Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Indikátor dobíjania - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuIndikátor dobíjania - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Zruš sledovanie Pridaj nový príspevok 
20.11.2014 12:42

Indikátor dobíjania

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

Kedze som osadil 2x pridavny svetlomet, zaujimalo by ma, ci mate niekdo nejaky indikator dobijania, krom tych, co to maju na masine od narodenia. Stacilo by cervene oko, ktore bude len indikovat, ze tece prud z baterky a nie do baterky. Ze kde to kupit a jak zapojit? Mate niekdo skusenosti?


20.11.2014 12:46

Re: Indikátor dobíjania

dando
 Bahniak 

zapoj merak prudu do serie s bateriou a uvidis presne ako a kolko dobija
nemusis to mat stale zapojene, staci len potestovat ci ti to stator zvlada.

Upravené 2 krát. Naposledy upravil dando (20.11.2014 12:54)


20.11.2014 12:50

Re: Indikátor dobíjania

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

To praveze budem robit, mam digitalny trojmiestny meracik, osadim na rajdy, ale ten len mera napatie, mna zaujima principialne insa vec. Ono totiz ked merias napatie, tak nezistis, ktorym smerom tece prud, len meras napatie. Mna by zaujimalo, ci niekto riesil smer toku prudu do a z baterky a ci to nejak poriesil.


20.11.2014 13:18

Re: Indikátor dobíjania

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Merak napatia uplne staci, co to napovie aj o stave baterky.
Ja by som dal rucickovy na copra.
Inak Enfield nieco take tusim mal. Rucicku, ktora sa vychylovala do prava, ci do lava....

www.ebay.co.uk/itm/Royal-Enfield-Amp-Meter-White-Amper-...

To by sa ti na copirka celkom aj hodilo.
Pozri obrázok


20.11.2014 13:25

Re: Indikátor dobíjania

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

Nooooo, to je paradna vec, vcul len jak to objednat.
Inak tiez to len meria napatie.
Na druhej strane, je fakt, ze sa to da empiricky odsledovat, ked bude clovek vozit ten digitalny voltmeter, tak nakoniec dojdem na to v jakom stave baterka je uz len pohladom na voltmeter, ale to bohuzial nic nehovori o tom, ze co sa deje prave teraz.
Na starych autach to bolo jasne, mechanicky regler zopol a cervena zhasla, tu je ale skratovy elektronicky regler a ten robi z toho hokej.
S obratkami napatie rastie a potom klesne, jak zopnu tyristory do skratu. Dolezite je aby napatie bolo stale vyssie jako na nezatazenej baterke. No a z toho dovodu je dost narocne na sledovanie, dojst na to, ktore napatie na baterke je to hranicne, kedy uz ju cucam a kedy dobijam. Navyse toto napatie sa meni, vybita baterka ho ma mensie ako nabita a ked masina aj stoji v garazi, tak pomaly klesa.


20.11.2014 13:29

Re: Indikátor dobíjania

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

z elektriky som skôr dostatočný ako dobrý.
Ale nešlo by to nejakou leddiodou paralerne k hlavnému vodiču?
Inak výška na5ia tiež povie či sa baterka dobíja alebo naopak.
Existuje niečo takéto na 10 či 20 A to je cca 130 či 260 W no to je stále málo aby sa dal cez to pustiť celý odber. A ak to má bočník v sebe, tak hlavný kábel by som na riadítka asi neťahal :-D
elektro.bazos.sk/inzerat/42288963/Voltmeter-Ampermeter....


20.11.2014 13:36

Re: Indikátor dobíjania

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

No prave, tiez uz som ze skoly vysol dost davno, ale princip je mi jasny, muselo by sa merat na hlavnej vetve. Ale na druhej strane, a tu uz sa pustam na tenky lad s mojimi vedomostami, pokal vim, keby som omotal hlavny + kabel co ide do baterky, medenym dratom, tak by sa malo na tej cievke naindukovat napatie a jeho polarita by mi mala povedat, kerym smerom tece prud. Ci?


20.11.2014 13:39

Re: Indikátor dobíjania

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

kým som dopísal, boli ste rýchlejší ... ;-)
jawácka verzia:www.motoren.sk/shop/detail/2651/31


20.11.2014 13:43

Re: Indikátor dobíjania

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

inak ja mam nieco take:
Pozri obrázok
www.ebay.co.uk/itm/Digital-12V-24V-LED-Car-Cigarette-So...

Pichem obcas do zasuvky na rajdoch a viem, co sa mi tam deje.


20.11.2014 15:40

Re: Indikátor dobíjania

altan
 Geriatrik 

Ikona

Nemal by niekto vrátiť školné. To kde ste počuli, že jednosmerný prúd sa naindikuje do nejakého obtočeního kábla? a ešte aj s merateľnou polaritou? >:-)


20.11.2014 19:33

Re: Indikátor dobíjania

Toman
 Skútrista 

Ikona

mam pod sedlom domontovany voltmeter, je to fajn vec


20.11.2014 19:47

Re: Indikátor dobíjania

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

altan no, nevim jak ty, ale my sme sa ucili, ze ked sa hybe vodic v magnetickom poli, alebo sa hybe magneticke pole okolo vodica, naindikuje sa prud vo vodici. No a pokal vim, tak alternator, potazmo regler nemaju nejake vyhladzovanie a na druhej strane zas odber z baterky do zapalovanie tiez meni intenzitu prudu, cize jak dobijanie, tak odber vytvaraju okolo vodica magneticke pole, ktore sa meni. Takze by sa mal nejaky prud naindukovat.


20.11.2014 21:45

Re: Indikátor dobíjania

altan
 Geriatrik 

Ikona

No.. nechcem tu viesť polemiky okolo dobíjania AKB v motoroch,ale fakt , vráťte školné. Len pre začiatok, nemýľte si vybíjanie a dobíjanie ako efekt, že prúd ide raz do a raz z AKB. :-((((((


20.11.2014 22:08

Re: Indikátor dobíjania

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

No a jak to teda je?


20.11.2014 22:33

Re: Indikátor dobíjania

Peter3P
 Skútrista 

Je to jednoduche, ak je v sieti viac ako 12.8V tak sa akumulator rozhodne nevybija. (rypaci v tomto tvrdeni mozu najst iste neuplne pravdy ale pre beznych menej informovanych to uplne staci, cokolvek naviac by ich zbytocne pomylilo). Takze na to co chcete vam staci voltmeter. Ampermeter je nezmysel. Sam mam v aute voltmeter, ale len ako indikaciu uvolneneho remena, co je uz nastastie minulostou, kedze som prerobil sposob napinania na skrutkovy.
Na moto mate paradny voltmeter:
nieco taketo, samozrejme ze sa to da najst aj lacnejsie a samostatne, ale to sa posnazte uz sami
www.ebay.com/itm/Car-Motorcycle-Phone-Dual-USB-Waterpro...


20.11.2014 22:38

Re: Indikátor dobíjania

altan
 Geriatrik 

Ikona

Pohľad na voltmeter presne ukáže, čo sa práve deje s AKB. Zbytočne vymýšľate, čo už je dávno známe. Napätie v palubnej sieti musí byť za každých okolností (pri chode motora) 14 voltov + - 0,4-0,5 V ( obyčajne od 13,8 do 14,1 V) Iba vtedy je AKB dostatočne dobíjaná. Akékoľvek iné, hocijako špeciálne zmerané, je na škodu AKB. Pri napätí pod 12,6 V dochádza k vybíjaniu AKB, pri napätí väčšom ako 14,4 V, je AKB prebíjaný. Pri stúpnutí napätia na 15,6 Volta dochádza už k odplynovaniu AKB (hlavne kyselinových). To už je aj cítiť kyselinový pach v okolí AKB. To, že AKB je dostatočne dobíjané, závisí hlavne od zdroja prúdu - alternátora, jeho výkonu. Ak si do obvodov motora pozapájate spotrebiče, ktorých celkový príkon je väčší než možnosti alternátora, nepomôže žiadna indikácia ani merače. Toto je tak narýchlo. Podrobne iba pri pive(debata najmenej na niekoľko )hodín. Rád som na fóre, ale radšej mám praktircké rady a skúsenosti, ako teórie.


