Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Môžem jazdiť na Simsone ked mi cinkajú piestne kružky ? - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuMôžem jazdiť na Simsone ked mi cinkajú piestne kružky ? - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Zruš sledovanie Pridaj nový príspevok 

Značky: Motor.

26.04.2013 17:23

Môžem jazdiť na Simsone ked mi cinkajú piestne kružky ?

Richard8
 Kávičkár 

Ikona

Zdravim vas. Na mojom Simsone pocujem cinkanie v motore ( zrejme kružky ) Uškodim mu nejako ked na nom budem jazdit? Dakujem :-)


26.04.2013 19:54

Re: Môžem jazdiť na Simsone ked mi cinkajú piestne kružky ?

no ked ti taky piestny kruzok praskne tak uvidis uvidis aku skodu ti to naroby,,,,radsej ich vymen a pozri aj volu piestu


26.04.2013 19:54

Re: Môžem jazdiť na Simsone ked mi cinkajú piestne kružky ?

hruso25
 Geriatrik 

Ikona

Prajem príjemne čítanie.
Pri pravidelnom citani ma zaujalo na fore to tvoje zvonenie ...
Nepopisujes zvonivy zvuk presnejsie, preto sa zameriam na najcastejsie moznosti zvoniveho zvuku: 1, zvonivy zvuk spojeny s miernym poklepavanim. Pre blizsie popisanie zvuku - zvuk je riadne zvonivy pri volnobehu a pri nizsich otackach, pri vyssich otackach sa uz neprejavuje, a ak je volnobeh nastaveny spravne, pri kazdom odpaleni nastane klepnutie. Ak chytis motor pevne do dvoch ruk (nie valec a hlavu) citis ako v nom nieco klepne (ale potrebuje to sakra nizky volnobeh). Toto zapricinuju piestne kruzky, ale nie ako pisu ludia na fore, ze vo valci vyjazdili nejaky iny tvar! Drazky sa v pieste zvacsili a kruzky sa v pieste pohybuju hore a dole, samozrejme k tomu prispieva aj opetrebenie kruzkov. Ide o velmi jemny pohyb, ktorý vznika posuvom piestu hore a dole. Piest ide hore, tlaci kruzok pred sebou, ten si sadne na dolnu hranu drazky. Ked pride do hornej uvrate nastane vybuch, ktory zacne tlacit piest dole. Prvy kruzok je tlakom tlaceny chvilu do dolnej hrany, ale ked sa tlak uz uvolnuje kruzok sa presune a sadne na hornu hranu drazky piestu, lebo zacne byt piestom tahany dole. Ten presun vyda klepnutie a nasledne zazvonenie piestu. Cim je vacsie opotrebenie je zvuk vyraznejsi. Pozor, toto casto robia Simaky aj po GO opravach, alebo vybrusoch, ked ludia davaju dokopy piest od ineho vyrobcu a kruzky od ineho vyrobcu. Je asi jasne, ze najlepsie je pouzit sady od jedneho vyrobcu, pretoze kruzky a piest su spolu kalibrovane. Pozor, nikdy nekupuj piest s kruzkami od cloveka co robi vybrusy. Su to zvacsa ludia, co niekde kupili lapovaci stroj, alebo superfinish sustruh a nemaju ani sajnu o motoroch, a su radi, ze maju vobec nejaky kontakt na predajcov piestov a kruzkov, tak ti bezne predaju piest z kosacky a kruzky z Babety, ... Ak by si hladal kalibrovanu sadu - dobre meno ma napriklad vychodoindicka spolocnost Ambika (dodava cele sady aj pre nasu fabriku a dodava Yamahe, Honde, ...), dovaza sa aj do SR aj CR, alebo slusne veci su Rotax, ale to stoji uplne ine peniaze. Na a-k-f, som videl oku lahodiacu kvalitu asi od nemeckeho vyrobcu (nazov si necham pre seba). 2, zvonivy zvuk. Pre blizsie popisanie zvuku - motor zvoni neustale, ci pri volnobehu ci pri nizkych otackach, ci pri strednych otackach a samozrejme aj vysokych (to je uz tazsie rozoznat). Pricinou su opotrebene kruzky a neraz aj prasknuty kruzok. Pozor pod pojmom prasknuty si nepredstavuj polamany. Prasknuty kruzok moze mat mikrotrhlniky sposobene opotrebenim, prudkym narastom a poklesom teploty, chybou materialu, vysokym tlakom, ... Taky kruzok zvoni ako plechovy zvon. Spoznat sa da ak prilozis ucho blizsie (pozor na popalenie) pocujes vyrazne zvonenie v hornej oblasti valca.
