Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

Otázka pre elektrikárov - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuOtázka pre elektrikárov - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 

Značky: Elektrika.

17.12.2008 17:37

Otázka pre elektrikárov

mimi01
 Kávičkár 

Ikona

Zdravím!

Na Mz mám baterku 12V 5Ah.Chcel by som na moto nainštalovať alarm a aj vyhrievane rukovete, len neviem, či ta kapacita batérie bude na to stačiť, nechcem totiž nabíjať baterku každé dva dni.Mnoho ľudí mi povedalo, že keď tam dám inú baterka napr. 12V 9Ah takže dynamo mi ju nebude stihať dobíjať, že ju stále nabije na 5Ah, ale zase niektorý, že možem tam dať v pohode aj 12Ah.Výkon dynama sa mi zdá, že je 180W ale niesom si istý.

P.S: do elektriky sa nevyznám takže berte na to ohľad. diki


17.12.2008 17:54

Re: Otázka pre elektrikárov

tino06
 Turista 

Ikona

NO,som sice elektrikar,ale zaskocil si ma. Ja mam na moto tusim 12 Ah a tiez mam problem s nedobijanim baterky,ale v mojom pripade to bude asi regulator napatia [ VFR ] Takze si myslim,ze by ju mohlo stihat dobijat. Ale co sa tyka alarmu,zopar chalanov to malo na masinach a casom to davali prec.Nefungovalo to,ako malo,vybijalo baterky a chovalo sa presne opacne,ako malo.Problem bol mozno aj v tom,ze si to instalovali svojpomocne,takze vysledok na seba nenechal dlho cakat. [ baterky vymlatene,tvare zamracene ]. Takze,ak sa nechystas jazdit aj v mrazoch,popripade,nepotrebujes surne ten alarm na svoju motorku,kedze sa nejedna o tohtorocny model, ;-) moj nazor znie : ser nato. Usetris peniaze a nervy.A ak to silno potrebujes,zver montaz odbornikom.


17.12.2008 17:58

Re: Otázka pre elektrikárov

mimi01
 Kávičkár 

Ikona

este som zabudol dodat mnohi si mozno pomyslite, ze davat na Mz alarm je zbytocne ale je pre mna dost neprijemny pocit ked pridem k motorke najdem ju inde odstavenu kde som ju dal ja, pootacane spetaky a take hovadinky a keby som mal alarm aj s pagerom tak viem zakrocit.


17.12.2008 18:13

Re: Otázka pre elektrikárov

tino06
 Turista 

Ikona

Uz od skoly nerobim s ele. ale pamatam sa,ze prud v systeme zavisi,od koncoveho spotrebicu.
Takze ak chces zistit,ci bude baterka stacit,asi budes potrebovat vediet menovity prud ( odber )
jednotlivych spotrebicov,ktore tam chces pridat. Vaac ti neporadim. Vela stastia.


17.12.2008 18:18

Re: Otázka pre elektrikárov

SSuminko
 Turista 

takze.. na simaku mam neonky,fanfary,alarm,stroboskopy,dve zasuvky,a ine kraviny,a no problem. a to mam 4Ah.. je pravda ze po 4-5 dnoch je baterka vybita ale to staci dat na vypniac a je ok.. na MZ som mal staru 5tku zlu,kupil som 9tku a v pohode.. idem kupovat alarm,montovat xenon,mozno kupim aj ja vyhrievane rukovate,ale stihat to bude,neboj nic. MZ nema dynamo (maju ale nie tie nase) ale alternator a ma 180W aj ked pri maximalnych otackach ale to nevadi aj tak to pojde.. popripade vymen aj stary regler za elektronicky,a bude to v pohode.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil SSuminko (17.12.2008 18:21)


17.12.2008 18:19

Re: Otázka pre elektrikárov

ikcipo
 Bahniak 

Ikona

Alarm tam môžeš kľudne dať. Alarm má minimálny odber prúdu z batérie. Väčší odber má iba, keď húka siréna, ale to je iba krátkodobé. Čo sa týka vyhrievania rukovätí, je dôležité vedieť, aký príkon majú špirály, ktoré rukovete vyhrievajú. Predpokladám, že rukovete budeš vyhrievať iba počas jazdy. Čo sa týka dobíjania, záleží na tom, aký nabíjací prúd ide z regléra. Ak máš reglér s takým výkonom ako píšeš, tak by si nemal mať problém s dobíjaním. Ak tam dáš 12V baterku s väčšou kapcitou (napr. 12Ah), tak by Ti dlhšie vydržala bez dobíjania ako 6Ah pri rovnakom odoberanom prúde. Baterka s väčšou kapacitou potrebuje iba dlhší čas nabíjania ako baterka s menšou kapacitou pri nabíjacom prúde dodávanom z regléra.


