|
Sponovak, ak nevladze uz sponovat, je problem v rozvodoch, teda vytahanej retazi, vybehanych voditkach a v podstate sa vymenou sponovaku nic nevyriesi, len viac skurvi, alebo dodrbe.
V prvom rade, moze sa stat, ale to je na konci zivota retaze, ze pruzina v sponovaku, je unavena a este take 2-3 mm by vedela potlacit sponovaci spigot.
Pomoze aj taka ficurka, vybrat von sponovak, rozobrat, vycistit, napruzit tu pruzinku o 2-3 otacky, sponovak poskladat, zaskrutkovat naspat, do zakladnej polohy, zaistit plieskom, alebo hacikom z drotika, nageblat utesnovaciu hmotu, nedavat papierove tesnenie a este to moze chvilocku fungovat.
Druha metoda je, cisto druzstevnicka, ze sa na spigot vysuvaci sponovaku, navari maticka, alebo navrta diera a osadi skrutka, ktorej sa po zatmeleni obrusi hlava, do tvaru sponovaku a predlzi sa chod o par mm.
Ja som taky motor videl a kuchal, je to velke svinstvo, takto predat motorku, motor sice isiel, ale boli opotrebene ozubene kolesa na vackach, nevyzeralo to pekne. Pravda boli tam aj ine chyby, ktore nesuviseli z rozvodmi.
Ale...
Ak je vytahana rozvodova retaz, vybehane sponovacie voditka, dodrbavaju sa ozubene kolesa a to je smrtelne, ak niesu vymenitelne na vackach, rovna sa rychla smrt vackovych hriadeli a ak sa to posere poriadne, teda sa retaz roztrhne uplne, obvykle vzdy pada dole do klukovky a bud sa vylisuje z bloku von, alebo ide navstivit cez prepazku prevodovku, no obvykle zo sebou zobere aj ozubenie na kluke. To ze piesty narazia do ventilov, ohnu, alebo zlomia sa ojnice, ohnu ventily, je uz nepodstatne.
A to je taka mala klinicka smrt motora.
Cim viac je opotrebena retaz a aj ked sa neroztrhne, tak stale viac opotrebovava ozubenia, na hnacich a hnanych dieloch.
Z vymenou retaze rozvodovej, sa ma menit sucasne aj retaz primarna, pretoze ta nema sponovak, ani mat nemoze, pretoze je v zabere pri akceleracii a deceleracii vzdy a stale. Ma len voditka na bloku, akje vytahana tak strkoce rovnako neprijemne, ako rozvody. Tato retaz sa nezvykne roztrhnut, ani ak sa stane galiba v rozvodoch.
Kontrola rozvodov, resp. vytahania retaze, sa robi tak, ze sa vyskrutkuje sponovak, vybere sa von, opatrne sa rozcvici, ak je zatuhnuty a necha sa vyliezt sponovaci spigot von, na doraz, potom sa nasadi do diery a pritlaci /neskrutkuje sa/ dlanou, alebo palickou sa potaci opatrne na doraz, kolko pusti ta retaz a voditko sponovacie.
Pocas tejto operacie, sa nesmie hybat z motorom, mat zaradeny kvalt a posuvat moto. Je to dolezite, aby nepreskocila retaz sponovacia.
Ak ostava len par mm medzi prirubou sponovaku a blokom motora, je najvyssi cas vymenit rozvody.
Opat druzsstevnici menia retaz tak, ze ju rozpoja a navlecu, potom spoja, ale nieje to spravne, ak ta retaz nema origo spojku na rozpojenie, ma sa to robit kompletnou rozborkou motora.
Pritom je dobre vymenit aj retaz primarnu. Dostava na prdel rovnako, ak nie viac, ako ta rozvodova.
|