Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650 - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuStavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650 - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 

Značky: Skúsenosti, Elektrika.

07.03.2017 10:51

Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

Nuno
 Kávičkár 

Ahojte.
Dochadza mi bateria v masine, tak budem musiet kupit novu ;-)
Pri browsovani po nete, aku najlepsie vybrat, som nasiel ze pre moj typ moto ponukaju aj na Litiove baterie.
A ako tak na ne pozeram tak ich zvacsa maju len vyskladane z clankov 18650 a (pravdepodobne) vybavene dodatocnou elektronikou.
Nemam problem kupit novu klasicku AGM bateriu (na webe sa viem dostat pod 40€) ale kedze mam doma prebytok 18650-kovych clankov, planujem ze by som si taku bateriu skusil postavit.

Uz som si takym sposobom repasoval bateriu do utahovacky, tak rozmyslam aspon na skusku vystavat takuto vacsiu bateriu.
Poznam vlastnosti a parametre litiovych clankov (riziko pri prebiti, a podbiti clankov, moznost vznietenia atd..), ale to by riesil nasledovny kontroloer/balancer:
www.ebay.com/itm/381827284612?_trksid=p2060353.m1438.l2...

Predpokladam ze bateria by bola vyskladana z 5 (paralelnych) x 3 (seriovych) clankov nech dosiahnem teoreticku kapacitu 10Ah pri napati 10,5 az 12V.
Mozem ist aj do vacsieho poctu paralelnych clankov, ale seriovo by som uz baterky (napatie) nenavysoval, lebo myslim ze by to nebola motorka schopna nabit - tam sa potom napatie pohybuje okolo 14 az 16 volt.

Zaujimalo by ma ci niekto nema skusenosti s podobnou stavbou (napriklad baterie do elektrobicykla).
A prosim, toto je poradna, tak len poznamky suvisiace s technickou strankou.


07.03.2017 11:05

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

Tomáš Hajduch - Awia
Darca Krvi  Edvenčr 
Správca
Ikona

Tie články 18650 poznám - mám to v čelovke sú fajn ale neviem ako to vydrží v moto, vcelku zaujímavý nápad, rozhodne ma to zaujíma. Či budú 3 stačiť? To má tuším 3,7V nie?


07.03.2017 11:21

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

Nuno
 Kávičkár 

Re: Awia:
Ano, ma 3.7V
A pracovne napatie je tiez dost uzke (neviem teraz presne - ale nieco pod 3V by sa uz clanok nemal podbijat/vybijat, lebo je to pre neho vyrazne skodlive).

Problem ale je ze na spravne nabitie by sa mala bateria nabijat max 4.2V na clanok.
No a z toho vyplyva ze (4.2x4=16.8V) tolko alternator neda..
A aj keby sa pocitalo len 3.7 x 4 tak je to na alternator vysoko a tym padom by sa nijak rozumne nenabijala.
To radsej nadbehnem prudovou kapacitou (paralelnymi clankami) pri nizsom napati..


07.03.2017 12:08

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

Dudun
 Edvenčr 

Pozri sa v datasheete tych baterii na max. vybijaci prud. Na mojom jednovalci 600ccm sa pri vonkasej teplote 10C pohyboval pri startovani prud medzi 65-85A (vypnute svetlo).

Ak mas novsie moto neviem ci Ti elektronika nevyhodnoti podpatie, mozne problemy pri nizkych vonkajsich teplotach.

Ved vyskusaj ale daleko s tym nechod :-).

Bezne pre tieto ucely su pouzivane clanky LiFePo4 (napr. od A123), vyhodou je, ze maju menovite napatie 3,2V, cize ak si poskladas 4 mas 12,8V. Spominane litiove baterie pouzivaju prave tieto clanky (alebo kopie) + BMS (niekedy ani to). Aby tieto baterie boli cenovo zaujimave casto su kapacitne poddimenzovane (uvadzana kapacita bola upravena nejakou bulharskou konstantou) a pri trosku nizsich teplotach s tym nemusis nastartovat (clanok sa musi najskor sam seba zohriat, na co minie cast svojej kapacity). Je kopec studii okolo toho. Za mna na bezne pouzivanie ano, ale ak by som siel niekam mimo civilizacie alebo chcel mat s tym pokoj tak trosku lepsiu olovennu bateriu.


07.03.2017 12:26

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

najSleps1
 Kávičkár 

Ikona

3 clanky v serii je malo. 3 x 4,2 = 12,6V - samozrejme ak berieme do uvahy "nove" clanky. Klasicka olovena bateria sa povazuje za plne nabitu pri cca 14,4V.
Tvoj problem bude skorej ako kapacita startovaci prud.
napr taka Varta AGM ma CCA:180 Amp, tvoj balancer konci pri 150A (je to spickovo, kontinualne?), zaroven kolko C maju tvoje clanky?

Co sa tyka konstrukcie, planujes clanky bodovat zvarackou? pri 150A uz by som letovanym spojom na baterii neveril.

Aky ma odber tvoj starter?

Ak tu bateriu mechanicky poskodis (napr padom) tak je moznost ze zacne horiet. Casto tankujes plnu nadrz? Mas rad velke plamene?


07.03.2017 12:33

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

Nuno
 Kávičkár 

Re: Dudun:
Dakujem za info - najma o tych teplotach.
Zaujimavy pohlad.
Pri browsovani po nete som zhliadol ze pouzivaju aj spominane LiFePo4 clanky a ako pises tieto su co do skladby napatia na tento ucel vhodnejsie.
Bohuzial takymito neoplyvam a len taka "skusobna stavba" by sa mi s nimi hodne predrazila..


07.03.2017 12:44

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

bacaono
Darca Krvi  Veteránista 

Ikona

Veľa čítania a dobrých rád.

letovania by som sa tiež nebál.
[
Video: www.youtube.com/watch?v=UTDctiyUa9E ]


07.03.2017 12:44

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

Nuno
 Kávičkár 

Re: najSleps1:
Suhlasim aj s Tvojimi pripomienkami a prave preto tu o tom len "teoretizujeme".
Velmi nerad by som videl poziar na moto, ktoru mam obcas aj v garazi ;-)
A ten nemusi vzniknut len pri mechanickom poskodeni..

Co sa tyka konkretnych udajov, tak by som len doplnil (nechcem oponovat ;-) )- olovena bateria sa sice moze nabijat az napatim 14,4 ale toto napatie po odpojeni - na prazdno tam nezostane a vzdy klesne niekde okolo 12 az 13 volt podla stavu baterie...
Ano bateria ktoru mam ma startovacie napatie 200A. Tomu kontroleru "pisu" 150A menovity prud a 200A overcurrent protection..

Rovnako suhalsim z tym ze by bolo tie baterky najlepsie "zbodovat" (zvarit) ale takuto technologiou nevlastnim, takze solidne letovanie v tomto pripade bude musiet stacit.


07.03.2017 12:47

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

Nuno
 Kávičkár 

Re: bacaono: Ano toto video uz som videl.
Tu su myslim tie spominane LiFePO.
S letovanim mam bohate skusenosti, ale pri tych prudoch ktore by tadial vedeli tiect treba mat aj dobre dimenzovane kable/prepojky, lebo tenke by sa dokazali prepalit, alebo prehriat a "odletovat aj same"


07.03.2017 12:51

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

altan
 Geriatrik 

Ikona

Re: Nuno: Re: Nuno:
Zaoberal som sa aj ja takouto myšlienkou. Najprv je potrebné vybrať články, ktoré znesú okamžitý odber 80 A. Tie z akb pre notebooky v žiadnom prípade. Mal som z Aliexpresu články panasonic, ktoré znesú prúd 80 A, ale iba 1 sekundu. Jeden po cca 14€. Vyskúšal som štarovať. Štartér sa roztočil, ale moto nechytla hneď. Po asi 3 sekundovom štartovaní vybuchli 2 z nich, letované spoje sa roztopili. Tade asi cesta nevedie. Nehovoriac, že počet nabíjacích cyklov u Li-po je asi 500x, čo je v pomere ku klasickej AKB málo. Ale rád sa priučím, keď túto problematiku niekto už zvládol a bude ochotný podeliť sa so skúsenosťami. Moje mi zatiaľ hovoria, že nie.


07.03.2017 13:01

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

Nuno
 Kávičkár 

Re: altan:
Parada.. Taketo info som chcel pocut.
Hovoris ze ak bude okamzity odber nizky, nedobehnem ho ani zvysovanim kapacity baterie (dalsimi paralelnymi clankami)?
A rovnako ako pisal aj najSleps1 - letovanie je v tomto pripade hodne rizikove a bolo by lepsie ich "pobodovat"..


07.03.2017 13:13

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

najSleps1
 Kávičkár 

Ikona

@bacaono: To ze nie nieco na youtube neznamena ze je to spravne. Ten clovek co nahral to video je masochista. Letovat clanky a lepit ich tavnou pistolou, to uz chce davku odvahy.

Ak chces lahku bateriu, tak LIFEPO4. Ak chces len minut svoje LIION clanky, tak radsej zrepasuj kamaratom vrtacky. Zaroven LIFEPO4 je neporovnatelnejsie bezpecnejsia, pri prerazeni sa ohnostroja proste nedockas.

Ja sam momentalne testujem LIFEPO4 9V bateriu, ale to je uz z ineho sudka. Klasicka 9V bateria alkalicka, NIMH, zinkova vazi okolo 45 gramov. LIFEPO4 vazi 24!gramov. Naozaj som sa obaval, ze mi z ciny prisla "vata"...


