Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Vzorec - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuVzorec - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 

Značky: Skúsenosti, Problém.

14.02.2008 15:23

Vzorec

small
 Jogurťák 

Ikona

Potrebujem pomoc.Mam urobit na zajtra do skoly casopis o motorkach vo worde.Problem je ze tam mam napisat nejaky vzorec na vypocet niecoho co sa tyka motoriek PLS mozete mi ho napisat (ak nejaky je).dakujem


14.02.2008 15:30

Re: Vzorec

bacaono
Darca Krvi  Veteránista 

Ikona

Jeden so zrovna cital. >:-)
[clanok Off topic - Mimo tému: Vztahy medzi motorkarmi... ]

Prispevok od doddy 14.2.2008 10.23


14.02.2008 15:44

Re: Vzorec

small
 Jogurťák 

Ikona

bacaono mozez mi prosim ta ten vzorec napisat alebo skopirovat nemozem ho najst.dik


14.02.2008 15:48

Re: Vzorec

On si robil prdel...

Mozes pouzit vzorec:

cim vacsie teplo, tym viacej mrtvych motorkarov
cim vacsi kkt na sedadle, tym skor sa stare pruser

;-)


14.02.2008 15:50

Re: Vzorec

small
 Jogurťák 

Ikona

:-D :-))) ale ja fakt potrebujem pomoc.Surne PLS


14.02.2008 15:52

Re: Vzorec

Cendina
Darca Krvi  Turista 

Ikona

small: brácha jednou počítal na své motorce poměr největší účinnosti motoru v závislosti na otáčkách a kde skutečně končí použitelný rozsah otáček. Už si nepamatuju jak ten vzoreček zněl, ale zkusím to zjistit.

Bylo zajímavý že u B6-ky mi spočítal, že bych neměla motorku točit až k hranici červeného (tj. do 12-ti tisíc otáček) největší sílu motor měl v 11 tisících a točit by se správně měl do 11,5 tisíc otáček a dál už ne, protože pak už to motoru škodí....
PS: teď nevím jestli B6ka nemá červený až ve 13 tisících a já se nesekla o tisícku....snad ne.


14.02.2008 15:55

Re: Vzorec

bacaono
Darca Krvi  Veteránista 

Ikona

Co prdel? Jak prdel?
Sak mu to daj v matematickej podobe. Ten vzorec v odkaze tam je. >:-) to tomxx si robi prdel. ;-)


14.02.2008 15:58

Re: Vzorec

bacaono
Darca Krvi  Veteránista 

Ikona

Cendi na to sluzi obycajne vizualne porovnanie kriviek na grafoch vykonu a tociveho momentu motora.


14.02.2008 16:00

Re: Vzorec

kubiak1
 Kávičkár 

najdi si na nete vzorec, pre vypocet objemu zazihoveho motora ;-) to len tak ma napadlo z bujaciny ako prve [dobre] vela stastia hehh >:-)


14.02.2008 16:00

Re: Vzorec

small
 Jogurťák 

Ikona

Cendina PLS zisti mi to velmi by mi to pomohlo DAKUJEM ;-)


14.02.2008 16:01

Re: Vzorec

riki1
 Kávičkár 

mohol by si pouzit napriklad toto :

fmx650.forumotion.com/forum-f1/topic-t63.htm

vzorec si uz napis sam, dufam ze nasobit a delit vies, jedna sa o prevodovy pomer na zadne koleso podla pouziteho pastorku a rozety (podla poctu zubov)


14.02.2008 16:17

Re: Vzorec

Cendina
Darca Krvi  Turista 

Ikona

small:
Teorie a konstrukce motocyklů díl 2
autor: Prof.Ing. František Vlk, DrSc.

Kapitola: Spojky

Spojka tvoří spojovací a rozpojovací článek mezi motorem a převodovkou. Spojka má u motocyklu tyto úkoly:
= přerušení spojení mezi motorem a (manuální) převodovkou (a tím pádem i zadním kolem) při startování motorku
= přenáší do převodovky točivý moment z motoru potřebný pro rozjetí
= při řazení rychlostí za jízdy přerušuje spojka přenos sil mezi motorem a převodovkou a zajišťuje plynulé a tiché řazení rychlostních stupňů.

Používají se především třecí spojky. Hydrodynamické spojky se nepoužívají (posledním pokusem o použití této spojky byla Moto-Guzzi V1000 I-Convert)
Při uvolněné páce spojky přenáší spojka přes třecí obložení hnací sílu motoru na vstupní hřídel převodovky a odtud se hnací síla přenáší na zadní kolo. Rychlost jízdy a otáčky motoru, a tedy i přenos hnací síly, koriguje jezdec přidáváním nebo ubíráním plynu. Přenos sil však funguje i obráceně, tj. ze zadního kola přes převodovku a spojku do motoru, například při jízdě setrvačností po ubrání plynu - tzv. brždění motorem.

Spojka může působit v axiálním směru nebo v radiálním směru. Dominující je kotoučová spojka působící v axiálním směru, která může být kotoučová nebo lamelová. Radiálně působící spojka se používá jako samočinná odstředivá spojka u mopedů jako suchá i jako spojka v olejové lázni.

Podélný motor nabízí uspořádání spojky v setrvačníku. Přitom se spojka otáčí otáčkami motoru a přenáší pouze točivý moment motoru. Proto potřebuje takto uspořádaná spojka pouze 1 až 2 třecí kotouče. U novějších pohonů je pro vyrovnání gyroskopických momentů a zpětných točivých momentů plynoucích ze změn otáček protiběžná spojka v olejové lázni umístěna na vstupným hřídeli převodovky.