20.11.2014 23:34

Re: Indikátor dobíjania

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

altan, suhlasim, aj s tym, ze to je narychlo, pretoze kolisanie napatia v sieti je zavisle aj od zatazenia alternatora a otacok. Vieme ze bezny trojfazovy alternator byva regulovany skratovym trojfazovym regulatorom. Ten sa chova tak, ze pri cca volnobeznych otackach a nezatazenej sieti dodava maximalne napatie, potom so stupajucimi otackami napatie klesne a to v momente, kedy zenerka otvori tyristory a prepusti prebytocny prud. Napatie, ktore meriame je samozrejme ovplyvnene aj samotnym akumulatorom a jeho stavom.
Tak napriklad som mal motorku, kde napatie 12,8V bolo hranicne napatie, kedy nad 12,8 sa akumulator nabijal, ale pri napati mensom ako 12,8 sa vybijal. Nanestastie som mal vadny konektor od alt. do regulatora, ktory ani po nekolkonasobnom napruzeni kontaktov a osetreni kontoxom nefungoval spravne a napatie sa pohybovalo od 13,8 do 12,6 pri zvysenych otackach a zapnutom svetle. To vsetko ale iba empiricky vypozorovane overene za prevadzky, kedy mi hrozilo aj to, ze na vylete nenastartujem. Pomohla iba vymena 5 poloveho konektora alt.-regler.
A z tohto dovodu som zalozil tuto temu s tym, ze mozno niekto niekde objavil nejaky bazmek na priamu indikaciu dobijania akumulatora, coz sa ale evidentne nikomu neprihodilo a teda nezostava nic ine, len namontovat voltmeter a znovu pracne empiricky odpozorovat funkcnost dobijania. A kedze mam na starosti u nas doma 5 motoriek, tak to bude asi fuska a teraz v zime neriesitelne.
A kedze sa chystam zapojit dva dalsie svetlomety na moju aj dcerinu moto/cca +8,5A/, tak bude problem bez toho, aby som laboroval, zistit, ci je dobijanie ozaj ok. Vytacat motor a smradit v garazi neni zrovna idelana vec.
A ak sa podla teba neda merat prud vo vodici indukciou, tak potom naozaj nevim, jako funguju kliestove ampermetre.


21.11.2014 8:26

Re: Indikátor dobíjania

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Daj si na ebay vyhladat ledkove svetla. Cree, alebo nieco ppdobne a tu zvysenu zataz si alternator ani nevsimne.


21.11.2014 9:18

Re: Indikátor dobíjania

dando
 Bahniak 

plzivec> pisal som zapoj merak "prudu" nie napetia.


21.11.2014 9:27

Re: Indikátor dobíjania

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

www.ebay.com/itm/2X-Universal-Motorcycle-CREE-U5-125W-L...

Hned prvy link. Odber 15W


21.11.2014 10:29

Re: Indikátor dobíjania

matobaf
 Kávičkár 

Ikona

tak teraz si to zabil :-D , kiestovy ampermeter sice meria bezkontaktne, ale urcite nie tak jedoducho ako si to predstavujes, tie klieste su z feritoveho jadra a na nich je az namotana ta cievka a okrem toho su tam aj hallove sondy na kompenzaciu mag. pola....

uz stare Jawky mali ampermetre podebne tomu co sem dal janoval, ale kedze sa vtedy pouzivalo iba dynamo a odber bol niekde inde ako maju dnesne moto so startermi, tak to tie 8-10A ampermetre zvladali, zapojenie klasickeho ampermetra primo na baterku by si vyzadovalo merak radovo v stovkach amper aby Ti pri statre nezhorel, to by si zas na nom ale tych par amperov dobijania alebo odberu poriadne ani nevidel, nehvororiac o tom ze je to dalsi spotrebic v sieti,

jedno riesenie merania prudu co som teraznarychlo nasiel je popisane tu, ale nemam s tym realnu skusenost a bolo by to treba este postudovat , rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=125

kup si ten kliestovy ampermeter a ked moto prerobis, tak si to pomeraj ci to alternator zvlada a kolko dodava,


21.11.2014 11:09

Re: Indikátor dobíjania

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

janoval> pisal som, ze svetla uz mam osadene, tie ledkove co myslis ty sa na copre nehodia a dovi ci maju aj homologizaciu, ja mam tieto s cirou optikou na H4 ziarovku:
www.chopperstyle.sk/p/1160/pridavne-svetlo-tech-glide-c...
dando> ja nerozumet reci tvojho kmena
matobaf> nevim, co som zabil, som predsa pisal, ze sa pustam na tenky lad, ze tomu nerozumiem dopodrobna, len viem, ze ten princip sa pouziva v kliestovych merakoch. Nie kazdy sa narodil s vedomostami o meracej technike.
Zhrniem to: ziadny cinsky ani iny indikator dobijania nikto tu na fore nepozna, nekupoval a nemontoval na svoju moto. Moj zaver je, ze skonstruovat indukcny detektor smeru toku prudu vo vodici sice mozne je, ale na motorku taky vyrobok asi nie je marketingovo efektivny. Zostava mi len teda klasicky namontovat voltmeter a empiricky odsledovat spravanie napatia a baterky po zapojeni a pouzivani pridavnych svetiel. Viac nie je o com debatovat, dakujem kazdemu, do sem konstruktivne prispel.


21.11.2014 11:31

Re: Indikátor dobíjania

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Ta homolgizacia sama o sebe nestaci. daj si pozor na to ako ich zapojis. Nesmu svietit spolu so stretavacimi svetlami. Len ako dialkove, alebo hmlove svetla. tak daj ich na samostatny spinac. A ked ich das na samostatny spinac, tak to znamena, ze cez den ti baterku cucat nebudu a v noci sa vela nejazdi. No ale aj tak 8.5A to je skoro 100W. Na pridavne svetla dost vela. To uz urcite na samostatnu kabelaz a samostatnu poistku od baterky, inak ti to droty roztavi.

A zas tu je problem s meranim takych prudov. Tak este raz. voltmeter bohate staci. Nie je to ziadna veda podla napatia urcit, ci to dobijanie stiha, alebo nie.

Ak by predsa len nestihalo a svetla uz mas kupene. Tak este vzdy ich mozes osadit ledkovymi H4 ziarovkami, ktore malo zeru.

Neber to ako nejaku utok, alebo presviedcanie ta o mojej pravde. Len ako radu, pripadne moznost, keby nieco nefungovalo.


21.11.2014 13:21

Re: Indikátor dobíjania

dreamer
 Skútrista 

Ikona

Ktovie preco moto vyrobcovia nedavaju tak dolezity bazmek uz z vyroby. Ale su aj vynimky, napr. moj skuter ma voltmeter na palubke uz v zaklade ;-)


21.11.2014 14:14

Re: Indikátor dobíjania

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

janoval> teba uz trochu z fora poznam a neberem to v ziadnom riade negativne, suhlasim s tym co pises. Svetla budu na samostatnom istenom okruhu, spinane cez rele. Ano, je to 2x55W=110W navyse. Preto ta zhanka po indikatore dobijania, lebo takto bude dost tazke podla voltmetra vedet, ci dobijam alebo cucam baterku.
Bol by som aj radsej, keby neboli H4kove, lebo ked som pozrel na tvary lucov, tak jedno vlakno svieti ako dolny polmesiac, druhe ako dolny polmesiac s tym, ze v strede je kruhovy luc asi do poly priemeru horneho polmesiaca. Takze nejak tam zmysel nevidim v H4ke. Uvazoval som aj o zmene na H1, ale nemal by som, lebo na skle je uvedene H4. Svetla boli po 29e nove, a svietia jasnejsie ako origo moja parabola, kera svici uplne nahovno. Budem ich muset za tmy pouzivat aj ako stretavacky, takze tam tu H4ku tak ci tak necham.

Otazka je, kde zohnat LEDkove H4, uz som raz patral, moc tohe neni, nikdo sa do vyroby nehrne. Neviem preco, ked do starych aut by to bol bomba kseft, ale asi to nedovoluje specifikacia od vyrobcu vozidla.



Dreamer>mne slo o indikaciu dobijania nie o meranie napatia, s tym problem nemam.

Dôvod úpravy: Este ma napadlo, co tak do nich nahodit xenony? Ma s tym niekdo skusenosti na moto?

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Plazivec (21.11.2014 14:19)


21.11.2014 14:39

Re: Indikátor dobíjania

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

mne je jasne, ze s nimi budes svietit vecer spolu so stretavackami. Ja len aby ujo na STK nemal namietky, preto ten samostatny spinac.

Vo zakonoch sa vlem inevyznam, ale aje tie super drahe nove motorky maju castokrat pridavne svetla vedene ako hmlove svetla.

Led H4 ziarovky sa velmi nerobili, lebo donedavna bol celkom problem umiestnit ohnisko na nejake konkretne miesto v tej ziarovke, na ktore je paroabola stavana. Kedze tie ziarovky boli cele dookola obsypane ledkami, aby mali dostatocnu svietivost.
Pozri obrázok
V dnesnej dobe, ked bezna halogenka ma 1000-1500 lumenov a z jednej CREE ledky sa da vyzmyskat 2000 uz to az taky problem nie je.
Pozri obrázok
Aj ked uplne idealne to asi nie je.
forum.miata.net/vb/showthread.php?t=521070


21.11.2014 14:53

Re: Indikátor dobíjania

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

Hentie "jednovlaknove" som uz niekde nasiel, ked som spekuloval dat LEDky do auta, aby som sa v zime nemusel tolko drbat s dobijanim baterky. Ono to usetri, mam dve stare auta, konstruovane pred povinnym svietenim a tympadom je vo vykone altika deficit a trpi baterka. Preto je potrebne baterku, hlavne v zime, castejsie doklepavat.
V aute mam ale H1. Odradilo ma ale to, ze v pripade nehody mam po ptakach.
U motorky by som to skor trufol dat, lebo cez den by som jazdil s usetrenymi wattami, co by pekne doklepavalo baterku a tiez by som nemusel tolko dobijat. Ja teraz vlastne hned po odstaveni motky automaticky pripajam na nabijacku, lebo rocnik 1994 ma tiez slaby altik, co neni stavany na denne svitenie. Hlavny svetlomet mam po havarke predchadzajuceho majitela na dve veci, chystam sa ho zrepasovat, uvidime ako to dopadne. Sviti mi to 2 metre pred koleso, a netusim preco, ked sklo neni vobec moc skonene, najskor pohnute ohnisko paraboly. Zato som hned kupil tie pridavne, aby som mohol hned na jar jazdit bez strachu z tmy. Jako tip je ta "jednovlaknovka" do toho mojho blbeho svetla dobra, ked uz to naprd sviti, tak aspon nech to nezere.