07.03.2017 13:47

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

bacaono
Darca Krvi  Veteránista 

Ikona

Re: najSleps1: Nikde som nenapísal že všetkému verím, ale ak má letovaný spoj dostatočnú plochu aby sa neprehrial, tak by problém nemal byť.
V tej diskusii v odkaze sa tiež zhodli že LIFEPO sú vhodnejšie a na tento účel už vyskúšané.
Priznám sa mátalo ma to tiež a preto som niečo okolo toho prečítal. Preto aj tie odkazy. ..... ale ešte som sa k tomu neodhodlal.


07.03.2017 13:49

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

Nuno
 Kávičkár 

Re: najSleps1: Ok.
Kukol som na wiki aby som aspon na rychlo zistil o com su LiFePo a aky je rozdiel oproti klasickym litiovkam.
Je zjavne ze su bezpecnejsie, ale ako pozeram tak maju nizsiu energeticku hustotu takze v podstate ani bateria z nich vystavana nebude o moc lahsia ako z litioviek.
V kazdom pripade, hmotnost je parameter ktory ma v tomto pripade trapi najmenej..

A teda ako som uz v uvode pisal. Bateriu kupim original, ale len pre tu skusenost ako pisal Altan si tie baterky skusim poskladat do tejto konfiguracie.. Ke tak, tak z nich bude aspon ohnostroj :-D

Dôvod úpravy: preklep

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Nuno (07.03.2017 13:51)


07.03.2017 15:57

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

najSleps1
 Kávičkár 

Ikona

@bacaono: problemom je uz samotne tepelne namahanie clankov pri letovani, ktore je niekolkonasobne vyssie ako pri bodovom zvarani.


07.03.2017 16:10

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

bacaono
Darca Krvi  Veteránista 

Ikona

Je to možné. Ale pochybujem že českí bratia z diskusie z odkazu to bodovo zvárajú a problémy tohoto druhu tam za 2,5 roka vôbec nespomínajú.

nejaké foto


07.03.2017 17:18

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

Kde je Merlin?!!! Meeerliiiiiiiiin!!!


07.03.2017 20:13

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Merlin je tu.
Volal si ma Plazivec, tak sa nehnevaj, bude to dlhe citanie... :-)

Mam skusenosti z inych projektov z clankami 18650 a mohymi dalsimi rozmermi.
Je mozne spravit tu bateriu do moto, z 18650 clankov, ale je to mozne len posledne asi 2 roky, nakolko technologia clankov 18650 sa presunula z notebookov do elektromobilov a zacali sa vyrabat vysokovykonne clanky, ktore maju velky cerpatelny prud.
Velky cerpatelny prud znamena viac, ako 15A na clanok kratkodobo.
Od kedy Sony vyrobil clanok 18650 VTC4 /neskor VTC5, VTC6../ je mozne cerpat kratkodobo z jedneho clanku aj 30A a dokonca velmi kratky cas aj 100A.
Neskor prisli na trh clanky aj od LG napriklad LG-HG2, HG3, ktore su lacnejsie.
Existuju aj panasonic a dalsi vyrobcovia, ale ich vyroba cela, ide do elektromobilov a prakticky su nedostupne pre EU a trhy u nas, len ako kompletny vyrobok, teda integrovany v homologovanom celku, napriklad Tesla motors.

www.fasttech.com/products/0/10004185/5549800-authentic-...
www.fasttech.com/products/1420/10004182/2533800-authent...
www.fasttech.com/products/1420/10004185/5685002-authent...

Video: www.youtube.com/watch?v=z3x_kYq3mHM
www.google.sk/search?q=supercapacitor+start+car...

Baterka na startovanie auta, alebo moto, zlozena z LiIon clankov, alebo LiPol, pripadne LiFeYPO4...

V prvom rade treba mat pri konstrukcii na pamati takzvany balancer.
Pri nabijani musi balancer zvladnut plny prud od alternatora, kde na rozdiel od dynama, nieje prudova regulacia.
Pri startovani, musi byt schopny takyto balancer ustat kratkodobo startovaci prud a impulzne razy, od startera z komutatorom.
Take cosi existuje, ale stoji to viac, ako serioparalelna bateria clankov 18650, napriklad 4P 4S.
V principe ale nestaci len takyto balancer, kazda paralelna bunka clankov, musi mat aj tepelnu kontrolu. takze balancer musi obsahovat aj akysi powernanagement, alebo rozum, ktory vyhodnocuje stav a prevadzkove podmienky, pripadne bateriu odpoji pri nadprude a ohreve, alebo podpati, aby clanky neumreli.
Vatsinou aby to bolo este nezrozrozumitelnejsie, takato bateria, zlozena z clankov serio-paralelneho systemu, musi mat priradeny takzvany superkapacitor a nie jeden, ale rovnakym sposobom riadeny serioparalelny obvod.
Tato bateria kondenzatorov umoznuje prekonavat spicky a impulzy, ktore vznikaju najma pri startovani.
Rovnako pri nabijani, sa umoznuje rovnomerne cerpanie prudu do LiIon clankov.

Najvatsi problem je a to mam overene v praxi naozaj dlhorocnej, ktora nesuvisi priamo z elektromobilitou, alebo alternovanim Pb baterii, ze clanky LiIon, LiPol, starnu odo dna vyroby a sice nestracaju kapacitu, ale stupa vnutorny odpor.
cca po 4-5 rokoch, aj vysokoprudove clanky, ako je Sony VTC5, straca schopnost kratkodobeho cerpania velkeho prudu, pretoze sa pri velkom prude prudko zahrieva. Cim je starsi, tym viac.
Zivotnost clanku nieje obmedzena poctom cyklov, plati u LiIon, ale dlzkou doby, odo dna vyroby a naformovania. U LiPol to je malicko ine, ale obvykle plati skoro to iste, len vydrzia kratsie, ale daleko brutalnejsie veci.
Velky problem nerozsirenia v aplikaciach auto-moto, je ich vybusnost a schopnost horiet, ako by nikto ani necakal..

Preto ak dnes su a ony naozaj su, baterie do aut a moto, ako nahrady Pb, tak sa pouzivaju najma LiFePO4, alebo LiFeYPO4, ktore su menej vybusne a dajus a z nich tahat vatsie prudy na jediny clanok a taktiez a to je podstatne, maju ovela vyssiu zivotnost v pocte neuplnych cyklov a v rokoch zivota vydrzia priblizne 2x tolko, co Pb.
Zatial su tak kratko na trhu, ze sa este nevie.
A to najpodstatnejsie je pokles cerpatelneho prudu v chlade.
LiIon, LiPol, maju problem, ze ak poklesne teplota pod 5°C a menej ako 0°C klesa ich schopnost cerpatelneho naboja v case.
To plati aj u elektromobilov a vsemozneho elektrosersamu, napajaneho lithiovou tecnologiou, ze pod nulou je povatsine z toho len elektrosrot.

Zvaranie, letovanie, skrutkovanie...
Vsetko je pripustne, ale treba vediet ako.
Clanky A123 mam ale to niesu clanky LiIon, ani LiPol, ale LiFePO4
A niesu to clanky 18650, ale atypove 26650, so skrutkovacimi svorkami.
Tieto clanky kratkodobo daju aj 80-90A, dva paralelne, bez vyznamneho ohrevu, aj 200A 5 sek.
Ak je uzivatel hovado a ma v serii pospajane viacere, netreba ani onen balancer.
Clanky to nejaky cas vydrzia a potom umru.

A to najpodstatnejsie..
Cena...
Clanky stoja peniaze. Nedavaju ich podla zasluh.
BOCANO spocitaj si, kolko vyjde bateria.
Najlacnejsi obchod je alibabrak, ale jeden balik= aj clo a DPH.
Takze lacnejsie vyjde napriklad FT, a brat po jednom clanku a dufat, ze ich poslu, lebo prolem je, ze sa to nesmie letecky, a trva to najmenej mesiac.

Par clankov A123 vyjde asi okolo 20 eur niesu ani tak drahe, potrebujes 4 pary.
Ak nepriplatis clo a DPH, tak si za 80 eur ziskal clanky, bez balancera, bez mostikov medenych a aj bez sroubov.
Lepsie su trocha vatsie clanky A123 AHR32113Ultra-B
Ale je to uz taky macko, ale cerpatelny prud v paralelnom zapojeni dvoch, je cez 250A. Nebudu tolko trpiet ani pri nabijani.
Kus ale stoji okolo 18eur aj z postovnym do EU a to je 144 eur pri velkom stasti.

Takze ak ma niekto chut a odvahu, noznice na plech a kus medeneho odpadoveho plechu z odkvapu, alebo parapetu, vrtacku a nejake kable, veri modernej technologii a neveri mne, ze treba balancer, a nejaky management, alebo daj boze vyrovnavaciu bateriu superkapacitorov a dalsi balancer pre superkapacitory, tak smelo do toho.
Za cenu dvoch a viac baterii olovenych, ziska uzivatel lithiovu startovaciu bateriu, ktora na to sice nieje priamo urcena, ale fungovat bude.
Ak tu bude toto vlakno a o take 4-5, ale optimalne o 8-10 rokov, to bude niekto mat funkcne a povie nam, ako to chodi a ci to startuje stale veselo, nic nezhorelo, nic sa nenafuklo, a kolko sa na tom usetrilo, budem velmi rad.

Ja osobne pouzivam clanky najma 18650 a 26650 v takzvanom vapingu.
Od doby asi 2009 roku, stale vymyslam nove sposoby nahrady cigariet a stale riesim nejake clanky a ich modality.
Pre extremne aplikacie, ako je tzv "cloudchasing" a ine, co je daco ako tuning a predvadzanie sa oblakmi pary, su prudy pre clanky aj cez 80A.
Rovnako pouzivam pre portable napajanie radiostanic aj Li clanky a to rozne a viem ake maju aj zivotnostne limity.