U příčného motoru je spojka umístěna převážně na vstupním hřídeli převodovky. Běží přitom otáčkami zmenšenými o primární převod a přenáší ve stejném poměru zvýšený točivý moment. Kvůli většímu točivému momentu a omezenému průměru je podle výkonu zapotřebí až 8 kotoučů (lamel).

Axiálně působící kotoučové spojky se používají jako suché nebo mokré (v olejové lázni). Mokré spojky se přitom používají jen u lamelových spojek. Suchá spojka se používá jako jednokotoučová spojka nebo jako lamelová (více kotoučová) spojka.

A teď pozor - vrchol dne.....

Při suchém (Coulombově) tření je třecí síla Ft kolmá k přítlačné síle F a její velikost závisí na součiniteli tření "znak pro mikro", čili platí:
Ft = F."znak pro mikro"
F = p.S
Ms = Ft.rs.i = F."znak pro mikro". rs.i

Kde p je měrný tlak na obložení třecího kotouče, S je třecí plocha, rs je účinný poloměr spojky a i je počet třecích ploch.

Poněvadž třecí plocha je kruhový prstenec, je nutno určit účinný poloměr rs. Na plochu elementárního mezikruží působí síla:
dF = 2.Pí.r.dr.p
neboli elementární třecí síla:
dFt = 2.Pí.r.dr.p."znak pro mikro".i
a tedy elementární třecí moment:
dMs = 2.Pí.p."znak pro mikro".i.r na druhou.dr

A dostáváme se do dalšího levlu.... to už fakt nevím jak to napíšu:

Za předpokladu, že tlak na obložení bude po celé ploše stejný, přenese spojka třecí moment:
Ms = 2.Pí.p."znak pro mikro" . i (tady bude integrál, nahoře bude mít napsáno ri a dole r2) r na druhou. dr = 2/3.Pí.p."znak pro mikro" . i.(r1 na třetí - r2 na třetí)

přičemž na obložení působí přítlačná síla:

F=2.Pí.p (znak integrálu - nahoře ri, dole r2) r.dr = Pí.p.(r1 na druhou - r2 na druhou)

Účinný poloměr spojky je tedy:
rs= 2/3 . (r1 na třetí - r2 na třetí) / (r1 na druhou - r2 na druhou)

Bude to stačit?


14.02.2008 16:19

Re: Vzorec

Cendina
Darca Krvi  Turista 

Ikona

bacaono: ano to máš pravdu - já si jen vzpomněla že na výpočet použitelných otáček, které ještě neškodí motoru brácha používal nějaký vzoreček....jen už nevím jakej...


14.02.2008 16:24

Re: Vzorec

dufox
 Čoprák 

Ikona

Motocyklový portálZjednodušený výpočet dráhy na zastavenie akéhokoľvek vozidla vyzerá .... Jozefko pise, ze brzdna draha pri plne nalozenej motorke ostava rovnaka ako pri ...
motocykel.sk/forum_posts.php?topic_id=299 - 34k[/u] - V pamäti - Podobné stránky


14.02.2008 18:57

Re: Vzorec

zeleno
 Bahniak 

Ikona

daj napr: www.cernohorskytuning.cz/informace/volba-velikosti-karb...
www.nahradnediely.sk/index.asp?co=186&title=vykon


14.02.2008 19:46

Re: Vzorec

small
 Jogurťák 

Ikona

Dakujem vsetkym velmi ste mi pomohli.Dufam ze bude 1+. ;-)


15.02.2008 14:53

Re: Vzorec

riki1
 Kávičkár 

zeleno tak to uz staci CTRL+C a CTRL+V - a mladez sa nic nenauci :-D


15.02.2008 17:51

Re: Vzorec

volodaj
Darca Krvi  Bahniak 

Cendina: Sú ukážky z tejto knihy aj niekde na nete alebo ju vlastníš? Lebo v práci mám viac kníh od prof. Vlka, ale všetko sa týka nákladných áut a zemných strojov.


18.02.2008 6:54

Re: Vzorec

Cendina
Darca Krvi  Turista 

Ikona

volodaj: vlastním ji. Napsal spoustu knížek o autech, ale jen 2 díly o motorkách a ty se hoooodně blbě shání. Na prodej skoro nejsou a maximálně tak v půjčovnách....


18.02.2008 15:31

Re: Vzorec

marek750
 Kávičkár 

Ikona

Ja mám v Technickej rukoväti motocyklistu vzorec na výpočet rýchlosti piestu.V súčastnosti je max. bezpečná rýchlosť 19m/s pri vyššej sa motor zadrie!V 50tych rokoch to bolo 16m/s a staré Anglické stroje Triumph či Norton sa vo vysokých otáčkach zadierali.Takže Vk=H x n / 30 t.j. stredná rýchl.piestu = zdvih piestu x maximálne otáčky motora deleno 30 t.j. polotáčka kľukovky je 30 sekúnd.Ako príklad je tu Yamaha SR500 ktorá pri max. výkone motora má rýchlosť piestu 16,8m/s takže ani dlhodobá jazda max. otáčkami motor nepoškodí lebo nedosiahne rýchlosť piestu 19m/s.



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 216961 | Včera: 196080