17.12.2008 18:24

Re: Otázka pre elektrikárov

SSuminko
 Turista 

este jeden prispevok.. nemzestis tam 12aH :-P ako original myslim. len 9tku tam das a ta bola niekedy pisana ako prepisana v papieroch. teraz uz je predpisana 5aH ale to je podla mna slabe,ci uz potrebujem niekedy aj svetlo bez motora.viac vydrzi.


17.12.2008 18:35

Re: Otázka pre elektrikárov

mimi01
 Kávičkár 

Ikona

SSuminko:no myslel som si, ze dynamo a alternator je to iste ale dynamo maju 6V mz? No regler vymenim to je jasne, ale este vela ludi ma odhovara od takych veci, ze elektrika je svina a ked to tam vsetko namontujem tak moze mi to zacat cele sa kazit ale ked to namontujem spravne tak by teoreticky nemalo.

Este k tej 9Ah baterke vsade sa pise , ze je urcena hlavne pre 251 a 301 tak aj to ma dost odrazdalo od toho.

Odber motoalarmu
vypnutý alarm 5mA
zapnutý alarm 10mA
pri poplachu 300m
-toto su parametre Sentinel 1100 moto nad nim uvazujem.

a co sa tyka rukovete tak nieco z luisu

diki moc zatial


17.12.2008 18:45

Re: Otázka pre elektrikárov

karol1
 Bahniak 

Ikona

nesúhlasím , že baterka s väčšou kapacitou potrebuje dlhší čas na dobíjanie.

14hodín z nuly do plného nabitia potrebuje baterka bez ohľadu na svoju kapacitu pri nabíjacom prúde 1/10 z kapacity. Pokiaľ sústava takýto prúd dokáže dodať. Ak sa nabíja vyšším prúdom , znižuje to jej životnosť.

takže zdroj:
12V 180W = 15A

spotrebiče v priemere:
predná žiarovka 12 60W = 5A
zadná žiarovka 12V 5W = 0,42A
zapaľovanie 12V asi 24W = 2A
smerovky 4 x 12V 21W x doba chodu asi 10% z času jazdy = 7Ax10% = 0,7A
zadné brzdové 12V 21W x doba chodu 50% z času jazdy=1,75Ax50% = 0,875A
klaksón 12V 48W x doba chodu 1% = 4A x 1% = 0,04A

spolu spotrebiče v priemere =5+0,42+2+0,7+0,875+0,04= 9,035A

rezerva zdroja= výkon - spotrebiče = 18A -9,035A =8,965A
takže k nabíjaniu baterky máš k dispozícii cca 8,965A , takže naprosto teoreticky úplne vyhlušenú 9Ah by si mal nabiť za cca hodinu jazdy. Síce by takým rýchlym nabíjaním dostala cez pichu , ale "teoreticky" .

Ak má alarm kľudový odber 50mA , tak 9Ah baterka vydrží teoreticky 9Ah/0,05A = 180hodín=7,5 dňa. Čiže bez jazdenia , čo týždeň to dobíjanie baterky.

ešte nejaké otázky?


17.12.2008 18:46

Re: Otázka pre elektrikárov

krilo
 Kávičkár 

Ikona

To ze ti 9Ah baterku nabije na 5Ah je hlupost. Si predstav, ze z vodovodu tecie voda do vedra, vodovod vie prd o tom ake ma vedro objem, ale do vedra vojde len tolko vody, aky je objem. A teraz si predstav, ze mas vo vedre dieru. Od jej velkosti zalezi aky prud vody bude z vedra vytekat a ako rychlo sa bude vyprazdnovat. A ked bude prud vytekajucej vacsi ako vtekajucej, vedro sa vyprazdni. V podstate takto to funguje aj s bateriou. Pokial viem, tak bateria dobija prudovym zdrojom, cize konstantnym prudom. Neviem ci som ti pomohol :-)


17.12.2008 18:47

Re: Otázka pre elektrikárov

krilo
 Kávičkár 

Ikona

karol1: ak za 14 hodin prudom 15A nabijes na plnu kapacitu 5Ah aj 9Ah baterku dostanes nobelovu cenu :-)