Dnes existuju aj vreckove powerbanky, ktore dokazu nastartovat auto aj 400A, aspon to pisu. Ale nedaju sa tieto akumulatory pouzit v trvalej prevadzke.
Elektronika obsahuje aj balancer, ale nabijanie sa prevadza cez oddeleny adapter a menic z ochranou a prud sa cerpa pre start priamo, bez balancera.
Je to jedna z ciest, ako sa sytmto smerom vydat, nastudovat si ochranne obvody a riesenia obvodov v oblasti tychto baterii a clankov.

www.fasttech.com/products/0/10007811/1683800-a123-anr26...
www.fasttech.com/products/0/10007812/1683801-a123-ahr32...
www.fasttech.com/products/0/10003004/5994604-15a-batter...

Ako najjednoduchsie teda pre zvedavych, aby som to uzavrel, da sa pouzit napriklad 8ks A123 clankov a vzdy dva paralelne a vsetky pary do serie.
Ale je dobre na kazdy clanok /par/ pridat aj balancny obvod, predide sa casom ku zniceniu a prebijaniu clankov, napriklad z dovodu nerovnomerneho ohrevu a podobne.
www.lelong.com.my/lifepo4-12v-13-2v-3ah-balancer-protec...
www.batterysupports.com/12v-146v-4s-60a-lifepo4-battery...

Treba si o tom nastudovat viac a najma tomu aj rozumiet, je to mimo rozsah a obsah tohoto fora, nakolko je to stale vo vyvoji a clanky sa v case vyvijaju a aj technologie ochrany a systemu ich managementu.

V mojom prispevku nikoho nenavdzam, ani nepodnecujem ku nebezpecnym experimentom, kto chce, tak si najde co potrebuje.
Obsahom prispevku je kde a co, aj ako.

Osobny dojem je taky, ze mam niekolko baterii, ktore by startovat boli schopne, aj som snimi startoval, ale v moto ich nepouzivam. Prijde mi to momentalne neekonomicke a drahe, dokonca aj nebezpecne aj pri ochrane a sprave clankov.
Keby jeden clanok A123 stal okolo 4-6eur, tak by to stalo za vyskusanie.
Momentalne je to ale ako sada clankov aj bez balancera, drahsie, ako Oddysey, alebo cyclone hawker, ktore su aj v rozmeroch do moto funkcne.
Aspon do BMW sa daju aj dnes kupit uz LiFeYPO hotove a rozmerovo pasujuce aj dokonca u nas.

www.battery-import.sk/baterie-6-12v-blokove...

www.battery-import.cz/baterie-6-12v/lithium-yttrium-lif...

www.ebay.com/itm/EarthX-Motorcycle-Lithium-Battery-BMW-...

www.ebay.de/itm/JMT-Lithium-Ionen-Batterie-HJTX14H-FP-1...


Alebo aj clanky.. a fitingy a chujovinky okolo..
www.jakama-ge.sk/jakama-ge/eshop/9-1-Solarne-baterie...

Ale stale to nieje niako lacne, zaujimave by to bolo porovnat po rokoch v nejakej prevadzke na motorke, co ma start stop, alebo na nejakom dorucovacom skutri, alebo na nejakej velmi dlhej expedicii.
Tieto udaje snad niekto doplni a rokmi budu pribudat.
Toto vlakno je nadcasove, myslim si.



Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Merlin00 (07.03.2017 20:18)


08.03.2017 1:49

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

Menton
 Skútrista 

Ikona

techbox.dennikn.sk/temy/94-rocny-vynalezca-li-ion-bater...


08.03.2017 7:37

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Sam som zvedavy ako to dopadne. Napatie 12,6 z 3 clankov by podla mna mohlo stacit.

K tomu balanceru, aby nemusel stavbu predrazit, tak na startovacie rele mozes pripojit priamo vystup seriovo-paralelnej kombinacie clankov. Nemusi to ist cez balancer, ten je tam na bezpecne nabijanie. A nemusi ta priliz zaujimat prud balancera. Len nabijaci prud, ktory bezpecne zvladnu clanky.

Rozober si niekedy baterku z laptopu a pozri ako je to tam zapojene. Tri vetvy balancera, tri teplomery. Ci to staci, alebo nie je na uvazenie. Pokial "politiku" nabijania nastavis dostatocne prisne, tak asi ano.

Velky kondik paralelne s akumulatorom, ako pisal merlin, by bol pri pociatocnom "skrate" startera velka pomoc.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil janoval (08.03.2017 7:39)


08.03.2017 8:31

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

Nuno
 Kávičkár 

Re: Merlin00: Pekne a vycerpavajuce informacie. Dakujem.
Je mi jasne ze na "spravnu" obsluhu Lion a Lipo baterii by nestacil len balancer.
Clanky mam z notebookovych baterii a tak viem ako su take baterie robene.
A to nemyslim len ze tam je nejaka elektronika, ale ze tam je napriklad aj eeprom pamat do ktorej sa zapisuje pocet nabijacich cyklov aby sa vedel spocitat stav clankov a i ich pravdepodobna degradacia. Rovnako rozne ochrany tepelne, cidla a elektronicky aktivovatelne poistky atd..
Jednu dobu som mal aj tendenciu nakupit technologiu na repasovanie takychto baterii (zvaracku na clanky, komunikacny software a programator na resetovanie cyklov atd...).

Ale napriklad davat paralelne kondenzatory ku clankom by ma takto z hlavy nenapadlo, i ked je to velmi rozumna idea na kompenzovanie spiciek..
Tu to ale tiez nebudu hocake kondiky a to uz je opat veda sama o sebe.

V kazdom pripade az taky zanieteny niesom a ani toho casu tak moc nieje, tak po uvedenych informaciach, ozaj asi len skusim pospajat tie clanky a dat balancer a skusit ako sa to bude chovat (ak sa na to pri svojej lenivosti nevykaslem uplne).
Do moto to davat nebudem.
V tejto dobe je jednoduchsie a bezpecnejsie kupit bateriu ako nieco taketo vymyslat a v lepsom pripade len prerobit na projekte (v horsom si privodit nejaku zdravotnu alebo majetkovu ujmu)

A rovnako ako pises, vyvoj ide dopredu a ceny idu dole, tak ked sa najde nieco co funguje a je spolahlive tak by som to skusil.


08.03.2017 8:41

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

Nuno
 Kávičkár 

Re: janoval:
Prud balanceru ma zaujima, lebo on by mohol byt tym prvkom ktory by mohol zahoriet ako prvy pri poddimenzovani.
Rovnako tieto balancery maju protiskratovu ochranu, a ta sa najma pri motoroch (utahovacka, starter, atd..) vie aktivovat hned pri roztacani motora kedze vtedy tecie najvacsi prud v podstate do skratu..

A ako som uz pisal clanky ma z NTB baterii a malinko sa v nich vyznam..


08.03.2017 9:31

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

asi ti unikla podstatna veta z mojho prispevku: "na startovacie rele mozes pripojit priamo vystup seriovo-paralelnej kombinacie clankov"

...vsetka ostatna elektronika nech ide cez balancer s ochranou, to je v pohode, tam by ten balancer, na ktory si sem dal link stacil. Len by tvoja baterka musela mat zdvojeny vystup :-)

Mam tu jeden taky balancer (4 vetvy) pred sebou (zo stareho laptopu), ma tam vykonovy odpor 0,025 Ohm. Na ktorom zrjeme mera ubytok napatia, cize prud. Ale tento balancer ma na pretazenie zrejme len normalnu 12A poistku. Tazko z obrazkov usudit aku poistku ma ten z ebay-u. Dnes SMD-ckovy unipolarny tranzistor velkosti vacsejsej spendlikovej hlavicky ti (ro)zopne 100A v pohode. Len aby si po kazdom nepodarenom starte nemusel prepajkovavat poistku... ked pisu, ze to neodporucaju testovat.


08.03.2017 9:33

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Ono je to asi tak, ze ak na moto, alebo auto, dat dnes nejaku modernu a vydrzou lepsiu bateriu, staci aj jediny clanok 18650, ktory musi mat system menicov, na vlastne nabijanie a vybijanie a za tymto systemom, staci bateria superkapacitorov, ktore preklenu a zhromazduju energiu pre start a prudove spickove odbery, alebo poklesy napatia.
Je to ale nie uplne jednoduche, technologia menicov musi byt malo zrava v pripade odstavky a zas dostatocne vykonna, pre dobijanie tych kondenzatorov.

Pre komercne pouzitie le lepsie ako LiIon, technologia LiFePO4, lebo nema tendenciu horiet a cerpatelne prudy su obrovske, zivotnost velmi vysoka a v podstate stacia paralelne balancne obvody, na sady paralelnych clankov, ktore strazia len maximalne napatie na clankoch, co je na viac, pustia do pomocnej zataze a strati sa to v teple.
Ak sa dostatocne predimenzuje sada clankov, na cerpatelny prud vybijaci, tak nadprudovu ochranu nieje treba.

Ale prezradim vam tajomstvo..
Napriklad v Toyota Prius, hybridnom systeme auta, je velka sada clankov trakcnej baterie, ktora priamo cez trakcny motor startuje spalovaci motor.
Vozidlo uvedie do pohybu cez trakcny motor tiez.
Ale napriek tomu vsetkemu, je tam stale jedna 12V olovena bateria, schovana za pravym zadnym naraznikom, ktora napaja vsetky palubne obvody, ktore auto ma, ako svetla, pocitac-e radio, a vsetko ostatne.
Z tejto baterie idu takzvane nudzove menice, ktore v pripade poklesu napatia trakcnej baterie stale su schopne uviest vozidlo do pohybu. Presnejsie nastartovat spalovaci motor, aj ked tam nieje konvencny starter z pastorkom, ako beznych motorov spalovacich.
Dokonca ak aj umrie jedna sada baterii trakcnych, tak stou 12V 44Ah bateriou stale je vozidlo schopne prevadzky, ale nieje tak uplne hybridne.
Ak ale umre ta 12V bateria olovena, tak auto nenastartujete, sice je mozne ho uviest do pohybu na bateriu trakcnu, ale len na malu chvilu.
Je uplne jedno ci je to stary model priusu z NiMh clankami, alebo o najnovsi plug in, stale tam ta olovena bateria hra dolezitu ulohu.
Rovnako to je aj u inych elektromobilov, nie vsetkych, ale vo vatsine.

