Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Ako funguje indukčná cievka? - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuAko funguje indukčná cievka? - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Zruš sledovanie Pridaj nový príspevok 

Značky: Elektrika.

09.04.2012 15:30

Ako funguje indukčná cievka?

lucifero89
 Čoprák 

Ikona

Ahoj všetci,

našiel by sa niekto, kto by mi vysvetlil, ako funguje indukčná cievka? Snažím sa pochopiť úplne jednoduché zapaľovanie na mopede Stadion S11.

Tu je schéma zapaľovania:
Pozri obrázok

Pre prehľadnosť som schématicky nakreslil iba časť so zapaľovacou cievkou, bez svetelnej cievky a vetvy:
Pozri obrázok

Dočítal som sa, že keď sú na prerušovači kontakty zopnuté, tak sa indukčná cievka nabíja, v okamihu, keď sa rozopnú, tak sa odpáli iskra na sviečke. Ďalej som sa dočítal, že kondezátor, ktorý je sériovo zapojený s prerušovačom má za úlohu eliminovať iskrenie na prerušovači.

V mojej úvahe si predstavujem tú cievku ako klasickú cievku a tú beriem ako prostý zdroj napätia. V tejto úvahe je zjavne chyba, pretože okruh nie je uzavretý, je rozpojený na sviečke. Tým pádom, ak na zdroj nie je nič pripojené, tak sa nič nedeje, ak okruh rozpojím aj na druhom mieste pretušovač, tak sa tiež nič nedeje, lenže takto to predsta nefunguje...

Chyba musí byť v mojej predstave cievky... V čom sa líší indukčná cievka od klasickej? Indukčná cievka obsahuje ešte nejaký kondenzátor alebo čo? Čo to znamená, že indukčná cievka sa nabíja?

Vďaka za všetky rady a vysvetlenia.


09.04.2012 15:51

Re: Ako funguje indukčná cievka?

goldstar
 Bahniak 

indukčná cievka je jednoduchý transformátor, ktorý transformuje zo 6V impulzu na zhruba 400V výboj pre sviečku
v schéme:
Pozri obrázok

v priereze:
Pozri obrázok


09.04.2012 15:53

Re: Ako funguje indukčná cievka?

maguma
 Turista 

Ikona

Indukčná cievka má 2 vinutia, primár a sekundár. Keď sú kontakty prerušovača spojené, preteká primárnou cievkou el. prúd, v momente rozpojenia kontaktov prerušovača sa v sekundárnom vinutí indukuje el. napätie a medzi kontaktami sviečky preskočí iskra. Možno si si nevšimol, že na obrázku je vidieť aj druhé vinutie, ktoré končí na sviečke a druhý jeho koniec je uzemnený. V tomto prípade ide o tzv. magneto a preto je primárna cievka zároveň aj zdrojom prúdu pre zapaľovací systém, v prípade akumulátorového zapaľovanie musí byť na napájanie indukčnej cievky použitý cudzí zdroj prúdu a indukčná cievka slúži iba ako zdroj vysokého napätia pre sviečku. Ak ti toto vysvetlenie stačí, OK, ak nie zavolaj mi môžeme o tom debatovať


09.04.2012 16:01

Re: Ako funguje indukčná cievka?

;-) Narychlo:
- Každý pohybujúci sa magnet indukuje v dostatočne blízko umiestnenom vinutí elektrinu.
- Rotujúci magnet na S 11 tiež.
- Na preskočenie iskry treba vysoké napätie, 8000, 10 000, ba aj viac Voltov
- To ale generátor S11 nevyrobí, preto treba použiť transformátor
- Na S11 teda zapalovacia cievka (pól) pozostáva z dvoch vinutí, hrubší drót je primár. Jeden koniec vinutia je ukostrený, druhý koniec uzemnený cez kontakty prerušovača.
- Keď sa prerušovač rozopne, v primárnom vinutí sa naindukuje prúd (cca 6 voltov)
- sekundárne vinutie je z veeeeľmi tenkého drótu, musí mať veľa závitov. U S11 je navinuté priamo na jadro primáru, preto to vypadá, ako len jedno vinutie a preto tam nie je "normálna" indukčná cievka, ako napr. na Pionieroch...
- Jeden koniec toho sekundárneho vinutia je ukostrený, z druhého ide vývod vysokonapäťovým kabelom cez fajku na sviečku.
- Sekundárny obvod sa uzavre vlastne preskočením iskry na sviečke v momente rozopnutia prerušovača.
- Kondenzátor jednak zamedzí iskreniu kontaktov a vybíja sa tiež cez sviečku, je paralelne zapojený s primárnym vinutím.


