukcie, poctu cievok, poctu polovych magnetov, predpokladaneho rozsahu otacok.
ale cievky, musia byt pre svoju funkciu, pred regulatorom galvanicky oddelene a nespojene z kostrou, ktora je dnes prevazne minusom baterioveho okruhu.
Ak vinutie, alebo privod do cievok, by sa pripojil na kostru, doslo by ku celkom velkemu problemu.
V rvom rade, by cez cievky a usmernovac 3f, zacal tiect prud, ktory by sa nedal regulovat.
Pravda je taka, ze dobre navrhnute magnetto, by sa nemalo znicit, pokial by slo o skrat privodu a nie nahodne prepojenie vo vinuti, smerom na kostru.
V regulatore, ak vykon magneta nieje prilis vysoky a magneto je stavane, na sposob regulacie jedineho vinutia, staci spojit cez tyristor, pre regulaciu len dva vyvody a tymto poklesne vplyvom odtrhnutia magnetickeho pola rotora, ku znizeniu vykonu generovaneho, zaroven ku poklesu napatia na vsetkych troch vyvodoch.
Pre vyssie vykony a najma vatsi rozsah otacok, sa pouziva regulacia na vsetkych troch vyvodoch, radoby do hviezdy. ako cievky, tak spinana zataz tyristorov.
Tak sa ucinnejsie rozdeluje na polovodicoch /prevazne tyristoroch/ ten regulacny vykon.
Pozri obrázok

Takto vyzera priblizne zakladna schema toho regulatora. Je to v podstate 3f usmernovac, ktory ma pomocne spinacie prvky v podobe tyristorov, ktore privedenim napatia na riadiacu elektrodu, sa stanu vodivymi a skratuju vinutia.
Deje sa to ale len na cas potrebny, pokial nepoklesne napatie na magnette.
A to sa stale opakuje.
V priebehu prace toho magneta, je to stale opakujuci sa dej, ktory je zavisly na otackach, odoberanej zatazi za usmernovacom, generovanym vykonom magneta.

Ak je cely system spravne nadimezovany, navrhnuty, tak aj keby zataz za regulatorom bola odpojena, teda generator do palubnej siete, cez regulator nedodaval ziaden vykon, tak jeho cely vykon, na ktory je generator navrhnuty, bude trvala strata, ktora sa premeni na teplo. Strata skratovanim je ale mensia, ako je maximalny vykon generatora magneta, pretoze dojde ku magnetickemu skratu a vykon sa znizuje, pretoze rotor a pole magnetov, sa akoby klze po prebudenom poli skratovaneho rotora.

Ak je ale v systeme nejaka chyba, napriklad magneticky obvod /vysknute plechy statora z cievkami/ je zo zleho materialu, alebo su prilis tenke vodice v cievkach, alebo magnety nemaju spravne medzery, alebo je prilis mala, alebo prilis velka medzera medzi rotorom a statorom, dochadza ku nadmernemu generovaniu tepla.
Niektore teplo vznika virivymi prudmi v magnetickom obvode a niektore teplo vznika prudom, ktory tecie cez elektricke obvody cievok.

A ku tomu este ten regulator...
Magneto generator, ak je navinuty na prilis vysoke napatie na prazdno, alebo ma prilis vysoky pocet zavitov, alebo je navrhnuty pre maly rozsah otacok, pocas cyklu skratu tyristora, po jeho odpojeni, generuje impulz, ktory ma prilis vysoke napatie, ktore moze poskodit usmernovacie diody.
Dobry regulator, pouziva diody alternatorove, ktore maju mensi vnutorny odpor, ale zaverne napatie, je obvykle nizke, okolo 60V maximalne /dnes prevazne schottky diody/
Oni sice nejaky cas vydrzia aj vatsie impulzy, ale nieje to dobre, pretoze sa prekracuje nejaky vyrobny paramater. To nieje dobre nikdy, pre niaku suciastku.

Druha vec je, ze ci chces, alebo nie, aj tak vzhladom na vnutorny ubytok tych diod a tyristorov, vykon, ktory prechadza cez vinutie, aj regulator, vytvara teplo.
Teplo sa musi niekde odviest.
Ak je regulator zle navrhnuty, nechladi sa, tak sa prehreje a znici.
To ze je na povrchu len teply, nie horuci, neznamena, ze sa vykonovym suciastkam, zije v tom zaliatom lochu, dobre. Musia byt a izolacnych podlozkach, oddelene od toho chladica. A su zaliate, aby ku tomu nemohla voda.
Az po pracnej rozborke /vyrypaniu tmelu/ je mozne niekedy identifikovat pricinu zavady. Taka orpava, sa casto zmeni na pitvu a len dobry patolog, znalec organov, dokaze niekedy zistit pricinu smrti.