Mam neosadene dosky na balancne obvody, ale nezaoberam sa stym momentalne, cakam, az klesne cena clankov na uroven, kedy bude aktualne bateria zlozitelna lacnejsie, ako stoji trebars motobatt baterka do moto.

P.s.
Clanky LiIon z notebookov sa nemaju pouzivat v naradi, alebo vysokoprudovych aplikaciach, lebo to su clanky sice v z velkou kapacitou, ale cerpatelny prud na clanok, je relativne maly.
Clanky LiIon ktore su na velke prudy, su uplne inak vnutorne konstruovane a maju aj ine zlozenie.
Zamenou si koleduje kazdy experimentator o pruser, lebo tie nizkoprudove clanky puzdrene, vedia vybuchnut.
Je to na dlhe pisanie preco, alebo co sa udeje v clanku starsej konstrukcie, nieje to vesele a neda sa tomu predist, jedine testovanim a spravnym urcenim a identifikaciou podla popisu a porovnanim z katalogovymi udajmi vyrobcu.
Ak sa jedna o kuchane clanky, nikdy nieje 100% istota, dolezite je vediet aj identifikovat rok vyroby.
Velmi mi pomaha na zakladne meranie nabijacka Opus BTC 3100, ktora okrem cyklovania a testovania, na hrubo meria aj vnutorny odpor clankov, ktore je velmi dolezite poznat, najma pri parovani a skladani baterie.

Inak bez meracich pripravkov, ako je napriklad merac vnutorneho odporu a zatazovych odporov, na testovanie kratkodobeho prudu a ohrevu clanku, by som sa rozhodne do toho nepustal.
Mam to este z doby testovania NiCd a NiMh clankov pre ine ucely.

V com vidim ja velky rozdiel v Pb a Li bateriach..

V Pb baterii, vlastne nema co horiet. V konvencnej Pb Batrii, ci je to klasika zo zaplavenymi elektrodami, alebo AGM, alebo Gelova, su v podstate nehorlave sucasti, akorat kyselina, ako elektrolyt z vodou, je velmi reaktivna, ale nieje schopna horenia samostatne.
Pri pretazeni baterie skratom, trva urcity cas, ked sa elektrolyt zacne zohrievat a vriet, nakoniec vystreli dekel a elektolyt vyvari, alebo sa roztavia mostiky medzi clankami a je po srande.
Obal z nejakeho polymeru, alebo separatory zo skla, alebo polymeru tiez moc nehoria, najma ak su nasytene elektrolytom.
V podstate ta olovena baterka je taka celkom nehorlava a celkom bezpecna suciastka, aj ak sa rozbije plne nabita pri havarke, tak trocha zaiskri, zasyci a je po srande, lebo ak sa na nu naleje voda, vsetko sa zahasi.

Clanky Li, ktore su uplne inak konstruovane, sa prakticky nedaju zahasit, ak raz chytia vnutorny skrat, alebo sa mechanicky poskodia, musia doslova vyhoriet az do tla. Nezalezi na tom ci obsahuju elektricky naboj, alebo sa len pasivne prehreju od tepla, reaktivne lithium, hori rado aj bez dalsej pridanej energie elektrickej.


08.03.2017 9:38

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

bacaono
Darca Krvi  Veteránista 

Ikona

Re: Merlin00: Tvoje príspevky dajú niekedy hodne zabrať. ;-) [dobre]
Čo ma doteraz odrádzalo bola naozaj cena, neistý dlhodobejší výsledok a samozrejme moja lenivosť.
Pochybujem že origo predávané 200-250€ LIFEPO náhrady motocyklových batéríí majú nejaké balancované vybíjanie a pri tých lacnejších min. 30% ani nesnívalo o balancovanom nabíjaní.
Aj napriek absencii balancerov to domáce skladanie z článkov chalanom v ľahkých enduro motorkách, ktorý chceli ušetriť váhu už asi 2,5 roka funguje bez väčších problémov a sú spokojní. Ak im to bude fungovať ešte ďalších aspoň 2,5 roka, tak to považujem za otestované.


08.03.2017 9:45

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Re: bacaono: neviem si predstavit, ze by niekto pustil do obehu Li...hocico akumulator poskladany z viacerych clanokov bez balancera.

Do lahkeho endura sa LiFePo4 akumulator da kupit za 150$ + posta a clo.

Dôvod úpravy:
100$ -> 150$

Upravené 1 krát. Naposledy upravil janoval (08.03.2017 9:48)


08.03.2017 9:59

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

Nuno
 Kávičkár 

Re: janoval:
Mas pravdu - unikla mi podstata.
A ano videl som par balancerov ktore su konstruovane/pripojene ako pises - v podstate len na nabijanie a zataz sa pripaja priamo na baterky.
Tuto variantu som ale zavrhol, kedze v pripade zvazovaneho zapojenia do moto, nemam ako oddelit cerpany prud a nabijaci prud (leda nejaka dalsia logika ktora by porovnavala ci sa stava taha alebo je dodavana).

Co sa tyka tej poistky, dost pravdepodobne nema ziadnu. Len nejake meranie prudu a logiku na uzavretie tranzistorov..


08.03.2017 10:10

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

baca, vyzera to tak, ze oni tie akumulatory ozaj vyrabaju bez balancerov a inych ochran :-O

Taky shorai ma akurat connector, kde su vyvedene jedntlive clanky/pary/vetvy a predavaju k tomu nabijacku s balancerom. Pisu, ze na bezpecne dobijanie a udrzbu. Asi by som sa bal celu sezonu nechat v motorke taky akumulator bez toho, aby som ho apson raz za mesiac nechekol balancnou nabijackou. Ja pouzivam tuto takuto www.ebay.co.uk/itm/High-Qu-IMAX-B6AC-LiPro-Balance-Char...


Upravené 1 krát. Naposledy upravil janoval (08.03.2017 10:10)


08.03.2017 10:11

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

Nuno
 Kávičkár 

Re: Merlin00: Vycerpavajuce a hodnotne prispevky. Dakujem.

Ano, rozumiem ze by sa nemali mixovat/pouzivat ine clanky do inych zariadeni.
Baterie do utahovacky som si repasoval len pre seba a to len tak z nudy + ked by som mal kupovat solidne nove NiCd alebo NiMH clanky, tak by to sice bolo koser, ale asi drahsie ako cena celej lacnej utahovacky. A pri prebytku tychto clankov to za pokus stalo.
Riziko je vzdy a pri vsetkom, a preto s tym do moto nepojdem.


08.03.2017 10:22

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

janoval ja si to predstaviť viem.
Ale možno preto, že v tejto oblasti ani netuším čo neviem.
Ale teda moja primitívna predstava:
4 či 8 zletovaných článkov LIFePo4 klasicky pripojených k dobíjaniu moto.
A raz za čas skontrolovať multimetrom napatie jednotlivých článkov a v prípade potreby dobiť články jednotlivo nabíjačkou na články - cca 3,6 V.

Je to vízia či utópia? :-D


08.03.2017 10:31

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

Nuno
 Kávičkár 

Re: tryskac:
No, mal by si pouzit aspon ten balancer..
Ide o to ze ak by si do baterii rovno valil prud z dobijania, a niektory z clankov by zdegradoval (napriklad sa skratol) tak sa ti nabijacie napatie nerozlozi rovnomerne a nasledne valis do ostatnych clankov viac ako maju rady. A to potom v lepsom pripade riskujes znicenie aj ostatnych clankov (nieje to lacna zalezitost) v horsom pripade uz menovane rizika poziaru a podobne..

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Nuno (08.03.2017 10:32)


08.03.2017 11:37

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Inak velmi hodnotna diskusia. Kedysi som uvazoval o Shorai baterke do motorky aj ja. To som este netusil, ze mam spalene vinutie na alternatore. Dobijalo, ale veeelmi slabucko. Dnes uz by som si ju tam asi nedal :-D Radsej home-made s balancerom, barz aj s 2x vyvedenym + polom.


08.03.2017 12:12

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

Dudun
 Edvenčr 

Podobne ako iny som uvazoval/uvazujem nad nahradenim 3.5Kg olovennej baterie niecim lahsim.

Dovod preco som do toho nesiel je ten ze ak napatie clanku poklesne pod nejaku hodnotu (myslim, ze 2V) tak ju uz nie je mozne obnovit. Cize ak to necham v novembry v nevykurenej garazy tak do marca to samovybijanim moze poklesnut pod tuto hodnotu a nepomoze mi ziadna BMS (pripadne z ineho dovodu to vybijem pod tuto hranicu).

Merlin, nevies ci novsie clanky maju stale tuto vlastnost ?


08.03.2017 12:53

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

Nuno
 Kávičkár 

No myslim ze tymto trpia takmer vsetky baterie (hlboke podbitie pre ne nieje prospesne - prosim nekamenovat ak sa moc mylim ;-) ), ci uz samo vybijanim alebo vystavenim pod urcitu hodnotu. Co ma tak napada tak tusim len stare luhove baterie mohli ist takmer do nuly bez vacsej ujmy.
Tuto by bola vyhoda ze ak by sa to mechanicky stavalo nejak rozumne, tak sa da relativne lachko vymenit sada clankov, ktora sa pokazi alebo moc zdegraduje.