09.04.2012 17:17

Re: Ako funguje indukčná cievka?

karol1
 Bahniak 

Ikona

www.kempi.fei.tuke.sk/filedata/hmp155/Magneticke%20obvo...
viď posledná strana.
derivácia prúdu podľa času = rýchlosť zmeny prúdu , čiže rýchlosť rozpojenia elektrického obvodu. Nakoľko iskrenie - oblúk medzi kontaktami ramienka predlžuje dobu poklesu prúdu , platí také jednoduché pravidlo - čím viac iskry na ramienku , tým menej na sviečke.

V zásade je jedno , či je napätie 6V , 12V , alebo menej - čo je aj prípad S11 lebo zapaľovací okruh je samostatný a oddelený od palubného napätia , ide o to aký prúd tečie primárnou cievkou - ten býva okolo 2-3 Ampére , po rozpojení kontaktov sa na primárnej strane indučky (transformátora) vytvorí napätie okolo 300v , ktoré je potom sekundárnou stranou zmenené na rádovo kilovolty. Na primárnej strane transformátora je nízke napätie a veľký prúd , preto je málo závitov z hrubého drôtu a na sekundárnej strane je vysoké napätie a maličký prúd , preto je veľa veľa závitov a z tenučkého drôtu.
Od toho , či je indučka určená pre pionier/štadion , alebo 6V , alebo 12V sa odvíja ohmický odpor primárneho vinutia poporadí 0,5ohmu , 3ohmy , 6ohmov.
Preto je aj indukčná cievka na pinčla označená na kontaktoch 21 a 22 , zatiaľ čo pre napätia 6V a 12V sú kontakty označené ako 15 a 1


10.04.2012 9:28

Re: Ako funguje indukčná cievka?

lucifero89
 Čoprák 

Ikona

Zdravím,

veľmi si cením všetky rady, vďaka. Skusím teda zhrnúť všetky vaše príspevky, či to správne chápem. Druhé vinutie som si skutočne nevšimol. Takže som sa pokúsil nakresliť novú schému:

Pozri obrázok

V cievke sú teda 2 vinutia, no tieto 2 vinutia sú prepojené, takže to chápem ako jedinú cievku s odbočkou, a teda nie klasický transformátor, ale autotransformátor.

Primárne vinutie slúži ako zdroj napätia.

Za predpokladu, že mám schému konečne správne, by ma zaujímalo, čo presne sa deje, keď sú kontakty prerušovača zopnuté a rozopnuté.

Keď je magneto v pohybe, tak v cievke sa indukuje napätie, no keď je prerušovač zopnutý, tak primárne vinutie je ako keby vyskratované a kondenzátor tiež, či nie? Čo sa deje, keď je vinutie vyskratované? Prúd tečie dookola alebo netečie vôbec? V kažom prípade asi neopustí primárne vinutie žiadne napätie.

V momente, keď sa prerušovač rozopne, tak primárne vinutie už určite indukuje napätie, v tomto prípade 6V, prúd začne tiecť do sekundárneho vinutia a to v nejakom pomere (konkrétne pomere počtu závitov primárneho a sekundárneho vinutia) zvýši napätie, ktoré narastie rádovo na stvoky, resp. tisícky, čo už stačí na preskočenie iskry.

V momentne keď preskočí iskra, tak sa uzavrie obvod, mimo iného aj vonkajší obvod na obrázku a na prerušovači by bola asi tiež snaha o preskočenie iskry, takže prichádza na rad kondenzátor, ktorý tento efekt eliminuje?

Chápem to správne? Vďaka za trpezlivosť.


10.04.2012 9:44

Re: Ako funguje indukčná cievka?

lucifero89
 Čoprák 

Ikona

Malá úprava schémy, aby bola názornejšia:

img254.imageshack.us/img254/8471/schemas11autotransf.pn...

Upravené 1 krát. Naposledy upravil lucifero89 (10.04.2012 9:44)


10.04.2012 10:31

Re: Ako funguje indukčná cievka?

Autotransformátorom je aj klasická samostatná indukčka, má len tri vývody. Myslím, že práve kvôli indukčkám sa volá tento typ trafákov "autotransformátorom".
Trošku upresním schému, podľa mňa je sviečka súčasťou len vysokonapäťového okruhu. Vypínač zapalovania tu nie je, dekompresor to istí... >:-)

Pozri obrázok

Inak aj klasické akumulátorové či dynamoakumulátorové zapalovanie má primárny okruh "skratovaný" na kostru cez prerušovač, preto sa rád vybíjali akumulátory (občas sa aj spálili vinutia v indukčke), keď pri stojacom motore ostalo zapnuté zapalovanie a kotakty prerušovača ostali práve v zapnutom stave...


13.07.2015 20:11

Re: Ako funguje indukčná cievka?

Zdravím.Neviem či to je ona ale mam na micicrooske. tinypic.com/r/2qnzifr/8




Dôvod úpravy:

Upravené 2 krát. Naposledy upravil Jarko25 (13.07.2015 20:15)



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 142520 | Včera: 183377