Dôvod úpravy:

Upravené 2 krát. Naposledy upravil Plazivec (21.11.2014 14:55)


21.11.2014 18:49

Re: Indikátor dobíjania

altan
 Geriatrik 

Ikona

Nič v zlom, chlapi. Niektorí by skutočne mali byť radšej ticho. Začať tému s tvrdením, že som na tenkom ľade s vedomosťami a potom ohúrovať odbornými tvrdeniami o meraní prúdu.. No... Predovšetkým treba rešpektovať to, čo písal janoval. Meranie napätia dostatočne preukáže, či je AKB dobíjaná alebo nie. Žiadna iná metóda na to neexistuje. ( Každý analógový ampérmeter je vlastne merač napätia, meria úbytok napätia, rádovo mV, na bočníku). Indikácia dobíjania je meranie napätia. Bez meracieho prístroja, iba s indikáciou napr. rozsvietením žiarovky,LED diódy ap. Stačí jednoduchý klopný obvod z hradlami, alebo s časovačom 555,ktorý sa dá nastaviť na presnú úroveň dobíjania.


21.11.2014 19:06

Re: Indikátor dobíjania

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

altan, ak mas potrebu sa realizovat za kazdu cenu, skus FB. Ja som zalozil toto vlakno, pretoze tu riesim isty problem, ak si si nevsimol. Pokial nemas nic konstruktivne, pripadne link na nejake konkretne zariadenie, pripadne schemu zapojenia, pripadne nieco ine, co by fungovalo tak, ako je povodny dotaz, tak by som prosil, aby si bol ticho ty.
Aby niekto na fore diktoval niekomu, ci ma byt alebo nema byt ticho, alebo akymi radami sa riadit, tak prepac, to uz na tebe nie je. Neprecital som od teba nic konstruktivne, iba negativne. To co si pisal o napatiach pri dobijani je sice pravda, ale povodny dotaz to neriesi. Tak radsej nechaj tak.


21.11.2014 19:51

Re: Indikátor dobíjania

altan
 Geriatrik 

Ikona

Asi som sa nevyjadril dostatočne exaktne. Plazivec, upriamuješ svoju pozornosť nesprávnym smerom, keď chceš silou mocou merať prúd,ktorý ide , podľa teba, do AKB, keď sa batérie nabíja , a z AKB, keď je batéria vybíjaná. Ja ťa chcem iba usmerniť, že celý problém indikácie nabíjania stojí na meraní napätia na svorkách AKB.Vykašli sa na idikáciu veľkosti prúdu. Ide iba o napätie. Na dx.com, e-bay, a pod. je množstvo meračov napätia. Iste si vyberieš. Len, prosím ťa, nemusíš riešiť meranie prúdu. Je to nesprávny smer bádania. K ničomu relevantnému sa nedopracuješ. Ak niekoho moje vyjadrenia k téme iritujú ,tak sa hlboko ospravedlňujem. Iba som myslel, že debata ide nesprávnym smerom.


21.11.2014 20:05

Re: Indikátor dobíjania

Peter3P
 Skútrista 

Plazivec. Altan a janoval sa ti snazia poradit, pretoze v tomto pripade som presvedceny ze problem neriesis ale vyrabas ;)
Nic lepsie nez meranie napatia (idealne rovno na baterke) pre kontrolu prace alternatoru a regulatoru a vobec celej siete vo vozidle neexistuje.
Keby sa ti aj podarilo zbuchat ampermeter, ktory by si pichol medzi alternator a baterku a neusmazil by sa pri starte , tak by si zo ziskanych namernaych hodnot bol velmi ale velmi zmateny. Dokonca si dovolim tvrdit ze by ti boli az na h0vn0 :-).

Dôvod úpravy: Este som zabudol ze vobec cely nazov je prejavom neznalosti zakladov elektrotechniky, preto ti ti, ktori radia voltmeter, radia dobre.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Peter3P (21.11.2014 20:06)


21.11.2014 20:24

Re: Indikátor dobíjania

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

Vy ste to nepochopili. Mna nezaujima VELKOST prudu, ale SMER toku prudu. Staci, ak sa v momente obratenia toku prudu rozsvieti cervene oko. Pravidlo pravej ruky toku prudu vodicom, ak to niekomu nieco hovori. Tot vsjo.

Dôvod úpravy: Peter3P, co je neznale zakladov elektrotechniky na indikacii dobijania? Mal som to na Skode 100 este pred potopou a je to na vsetkych autach aj teraz. Take male cervene svetielko, co zhasne, ked natocis motor, a co nezhasne, ked je naprd dobijanie.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Plazivec (21.11.2014 20:28)


21.11.2014 20:57

Re: Indikátor dobíjania

dreamer
 Skútrista 

Ikona

@Plazivec: A to "magicke oko" na Skodovke nefunguje nahodou tak, ze pri poklese napatia pod urcitu hranicu sa rozsvieti? Cize zase sa len meria napatie. Neviem, mozno sa mylim, nie som elektrikar.


21.11.2014 21:07

Re: Indikátor dobíjania

altan
 Geriatrik 

Ikona

Neznalosť základov elektrotechniky spočíva napr.v tom,že v obvodoch jednosmerného prúdu je tok prúdu vždy iba jedným smerom. Mal by to plazivec konečne pochopiť. To červené svetielko v škodovke je zase iba indikátor veľkosti napätia v palubnej sieti. Ak bolo napätie nad stanovenú hranicu,svetielko zhaslo,ak kleslo pod stanovenú hranicu, svetielko sa rozsvietilo. Dobre ti všetci radíme, ale ty to nechceš pochopiť. Ale zvykne sa hovoriť, komu niet rady, tomu niet pomoci. Radíme tu viacerí, že upriam sa na napätie , nie prúd.


21.11.2014 22:29

Re: Indikátor dobíjania

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

Chcel som sa spytat, ci niekto nemontoval jednoduchy indikator typu cervena ziarovka. Ak nie tak nie, popri tom som nahodil myslienku o smere toku prudu.
A altan, nemyslis, ze ak napriklad startujes, tak tym silnym cervenym kablom na + pole baterky, tecie prud smerom von z baterky cez relatko do startera, a ked naskoci motor, tak sa smer obrati a prud tecie tym istym cervenym kablom OPACNYM SMEROM?! Nie ja, ale niekto iny by si mal zopakovat zaklady elektrotechniky.


21.11.2014 23:18

Re: Indikátor dobíjania

Woozie
 Edvenčr 

Ikona

Ku*va Plazivec, fyziku som mal naposledy na základnej škole, ale totok je ozaj moc.
Ak je na modernom aute či motorke výrobcom namontovaný budík odovzdávajúci aktuálny stav elektro-okruhu tak je to v 10 z 10 prípadov VOLTMETER. A to zapojený sériovo s baterkou. Aký v tom vidíš stále problém?

Majme príklad jednoduchého okruhu. V princípe to takto funguje na každej jednej motorke. Ktorá súčiastka obracia ten prúd? ;-)

Pozri obrázok

Update: Tu máme príklad schémy aj s okruhom dobíjania (Aprilia Caponord Kilečko) Myslím že nie je nad čím polemizovať
Pozri obrázok


Dôvod úpravy: Hnevá obrázok

Upravené 3 krát. Naposledy upravil Woozie (21.11.2014 23:30)


22.11.2014 5:59

Re: Indikátor dobíjania

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

A toto je uz aj na mna moc, kolko cervenych kablov ide na tvojej motorke do baterky?!!! Na mojej JEDEN!!!!!