08.03.2017 13:02

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Re: Dudun: Olovenej baterke tiez neprospieva hlboke vybitie, ani ked ju nechas dlhsi cas "len" vybitu.
Motorka ak sa pouziva, tak dobija permanentne, tam by som problem nevidel.

A ked tie Li... akumulatory nemaju ochranne obvody, tak motorka to normalne dobije, akurat sa znehodnocuje clanok takymto vybijanim.

Dokonca aj clanok, ktory ma 0 voltov vies casto priviest k zivotu... ale to by som tu uz nerozoberal. Prave ta chybajuca elektronika sa ma starat o to, aby sa hlboko vybity clanok uz nenabijal.


08.03.2017 20:10

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Najvatsi problem je, ak sa vybije pod urcitu hodnotu clanok na baze Li, tak sa moze stat nasledovne.
Pri nabijani, alebo tzv. "sokovani" teda prikladani nejakeho zdroja napatia a ozivovani, sa moze v clanku porusit separacna folia nasytena kopolymerom.
Takyto clanok normalne rozchodime, on funguje, dokonca ma aj celkom dobru kapacitu. Ak vsak dojde casom ku vnutornemu skratu, tak v plechu puzdreny clanok, napriklad 18650 doslova vybuchne a rozleti sa cely vnutorny kokon "zamotok" podobny viacvrstvemu WC papieru do okolia a nasledne to krasne hori a ten kopolymer je ako benzin a lithium a jeho soli, su ako draslik, alebo fosfor a ono to prska a nie a nie zhasnut, voda nepomaha, len sa to veselsie rozhorieva..
Jedine zasypat pieskom, hlinou a pod.

LiFeYPO4..
clanky napriklad A123, budu fungovat. Ale bez ochrany a balancera, ktory odvedie do tepla prebytok energie, pri nabijani, umru ovela skor.
Ten balancer nieje velka polozka.
Treba pamat len na to, ze aj regulator vo vatsine motoriek funguje rovnako. ten balancer tomu trocha len pomoze, aby pri nabijani neboli prebijane clanky, ktore maju vatsi vnutorny odpor.

Jedine co sa musi dodrzat, ked uz teda niekto chce velmi setrit a len napchat LiFePO clanky do moto, tak treba vybrat clanky tak a pospojovat ich serioparalelne aby ziaden clanok, alebo paralelne spojene clanky, neboli pretazovane startovacim prudom.
Teda vybrat spickovy prud tak, aby neprekracoval vyrobcom doporucene hodnoty.
U katalogovych udajov, ale sa dozvieme, ze po 100cykloch 10sek maximalneho spickoveho odberu a nasledneho dobitia, clanok ma uz len 60% kapacity.
Pri 100 cykloch zo spickovym prudom 50% maximalneho prudu, je to takmer nemeratelny rozdiel v kapacite.
Preto sa spajaju tie clanky paralelne, aby sa dosiahol vyssi maximalny cerpatelny prud.
Najvyssie spickove prudy dosahuju clanky tie, ktore maju na to usposobene vyvody, teda predovsetkym skrutkovacie piny.
Velmi pomaha, ak pri spojovani, tem mostik ma velku hmotu, alebo aspon plochu, pretoze pomaha chladit tie clanky, po velkom zahule.
Tie kontakty clankov, sa musia pred montazou osetrit vodivou striebornou pastou a matky, alebo srouby, sa musia poistit tmelom. Kable ku balanceru, musia mat podla moznosti rovnaku dlzku, teda rovnaky odpor, aspon zhruba.

Sem tam sa da najst v roznych made in china a alibabrakoch, FT, DX a pod. clanky napriklad rozmeru 35800 /35mm siroke a 800 mm vysoke/ ktore maju sroubovacie kontakty a prud aj okolo 100A na clanok v spicke. Z takychto 8ks kde par clankov, stoji aj z dopravou okolo 14-16 USD plus daco na balancer, by uz bola slusna startovacia baterka do moto.
Ale nemyslim si, ze by to bolo nejak vahovo uplne ine, mozno trocha, ale bojim sa zivotnosti.
Mam baterkovy pack, zlozeny z LiFePO clankov, 35500 a zije uz 5 rokov, ale mam to ako portable pack, na miesto klasickej 7Ah gelovky, je to lahsie, ma to asi 10Ah, ale nabijam to zasadne len cez balancer, na modelarskej nabke, no po tych rokoch kapacita je stale dobra, prakticky rovnaka, ale pri beznom odbere okolo 15-20A sa uz prejavuje vyrazny pokles napatia, to znamena, ze clanky sa lucia, alebo budu este zas roky sluzit ako nejaka zaloha.
Ak je ten pack odpojeny, tak samovybijanie je minimalne, aj po roku, sa da na tu baterku spolahnut.
Ale starne. Moto by uz nenastartovala.


08.03.2017 22:25

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

Dudun
 Edvenčr 

Chlapi, dakujem za zaujimave info [dobre]

Toto je sialene:
"100cykloch 10sek maximalneho spickoveho odberu a nasledneho dobitia, clanok ma uz len 60% kapacity."

Cize ak na "malej" 600ccm moto som odmeral startovaci prud max 85A tak potrebujem dimenzovat bateriu na 170A aby prezila rozumny cas. Tam uz to vahovo prestava byt zaujimave (usetrim tak 1.5Kg a kopec problemov).


08.03.2017 23:14

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Uz som to pisal.
Napisem zas.
Clanky LiFePO dokazu fungovat.
Ale pri konstrukcii nejakej baterie, treba citat aj katalogove listy.
Clanky su komponent, alebo suciastka, ktora ma nejake typicke parametre, nejake prevadzkove hodnoty a nejake dalsie vlastnosti, napriklad cyklicke cerpanie prudu dnu a von, za urcitych podmienok, dava urcitu predpokladanu zivotnost.

Keby sa mala dnes konstruovat plnohodnotna nahrada olovenej baterie kyselinovej, aby mala takato bateria nejaku vyhodu, oproti olovenej, napriklad zivotnost planovanu dlhsiu, muselo by sa jednat o konstrukciu, ako som pisal vyssie, kombinovanu.
Teda bateriu vykonnych clankov, a bateriu specialnych superkapacitorov, ktore maju mensi vnutorny odpor a dokazu aj same nastartovat bez pomoci tej baterie, avsak v case by stracali svoj naboj, takze sa musia dokrmovat z tej baterie.

Takze vlastne vyrobime akumulatorovu bateriu, ktora bude znacne komplikovana, nebude obsahovat olovo a kyselinu, ale bude schopna lepsie horiet, za nemale peniaze.

Tie technologie niesu nic vynimocne, existuju, ale su tak nejak dost drahe a komercne mimo realitu.
www.ltw-battery.com/cs/products/startovaci-baterie

Toto vlakno bude mat prilezitost casom.
Bud zakazu olovene baterie a budeme pindat na cinske nepodarky a zaplatime omyly a vyvojove slepe ulicky, alebo zlacneju clanky lithiove natolko, ze si budeme sami stavat baterie a nahradime olovo z vlastnej vole.
Ja si myslim, ze to bude skor niekde uprostred ta cesta.

Pred 7mimi rokmi, clanky ako 18650 v podobe vysokoprudovych aplikacii neexistovali. Najsilnejsi clanok bol od panasonic, NCR 18650, mal skoro 3Ah a cerpatelny prud maximalne 5A kratkodobo. Stal pri kupe priamo vo fabrike, bez postovneho, okolo 14USD
Dnes existuje z rovnakou kapacitou, teda okolo 3Ah clanok od roznych vyrobcov, od VTC6, cez LG-HG2, rozne samsungy ICR, ktore sa daju kupit dnes za 6 USD aj s postovnym.
Takze ono vdaka elektrodebilite, sa clanky stale zlepsuju a su aplikacie, kde len este pride ich doba, sice mam trocha obavy, ale to je na dlhe pisanie.

Je totiz jedna dolezita vec a to je cosi ako homologacia.
Co si kto nabastli na vozidlo, ak to nieje vidno, neriesi to zakon, alebo predpisy, je kazdeho osobna vec. Suciastky, alebo diely, ako je aj bateria do moto, alebo auta, ma uricity subor charakteristik, ktore musi splnat.
Pre urcite vlastnosti, je aj pre homologaciu vozidla hybridneho, alebo cisto elektrickeho, prakticky ta Pb bateria nenahraditelny zdroj. Nebude to sice 50Ah kvicht, ale nejaka Pb baterka tam asi stale bude. Uz len koli airbagom a podobne.
Aj v buducnosti pravdepodobne, ak budu cisto elektricke auta v nasich klimatickych pasmach homologovane, budu musiet mat aj olovenu bateriu, pre palubne systemy, napriklad pre funkciu nezavisleho kurenia a nudzove osvetlenie, a pod.
Si myslim, ze jedneho dna, budeme zhanat tieto baterie, aby sme mali cim nastartovat nase dvojkolesove milaciky.


