Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

chladiaca kvapalina pomer - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuchladiaca kvapalina pomer - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 

Značky: Skúsenosti.

27.02.2010 11:10

chladiaca kvapalina pomer

tomsv650
 Kávičkár 

Ikona

zdravím Vás chalani,
Chcem sa spýtať ci by bol problem ak by som namiesto pomeru 50:50 chladiaca a destilka, dal len chladiacu kvapalinu 100% 8-)


27.02.2010 11:25

Re: chladiaca kvapalina pomer

pepepe11
 Čoprák 

Načo? ja dávam 1:1 a je to v pohode...pozri anál, ako doporučuje miešanie výrobca moto


27.02.2010 11:26

Re: chladiaca kvapalina pomer

karburator
 Turista 

Ikona

Davam cistu,a tiez v poho.


27.02.2010 11:28

Re: chladiaca kvapalina pomer

motoexcite
 Jogurťák 

Ikona

Do motocykla pouzi chladiacu kvapalinu najlepsie len k tomu urcenu.
Pouzivam MOTUL chlad.kvapaliny.Maju vyssi bod varu 133 a factory line dokonca 136 Celzia.Nemrznuce ucinky ma do -25C.Nic nemiesas.
Ten vyssi bod varu,je napriklad pri jazde v kolone k nezaplateniu!


27.02.2010 11:28

Re: chladiaca kvapalina pomer

tomsv650
 Kávičkár 

Ikona

mam jej viac, tak zato ze tam dam len cistu chladiacu


27.02.2010 12:54

Re: chladiaca kvapalina pomer

MajkyYamaha
 Jogurťák 

Ikona

tomsv650 Nedavaj cistu, ja som dal cistu a ked boli horucavy motka sa mi prehrievala az na 115 stupnov. Cista je okrem toho velmi agresivna. Skusal som viacero kvapalin ale najspokojnejsi som s kvapalinou od Hondy s tym kacerom. Ked sa v lete moto nahreje na 103 zapnu sa ventilatory a hned teplota padne na 98. Okrem toho je uz nariedena takze iba vymenis a mas.


27.02.2010 13:01

Re: chladiaca kvapalina pomer

tomsv650: Záleží na tom, či je to koncentrát, alebo predriedená od výrobcu.


27.02.2010 13:46

Re: chladiaca kvapalina pomer

black333
 Kávičkár 

Ikona

Ked tak daj radšej 70% chladiacej a 30% destilky.Ja to mam takto v aute.No na motorke nehavať čistu chladiacu,tak to asi fakt v tych teplotach nebude nič moc.Bude ti to chladiť ale nie tak ako by malo ;-)


27.02.2010 14:15

Re: chladiaca kvapalina pomer

cbr75
 Edvenčr 

Ikona

presne tak ak je to koncentrat bude sa ti to prehrievat a navyse to bude agresivne k tesneniam motora


27.02.2010 19:02

Re: chladiaca kvapalina pomer

tomsv650
 Kávičkár 

Ikona

diky chalani dal som tam pomer 50:50 lebo ako vravite je to agresivnejsie a nebude to dobre chladit 8-)


28.02.2010 13:18

Re: chladiaca kvapalina pomer

egres2
 Bahniak 

Ikona

V čom spočíva "agresivita" neriedenej nemrznúcej kvapaliny /alkohol/?
V čom spočíva rozdiel v odvode tepla neriedenej a riedenej nemrznúcej kvapaliny?


28.02.2010 13:26

Re: chladiaca kvapalina pomer

superflanker
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

egres: v znizenej cirkulacii hustejsej kvapaliny a tym znizenemu odvodu tepla?


28.02.2010 15:18

Re: chladiaca kvapalina pomer

egres2
 Bahniak 

Ikona

Hustota etylénglykolu pri 20C 1.07 , destilovanej vody 0.99 kg/l.?


28.02.2010 22:26

Re: chladiaca kvapalina pomer

Lako
Darca Krvi  Skútrista 

Ikona

nehadam sa z egresovymi ciselkami ;-) ,ale mne sa ta nemrznuca kvapalina zda o hooodne hustejsia ,ako voda :-~


01.03.2010 8:02

Re: chladiaca kvapalina pomer

Zephyr
 Turista 

Ikona

Možno to bude aj tým, že rozdielna je najmä viskozita - hrubo a nie celkom presne povedané odpor, ktorý kladie kvapalina pri tečení - nie hustota. Sú to dve rozdielne veci, aj keď to ľudia často zamieňajú a automaticky odhadujú, že kvapalina ktorá "ťažko" tečie musí byť automaticky hustejšia. Typickým príkladom je napríklad aj olej.

možno trochu viac povedia nasledujúce tabulky

Viskozita µ[cpos]

Teplota voda zmes 50% koncentrát
27°C 0,862 2,8 (+324%) 14 (+1624%)
71°C 0,401 0,95 (+237%) 3,8 (+948%)
93°C 0,305 0,7 (+230%) 1,4 (+459%)

Z týchto údajov vyplýva, že ak je v chladiacej sústave koncentrát chladiacej zmesi namiesto 50% zmesi, bude tlaková strata pri tom istom prietoku v prípade koncentrátu 2,29 × vyššia, resp. v prípade toho istého tlaku bude pretekajúce množstvo o 2,29 × nižšie.