Dôvod úpravy: Hnevaju nechapavi jedinci: Jeden: one, odin, uno, ein, uz staci.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Plazivec (22.11.2014 6:01)


22.11.2014 6:48

Re: Indikátor dobíjania

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

No aby sme sa uz nebavili o sprostostach, dal som si tu namahu a vystrachal presno to, na co som sa pytal. Dovidopo chlapci.
archive.siliconchip.com.au/cms/A_30551/article.html


Dôvod úpravy: Su tam presne popisane aj dovody, preco som to hladal.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Plazivec (22.11.2014 6:50)


22.11.2014 8:42

Re: Indikátor dobíjania

altan
 Geriatrik 

Ikona

Ten prístroj, po ktorom tak túžiš, je opäť v podstate voltmeter. Samozrejme trochu sofistikovaný. Meraním má ukázať prúdové pomery v obvodoch AKB. PIC mikrokontrolér porovnáva napäťové pomery v meranom vodiči. Mimochodom, je tam aj obrázok, ktorý sa dá použiť na vysvetlenie princípu kliešťového AV merača v jednosmerných obvodoch. Ak je v sieti napätie 12,6 V,indikuje prúd 0. ABK sa ani nedobíja ani nevybíja. Ak je napätie väčšie,tak prístroj indikuje nabíjanie. Podľa veľkosti napätia, naprogramovaný mikrokontrolér ukáže hodnotu prúdu. Ak napätie klesne pod 12,6 V, tak prístroj začína ukazovať vybíjanie. Hodnoty sú ale viac menej orientačné. Toto dokáže obyčajný voltmeter, čo ti tu tvrdíme od začiatku všetci. Len keby si prestal s predstavou,že pri nabíjaní ide prúd doľava a pri vybíjaní doprava.


22.11.2014 9:12

Re: Indikátor dobíjania

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

Bol som zvedavy, kam az si schopny zajst v obhajobe neobhajitelneho. Ludia su neobycajne vynaliezavi, ked maju obhajit svoju nevedomost.
What's more, the output of the Hall effect device goes positive for one direction of current and negative for the other. So the same sensor can determine both the magnitude of the current and its direction.

Hodnotu 12,6V si si prave pred minutou vycucal z prsta, nikde sa tam taka hodnota neuvadza.

Prosim, prestan uz dezinformovat, skus is to prelozit aspon translatorom cele a precitat, kazdy nech si urobi obrazok sam.

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Plazivec (22.11.2014 9:14)


22.11.2014 17:49

Re: Indikátor dobíjania

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Chlapi, nehadajte sa. Ked so to velmi zjednodusene prefstavite, tak ode o dva paralelne zapojene zdroje plus paralelne k nim zapojenu zataz. A ako sa hovori "vacsi pes jebe", tak plati to aj tu.... bud alternator baterku a zataz, alebo baterka zataz a keby regler nemal "diodu" tak aj ten.
A ked si tieto tri veci predstavite paralelne. Vsetci vieme kde su ake napatove pomery, cize zas sme pri tom, ze staci voltmeter, tak musi byt kazdemu jasne. Ze v casti zataze ten prud naozaj smer nemeni. Ale vo vetve, kde je baterka, tak moze tiect raz z baterky, inokedy do baterky.

Hadate sa na kokotinach. Radsej by sa to malo prebrat pri pive. >:-)


22.11.2014 17:57

Re: Indikátor dobíjania

endy
 Veteránista 

Ikona

Ked potrebujes vyriesit meranie dobijania na 5-moto doma ja by som doporucil signalizaciu tromi, alebo piatimi ledkami,,,, prva ledka oranzova slabe dobijanie, posledna je cervena, signalizuje prebijanie a zelena je OK. Tiez je to V-meter co ti staci na informaciu a dcerka nemusi vediet nijake hodnoty,,, proste ked svieti zelena je to OK. Davnejsie som taku signalizaciu kupoval, mal som to v aute a fungovalo bez problemov.
Ked chces silou mocou merat prud, tak treba zapojit A-meter ako to bolo aj na Peraku, ale ked mas V-meter tak je to zbytocne.


22.11.2014 18:05

Re: Indikátor dobíjania

endy
 Veteránista 

Ikona

Co sa tyka spotrebicov, tak zisti vykon alternatora a spocitaj spotrebice,,,,,, vykon spotrebicov nesmie prevysit vykon alternatora,,,, je to jednoduche.


22.11.2014 18:55

Re: Indikátor dobíjania

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

janoval, mas pravdu, presne si popisal, jak to funguje, takto to aj ja chapem, samozrejme ze aj tebe je jasne, ze existuje, pomenujem to break point - napatie, kedy sa otoci prud na + pole baterky. Ved je to jasne uz z principu.
A mas aj pravdu v tom, ze nema cenu sa o tom hadat, len co by si robil, keby sa ta tu niekdo snazil presvedcit, ze nieco je inac nez je skutocnost.
Ale uz dost hadania, ja som medzitym postudoval Hallov efekt, mrkol na ceny Hallovych sond a feritovych jadier, a nic svetoborne, radovo 1,5E za jedno aj druhe, takze staci operacny zosilovac, jedna ledka a mame to na svete. A bohuzial sa tu nikdo nenasiel, co by to vedel. Podla mna je to uzitocna vecicka a zisla by sa kazdemu motorkarovi, ktoreho masina to nema. Modernejse elektronikou prespikovane motky to tak urcite maju. Na plechovkach je to takto urobene.
Na druhej strane, neni som tak zbehly, aby som to vedel zostavit, ale budem hladat a ja urcite najdem.


22.11.2014 19:15

Re: Indikátor dobíjania

Woozie
 Edvenčr 

Ikona

Ok. Takže chceš povedať že pri dajme tomu 10V tečie prúd opačným smerom ako pri 13V?

Zaujímalo by ma, ktorým smerom ti točí štartér po mesačnej odstávke a po kávičkovej prestávke na výjazde >:-)


22.11.2014 21:23

Re: Indikátor dobíjania

Peter3P
 Skútrista 

Woozie - ten voltmeter paralelne s baterkou, chlape paralelne, ale ja si tie slovicka tiez obcas pletiem. :-)

Plazivec - to cervene oko na skokovke bola vlastne inidkacia vybudenia altenatoru. Kym sa nevybudil tak cez tusim 2W ziarovcicku bolo budiace vinutie altiku krmene z baterky. Ked sa vybudil tak napatie privadzane zo statorovych vinuti alternatoru, cez usmernovace medzi ziarovku a budiace vinutie prevladlo a cez ziarovcicku uz netiekol ziaden prud, pripadne tiekol opacnym smerom ale maly na to aby ju dostatocne nazhavil. Presnu schemu sa mi nechce hladat v dvoch knizkach co mi este po skodovke ostali nie je. Kedze na motorkach je obvykle permanentny magnet (co bola pre mna este nedavno novinka, nezaujimal som sa tak som nevedel) nie je mozne nieco taketo zrealizovat. Mozno by slo merat zmareny prud regulatorom, to by mozno malo zmysel ako ukazovatel kolko energie z paliva poslo len tak do luftu.

Kedze prud tecie z miesta s vyssim napatim na miesto s nizsim napetim (ludovo povedane), je jasne ze nema kvoli informovanosti o spravnej funkcii alternatoru a regulatoru ani najmensi zmysel merat nieco ine nez napatie v sustave. Ak je po rozbehnuti sa motora napatie v sustave vyssie nez napatie na baterke hned potom ako zapnes klucik tak sa baterka rozhodne nevybija. Aj keby bolo vyssie len o desatinku. No mozno po case ked sa baterka zohreje, ale to uz sme pri zbytocne rozpytlujucich detailoch.
Ak chces skolenie o elektrotechnike nie som na to ten pravy, som len amater samouk a z mnohych veci mam hokej, takze ak chcem nieco zbuchat musim si to vzdy predtym nastudovat. Ale zaklady ako naparie a prud zvladam. :-) Bohuzial (alebo nastasie?) vacsina obyvatelov zemegule nie. Pritom sa to uci na fyzike uz na ZS. Zase pri kvalite ucitelky co sme mali na ZS sa tomu ani nedivim. Ked som vedel preco sme pri merani odporov 50 a 100ohm namerali hausnumera zatial co ona to vobec netusila. Stacilo si obratit ten hrackarskoskolsky voltmeter a precitat si ze ma vnutorny odpor 100ohm :-).
Prud ma zmysle merat len vtedy ak by alternator nestihal a hladal by si toho zruta co ho pretazuje.

Keby si meral prud tecuti medzi baterkou a zvyskom palubne siete, vyslo by ti nieco taketo (minus, znamena baterka sa vybija):
zapnes klucik - ukazuje par amper v minuse vdaka svetlam, cerpadlu, elektronike
zacnes startovat - -50 az -100 mozno az -200 v spickach podla toho ako tazko odvaluje starter motorom
motor sa rozbehne - plus 10 az 20amper
po minute - plus 1 az 2 ampere (tuto hodnotu rovnako ako predoslu uplne stirelam od boku, moze byt uplne ina a po inej dobe, kludne mensia, vacsia, kratsia doba, dhlsia, netusim)
po chvili - 0amper, mozno obcas nejaky zakmit na jednu aj druhu stranu, podla blikania smeroviek, dialkovych, otacok motora.

Ako s tohoto chces prosim ta nieco zistovat? Mne by to povedalo vsetko ok, netreba si vsimat. Lenze to iste mi povie, ked sa mi na voltmetri ustali napr. 14V. Len ma to stjoi menej penazi a je to jednoduchsie.