13.03.2017 10:45

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

bublifuk21
 Edvenčr 

Ikona

Presne ako píšeš Merlin00, raz budeme možno zhánať klasické Pb baterky. Tiež sa trošku rýpem v tejto tematike, a ako som písal už v inom vlákne, ja som som zasa použil klasické Li-pol modelárske baterky na štartovanie. Nechcel som v starom roku, kôli pár štartom kupovať novú baterku, tak som si zo starej vyviedol konektor, na ktorý som pri štartovaní napojil 3S-kovú Li-pol ku 25C, a môj Transalp chytil na brnk. Ale to som používal len na štartovanie. Hneď po štarte som ju odpojil, strčil do vačku a išiel. Myslím, že úplne v pohode by sa tak dalo fungovať, pripojiť na takúto Li-polku nejaké BMSko a namiesto pár kilovej olovenej baterky stačí pár sto gramová Li-polka (samozrejme aspoň v nejakom safety bagu).
Problém klasických 18650 článkov je presne ako píšeš v ich prúdovej zaťažiteľnosti. Najnovšie som kupoval Samsungové články s kapacitou 3200 mAh, z perfektnej stránky www.batimex.sk, ktorá ale z nevysvetlitelných príčín posledné dva tri týždne nefunguje. Je to odnož Polskej stránky, kde som tieto Samsungy kupoval po 4,5 Eura. Existuje aj česká stránka, ale tam ich majú nevysvetlitelne po 10 a viac Eur. Ale aj tieto články, nemajú viac ako 6 A špičkový odber. Čo je to oproti olovenej baterke, resp. baterke potrebnej napr. pre moj TA, kde je predpísaná baterka so štartovacím prúdom 230 A :-O , myslím si, že 18650 článok so zaťažením, čo ja viem 30-60 C, čo je bežné u Li-pol bateriek asi nikdy nevyrobia. Takže v dnešnej dobe skladať pack z 18650 článkov taký, aby dokázal pokryť štartovací prúd pár stoviek ampérov, je nezmyselné.
Inak dve li-polky 3S 25C, zapojené paralelne na druhý krát štandardne štartovali aj Opel Astra 1,7, kde 65 Ah baterka iba cukla. :-) Počas tých najkrutejších mrazov túto zimu. Síce sa trošku zohriali, ale na štart to ustáli. Tie však boli uložené pri izbovej teplote. Dali to aj keď boli uložené v aute, ale to naštartovali asi tak na 3 krát, keď sa trošku zohriali odberom 8-) . Ale stále lepšie, ako štartovať druhé auto a zapájať štartovacie káble. Aj tak som nakoniec kúpilnovú a bolo po probléme. 8-)


13.03.2017 14:09

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

bublifuk zaujímalo by ma akými káblami a konektormi si to pri štartovaní pripájal.
vďaka.


14.03.2017 7:05

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

bublifuk21
 Edvenčr 

Ikona

Re: tryskac: Použil som káble 10 AWG, cca 5,2 m2, majú síce prúdovú záťaž písanú do 30 A, ale skúsil som to. Na TA nič, bez známok ohriatia, keď som ale štartoval Astru, tam už boli kúsok asi 5 trošku teplejšie, typujem tak 50-60 stupnov. Ku Li-pol kám, boli káble pripojené cez štandardný T konektor, ku baterke v aute som to pripájal klasickými krokosvorkami. V TA som mal vyvedené káble priamo od baterky ukončené T-konektorom, na ktorý som rovno pripojil Li-polku. Keby mali mať tie káble 2 m, asi by sa hriali hodne viac, ale kedže to celé nemá ani 50 cm, tak som to skúsil. Krízové riešenie, ale pomohlo. Keď prídem domov, hádam ich ešte nájdem a dám sem foto.


14.03.2017 21:50

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

ok, ďakujem


15.03.2017 0:04

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Ale ono sa da aj z 18650 clankov zlozit bateria, ktora vydrzi aj samostatne startovaci prud 100A, aj 150A a staci zlozit 3 clanky paralelne a takto 3-4 do serie.
Su a existuju uz dlhsi cas clanky Sony 18650 VTC4, VTC5 a teraz pred pol rokom vysli aj VTC6. Tie maju pri kontrolovanom odbere /kontrola teploty/ moznost cerpat aj 60A na clanok a niesu drahe. V spicke daju aj 100A na clanok.
Problemy su nie v cerpatelnom prude...
Starnu odo dne vyroby, bez ohladu na to, ci sa pouzivaju, alebo nepouzivaju, nabijaju, alebo len tak lezia.
Ich starnutie nespociva v tom, ze by sa zmensila kapacita, ale stupa ich vnutorny odpor. Teda v medznej zatazi po dvoch rokoch, uz budu mat problem z citelnym oteplenim, a bude sa tento stav zhorsovat dasimi pribudajucimi rokmi.

Druhy problem je, co by nemuselo byt tragicke, ze pri klesajucej teplote okolia, tie clanky vyrazne maju mensiu cerpatelnu kapacitu a cim su starsie, tym je to horsie.

Treti a najpodstatnejsi problem je, ze maju napatie, ktore je tak nejak mimo rozsahu beznej instalace 12V sustavy vozidla.
Na plne nabitie potrebuje clanok kontrolovane plne napatie max 4.2V.
Bez pomocnej elektroniky, alebo menica, to nebude mozne dosiahnut.
Ziarovky klasicke, by to este ustali, ale pri plne nabitej baterii by halogenka H4 a podobna, asi dlho nesvietila.
3 clanky v serii, budu mat problem z vrcholovym napatim, lebo balancer by musel odvadzat vela tepla, alebo odpojovat clanky.
Tym sa komplikuje cela sustava.

Preto je vyhodnejsie pracovat z clankami, ako su LiFePO4, alebo LiFeYPO4, ktore 4 v serii, maju napatie podobne klasickej Pb 6 clankovej baterii. To aj v rozsahu celeho priebehu v sustave.

Preto je vyhodnejsie a aj dnes pouzivane, dat bateriu spolu zo superkapacitorom, ktory dokaze odovzdat do zataze v pripade potreby aj 0.5kA, ak je na to dimenzovana serioparalelna bateria tychto kondenzatorov.
Idelane by bolo, keby kazdy clanok, mal svoj preklenovaci kapacitor.
V praxi su navody, ako nahradit autobateriu vo vozidle, pomocou superkapacitorov.
Ale tieto kondenzatory, maju tu nevyhodu, ze po case stracaju naboj, teda maju iste samovybijanie. Takze takato bateria, bude idealnym zdrojom problemu, podobne ako starsia olovena bateria, ktora trpi samovybijanim.

Najhorsia bude vysledna cena. Az to niekto raz vyzkusa za svoje peniaze poskladat, tak je otazka, aku to bude mat cele zivotnost. Co sa stane v pripade poruchy systemu balancovania a ako sa bude spravat takato sustava v chlade, alebo velkom teple.

Uz sa sice opakujem, ale na dosiahnutie "nirvany" postacuje na ochranenie baterie LiFePO clankov paralelny balancer, ktory odvedie prebytok do tepla, velmi teoreticky, existuju aj superkapacitory, ktore maju vyssie napatie, ako 2,5V a 3V, existuju aj 4V a 5V
www.posterus.sk/?p=10736

Aj ked to vyzera v prvom citani velmi dobre, tak dnes, este nedokaze superkapacitor nahradit Li akumulator a naopak. Dokazu sa ale doplnat navzajom.
Teotericky by mohli dosiahnut vhodne navrhnute baterie, aj 100000 cyklov. Ale to je teoria.
www.ecom.cz/files/documents-news/108.pdf
en.wikipedia.org/wiki/Supercapacitor

Modelarska LiPol..
Je super, ale ma maximalny pocet cyklov okolo 500 a to pri "optimalnom" zatazovani, nie pri extremnom tazeni max. prudu a to aj kratkodobo. vydrzi potom necelych 200 cyklov.
Pre modelara je to vyborny zdroj energie.
Pre vozidla, ako palubna bateria, je to dost na houby.
Existuju powerbanky, ktore dokazu nastartovat auto. MAju v sebe LiPol clanky a vydrzia to bez ujmy, ale pocet tychto startov je obmedzeny.

Co sa tyka konektorov, tak existuju velmi fajne modelarske konektory, ktore dokazu prenasat enormne prudy..
Napriklad..
hobbyking.com/en_us/nylon-xt90-connectors-male-female-5...
www.banggood.com/30pcs-HXT-4mm-MaleFemale-Banana-Plugs-...
www.banggood.com/10X-EC3-Male-Female-Bullet-Connector-B...
www.banggood.com/10-Pcs-EC5-Male-Female-Bullet-Connecto...
www.ok1cjb.cz/index.php?option=com_content...
www.banggood.com/AUDEW-16800mAh-Car-Jump-Starter-800A-P...


15.03.2017 11:37

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

www.zive.sk/clanok/123688/tvorca-li-ion-baterii-pracuje...


15.03.2017 23:32

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Ja to vidim tak, ze sa vymysla a je to dobre.
elektromobily to vyzaduju, ak nebudu baterky, elektromobilita bude len ekoteroristicka hrozba, konvencnym a restrikcne obmedzenym, spalovacim motorom.

Stale vsak ostava otazka, preco nahradzat lacnu a jednoducho plne recyklovatelnu olovenu bateriu, niecim co je drahe a znacne komplikovane.
To je zatial, zajtra moze byt vsetko inak.
Olovena bateria, sa sklada z olova, trochy antimonu, plastu, sklenneho vlakna a elektrolytu kyseliny sirovej vo vode.
To ze su baterie do moto relativne drahe, alebo stoja skoro tolko, kolko mnohonasobne vatsia a hmotnejsia olovena bateria do auta, je vysledkom cenotvorby a mensieho serioveho poctu vyrobenych baterii v tomto rozmere.

Jedine, co by mna presvedcilo o zamene olovenej baterie v motocykli, alebo automobile, so spalovacim motorom, za nejaky iny zdroj ineho typu, by musela byt rovnaka, pripadne nizssia cena, alebo podstatne vyssia zivotnost.
Je ale najpravdepodobnejsie, ze v blizkej buducnosti, to nebude ani jedno a ani druhe, ale bude to nedostupnost, restrikcie, alebo zakaz pouzivania Pb akumulatorov, co nas vsetkych donuti ku nejakym spekulaciam, koli zdrojom v autach a motocykloch.

Nakoniec vyhraju ty, co budu mat karburator a nakopavaciu paku, alebo budeme roztlacat a pred roztlacanim pripojovat nejake powerbanky..