Odpojenim jednej fazy, pokial je to zapojene tak, ako je na obrazku, vid vyssie, poklesne vykon magneta o 2/3. Nie o jednu tretinu, aj ked sa to zda logickejsie.
Ale to len teoreticky. V prvom rade, sa prenesie vykon na zostavajuce cievky obvodu statora, to znamena, ze cez cievky, sa bude snazit tiect prud vyssi, ako su dimenzovane, na zataz behu do hviezdy.
Druhy problem je, ze zvysne polovodice, budu musiet ovela vyssiu zataz, lebo stupne prud, vplyvom nevyvazeneho odberu zo statora.
Je to podobne, akorat v opacnom pripade.
Mas klasicky 3f motor, trebars v miesacke, alebo cirkulare..
Odpojis jednu fazu.. Dajme tomu, ze motor si uz roztocil na 3f a dosiahol svoje pracovne otacky.
Prud motora sa ale po odpojeni jednej fazy neznizi, ale naopak sa zvysuje, motor sa zacne prehrievat. Hoci to nema logiku, teoreticky by si mal len znizit vykon motora, motor sa zacne prehrievat a ak ho vcas neodpojis, tak zhori.
Aj ked bude bezat bez zataze.



Dôvod úpravy: Doplnenie

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Merlin00 (01.03.2019 1:26)


01.03.2019 10:43

Re: Honda CBF 1000FA (2013) známy problém s alternátorom

Duso380
 Kávičkár 

Ikona

Zohnal by som si druhý a v prípade väčších výletov mimo SK by som ho nosil so sebou. Na mojej tiež odchádzali a keby idem ďalej tak to riešim takto. Výmena je jednoduchá za 20 min nemáš čo robiť, na tvojej moto detto.


01.03.2019 11:41

Re: Honda CBF 1000FA (2013) známy problém s alternátorom

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Merlin vdaka za osvetu, no aj tak som Ti vo všetkom nerozumel. :-~
Ak sa Ti dá píš prosím trošku menej obšírne príspevky.
Podľa schémy je fakt, že moja domnienka, že sa fázy skratujú voči zemi je nezmysel.
Prečo klesne výkon po odpojení jednej fázy o 2/3 ?


01.03.2019 12:29

Re: Honda CBF 1000FA (2013) známy problém s alternátorom

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Preco sa to deje, ako sa to deje, sa neda lahko popisat, je to trocha obsirna teoria o tocivych elektrickych strojoch.
Je to sposobene prechodom zo synchronneho, do asynchronneho rezimu.
Problem nevyvazenia mag, obvodu, pri odpojeni jednej faze, rozhodi magneticky tok, ktore vytvara rotor z permanentnymi magnetmi.
Keby si ale pripojil onen odpojeny vyvod z regulatora, cez odpor, do ineho vinutia, odklonil by si cast vykonu zo statora a pokial by ten odpor nebol ani prilis maly, ani prilis velky, ale tak akorat, tak v urcitych otackach, by sa naozaj dostavali zo statora prudy, zodpovedajuce 2/3 vykonu.
1/3 vykonu, by sa stracala v onom odpore a cievkach..
Ale vzhladom na to, ze sa nejedna o stacionarny motor, kde su fixne nastavene otacky, by to pri nizkych a vysokych otackach robilo psie kusy.

Preto sa musia regulovat vsetky vystupne faze rovnomerne.
Ak to tak nieje, vznika jeden z moznych problemov.

Existovali a mozno aj existuju generatory z budenim permanentnymi magnetmi, ktore maju dve sady vinuti, jedno pre nizke otacky a jedno pre vysoke otacky.
Regulovany je obvykle len jeden 3f vystup.
Avsak usmernovace su tam dva trojfazove, alebo viac fazove plnomosty, alebo aspon oddelovacie polomosty.
TAm sa da ucinnejsie eliminovat velky rozsah pracovnych otacok synchronneho generatora.
Niektore alternatory v autach, toto bezne pouzivaju, akorat regulacia je robena budenim rotora, nie skratovavanim statorovych vinuti.