22.11.2014 22:53

Re: Indikátor dobíjania

Prud naozaj fyzicky "tecie" bud z baterie alebo do baterie pri vybijani alebo nabijani.

Dolezite je vediet aku mame presne bateriu. T.j. ake ma max. napatie naprazdno pri plnom nabiti po ustaleni (nie tesne po nabijani). Toto zname napatie porovnavame s aktualnym skutocnym napatim s Volt meraca co je priamo pripojeny paralelne na baterii.

Ak je sustava technicky v poriadku tak na zaklade toho vieme jednoznacne povedat ci sa bateria nabija alebo vybija.

Napriklad klasicka "12V" oloveno-kyselinova bateria ma taketo vyssie spominane napatie naprazdno pri plnom nabiti okolo 12,6V.

Takze ak je napatie na volt-metri mensie ako 12,6V tak sa bateria vybija.
Ak je napatie priblizne rovne 12,6V tak bateria sa nenabija ani nevybija.
Ak je napatie vacsie ako 12,6V tak sa bateria nabija.

Napatie na baterii by nemalo presiahnut 14,4V aby sa z baterie zbytocne neodparovala kyselina.

Takze presny voltmeter pripojeny na baterii by mal stacit na taketo posudenie.

Ja mam taky na moto a pred startom po otoceni kluca mam napatie na baterii okolo 11,6V.
Nastartovana moto vykazuje maximalne 14,6V a to podla toho aky je odber a RPM.

Ja mam nieco ako toto:

Pozri obrázok

Upravené 2 krát. Naposledy upravil BKSL (22.11.2014 23:03)


22.11.2014 23:54

Re: Indikátor dobíjania

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

Pokusim sa teraz zovrubnejsie vysvetlit, ako to funguje na motorke tak trochu po laicky jak tomu ja rozumiem s tym, co o tom viem.

Najprv AKB. AKB je zdroj jednosmerneho napatia, ktory zvycajne po plnom nabiti dosahuje 13,2 V odkial klesa az niekam po cca 12,6 V ciastocne nabity. Niekde su aj presne udaje o voltazi zdraveho akumulatora vo vztahu k percentu nabitia. Uvazujme, ze tch 12,6 V bude cca 50 percent, cize mame dopoly nabitu baterku pri 12,6 V. Preto pisem uvazujme, lebo mozno sa zase niekto zacne hadat o ciselka, ale toto nie je az tak dolezite. Pretoze.
Pretoze nikto nema v motorke novu baterku, hned po kupe sa naleje a zacne pracovat a cim je starsia, tym viac sa zacnu jej hodnoty odlisovat od tych presnych, tabulkovych. Takze dajme tomu po 1. sezone na jar 2.hej sezony mame uz baterku s inymi hodnotami, i ked len malo sa lisiacimi. Samozrejme s kazdou sezonou sa to meni viac a viac.

Teraz dobijanie. Vacsina moto ma 3fazovy alternator, zapojeny bud do hviezdy, alebo do trojuholnika, co nie je pre nas nejak podstatne. Podstatne je, ze mame na moto trojfazovy skratovy regulator, ktory pracuje celkom zaujimavo.

Z kazdej faze pride na regulator napatie, ktore je takmer sinusoida a cim vyssie otacky motora mame, tym je ten kopec - sinusoida vacsi, orientacne pri 5000rpm je cca 60-80V. Regulator ma za ulohu tuto spicku zrazit na max 14,5 V a deje sa to tak, ze po dosiahnuti 14,5 V na vystupe z fazy dojde k prierazu na zenerovej diode a ta otvori cez tranzistor tyristor. Ten prepusti púrud z fazy do kostry/ludovo/ do skratu.

Toto sa prejavuje na napati v sieti tym, ze ako pridavame z volnobehu, tak nam napatie rastie od nejakych cca 13,0 V az na 14,5 a potom supne dole na 13,8. Vsetky tieto hodnoty co uvadzam, som nameral opakovane, ked som ladil regler, co som sam robil. Cize tam mame jakysi divny priebeh, kde pri urcitych otackach, kusok nad volnobehom mame maximum= 14,5V, ktore potom padne o kusok zase dole na 13,8V
Apropo, skoro som zabudol, pre detailistov, faza ide na zenerku cez mostik, ktory preklapa zaporne polvlny na kladne.

Cize mame vlastne sustavu dvoch zdrojov, zapojenych paralelne. Je to akoby sme spojili dve baterky + na +, a - na -. Pricom jedna je pomerne tvrdy zdroj relativne stabilneho napatia - AKB, a druha ma kolisave napatie s nejakym kolisavym vykonom v zavislosti na otackach. To sa docitame v manuali, kolko ma vykon nas alternator minus autobus nejake straty.

Na tieto dve baterky mame potom pripojenu celu elektricku sustavu. Co sa tyka stability odberu, moderne motorky maju pomerne vyvazeny odber, lebo nie je napriklad ani mozne vypnut hlavny svetlomet. Avsak starsie copre, jako mam ja, navyse s namontovanymi pridavnymi svetlami, roznymi lampasmi a obrysovkami na blatnikoch, to je ina pesnicka. Vsetko sa to da bud povypinat, alebo pozapinat. Preto napatie v sieti u takychto masin neskutocne lieta hore dole, podla toho, co vsetko majitel zrovna pozapinal, alebo nepozapinal. Do toho sa este zamiesa aj momentalny stav baterky, kde napriklad zalezi, ci som to nakopol po dvoch dnoch v garazi, alebo po dvoch tyzdnoch.

Takze chlapi, pytam sa, ci je naozaj ten obycajny voltmeter v tomto pripade vobec schopny dodat nejake informacie o stave baterky. Ja tvrdim, ze ano, ale ma to velke ALE. Musite s tym nabehat kopu kilakov, neustale spehovat voltmeter, rozmyslat nad tym jak pako, ci idem po tyzdni, ci po dvoch dnoch z garaze, jak sa to prejavi na napati a kopa zbytocnych starosti je na svete. Nehovoriac o tom, ze po par dnoch s motorkou vonku uz nevies ani trt, v jakom stave ta baterka vlastne je, kde je momentalne elektormotoricke napatie AKB.
Preto sa z obycajneho voltmetra pri napatiach v sieti, blizkych elektormotorickemu napatiu AKB, /12,6-12,8V/ NEDA! presne urcit, ci prave v tento moment dobijam, alebo cucam baterku.

A to najma v noci, pri zapnutych pridavnych svetlach je fakt riziko, to snad uzna kazdy.
Preto som sa pytal na co som sa pytal, a ze je mozne takyto bazmek pomerne lacno spravit, je mi uz teraz, po nastudovani problematiky, viacmenej jasne.

Uff. a vcul mozete kamenovat.


Dôvod úpravy: PS: BKSL, tych 11,neco mas preto, lebo sa ti zapne aj svetlo a hned ti to napatie zrazi dole. Takze ten tvoj voltmeter nikdy nebude ukazovat skutocne napatie AKB naprazno, ibaze by si odpojil baterku od motorky, ale to by si musel mat ten voltmeter stale zapojeny na AKB aby nezhasol.

Apropo, par ich mam doma.

Upravené 2 krát. Naposledy upravil Plazivec (23.11.2014 0:01)


23.11.2014 0:48

Re: Indikátor dobíjania

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Ja len dodam, ze to napatie na akumulatore vekom ani opotrebovanim vyrazne nemeni. Je skor dane konstrukciou baterky. Skor sa meni vnutorny odpor zdroja...

A odpoved na tvoju otazku je: ziadne ALE. Ale iba ANO. Ak chces merat prud, meraj. Branit ti nikto nebude.

ALE! Mobil mas? Mas. Hod si na rajdy 12v zasuvku. Ja ju mam na priamo, cez poistku. Viem zmerat baterku s vypnutym klucom a ked vecer pri ohni nabijam telefon, nemusim startovat. Kup si voltmerer, ako mam ja. Staci ti jeden, na vsetky motorky. A ked zrovna nesledujes napatie, tak mozes mabijat mobil, alebo navigaciu...

Ja som tymto volmetrom odhalil na dvoch masinach prepalene vinutie alternatora.


23.11.2014 0:51

Re: Indikátor dobíjania

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Woozi: nechcem sa ta dotknut, ale je vidiet, ze fyziku si mal naposledy na zakladnej skole.


23.11.2014 10:15

Re: Indikátor dobíjania

Energeticka sustava by mala byt dimenzovana tak ze pri chode motora na volnobehu pri najnizsich moznych RPM a zapnutych vsetkych "spotrebicoch" by malo byt "systemove" napatie vzdy vyssie ako tych 12,6V pri olovo-kyselina baterii.
Tym zabezpecis neustale dobijanie baterie za kazdych podmienok.

Ak ti napatie za urcitych podmienok klesne na 12,6V alebo este menej tak energeticka sustava je poddimenzovana.