3, cinkanie. Pre blizsie popisanie zvuku - v motore najma pri volnobehu a nizkych otackach (pri vyssich sa to celkom strati) pocut cinkanie, akoby cinkalo zahrst minci (dve), cinkanie sa zvacsa prejavuje pri zahriatejsom motore. Ide o cinkot dvoch opernych podloziek, ktore su vlozene medzi piestom a ojnicnym loziskom. Toto bola a vzdy bude stara zvukova "slabost" na svoju dobu takmer dokonaleho motora M531, z ktoreho neskor vysiel dobre znamy M541. Uz ako tinedzer som tento problem riesil, lebo cinkavy zvuk nielen mne liezol na nervy. V istom este vtedy totalitnom casopise jeden clovek uviedol, ze sa toto cinkanie da odstranit poriadnym namazanim plechovych podloziek tuhym mazivom. Ano, ale palivo s olejom si to mazivo casom pekne vyplavilo a cinkanie bolo spat. Ale spat k teme ... Simson ma obojstanne otvorene horne ojnicne oko, do ktoreho sa vklada ihlove lozisko s dvojdielne lisovanou klietkou ihliciek (len na a-k-f som videl aj jednodielnu klietku tusim pri nejakej tuningovej sade). Snaha projektanta v motore co najviac znizit trenie v oblasti piestneho capu ho doviedla k naprojektovaniu netradicnych plechovych podloziek, ktore je mozne vidiet v celom motore (staci sa podrobnejsie pozriet na prevody, spojku, ...) - rukopis projektanta, ktorym sa snazil odelovat rozdielne rotujuce diely od seba. Tieto maju okrem eliminovania trenia ciasocne zabranit aj axialnemu pohybu ihloveho loziska v ojnicnom oku. Vymedzovacie plechove podlozky priniesli so sebou cinkavy vybracny zvuk, osobne som ich nevidel pouzite v ziadnej inej konstrukcii motoru tej doby. Zaujimave bolo, ked som rozobral stary motor ako mal pekne vylestene kruhy na piestnom cape od plechov, co ma utvrdilo v tejto teorii - cinkaju o piestny cap. 4, Hlasne zvonenie piestu. Pre blizsie popisanie zvuku - nepravidelne pozvonovanie zapricinene nadmernym pohybom piestneho capu zo strany na stranu. Dovodov moze byt niekolko (opotrebene ulozenia v pieste, volny ojnicny cap, prehriatie capu a strata tepelnych vlastnosti, vysoke vibrovanie piestneho capu, ...). Zname je, ze ocelovy piestny cap sa nezvacsuje vplyvom teploty rovnako ako sa zvacsuju oka v pieste, ktory je vyrobeny so specialnej zliatiny hlinika a dalsich prisad. Zaujimave je najma to, ze za mojich tinedzerskych cias sme piestne capy vylisovali prostrednictvom skrutkovych pripravkov a vylisovanie bolo znacne narocne na presnost, aby nedoslo k poskodeniu piestu. Dnes sa piestne capy daju natlacit volnou rukou a to ma utvrdzuje v teorii, ze kvoli zlahceniu montaze vyrobcovia pristupili k zmene presahu, ktory bol pre piestne capy bezny, a ktory zabezpecoval presne a pevne uchytenie v okach piestov. Hawk dohovoril som.
Skoda, ze si ten zvuk nepopisal so vsetkymi atributmi a sprievodnymi javmi.
zdoj:miro.ferko/Simsonviglu.cz