17.12.2008 18:48

Re: Otázka pre elektrikárov

ikcipo
 Bahniak 

Ikona

Alarm máš v pohode, žiaden problém. Daj tam batériu s napätím akú máš pôvodnú. Ak máš možnosť tam dať batériu s takým istým napätím a väčšou kapacitou, tak ju tam daj (ak to rozmery dovolia). Ak môžeš vymeniť reglér za výkonnejší, daj ho tam. Ak tam budeš mať počas jazdy stabilizované napätie, nebude Ti kolísať odberom prúdu z elektro komponentov, ktoré máš v motorke, tak celému elektrickému systému v motorke a elektro komponentom sa nič nestane. :-)


17.12.2008 18:50

Re: Otázka pre elektrikárov

karol1
 Bahniak 

Ikona

to s tým vedrom je dobré a jednoducho pochopiteľné. [dobre]


17.12.2008 18:50

Re: Otázka pre elektrikárov

krilo
 Kávičkár 

Ikona

karol1: myslel som to tak, ze ak za rovnaky cas rovnakym prudom nabijes na plnu kapacitu 2 baterky s rozdielnou kapacitou dostanes nobelovu cenu :-)


17.12.2008 18:51

Re: Otázka pre elektrikárov

karol1
 Bahniak 

Ikona

treba čítať pozornejšie.


17.12.2008 18:52

Re: Otázka pre elektrikárov

krilo
 Kávičkár 

Ikona

hned prva veta


17.12.2008 18:53

Re: Otázka pre elektrikárov

mimi01
 Kávičkár 

Ikona

karol1:z tvojich vypoctov mi vychadza, ze si nejaky jadrovy fyzik :-D ale nie vsak v pohode som rad, ze ste mi to tu pekne vysvetlili, mne len ide o to, ze by mi stihalo dobijat.

krilo:ako som v 1.prispevku napisal nevyznam sa do elektriky moje vedomosti su max. vymena ziarovky :-D

A este jednu taku kontrolnu otazku keby ste boli na mojom mieste isli by ste do toho?


17.12.2008 18:53

Re: Otázka pre elektrikárov

karol1
 Bahniak 

Ikona

ďalej si sa nedostal???


17.12.2008 18:54

Re: Otázka pre elektrikárov

krilo
 Kávičkár 

Ikona

ale inak sme sa dohodli :-)


17.12.2008 18:54

Re: Otázka pre elektrikárov

krilo
 Kávičkár 

Ikona

karol1: ale dostal, neries, to ja len tak :-)


17.12.2008 18:55

Re: Otázka pre elektrikárov

krilo
 Kávičkár 

Ikona

mimi01: ja som kavickar coprak, mne nic take netreba :-)


17.12.2008 19:31

Re: Otázka pre elektrikárov

SSuminko
 Turista 

z tymi vedrami mi to aj otec raz davno povedal,lahko sa to pochopi.. daj tam 9Ah nic sa nepokazi,praveze naopak.
kolko ta vidu rukovate?


17.12.2008 19:34

Re: Otázka pre elektrikárov

mimi01
 Kávičkár 

Ikona

kukni independentmoto.sk maju tam teraz saito v akcii je tu aj tema na vyhr. rukovete tak kukni tam.Vindu ma tak okolo 1000sk +- par stovak


17.12.2008 19:46

Re: Otázka pre elektrikárov

Stanley44
 Kávičkár 

karol1 [dobre] [dobre] [dobre] , to vedro nemá chybu , :-D :-D :-D


18.12.2008 8:40

Re: Otázka pre elektrikárov

karol1
 Bahniak 

Ikona

k tej "kýblovej analógii"
malé vedro musíš plniť cez menšiu rúrku ako veľké vedro , lebo by si mu vyrazil dno.
každá baterka má svoj nabíjací prúd , ktorý je závislý od jej kapacity. Ak ho prešvihneš , ničíš ju.


18.12.2008 9:19

Re: Otázka pre elektrikárov

arn arn
Darca Krvi  Turista 

Ikona

karol1,ked už sme pri nabíjacom prúde tak je dobré spomenúť že existújú nabýjacie charakteristiky U,I,W, záviasia od typu batérie a spôsobu ich nabíjania

Nabíjacia charakteristika W
Nabíjací prúd dodávaný zariadením, klesá podľa nabíjacej charakteristiky W. Čo to znamená? Nabíjacia charakteristika W znamená nabíjanie akumulátorov s voľným elektrolytom, prúdom klesajúcim v závislosti na stúpaní napätia nabíjaného akumulátora. Nábíjačky s nabíjaciou charakteristikou W sa používajú pre ich jednoduchú konštrukciu a nižšiu cenu na nabíjanie štartovacích a trakčných akumulátorov.