05.05.2017 21:35

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Zletoval som 4 lifepo4 články. Motorku TT600 to štartuje v pohode aj viac krát za sebou.
No pri kontrole dobíjania som zistil, že mi to dobíja na viac ako 14,4 V. Vyskúšal som dva reglery no obidva dávajú o cca 0,2 až 0,4 V viac. Najprv som dúfal, že mi zle ukazuje merák, no nie je to tak. Zo školy som si matne spomenul, že úbytok napatia na dióde je cca 0,5 V. Tak som na výstup z reglera jednu pripol.
Žiaľ napatie neskresala, bolo ešte vačšie - nerozumiem PREČO? Väzba na regler?
Viete niekto spôsob ako skresať za reglerom napatie o cca 0,5 Volta?
Ďakujem elektricky "vodivejším" za rady.


05.05.2017 22:54

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Ak veris multimetru, tak je postup asi nasledovny.
Neostava ti ine, ako urobit umelu zataz regulatoru, alebo upravit regulator.
V najjednoduchsom pripade vyrobit uplne novy regulator, kde si budes moct nastavovat vystupne napatie.
Pamataj na to, ze O,5V je velmi malo.
"Kuchynsky", alebo hobby multimeter, sa moze pri rozsahu 10V mylit aj o 1V.
Mozno to nieje dane ani tak triedou presnosti, ako rychlostou vzorkovania a moznou odchylkou, ktoru moze sposobit napriklad sriedave napatie, ktore sa neda celkom odfiltrovat, za regulatorom.

Presne meraky, niesu ani tak drahe, ako fakt, ze ak maju mat zachovanu presnost aspon 1%, musia chodit na kalibraciu. A to stoji peniaze.
Celkom isto nekupis podobny merak niekde v GM, alebo baumaxe, pripadne Lidli.
Takze mas niekolko moznosti.
Skus to omerat nejakym presnejsim multimetrom, alebo si to nechaj odmerat niekym, kto ma presnejsi multimeter.
Vysledok ta moze prekvapit, ze toho 0,5V nebudes musiet riesit, lebo je to striedava, alebo pulzna zlozka, na vystupe regulatora, ktoru neodfiltruje, ani relativne vysoka paralelna kapacita tych akumulatorov.

LiFePO4 akumulatory niesu tak velmi citlive na napatie vrcholove, ako LiIon, kde maximalne napatie musi byt pri nabiti 4.200 V a o chlp viacej, rovna sa bum.


06.05.2017 10:37

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Nesiel mi upravit prispevok, musim pridat dalsi.
elektrika.cz/data/clanky/chyby-digitalnich-mericich-pri...

Pri merani v systeme, ako je moto, alebo auto, je dolezite sa orientovat v tom, ze pri roznych otackach generatora, sa meni frekvencia a regulator skratovanim magnetta, a usmerneni, nieje zdroj cisto jednosmerneho prudu. Na vystupe regulatoru je pulzujuce napatie, ktoreho velkost napatia a pulzy, sa menia otackami motora.
Okrem ineho, aj tepelna stabilita referencneho zdroja, kazdeho regulatora, sa meni teplotou toho ktoreho regulatora.

Aby sa dosiahlo presneho vysledku merania na vystupe regulatora, treba merat subezne bud z osciloskopom, aj striedavu zlozku, ktora je tam pritomna a pocitat zo zvlnenim, alebo mat multimeter, ktory zobrazuje obe zlozky sucastne, pripadne ich aproximuje a zobrazuje aproximovane.
Najma aj sa jedna sposob nastavenia "na presno".

Pri merani systemu dobijania a zataze v systeme - magnetto- regulator- bateria- zataz-, sa napriklad u klasickej Pb baterie nemusi clovek bat, ak je odchylka o nejake desatiny voltu, pri napati palubnom 11-14V. Dokonca aj chyba meracieho pristroja je zanedbatelna.

Lenze v pripade, ak potrebujes realne obmedzit vrcholove napatie /cut OFF/ na presne desatiny voltu, koli maximalnemu napatiu na LiFePO clankoch, zapojenych v baterii, tam sa neda spoliehat na meranie hobby multimetrom.

Preto som pisal a opat zopakujem, ze je lepsie mat pre tu bateriu clankov ochranne paralelne regulacne obvody, ktore urobia to, ze balancuju a odvedu do tepla tu cast energie, ktora je tam navyse.
Paralelne pripojeny balancer okrem ineho robi aj tu sluzbu, ze ak na niektorom clanku vzrasta, alebo poklesava napatie viac, ako na ostatnych, pri rezime nabijania, alebo vybijania, tak pomaha clanku bud odviest nadbytocnu energiu, alebo v rozsahu desiatok mV preklenuje energiu tecucu z ostatnych clankov, alebo priamo zabranuje nadmernemu poklesu napatia na clankoch.

Skutocna funkcia a overovanie funkcnosti takehoto balancera, vyzaduje naozaj presne meraky, alebo sa spolahnut na vyrobcu balancera, lebo v domacich podmienkach to prakticky nieje mozne zmerat.

No najma u dynamickeho systemu, ako je v motorke, kde napatie ma nielen jednosmernu, ale aj striedavu zlozku, je bez presneho merania uplne nemozne balancer nastavit.

Je to celkom cerstve a ak teda konstruujes takuto bateriu a riesis nabijanie, bolo by dobre si precitat napriklad toto pojednanie /bakalarska praca/..
www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php...

Tebe by v podstate stacili 4ks takychto balancnych obvodov..
www.battery-import.sk/balancni-a-ochranny-system-pre-li...
Pripojene paralelne, ti odvedu do tepla, prebytok energie.

Idelane by bolo mat ale balancny obvod, ktory ma aj prudovu ochranu a riesi aj vybijanie do 200A.
www.battery-import.cz/lithium-yttrium-nabijecky...

Ale to uz daco stoji. Teoreticky by sa to dalo postavat aj doma, stalo by to mozno nejake drobaky, ale neviem si predstavit, ako by sa to dalo potom nastavit, najma hodnoty bocniku a triggering pre clanky.


06.05.2017 10:41

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

RadoR6
 Kávičkár 

Ikona

Never chlapi, aj ked technologia v litiovych bateriach sla velmi dopredu, stale by som sa bal. Je na moju chut dost pripadov ked sa baterie vznietili. Pred casom som cital vlakno na advrider ked chalanovi vyhorelo KTM Super Enduro aj s dalsou motorkou a celym zariadenim garaze. Vlakno som dnes nasiel, ale folky tam uz neboli.


06.05.2017 10:45

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Skus regler z inej motorky. Ale ak ti ten tvoj tlaci viac ako 14,7 tak to uz ani pre olovenu baterku nie je uplne ono. Tolko tlacia niektore nabijacky, ale krmit permanentne baterku takym napatim, neviem ci je dobre. Mne motorky davaju zhruba 14,1 ~ 14,3

Este mozes mat niekde velky prechodovy odpor k regleru, ked dava vela. Precisti kontakty aj ukostrenie reglera.

Hoc ako by si sa snazil znizit napatie za reglerom, vzdy z toho moze byt vela tepla, tak aj tu diodu/diody by som hodil na chladic. Bezne sa to nemusi prejavit, kym motorka nebude dobijat viac vybitu baterku....




06.05.2017 10:47

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Re: RadoR6: tento vikend ma vyrocie v pilisceve aj Radove SuperEnduro s Li....baterkou. ale tam bol problem, ze zvody prehrievali hoc aku baterku, len ta Li... to asi horsie znasala.


06.05.2017 11:02

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

No ja si myslim, ze je dobre si o tom daco nastudovat a je mozne, aj podomacky vyrobit celkom slusne baterie a ich nahrady. nieje to zas az zaka veda.
Clovek co sa do toho pusta, by mal byt aspon ciastocne elektrotechnik ezoterik, na to staci dnes internet, informacie a velmi dobre, sa daju vyhladat bez problemov. Ani jazykova bariera, vdaka prekladacom, nieje taka strasna.
fel.zcu.cz/export/sites/fel/uredni-desky...
www.poradte.cz/elektronika/13188-nabijeni-akumulatoru-l...
ev-auto.eu/cz/2-hlavni-menu/25-postavte-si-lifepo-batte...

Ale clovek ktory sa do tohoto pusta, by si mal uvedomit, ze problematika je podobna, ako merat ovalitu klukovej hriadele colstokom, alebo sublerou, je takmer nemozne, rovnako aj narovnat pokrivene ventily, je mozne a je mozne ich aj pouzivat, ale dolezite je opat merat a merat, mat stym skusenosti.

V Dnesnej dobe, ked aj modelari, komercne pouzivaju vysokoprudove clanky, na hobby, su schopny ich nabijat, pouzivat a nevyhoria, presnejsie nevyhori ich tolko, aby tvorili nadpolovicnu vatsinu, je mozne, postavat aj baterku do motorky na kolene doma.
Ale treba si o tom daco nastudovat, precitat, naucit sa a pripadne konzultovat.
Na to je naozaj vynikajuci internet.
Je to ale daleko narocnejsie, ako lajkovat na FB rannu stolicu, alebo pridavat selfie z baru, opuchnutych tvari, pri vydatnej pitke.
Ale myslim si, ze vdaka internetu, ak je mozne toto, je mozne aj realne postavat LiFePO baterku do moto.
Naklady na to budu sice vysoke, ale to je cena, za preslapavanie chodnika, pre dalsich.
Je to pionierske odhalovanie divociny a cesta, ktora po tychto ludoch raz bude vybudovana, bude lemovana ich kostami, niektory budu mat aj pomniky, na odpocivadlach pri dialnici.
Telegraph road..