23.11.2014 10:26

Re: Indikátor dobíjania

A malo by sa to dat otestovat jednoducho tak ze bateriu odpojis pocas chodu motora na volnobehu + maximalna spotreba. Napatie by ti malo jemne stupnut, potom je vsetko ok. Isto nesmie systemove napatie klesnut.


23.11.2014 10:35

Re: Indikátor dobíjania

brazel
 Kávičkár 

Ikona

A koľko je vlastne maximálny výkon alternátora na Viragu 750 ? Lebo napríklad pri 535-ke je to len 280W ... (ja mám na bavore 700)
Aby si po spočítaní spotrebičov nezistil , že tvoj vysnený merák bude aj tak stále ukazovať do mínusu a tvoje Virago bude vlastne moderný elektromobil , v noci nabiješ , cez deň pojazdíš , síce len trochu , ale zato vysvietený ako cirkus . :-)))


23.11.2014 11:26

Re: Indikátor dobíjania

bacaono
Darca Krvi  Veteránista 

Ikona

BKSL pokial mas naozaj namontovany ten meracik co si tu dal predchvilou, tak musis sam vediet ze pises bludy.
Pri zapnuti vsetkych spotrebicov na volnobehu maloktora moto co ma alternator s permanentnymi magnetmi (a to je väcsina)stiha dobijat, lebo alternator je nadimenzovany tak aby stihal dobijat v normalnom prevadzkovom rezime a to volnobeh nieje. Ak by to bolo tak ako hovoris, tak by vo vyssich otackach vyrabal zbytocne vela energie ktoru by zasa regler musel marit do tepelnej formy. To by malo dost velky vplyv aj na spotrebu.

Ten tvoj test s odpojenim bateky za chodu si uz skusal na svojej moto? :-O Neverim. >:-)
(A radim ti aby si to ani neskusal ked nechces odpalit regler alebo alternator alebo nejaku elektroniku. ;-) )

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil bacaono (23.11.2014 11:34)


23.11.2014 11:41

Re: Indikátor dobíjania

"Ak by to bolo tak ako hovoris, tak by vo vyssich otackach vyrabal zbytocne vela energie ktoru by zasa regler musel marit do tepelnej formy."

Presne ako uvazujes. Tiez ma to prekvapilo lebo na autach je to riesene regulacoiu budenia primarneho vinutia.

Na mojej moto to ide surovo cez tyristory do chladica na ohrievanie planety :-)

Pozri obrázok

Upravené 1 krát. Naposledy upravil BKSL (23.11.2014 11:45)


23.11.2014 11:43

Re: Indikátor dobíjania

Toto je ina forma na vacsie vykony:

Pozri obrázok


23.11.2014 11:52

Re: Indikátor dobíjania

bacaono
Darca Krvi  Veteránista 

Ikona

Ja neuvazujem. Uvazoval si ty predtym. Ale aspon si pochopil ze nespravne.

Takze potom s tymi neoverenymi teoretickymi radami opatrnejsie aby si niekto podla nich nesposobil skodu!!!


23.11.2014 11:53

Re: Indikátor dobíjania

A co sa tyka toho testu tak som to robil na aute.
A regler isto neodpalis lebo ten je tam prave na to aby si nieco vysokym napatim generatora neodpalil :-)

ECU ma urcite este vlastnu internu filtraciu napatia takze nie je dovod pre nejake poskodenie inych "spotrebicov" motorky.
A to ze nahodnym popripade skorodovanym "odpojenim" baterie alebo jej poruchou by si odpalil ostatne veci v moto mi tiez nesedi. Ale nikdy nehovor nikdy :-)


23.11.2014 12:00

Re: Indikátor dobíjania

bacaono aby sme sa pochopili, ten nadbytocny vykon sa naozaj meni na teplo v tom prvom pripade s permanetnym magnetom (moja moto), lebo permanentny magnet sa neda regulovat. Ten druhy pripad je uz z regulaciou.

Pri generatore s permanentnym magnetom nepotrebujete bateriu (roztlacite) na to aby ste nastartovali ak to samozrejme dokaze typ vstrekovania rozbehat :-)


23.11.2014 12:13

Re: Indikátor dobíjania

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

Brazel, presne si to trafil po hlavicke, prave preto potrebujem moj vysneny "merak" - preto uvodzovky, lebo to nema byt merak ale indikator. Ludia moji, sak uz si neplette pojmy s dojmami, merak a indikator su dve uplne rozdielne veci. Jak keby som to nedal do nazvu temy. Indikator indikuje urcity stav, na wiki tu definiciu hladat nemienim, toto vam musi vsetkym stacit a uz dost reci o meraku,yes? ;-)
Takze chcem indikovat stav, kedy sa nedobija, ale spotrebuva baterka!!! A to tak, ze nie nejakym ojebom, cez meranie napatia, ale skutocny smer toku prudu.
Ma to byt klasicka cervena kontrolka, ktora sa zazne, ked sa smer toku prudu obrati a zacne sa cucat baterka, jovan, maryska?

Pri zapnutych pridavnych svetlach sa podla mojho odhadu dost casto moze stat, kedy bude malo stavy - stanie na krizovatke, zapnutie blinkrov, apod. Takze preto to chcem mat takto osetrene. Ja stale nechapem, co vsetci proti tomu mate, bastli sa tu barjaka kokotina, vaznejse veci tu ludia odrbavaju na svojich moto a takato prkotina vyvolava az flame. Ale nech, aspon ma to donuti to spravit.

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Plazivec (23.11.2014 12:17)


23.11.2014 12:37

Re: Indikátor dobíjania

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

Hehe, je nedela a sedime pri PC, citame fora a vypisujeme :-D

Brazel, nenasiel som ziadny udaj o vykone altika a ani hladat nebudem, hladali uz bratia cesi pred rokmi a nenasli tiez nic, tak sa jeden z nich podujal zmerat vykon u 1100, co je taka ista motorka nachl, len ma vycsi objem.
Citat:
jen potvrzuješ má měření ze dneška
535 14,2V 23,5A otáčky nevím, ale ful gaz
1100 14,1V 28,7A otáčky 4200

autor: nick radar535 z motorkari.cz

Takze vykon altika je u 535 cca 330watt a u 750 bude ako u 1100 cca 400watts.
Samozrejme to je maximalny vykon pri ot. 4200, takze vykon na volnobeh bude samozrejme nekde inde, ked si zoberem pridavky, blinkre brzdove, a ostatne osvetlenie, bude to dost na hrane.


23.11.2014 12:42

Re: Indikátor dobíjania

plazivec donutil si ma v sprche vymysliet genialny indikator ktory zbastlis aj sam.
nakreslim schemu a postnem :-)


23.11.2014 12:55

Re: Indikátor dobíjania

bacaono
Darca Krvi  Veteránista 

Ikona

BKSL vidim ze to co som pre teba zvyraznil si asi necital alebo nepochopil a radis teoreticky dalej...... takze uz radsej nic. 8-)

Plazivec preco sa chces silou mocou " skrabat lavou rukou poza chrbat okolo stehna za pravym uchom?" :-O
Ved jednoduchy voltmeter ti predsa indikuje ak je jeho hodnota nad 12,6V ze baterka sa dobija a ak je hodnota pod 12.6V tak znova "indikuje" ze sa baterka vybija.

Ak ale teda strasne chces iba jednu cervenu kontrolku tak si zaobstaraj tento jednoduchy diodovy voltmeter Batest a namontuj si ho tak aby si videl iba cervenu diodu. To hadam splna tvoje predstavy. Ci?
Ale aj tak nepochopim preco je podla teba jedna kontrolka diodoveho signalizatora napätia lepsia ako mat prehlad o hodnote napätia v sustave.


23.11.2014 13:00

Re: Indikátor dobíjania

bacaono napis technicky preco tak a nie tak.


23.11.2014 13:03

Re: Indikátor dobíjania

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

bacaono, ty si to, co som pisal, asi necital, je tam presne uvedene, preco je meranie napatia len informativne a preco mi nevyhovuje. Inak by si pochopil, ako funguje zariadenie, ktore chcem, a preco je tak dobre.

BKSL, no daj, som zvedavy.

Dôvod úpravy: Idealne by bolo, keby som to vedel zbastlit tak, ze to v spojeni s tym ampermetrom od janovala bude fungovat jak ma.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Plazivec (23.11.2014 13:04)


23.11.2014 13:05

Re: Indikátor dobíjania

Nech sa paci :-)

Pozri obrázok


23.11.2014 13:13

Re: Indikátor dobíjania

bacaono
Darca Krvi  Veteránista 

Ikona

Ved ten janovalov ampermeter je tiez len "prezleceny" voltmeter.

No nic... vidim ze to postrada nejaky zmysel...
.....tak si tu teoretizujte a skrabte sa co najzozitejsie za uchom dalej. ;-)

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil bacaono (23.11.2014 13:17)


23.11.2014 13:16

Re: Indikátor dobíjania

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

No, uz sme skoro tam, chyba ti tam Hallova sonda na ferite pred tym operakom a netreba potom merat ubytok napatia na tom kabli. Inak myslienka nie celkom na zahodenie, uz ma to napadlo, ale ta Hallova sonda je uplne exaktna.