Nabíjacia charakteristika I

Nabíjacia charakteristika I sa používa menej často, ale pre informáciu napíšeme, že sa jedná o nabíjanie konštantným prúdom. Stúpanie napätia nabíjaného akumulátora závisí na type akumulátora, kapacite, teplote prostredia a intenzity nabíjacieho prúdu.

Nabíjacia charakteristika U

Táto charakteristika U predstavuje nabíjanie akumulátorov na konštantné napätie, ktoré sa udržuje s presnosťou jedného percenta. Počiatočný vysoký nabíjací prúd s priebehom nabíjania najprv rýchlejšie potom pomalšie klesá. Výhodou je rýchlá obnova elektrického náboja na začiatku nabíjania akumulátora, bez toho aby vysoký nabíjací prúd poškodzoval elektródy v akumulátore. V priebehu nabíjania,nabíjací prúd klesá a na konci nabíjania je prúd taký malý, že nemôže poškodzovať kladné elektródy. Preto pri konštantnom napätí 14,7 V sa dá nabitý akumulátor ďalej nabíjať aj ďalších 24 hodín, pretože nabíjací prúd nepresahuje 0,01 % kapacity. Pri konštantnom napätí 14,0 V sa môže nabitý akumulátor trvalo nabíjať po celú dobu životnosti.

Upravené 2 krát. Naposledy upravil arn4509 (18.12.2008 9:21)


18.12.2008 9:37

Re: Otázka pre elektrikárov

djkorka
Darca Krvi  Turista 

Ikona

K teme mimi01 potreboval si na moto dať alarm a vyhrievané rukoväťe......ten alarm je dobrý nápad a pri tom minimálnom odbere aký má tak je to v pohodke. Máš MZ tam ešte myslím nie je nakopávanie na elektriku ak sa nepletiem. No a k tým rukovätiam by som potreboval vedieť aký majú odber. Celá vec je v tom že ak ti to bude stíhať alternátor dobíjať batériu tak je všetko v pohodke. V podstate treba zmerať na batérii o koľko klesne napätie pri zapnutí vyhrievania rukovätí. Takže ak stále bude dobíjať batériu aj pri zapnutí rukovätí pri naštartovanom motore tak je všetko v poriadku.


18.12.2008 10:57

Re: Otázka pre elektrikárov

marek750
 Kávičkár 

Ikona

Daj si na motorku tajný vypínač alarmu (aj jato mám) a nebude ti vybíjať batériu -keď motorka dlhšie stojí .Vyhrievané rúčky majú určite veľký odber a dosť zaťažujú elektrosústavu -časom ti môže odísť napr. regler.Keď ti je zima na ruky namontuj si na volant endurácke kryty [dobre]


18.12.2008 12:05

Re: Otázka pre elektrikárov

JayKey
 Jogurťák 

Ikona

Ako pise DJkorka, ci ti to stiha dobijat by bolo najlepsie odmerat nejakym voltmetrom. Ja by som porovnal napatie baterky v klude (bez zataze a vypnutom motore) a po nastartovani na volnobehu so zapnutymi svetlami a vyhrievanymi rukovatmi. Ak je napatie vacsie po nastartovani, baterka je dobijana a nemusis sa nicoho bat.
Ten alarm ti bude baterku vybijat, ale pokial nebude motorka stat niekde pol roka, tak je to v pohode. Inak myslim si, ze na moto, kde nieje el starter je 9Ah baterka zbytocny luxus. Na 5Ah baterke ktora je v dobrom stave a plne nabita musi vydrzat svetlo svietit bez nastartovaneho motora min 30 minut.
A este doplnim, ze alternator dobija podla charakteristiky U, tj ak je dostatocne vykonny alternator, tak baterky s roznymi kapacitami sa nabiju priblizne rovnako rychlo, avsak roznym prudom.