01.03.2019 16:07

Re: Honda CBF 1000FA (2013) známy problém s alternátorom

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Merlin to čo píšeš vyzerá logicky, no či je to pravda ja posúdiť neviem.
No pri čítaní ma napadli tieto laické pochybnosti či skôr "blbosti" :

"Problem nevyvazenia mag, obvodu, pri odpojeni jednej faze, rozhodi magneticky tok, ktore vytvara rotor z permanentnymi magnetmi. "

Domnievam sa, že magnetický tok uzatvárajú pólové nadstavce - plechová kostra statora a tie tam ostávajú. Aký veľký vplyv na deformáciu mag. siločiar a vírivé prúdy a mag. toky má neodoberanie energie z cievky navinutej na pólovom nadstavci neviem.
No ak by to mala byť hodnota niečo ovplyvňujúca asi by nemohli dobre fungovať jedno či dvojfázové magnetá, kde nadstavce s cievkami sú len na časti kružnice. Je pravdepodobné, že aj pri takto usporiadaných statoroch sa používajú rovnaké rotory.

Mám to popletené úplne či len trochu? ;-)


01.03.2019 18:12

Re: Honda CBF 1000FA (2013) známy problém s alternátorom

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Tam, kde su magneta vinute, alebo konstrukcne urobene tak, ze maju len jednofazove vystupy, alebo akosi nesymetricky rozmiestnene cievky, tada na statore je umiestnene napriklad 1f vinutie svetla, jednofazove vinutie pre bateriovy okruh a este aj VN cievka, alebo dve cievky, pre nabijanie tyristoroveho zapalovania, je to konstrukcne tak navinute a navrhnute, ze su tam rozne siroke polove nastavce, pre napriklad VN vinutie zapalovania.
Ak nieje zatazene, alebo je zatazenie vinutie nerovnomerne, nic sa nedeje, lebo jedna cievka, alebo dve cievky, pre VN, funguju ako akysi prerusovac a dojde v rotacnom poli magnetov permanentnych, ku prebudeniu, alebo odbudeniu v jednom mieste, rotor teda teoreticky moze byt rovnaky, ako pre 3f stator. Je to vidno napriklad na skutri piaggio, kde pre 50ccm, bolo vinutie a osvetlenie riesene ako viac nerovnocennych vinuti a stator mal aj zapalovacie cievky. Rovnaky rotor sa pouzival na 4t magnetach, kde bolo klasicke 3f statorove vinutie, ale iny regulator.
Ak je stator vinuty 3f, pre zapojenie do hviezdy, ak jedno vinutie nechas nezapojene do zataze, prenesie sa magneticky indukovana energia na zostavajuce vinutia, stupne prud.
Znie to nelogicky, ale ak jednu sadu cievok jednej faze nepripojis do zataze, na ostatnych sa zvysi vykon, ktory uz moze prekracovat prud pre one vinutia, rovnako aj diody a tyristory, kotre musia prevziat ten vykon.

Celkom urcite si sa vozil, ako dieta na kolotoci.
A mohol si si vsimnut, ako bol regulovany vykon toho 3f motora, nez vymysleli frekvencne menice.
Jednalo sa o vodne odpory, 3ks v serii z motorom. Ovladalo sa to retiazkou a spagatom, ktorym sa zdvihali tie zelezne tyce z vodneho kupela.

Proste ak mi neveris, skus zapojit 3f motor na dve faze.
Stane sa to, ze zacne napriek nepripojenej jednej fazi, stupat prud a klesat vykon motora.
Mnoho spalenych 3f motorov, nemalo ochranu, pred vypadkom jednej faze a na to dohrali. Vseliake cerpadla, pily, miesacky a pod.

Motory jednofazove, maju bud reakcne vinutie, alebo pouzivaju behovy, alebo rozbehovy kondenzator, ktory bud stale, alebo pocas rozbehu, vytvara fazovym posunom, potrebnu fazu.
Su stavane, navinute tak, aby pre ich pouzitie, bolo mozne ich napajat jednou fazou, alebo pomocnou fazou cez kondenzator.
Aj 3f motor, sa da za cenu znizenia ucinnosti, pomocou kondenzatora, sfunkcnit.




Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.

Adamoto Flash

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2019 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 125336 | Včera: 138344