Keďže ide o chladenie, tak nemenej dôležitou je merná tepelná kapacita chladiacej kvapaliny - to znamená koľko tepla je potrebné na zvýšenie teploty 1kg kvapaliny o 1 K(°C)

c [J/kgK]

Teplota voda zmes 50% koncentrát
27°C 4187 3412 (-18,5%) 2470 (-41%)
71°C 4271 3556 (-16,7%) 2680 (-37%)
93°C 4354 3622 (-16,8%) 2763 (-37%)

To znamená, že chladiaca zmes 50% etylénglykolu a vody je pri tom istom prietoku schopná pri teplote 93°C odviesť o 16,8% menej tepla ako čistá voda, pri čistom koncentráte je to až o 37% menej, inak povedané, ak by sa malo zabezpečiť to isté chladenie pri koncentráte ako pri 50% zmesi, musel by sa prietok chladiacej kvapaliny zvýšiť o 20,2%(čo v praxi samozrejme nenastane, čerpadlo je stále to isté, rozdiel v špecifickej hmotnosti nie je významný). Keď sa k tomu pripočíta ešte určité zníženie prietoku zapríčinené vyššou viskozitou, tak bude chladenie ešte slabšie.

Záver: z hladiska účinnosti chladenia by bola určite najlepšou chladiacou kvapalinou čistá voda (kvôli zvýšenej korózii a najmä zamŕzaniu u nás nedá použiť celoročne).

Každopádne 50% zmes je určite z hľadiska chladenia lepšia ako koncentrát. Mnohí môžu namietať, že veď majú naliaty koncentrát a funguje to, nič sa neprehrieva. Áno, môže to tak byť, veľmi záleží na tom, aké rezervy tam nechal konštruktér pri návrhu chladiaceho systému a ako sa ten daný konrétny motor používa, to znamená aké aktuálne nároky sú kladené na chladenie. Účinnosť chladenia pri použití inej chladiacej kvapaliny ako prepokladal konštruktér tak môže byť dostatočná ale aj nemusí ....

Keby mal niekto záujem o viac čísel, dajú sa nájsť všelikde, ale celkom pekne zhrnuté sú napríklad aj na
www.engineeringtoolbox.com/ethylene-glycol-d_146.html


01.03.2010 8:22

Re: chladiaca kvapalina pomer

brazel
 Kávičkár 

Ikona

Zephyr , skvelý príspevok [dobre] [dobre] [dobre] !


01.03.2010 8:40

Re: chladiaca kvapalina pomer

egres2
 Bahniak 

Ikona

Zephyr:
Toto som chcel počuť :-D [dobre] Viskozita a merná teplota.


01.03.2010 15:54

Re: chladiaca kvapalina pomer

Spomenul som si na kamoša, keď na pomalom zrazovom výjazde v lete 09 (viac sa stálo, ako sa jazdilo) mu furt vrela voda napriek tomu, že ventilátor mu ani nevypínal. Spýtal som sa, čo tam má, no že vraj špeciálnu zmes, komplet z predajne,nie je predsa kekot, aby na tom šetril.
Chalan v zime nejazdí, som mu radil, nech dá 30% nemrznúcej a 70% destilovanej vody, bude to OK... Poslal ma do zadku, hovno sa v tom vyznám, ja mám vzducháča, atď... >:-)
A nadával na sk.rvenú Yamahu :-D
egres, k tej agresivite: určite si pamätáš, aké boli problémy kedysi u Škodoviek s určitým Fridexom a určitými tesneniami hlavy valcov - a to u vozidiel priamo z výroby. Kopa tesnení sa menila v záruke... A Fridex tiež :-D


01.03.2010 16:11

Re: chladiaca kvapalina pomer

egres2
 Bahniak 

Ikona

papiboy:
Maslíš že z tohoto mali škodovky tesnenia: :-D
Butylová pryž (IIR)
Fluorouhlíkaté elastomery (FPM)
Nitrilová pryž (NBR)
Olefinová pryž (EPDM)
Polyacetal (POM)
Polyamid (PA)
Polybuten (PB)
Polyesterové pryskyice (UP)
Polyethylen, nízkohustotní, vysokohustotní (LDPE, HDPE)
Polyethylen, síovaný (CPE)
Polychlorobutadienové elastomery (CR)
Polypropylen (PP)
Polytetrafluoroethylen (PTFE)
Polyvinylchlorid, nemkený (UPVC)
Pírodní pryž až do 80 °C (NR)
Silikonová pryž (Si)
Styren-butadienová pryž až do 100 °C (SBR)
Pamätám, že u prvých Al hlavách to "vyžralo diery nielen tesnenia. :-D
Myslím že dnešné nemrzky vydrží motor aj čisté.Ten pomer dávam do cca -20C odkedy mi v garáži zamrzla voda v šlaufváhe. :-(


01.03.2010 16:39

Re: chladiaca kvapalina pomer

:-D egres, z tých materiálov, čo si ma s nimi ohúril, sa sklada asi nejaký polyhistor >:-)
Neviem, z čoho mali Škodovky tesnenia, k poly-onému mám hodne ďaleko ( som cely-oný >:-) ).
Pre zaujímavosť pridám tabuľku (z knihy, nie ja som vymyslel >:-) )s etylenglykolom, ktorý samostatný (=100%) mrzne pri -15 st. Celsia, ale po miešaní s vodou je to nasledovné:
20% etylenglykolu a 80% vody - bod mrazu -8 °C
40% egl. a 60% vody - bod mrazu -22 °C
50% egl. a 50% vody - bod mrazu -35 °C
60% egl. a 40% vody - bod mrazu -46 °C
Aj keď sú nemrzky rôzne, mojich doporučených 30% by ti asi túto zimu (v garáži) stačilo ;-)



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 139146 | Včera: 233713