Dôvod úpravy: Skus tam tu sondu plesknut, ona generuje Ui + aj -, podla toho, ktorym smerom tecie prud v meranom vodici. Potom by sa dal na vystup dat aj ten merak, co sem dal janoval.

bacaono, ked tam bude ta hallova sonda, bude ten "prezleceny voltmeter" davat udaje o prude, a nie o napati. Samozrejme nejaka kalibracia nehrozi, nemam doma labak, ono aj tak staci relativne vychylenie paprcky, na nejake presne ampere zvysokakakakam

Upravené 2 krát. Naposledy upravil Plazivec (23.11.2014 13:23)


23.11.2014 13:35

Re: Indikátor dobíjania

hallova sonda je tam uplne zbytocna ak ti ide len o indikator. T.j. logika nabija vs vybija. Ak chces aj merat tak potom je to nieco ine ale pisal si indikator :-)

Operacny zosilnovac reaguje prudko na rozdiel napati na jeho "+" a "-" vstupoch v jednotkach milivoltov preto ti staci len snimat ubytok napatia na privodnom + vodici k baterii respektive alebo - vodica ak ma vacsi odpor.


23.11.2014 13:38

Re: Indikátor dobíjania

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

Ale to nebude dobre fungovat, treba si uvedomit, ze tam idu spicky od alternatora, regler v ziadnom pripade nema ziadne vyhladzovanie, teda aspon ja som nevidel ziadny kondik nikdy u reglerov. Kukni si princip hallovej sondy, ta ti presne da smer toku prudu vo vodici, ale som rad, ze sa debata ubera konstruktivnym smerom, skusim sem hodit nejaky priklad, co som nasiel ja.

Dôvod úpravy: elektrika.cz/data/clanky/clanek.2006-04-01.2480110481

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Plazivec (23.11.2014 13:40)


23.11.2014 13:48

Re: Indikátor dobíjania

Hlavny a vykonny vyhladzovac je predsa bateria :-)

Hallova sonda je na to ked chces aj merat nejaku hodnotu.
Na jednoduchu indikaciu je naozaj zbytocna a staci ti len OZ.


23.11.2014 14:18

Re: Indikátor dobíjania

Vylepsena verzia - zvysena citlivost.

Pozri obrázok


23.11.2014 14:30

Re: Indikátor dobíjania

brazel
 Kávičkár 

Ikona

plazivec , prosím ťa ,neskáč tu ako péro z gauča do všetkých , ktorí čo len trochu nechvália tvoju myšlienku , merák , indikátor , ja som do elektriky totálny chuj , ale aj bez merania (indikovania) mi to logicky vychádza dáko tak , že ak bude väčšia spotreba ako dokáže alternátor vyrobiť , tak budem elektromobil a elektriku na zapaľovanie sviečok budem musieť dopĺňať dobíjaním .
České merania som samozrejme čítal , ak chlap nameral na Viragu 535 330 wattov a v skutočnosti má 280 (tento údaj sa totižto nájsť dá :-* ) www.xv-535.de/t3.htm , tak na 1100-vke podľa chyby v jeho prvom meraní bude výkon cca 340 wattov a keďže alternátor by malo mať Virago 1100 aj 750 rovnaký , tak by si mohol vedieť , že do týchto 340 wattov by si sa mal so spotrebičmi vojsť , bez ohľadu , či o tom chceš byť priebežne informovaný , alebo nie .
Tvoj merák (indikátor) ti povie , že si nad limit , ale to si predsa môžeš zrátať už predtým a nestresovať rodinu na ceste svojím rozhodnutím , že nech idú dopredu a ty že do cieľa motorku dotlačíš bez motora a tam ju zase nabiješ , aby nejaký čas mala šťavu na iskru zo sviečok .
Preto som už hore písal o vysvietenom cirkuse .

Dôvod úpravy: doplnenie o Viragu 535

Upravené 1 krát. Naposledy upravil brazel (23.11.2014 14:40)


23.11.2014 15:22

Re: Indikátor dobíjania

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

Sorry brazel, ak to vyznelo arogantne, prijmi omluvu, myslel som to obecne pre vsetkych, lebo kazdy tu radi merat napatia, ale tym som uz davno presiel. Mna nastvalo, ze ked niekto poradi a ja jeho radu odmietnem, tak hned sa urazi a sype na mna hromy blesky. A naco.

Co sa tyka toho merania, mozes mu kludne verit, nemci uvadzaju vykon generatora, ktory je striedavy a tu nastupuju javy akou ucinnik a jalovy vykon, to ja uz nebudem tu riesit, podstatne je, ze usmernenim je ten vykon naozaj taky, jaky ten cech nameral. V podstate meral max. prud a u jednosmerneho je ucinnik rovny 1, takze je to tak jak nameral.Prud krat napatie - dostanes vykon.
Co sa tyka vysvieteneho cirkusu, to ja nemienim z motorky robit, pridavne svetla som dal z nutnosti, lebo 750ka svieti naozaj uplne nahovno, ma to klasicky svetlomet, kde sa lomi luc prechodom cez sklo paraboly a tam sa hodne straca. Dnes sa uz robia cire svetlomety s vyssou ucinnostou, kde luc tvaruje zrkadlo paraboly. A take mam aj tie pridavne, svieti to jako des-bes.
Brazel, ten vykon pocitaj, ze je pri otackach 4200, cize pri volnobehu je to nieco uplne ine, pricom zataz je pri zapnutych svetlach furt ta ista. Cize raz som elektormobil, raz nie a nemozem drzat tocky furt na 4200 :-D
Cize ten bazmek, co chcem je proste nutnost, pretoze bez toho nemam absolutne prehlad, jak som na tom z baterkou, este som vreckovy kapacitometer za babku na baterku nevidel.
Uz sa mi niekolkokrat stalo na byvalke, ze som z vyletu dosiel s vymlatenou baterkou a voltmeter som mal namontovany, ukazoval od 12,8 na krizovatke do 14,2max. Pri jazde 80km/h okolo 13,4. Tak nech mi niekto vysvetli, ze jak je mozne, ze sa baterka vybila. Tie cisla tomu nenasvedcuju.
Raz som musel dokonca kupit startovacie kable na pumpe za 20ecek, co by nasralo kazdeho, lebo som jednoducho nenatocil. To by vystacilo na niekolko takychto bazmekov.


23.11.2014 15:37

Re: Indikátor dobíjania

brazel
 Kávičkár 

Ikona

Veď práve , že ten maximálny výkon alternátora pri Viragu 535 je pri 5000 (!!!) otáčkach .
Výkon - napätie x prúd ešte viem , ako aj to (vyložene len jednoduché počty) , že ak to prešvihneš o , dajme tomu , 50W , tak to sú 4 Ampére , čiže (bez iných strát) mínus 4 Ampérhodiny za hodinu , čiže tvoja 16Ah batéria po takej jedenapol hodine ani nehlesne , takže by som robil výlety len tak do 80 , po odskúšaní možno aj do 100km . >:-) :-D

Osobne si nemyslím , že výrobca dimenzoval svoje altíky na to , aby mali možnosť pripojiť ešte zariadenia o 30% silnejšie (tých 340 watov výkon a 110W prídavné svetlá) , ale možno hej .

Dôvod úpravy: Vymeň hlavné svetlo , to bude lepšie riešenie . 8-)

Napríklad niečo takéto www.ebay.de/itm/KLAR-GLAS-SCHEINWERFER-LAMPE-5-3-4-CHRO...
www.ebay.de/itm/Klarglasscheinwerfer-Scheinwerfer-H4-Ch...

Upravené 2 krát. Naposledy upravil brazel (23.11.2014 15:49)


23.11.2014 15:51

Re: Indikátor dobíjania

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

750 vraj toci nejak do 7000 tusim, co je na dvojval V dost celkom. A central by som aj vymenil, keby za to nechceli predajcovia majetek. Myslim slusny central, s cirou optikou v chrome, nesmime zabudat, ze som uchyl na copre.
Ty dve pridavne, co som kupil maju ciru optiku a H4 zarovku, da sa pospekulovat s prerabkou na inu paticu a vymenu za ledky, ale to su naklady jak hovado, slusne H7 ledky/nie cina/ cez 50 ojro. A kym si neni clovek isty, ci to je vobec nutne, tak naco. Ten indikator vynde, odhadujem do 10 ojro za suciastky, no nech do 20, ked sa seknem a objednam zo spatnymi parametrami a nebude to fachat hned nasupu.


23.11.2014 16:26

Re: Indikátor dobíjania

brazel
 Kávičkár 

Ikona

Tam som ti vložil svetlá na Virago 750 s čírym sklom , určite sa dajú nájsť aj inde , to som len tak narýchlo .
Do maximálne 60 Euro aj s poštovným človek musí nájsť .