18.12.2008 14:12

Re: Otázka pre elektrikárov

SSuminko
 Turista 

nic netreba merat..no jedine ak chces merat pozri ci dobre dobija inak nic. MZ ma normalnu elektriku ako aj velke motorky. zapalovanie ide uz z baterky,jedine co jej chyba je starter,a to je len plus pre baterku.. zvladne to,ale dal by som 9Ah kvoli vacssom komforte. :-)


18.12.2008 16:14

Re: Otázka pre elektrikárov

mimi01
 Kávičkár 

Ikona

djkorka:tie rukovete neviem aky mozu mat odber viem len tolko, ze tie co chcem su trojpolohove 10/20/40W a este tam pise, ze min. kapacita baterie je 6Ah ak som to dobre prelozil, viac neviem.

marek750:a kde mas ty namontovany ten tajny vypinac? :-D :-D
stymi krytmi mas pravdu ale keby som mal enduro tak ich tam mam ale na
klasiku sa to moc nehodi.

Raz som meral ci dobija, vtedy som mal nabitu baterku a ked som pridal plyn na volnobeh tak merak hned vyskocil na nejakych 13V a mozno aj viac nepametam sa ale dobija.

Diki moc za rady [dobre]

Upravené 1 krát. Naposledy upravil mimi01 (18.12.2008 16:28)


19.12.2008 15:46

Re: Otázka pre elektrikárov

frog
 Turista 

Ikona

Neviem ako do detailu ti to niekto vysvetloval,ale... O dobijani a kyblikoch tu toho uz napisali dost, ale ci ti to poslape z akumulatora ta az tak zaujimat nemusi. Akumulator vacsinu casu pouzivania motorky vobec energiu nedodava, skor odobera. Akumulator dodava energiu vlastne iba pri startovani a pri nizkych otackach cize pri stani na cervenu ked ides iba na volnobeh. Ked pridas, napatie vychadzajuce z alternatora stupne a je vyssie ako na akumulatore. Akumulator sa zacne dobijat ak este treba a vsetko ti taha alternator. Tak si pozri na nete kolko ma watov (vykon) a uvidis. Pises ze nevies aky maju vyhrievane rucky odber ale nakonci si to napisal. Maju prepinatelny odber 10/20/40W Pokial by si to chcel preratavat na prud, tak pri standartnom palubnom napati 13.8V to mas 0.7/1.5/2.9A Takto si vies aj vypocitat ako dlho by ti rucky dokazal akumulator bez dobijania zivit. Ale ako som uz pisal, toto ta nemusi saz tak zaujimat. ;-)


19.12.2008 15:55

Re: Otázka pre elektrikárov

miso251SK
 Turista 

myslim ze som to tu nikde nevidel, tak iba pomoct praktickou poznamkou, ze budes musiet upravovat opasanie baterky a tu plastovu mysku nad baterkou.


19.12.2008 16:08

Re: Otázka pre elektrikárov

kappo
 Čoprák 

Ikona

Karol1 tu hodil pomerne dobry vypocet. Pozor vsak na to, ze alternator dosahuje svoj menovity vykon (180 W) pri menovitych otackach - ktore budu niekde blizko maxima (6000 na MZ ?). Pri polovicnych otackach bude mat teda len cca polovicny vykon.

Vysledok: Je mozne, ze pri nizkych otackach ta 5Ah baterka nebude stacit - chcelo by to premerat.


19.12.2008 16:13

Re: Otázka pre elektrikárov

miso251SK
 Turista 

myslim ze na 251 sa uvadza pri 4500


19.12.2008 16:59

Re: Otázka pre elektrikárov

TEEO
 Kávičkár 

Ikona

af mimi01. Tak, ja mam rukovete aj alarm.a okrem toho taku jednoduchu pomocku a to je ukazovatel nabijania. Stoji to par supiek a zozenies to aj v tescu. Podla neho si celu zostavu jednoducho doladis. Kazda moto aj auto ma elektricky obvod urceny na dane spotrebice, ktore sa pouzivaju na moto v case predaja, vacsinou s 20% rezervou do plusu. Akekolvek zmeny v alternatore, ci dyname, regulatore a podobne, ako si uz podotkol, MOZU :-} vyrobit problem. Kedze ty chces zvysit odber z tvojho el.systemu, niekde ho musis znizit. Je to jednoduche. musi tam byt rovnovaha. Ja som to riesil vymenou vsetkych ziaroviek na moto LED kami. Klesla mi spotreba o cca 65 wattov. tym padom som mohol namontovat rukovete 20w, interkom 1w, aj ten alarm... a este stale mam rezervu. Nech sa rozhodnes akokolvek, zelam ti hodne zdaru. Caf. ;-)



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 15313 | Včera: 164481