26.04.2013 20:59

Re: Môžem jazdiť na Simsone ked mi cinkajú piestne kružky ?

amigolu
 Turista 

Ikona

hruso25 : Tož tak dlhý príspevok hovoriaci k veci a nie od veci som nečítal už dlho. [dobre] 8-)
/a niečo som sa z neho dozvedel aj Ja, na staré kolená. / ;-)


26.04.2013 21:10

Re: Môžem jazdiť na Simsone ked mi cinkajú piestne kružky ?

hruso25
 Geriatrik 

Ikona

amigolu: s miro.ferkom si už roky píšem,je to odborník na dvojtakty a simson je jeho koníček.Veľa som sa od neho naučil a tiež na staré kolená. :-)


26.04.2013 21:21

Re: Môžem jazdiť na Simsone ked mi cinkajú piestne kružky ?

Junior
 Kávičkár 

Ikona

Moj simson zacal cinkat az ked isiel na plny plyn ;-) Strasne v dobrom spominam na tu motorku. A hlavne na to aky neuveritelny pocit som mal ked som ho doviezol a isiel sa konecne previest. Tento pocit uz urcite nepredci ziadna ina moto. Co som sa zeleza nanosil do srotu aby som si na neho nasetril. Proste nadhera!
Btw zaujmave citanie [dobre]


26.04.2013 21:29

Re: Môžem jazdiť na Simsone ked mi cinkajú piestne kružky ?

amigolu
 Turista 

Ikona

hruso25 : [dobre]


26.04.2013 22:27

Re: Môžem jazdiť na Simsone ked mi cinkajú piestne kružky ?

Richard8
 Kávičkár 

Ikona

Ten zvuk nieje spojeny s poklepavanim, na volnobehu to nieje pocut vôbec. Je to pocut pri vyssich otackach . Motorku som kupil nedavno a motor by mal byt po GO.


26.04.2013 22:29

Re: Môžem jazdiť na Simsone ked mi cinkajú piestne kružky ?

Richard8
 Kávičkár 

Ikona

hruso25: dakujem :-) nieco nove som sa dozvedel [dobre]


27.04.2013 8:12

Re: Môžem jazdiť na Simsone ked mi cinkajú piestne kružky ?

karol1
 Bahniak 

Ikona

"Snaha projektanta v motore co najviac znizit trenie v oblasti piestneho capu ho doviedla k naprojektovaniu netradicnych plechovych podloziek"

OMYL!

Príložky na piestnom čape sa vyskytovali v tom čase aj na iných motoroch a to súťažných. Pravým dôvodom je bočné vedenie ojnice , ktoré je na väčšine motorov riešené vymedzením spodného oka ojnice medzi zotrvačníkmi , ale z dôvodu lepšieho prísunu maziva do spodného ojničného oka sa niektorí konštruktéri rozhodli viesť ojnicu horným okom a okolo spodného oka ojnice nechať väčší priestor pre lepší prísun maziva. Takto je vedená ojnica napríklad aj na motoroch ČZ250/513 a RM125/1980 .


"Dnes sa piestne capy daju natlacit volnou rukou a to ma utvrdzuje v teorii, ze kvoli zlahceniu montaze vyrobcovia pristupili k zmene presahu, ktory bol pre piestne capy bezny, a ktory zabezpecoval presne a pevne uchytenie v okach piestov"

OMYL!
Lisovanie piestnych čapov bola stará škola , ktorá vychádzala z vtedy dostupných mazív a v snahe nadefinovať miesto otáčania volila uloženie piestneho čapu s malým presahom , čo pri súčastných olejoch je naprosto zbytočné. Uloženie piestneho čapu s malou vôľou umožňuje znížiť jeho rýchlosť voči jednotlivým komponentom a zároveň odstraňuje nevýhodné pnutie piestu v oblasti piestneho čapu , ktoré veľmi často viedlo k zadieraniu piestu vo valci v oblasti kúsok vedľa piestneho čapu.

NAPROSTÝ SÚHLAS - tolerovanie piestnych krúžkov v drážkach - je taká doba - prvá otázka človeka "koľko to stojí?" - "ale tam je to lacnejšie!" , toto vedie k nahrádzaniu napríklad kvalitných piestov z ALMETu v Hradci Králové lacnejšími verziami , kde popri piestnom krúžku do drážky nezriedka vlezie od nova desatinová mierka.

A mimochodom viete , že medzi piestnymi krúžkami do Simsona a do Pioniera je rozdiel v hĺbke drážky? Že krúžky na Simsony majú drážku a krúžky o 0,2 mm hlbšie/hrubšie než pionier a že použitím krúžkov z Pioniera do Simsona dochádza k citeľnému úbytku výkonu?

A čo sa hlukov z motora týka , tak nepríjemné zvuky vydáva , ak sa pri rozborke a zborke motora naloží naspäť obrátene koliečko primárneho prevodu na kľukovke. Od výroby je symetrické , ale časom si sadne so spojkovým košom a keďže nesedí na celej šírke , tak jeho otočením sa primárny prevod začne ozývať.


27.05.2013 16:46

Re: Môžem jazdiť na Simsone ked mi cinkajú piestne kružky ?

simson98
 Bahniak 

Mne to zas robí napr. ked idem do kopca na dvojke a podradím a idem na jednotke a začne to klepať. Alebo ked sa rozbieham na jednotke v lese tak musim pridat viac plynu a začne to klepat ale iba na jednotke.


27.05.2013 22:45

Re: Môžem jazdiť na Simsone ked mi cinkajú piestne kružky ?

Iron
 Edvenčr 

Ikona

Keď už nič,tak aspoň ťa počuť a nemusíš používať trúbu. :-)))



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 233757 | Včera: 117010