Ty máš problém asi iný a to je ten , že prídavné svetlá už žmúria v garáži , tak teraz čo s nimi a ako oje.ať alternátor , aby si to nevšimol . :-)))
To je ako s tými ukradnutými vecami , že človek sa najlepšie teší , keď zistí , na čo to vlastne je . :-D


23.11.2014 16:46

Re: Indikátor dobíjania

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

Ano, svetla uz mam v garazi, a pacili sa mi a boli na konci sezony v akcii. Ale neoznacil by som to za problem, je to oazka hlavne estetiky. ;-)


23.11.2014 17:28

Re: Indikátor dobíjania

brazel
 Kávičkár 

Ikona

Veď ja nemám nič proti tým svetlám , čoper je vlastne náhrada za koňa ako dopravného prostriedku po šírych prériách a honosnosť výbavy toho koňa vyjadrovalo spoločenské zaradenie jeho majiteľa , takže rôzne cingrlátka a serepetičky na čoproch majú samozrejme svoje opodstatnenie a vyjadrujú predstavu jeho majiteľa o estetike .

Len sa smejem , že som to (asi) trafil presne ... najprv svetlá (v akcii , no nekúpte to) a teraz ako na to ? :-)))
Neurážaj sa , nemyslím to zle , teším sa s tebou .


23.11.2014 18:23

Re: Indikátor dobíjania

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

Neboj, nekupil by som ich, keby som si netrufol to zvladnut, neni som typ na akcie, ale jesenne vypredaje u motokramov su predsa bezna vec a vyuzivame ich vsetci, no ne? :-D

Bilancia zataze u 750ky je cca 100W max + nieco na zapalovanie, co je nejakych 7,5A pri 13V. Kriticke su prave nizke otacky, no a na coproch sa hojne vyuzivaju. Pri pouziti aj pridavnych svetiel je to dvojnasobna zataz - 2x55 H4, cize 210W + este 2x 5W je tam parkovacka, vo vysledku 220W. No a prave tato zataz v oblasti nizkych otacok je ten problem. A ten bazmek to ukaze presne a neomylne.


23.11.2014 21:43

Re: Indikátor dobíjania

maguma
 Turista 

Ikona

čítam to tu od začiatku a pretože denne robím s alternátormi a dobíjaním, tak si myslím, že niečo o tom aj viem a preto, decentne povedané, vyslovujem svoj údiv všetkým teóriam tu spomenutým. Podľa mňa je už zbytočné tu niečo navrhnúť, ale čo sa týka výkonu alternátora, tak je tam rozdiel medzi systémom alternátora v automobiloch a systémom použitým vo väčšine motoriek, lebo aj niektoré motorky majú alternátory automobilového typu a tie sa dajú jednoduchšie a presnejšie regulovať, no a na výkon alternátora s rotorom z permanentných magnetov vplýva ešte jedna skutočnosť, ktorú tu nikto nespomenul, možno na to prídete v ďalšej diskusii. Preto ak niekomu chýba výkon alternátora pridám sem na odľahčenie jedno riešenie. >:-) >:-) ;-) ;-)

Pozri obrázok


23.11.2014 22:41

Re: Indikátor dobíjania

brazel
 Kávičkár 

Ikona

maguma , nepíš v otáznikoch , nože hybaj do hĺbky , keď už vám to na tom náhradnom serveri dáko dochne .
Mne musíš metódou ľudového rozprávača , lebo , za prvé - ako som už uviedol , z elektriky (a nielen z nej) som blb
za druhé - zložitejšiemu aj tak nerozumiem :-(
za tretie - ani sa nesnažím , lebo nechcem :-( :-)


23.11.2014 22:50

Re: Indikátor dobíjania

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

No, ked to neprezradis, myslim, ze uz sa to nedozvime, ze vlakno uz dospelo k svojmu koncu, skoda, ze si nenapisal hned volaco, a nechal nas tu, pivnych teoretikov, badat nad nesmrtelnostou chrusta :-D

Dôvod úpravy: servus brazel :-D si ma predbehol o se kundu :-D

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Plazivec (23.11.2014 22:52)


23.11.2014 23:04

Re: Indikátor dobíjania

maguma myslis nezelany ohrev permanentneho magnetu od motora a tym nezelane znizenie jeho indukcie ?


24.11.2014 14:07

Re: Indikátor dobíjania

dreamer
 Skútrista 

Ikona

To by mohlo byt ono. Moj altik ma napriklad vykon 312W za studena, ale uz len 265W po zahriati. Takze pri montazi doplnkov treba vychadzat asi skor z druhej hodnoty.


24.11.2014 14:45

Re: Indikátor dobíjania

brazel
 Kávičkár 

Ikona

Ale zase , keď ho dobre zaťažíš , tak sa nažhaví až do biela a máš ďalšie prídavné svetlo . 8-) :-)))


24.11.2014 16:51

Re: Indikátor dobíjania

dreamer
 Skútrista 

Ikona

Hehe, to ano, ale ja ho zhavit nebudem, telefon ci GPS zvladne a viac mi na skutri netreba :-)))


17.12.2014 21:55

Re: Indikátor dobíjania

Len pre info, zvlnenie pri 3-fazovom usmernovaci.

Pozri obrázok


08.01.2015 23:19

Re: Indikátor dobíjania

ARPAD
 Edvenčr 

Ikona

voltmeter uplne staci, mam to odskusane. u 3F transformatora sa da ziskat vetsi prud zapojenim sekundaru do D, ale na ukor poklesu napetia, mozno by to slo aj u moto, neviem, ale dobijala by zrejme az vo vyssich otackach, kedze tu natetie rastie priamo umerne z otackamy. neviem ako by nato reagoval regulator. je to cista teoria, prakticky nevyskusana, a realizovatelna len pri previjani alternatora.


08.01.2015 23:55

Re: Indikátor dobíjania

fokus
 Turista 

Ikona

Plazivec kazdil si niekedy na tatre 815?
Bol tam taky meračik.nič lepšie na tvoj problem neexistuje.
Samozrejme da sa aj dat amper meter medzi plus a kabel.bude ukazovat nejake odbery.to hladaj.
Inač chalani tuna vyčerpavajuco popisali ako sa ten tvoj problem mera.


09.01.2015 20:44

Re: Indikátor dobíjania

ARPAD ono sa da roznymi zapojeniami docielit rozne prudove zatazenia atd.
Stale to bude mat ale ten isty celkovy vykonovy limit P = UxI.

Pre vacsi vykon treba doslova zvacsit-zobjemnit fero-zelezo a magnety aby nedoslo k elektromagnetickej saturacii tychto materialov.


10.01.2015 12:46

Re: Indikátor dobíjania

ARPAD
 Edvenčr 

Ikona

ano zelezo je zelezo, to je pravda, lenze ak je v tom zeleze rezerva, tak zapojenim do D ju vyuzijes, lebo D mas k dispozicii aj fazove, aj zdruzene prudy, cize v podstate je vykom vyssi, lebo generator da viac ako 12V, a tu plati ze UxI. teda ak mas viac I a rovnake U, tak aj VA je viac. lenze pri vyssych otackach. a to je podla mna ten problem, otacky. tam uz nastupuje aj reaktancia vinutia, a proste ten prud z toho vetsi nepotecie a hotovo lebo je len jeden, ale ak ich mas 2, tak uz sa moze nieco zmenit. z napetim ten problem nieje, frekvencia nema nan vplyv, teda na ako take. ale to je zbytocne otom pisat, lebo to nieje realizovatelne len tak, treba upravovat generator, a to sa oplati len ked ho previjas. a ako pises, nevieme ci ten ktory generator nebezi pri plnom vykone uz aj tak na hranici svojich moznosti. dalsia vec by bola regulator. ten by trpel viac, lebo zdroj v D je tvrdsi nez v Y, a neviem ako by sa mu to pacilo. proste trebalo by to vyskusat, ale ako som uz pisal,pre potreby indikacie stavu aku uplne staci V meter. mam presne ten isty koso co si tu dal, a neviem si ho vynachvalit, proste parada. uz som vdaka nemu raz pri jazde zistil problem z dobijanim, a kedze sa to spravalo tak, ako by som mal len neaky slaby generator, co da 14V az skoro na plny, tak prve co som skontroloval bolo pripojenie regulatora, samozrejme konektor bol povytiahnuty. po oprave moto hned na volnobeh cez 14V.keby ze ho nemam, tak otom neviem. lebo ono to dobijalo, len nie tak ako malo.


12.10.2015 21:28

Re: Indikátor dobíjania

dreamer
 Skútrista 

Ikona

@Plazivec: Tu to niekto tiez teraz riesil a zda sa ze aj vyriesil, tak sa s nim skontaktuj ak chces:

www.skutrforum.cz/viewtopic.php?t=12817


13.10.2015 16:35

Re: Indikátor dobíjania

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Dreamer: s ledkami ci s displejom, furt je to voltmeter :-)


14.10.2015 0:18

Re: Indikátor dobíjania

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

Tak tak.



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 187867 | Včera: 124909