Video: www.youtube.com/watch?v=dd3btVhwr48

Dôvod úpravy: doplnenie.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Merlin00 (06.05.2017 11:03)


07.05.2017 23:47

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Merlin ´dakujem za informácie. Hej na internete sa dá toho hodne študovať, len nikdy nevieš či nečítaš len internetové kecy. Napr. v tomto odkaze čo si dal www.battery-import.sk/balancni-a-ochranny-system-pre-li...má ochranný obvod hmotnosť JEDEN KG :-D a ak som dobre pochopil max. vstup 5 Voltov. Čiže ak by som ich 4 zgrupoval do série - kvôli 12-15 V, neviem či by správne fungovali. Okrem toho zapojenie 4 článkov paralérne cez balancéry na nabíjanie a súčastne tie isté články aj do série pre odber do palubnej siete, je na mňa a neviem či nie aj pre elektriku dosť veľký mix. No dobrovolne priznávam, že pojmom ako aproximácia či trigering nerozumiem.
Čo sa týka merania meral som 4mi digimerákmi max odchýlka medzi nimi bola 0,1 V. Okrem nich historickým ručikovým lab. volmetrom /ručička mala dľžku cca 10 cm :-))) / ten ukazoval o 0,3 V menej - bodaj by mal pravdu.
Máš samozrejme pravdu, že výstupné napatie z reglera je pulzné "ťavie hrby" a nedá sa inak ako s osciloskopom poriadne odmerať.
Lebo za
a, baterka svojou kapacitou stabilizuje napatie ktoré sa meria. Možno práve tu je pes zakopaný - Lifepo má malú kapacitu a tak menej orezáva vrch pulzu a tak meriam vyššie napatie. Bez baterky regler zase nefunguje vôbec.
b, no a protichodné tvrdenie , ked som medzi reglerom a baterkou mal vstrčenú diódu tak pred diódou som nameral nižšie napatie cca 12,5 v ako za diodou kde to dobíjalo baterku aj cez 15 V. Takže domnievam sa , že v tomto zapojení nebol merák schopný odmerať vrch pulzu /lebo trvá krátko/ a zobrazoval iba výšku napatia ktoré trvalo dostatočne dlho - baterka bola oddelená zavretou stranou diody . No aj tak nechápem prečo to s diodou nabíjalo na vyšie napatie.
Takže kedže s toho mám riadny guľáš , tak stále hľadám jednoduché >:-) riešenie ako "trošku" ubrať s výstupného napatia regleru. Vieš teda poradiť nejaký regler, či obvod zaň na ktorom by sa dalo nastaviť napatie? Niečo ako LM317, len silnejšie?
janoval prečo vačší odpor vo vedení či kostre zvýši výstupné napatie?


08.05.2017 0:31

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

oprava, ten balancér stačí jeden lebo je pre 4 články.
Za 6 euro? :-O
www.battery-import.sk/balancni-a-ochranny-system-pre-li...

Dôvod úpravy: no vstup je asi aj tak 5 V

Upravené 1 krát. Naposledy upravil tryskac (08.05.2017 0:36)


08.05.2017 8:22

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Re: tryskac: pozrel som si schemu regulatora. Nemal by mat odpor za reglerom vplyv na vystupne napatie. Asi sa mi to poplietlo s nejakym linearnym stabilizatorom, bol som po tazkej noci >:-) Sorry.


08.05.2017 9:56

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Obavam sa, ze regulator z nastavenim napatia som ja osobne este nevidel, teda na moto urcite nie. Existovalo na alternatory cosi, co bol regler, ktory mal referencny vystup, ktory ak sa prepojil zo zemou, tak sa zvysilo napatie na regulatore.
Pouzivalo sa to najma na skodovky, lebo tam boli baterky mimo priestor motora a v zime vdaka tomu, sa nedobre nabijali, muselo sa zvysovat napatie.
Ak sa tam dal tusim 100R trimer, tak sa dal v urcitom rozsahu aj menit a nastavovat vystupne napatie.
Ja som ten regulator pouzil na Jawe 350, lebo som tak riesil to, ze som tam na miesto Pb baterky, mal sadu kvapalinovych NiCd clankov, ktore potrebovali vyssie napatie.
Ale v jawa, bol klasicky budeny alternator z kruzkami, takze sposob regulacie rovnaky a regulator rovnaky, ako su v autach.

Preco dioda za regulatorom spravi vyssie napatie?
Lebo idea, ze na nej bude ubytok 0,7V je dobra, ale..
Dioda ten ubytok spravi a regulator ma referenciu.
Referencia funguje tak, ze medzi zemou a vystupom + je snimanie toho, co ma mat na vystupe regulator.
Takze priradenim diody, regulator kompenzuje ubytok a prida napatie.
Jedina moznost, ako sa to da vyriesit na danom type regulatora, je pridat medzi zem a regulator, zdroj zaporneho napatia.
Znie to jednoducho, zial nieje to tak easy.
Jednoduchsie je, skusit vyrobit cely regulator novy, alebo vykuchat nejaky vadny a don spravit cely regulator na novo.
Pozri obrázok

Ak uz by som staval regulator, tak by som pouzil pulzne sirokovy /PWM/ z tranzistormi, nie tyristorovy.
Na to je idelany obvod napriklad 555, kotry pulzne sirkovu regulaciu zvlada.
Pozri obrázok
Ta schema je idea, spravne zapojenie je potom v texte..
cele velmi vyzivne citanie, je tu..
www.homemade-circuits.com/2014/12/3-phase-motorcycle-vo...

Takto zapojeny regulator, by mal takmer podobnu funkciu, ako balastny obvod na LiFePO baterii.

Co sa tyka merania a odchylky multimetra, to je na dlhe pisanie, viac je toho na internete.
Zakladny problem je v tom, ze multimetre lacne, vedia merat spickove napatie len problematicky, no aj striedave napatia len na urovni do 100Hz. vsetky ostatne hodnoty, mimo tieto freq. a tvary mimo sin. tvaru su len zvatsujuca sa chyba merania a to nielen na striedavom, ale najma pri jednosmernom napati.
Multimeter, ktory dokaze merat a vzorkovat napatia striedave, do radovo aspon 1MHz, je uz specialny merak. sam som si ho musel zadovazit a nebol lacny. samozrejme ze mam aj osciloskop, ale to zas nieje multimeter.
Multimetre, ktore maju vstavany aj citac do 5MHz a vedia merat efektivne napatie striedave v tychto freq, pripadne ho dulane zobrazit, teda pri jednosmernom napati aj striedavu zlozku napatia a jej freq, sa na domace meranie nepouzivaju.
Ten mutimeter je zlozitejsi a komplikovanejsi, ako lacny vreckovy osciloskop.
To nieje pre nejaku softwarovu vybavu, ale pre niekolkostupnovu metodu merania, ktora je naozaj komplikovana.

Preto pisem, ze idelane na pouzitie, ak uz by ta bateria mala fungovat naozaj dobre, by bolo dobre, ak by mala priradenu bateriu superkapacitorov, ktore vytvoria velmi ucinny spickovy preklenovaci kondenzator.

Olovena bateria ma velmi maly vnutorny odpor, takze nejake spickove efektivne napatia, jej prd robia, navyse dosky maju cisto rezistivny charakter, takze ona PB baterka, ma zacny odrusovaci vplyv, na celu elektricku sustavu.
LiFePO baterka, je vlastne neelektrolyticky a nechemicky akumulator, viac sa podoba kondenzatoru, ako clanku chemickemu.
Navyse ma aj indukcnost. Je to preto, ze tam v tych clankoch, su zamotky /kokony/ elektrod a dielektrika, ktore maju indukcny charakter, takze clanky LiIon, LiPol, LiFePO, su akesi LC obvody. Proste je to tak.




Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Merlin00 (08.05.2017 10:02)


07.12.2019 23:12

Re: Stavba Li-Ion Moto baterie z clankov 18650

MartinBee
 Turista 

Ikona

zdravim, nenasiel som ziadnu inu diskusio k Li-Ion bateriam a novu zakladat nejdem, tu je toho dost popisaneho

chcem sa opytat na nazor niekoho s realnymi skusenostimi s tymto typom akumulatora v motorke

Kupil som moto ktora ma novu Li-Ion bateriu, vyzera ze to nie je to najlacnejsie na trhu, co sa mi velmi paci a ocenujem ze setri viac ako 3kg vahy ktora je vysoko od taziska

problem je v tom, ze netusim ci sa na tu bateriu mozem spolahnut, uz nejaky rok asi su na trhu a vychytane su nejake muchy ale nerad by som aby ma to kdesi nechalo 1000km od domu ( V-Strom 650) pripadne aby mi to zacalo horiet pod ritou

Bateria je konkretne JMT hjtx14h-fp-si

dalsi problem mam s nabijanim, nemoze sa to nabijat hociakou nabijackou, mam CTEK MXS 5.0 Polar a vyrobca baterie v navode zakazuje pouzit napatie vyssie ako 14.8V myslim, tento CTEK nie je urceny pre liion baterie a myslim ze pri prvej faze pusta cez 15V potom vsetky ostatne menej, nemam ju teda cim nabijat, je vytiahnuta von, ma gombik s ledkami na kontrolu stavu a svietia vsetky 3 kontrolky ze je nabita tak to neriesim az tak zatial

netusim ale ako to moze ist do moto ked neviem o tom ze alternator/regulator vedel rozozonat typ akumulatora a akym prudom nabijat a ak tam neni ochrana proti prepatiu tak sa moze lahko stat ze sa bateria vznieti - nato upozornuje vyrobca pri nabijani vyssim napatim ako je povolene pripadne ako je to s prebijanim (opravte ma ak sa mylim)

ak by som nemusel nerad by som ju daval prec, nebola lacna a tie usetrene 3 kila ma ozaj tesia

dik za vlastne skusenosti


Dôvod úpravy:

Upravené 2 krát. Naposledy upravil MartinBee (07.12.2019 23:19)



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 122269 | Včera: 217873