Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Motobaterka nabijanie-Pokec - Diskusné fórum - Len Tak

Diskusia len tak o všetkom okolo motoriek...

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuMotobaterka nabijanie-Pokec - Diskusné fórum - Len Tak

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 
02.09.2017 15:47

Motobaterka nabijanie-Pokec

x5go
 Turista 

Sws kolegovia, zaciatkom jula som kupil novu baterku do moto, chytala paradne za studena len v poslednych dnoch cim moto dlhsie stoji tym ide tazsie nastartovat starterom cca 2sekundy, ked je moto tepla tak ide v momente, pripojil som ju na nabijacku a v tomto niesom nejaky expert ale autonabijacka ukazovala ze je baterka nabita na "7-8" 8-) :-D .Ako to vlastne je moze to byt aj tou baterkou?Predajcovia bateriek vravia ze aj novu baterku neuskodi sem tam dobit uplne. [dobre]

Upravené 1 krát. Naposledy upravil x5go (02.09.2017 15:48)


02.09.2017 16:42

Re: Motobaterka nabijanie-Pokec

Explo
 Kávičkár 

Ikona

Dobre by bolo zmerat barerku multimertom. Preco si kupoval novu baterku?? Stara sa nespravala rovnako?? Mozno ti ju slabo dobija alebo nieco vybija-ked stoji motorka.


02.09.2017 16:47

Re: Motobaterka nabijanie-Pokec

x5go
 Turista 

Nie len stara uz mala par rokov a nedrzala kapacitu :-)


02.09.2017 18:34

Re: Motobaterka nabijanie-Pokec

Explo
 Kávičkár 

Ikona

Ale aj ta nova ti nedzií kapacitu, ak tomu dobre rozumiem :-)


02.09.2017 19:03

Re: Motobaterka nabijanie-Pokec

x5go
 Turista 

Práveže nová drži je nabitá stále odkedy som ju kúpil na 8, len neviem či to je nabité na max, alebo ju treba sem tam zapojiť na nabíjačku.Lebo v obchode mi povedali že aj novú baterku treba dať pod nabíjačku. 8-)


02.09.2017 19:58

Re: Motobaterka nabijanie-Pokec

copo
 Edvenčr 

Ikona

raz za cas pouzit trafakovu a aj ako udrziavaciu, tie impulzne stoja za hovno :-~ :-~ :-~

nove nenaliate baterky netreba nabijat, nalejes a podla manualu ako pisu pockas nejaku dobu a jazdis. KEd napisu nabit, tak nabijes


02.09.2017 20:48

Re: Motobaterka nabijanie-Pokec

Explo
 Kávičkár 

Ikona

Prave preto by si mal pomerat baterku. Ak pojazdis aspon hodinu a dobija ti motorka dobre, tak ti ju urcite nabije.


03.09.2017 10:52

Re: Motobaterka nabijanie-Pokec

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Len tak nesmelo poznamenam...
Ak serete na baterku od novoty, teda po naliati elektrolytu, do suchej prednabitej, ju nechate len odstat a strcite do moto, bude to len kratka epizoda zivota tej baterie.

Pokial chcete mat dlhsiu zivotnost baterky, je dobre ju novu, akukolvek, aj AGM, GEL, alebo obyc. zo zaplavenymi elektrodami, najprv naformovat.
Teda pomaly nabit na max. napatie predpisane vyrobcom, alebo sa spolahnut na igelitentnu nabku, vybit kontrolovane zo starou ziarovkou, alebo ziarovkami na napatie minimalne predpisane, nie uplne, teda asi 10V a znova nabit.
Je to dolezite, pretoze takto sa aktivuje cela plocha elektrod, uniknu bublinky a elektrolyt v akej kolvek forme, sa rovnomerne premiesa a to plati ako u AGM, tak aj u zaplavenych. U Gelovych, to nemusi byt, lebo vyrobca obvykle musi formovat tu baterku, najma z dovodu testovania, pred expediciou.

Ak uz niekto nabija baterku v moto, tak by to nemalo prebiehat pri nejakej trafakovej nabijacke tak, ze ostane baterka pripojena, lebo na nabijanie pripojenych bateriek, treba nabku inteligentnu.

Kazdopadne pred dlhsou odstavkou, je dobre baterku odpojit aspon jeden pol a pred odstavkou nabit.

Klasicke baterie zo zaplavenymi elektrodami, stracaju kapacitu pomerne rychlo aj odpojene.


03.09.2017 11:59

Re: Motobaterka nabijanie-Pokec

zdeno255
 Kávičkár 

Ikona

Do akumulátora treba naliať elektrolyt a nechať hodinu dve odstáť. Potom ju treba nabiť a môžeš sa voziť. Ak ju nenabiješ nič sa nestane, iba skrátiš jej životnosť. Odporúča sa dobíjať aj keď jazdíš kratšie trasy, alebo podľa potreby.


08.09.2017 8:46

Re: Motobaterka nabijanie-Pokec

dengy
 Kávičkár 

Ikona

Ja som novu, suchu, prednabitu bateriu jednoducho naplnil, nechal odstat , dobil lidlackou nabijackou a slape ako hodinky uz tri sezony. V zime ju vyberam z motorky a niekedy v polovici zimy ju dam na nabijacku. Zatial vzdy ked som ju pripojil v zime na nabijacku, mala len minimalny ubytok nabitia. Kludne by vydrzala celu zimu bez dobijania. Ziadna veda okolo baterii sa nekona. Ak motorka spravne dobija a elktroinstalacia je na nej v poriadku, nie je co riesit. (ano v pripade ak sa jazdia naozaj len kratucke trasy, bateria sa nema kedy dobit a pri castejsich startoch sa jednoducho vybije)


16.01.2018 21:47

Re: Motobaterka nabijanie-Pokec

salem79
 Kávičkár 

Ikona

O nabijani tu uz bolo na fore popisaneho toho velmi vela, ale stale mam jednu nejasnost.
Niekto tvrdi, ze je jedno aky ma nabijacka vystup v Amperoch, pretoze baterka si "cucne" len tolko Amp kolko potrebuje. To mi vsak pride blbost, preco by potom robili nabijacky pre motobaterie s nizsim vystupom v A?
Potom napriklad, ze baterku nabijat max 1/10 kapacitou(pripadne trosku iny pomer). Ale co potom alternator? Prepokladam, ze v motorke bezne nie je ziadna elektronika, ktora by riadila nabijanie baterky. Nejedna sa potom o prebijanie, ktore znizuje zivotnost baterky?


16.01.2018 23:37

Re: Motobaterka nabijanie-Pokec

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Baterka ked sa nabija z alternatora, alebo dynama v palubnej sieti vozidla, sa nabija konstantnym napatim /CV/ teda prud sa neobmedzuje, len vnutornym odporom baterie a ubytkom na kabloch a maximalnym prudom alternatora.
Alternator neda vatsi prud ako je jeho skutocny vykon, ak sa prekroci, tak klesa napatie.
A to ako u alternatora z kruzkami a regulovanym rotorom, alebo u vatsiny moto alternator skratovaci. Dynamo zas ma regler, kde je na vystupe prudove rele, ktore musi pri nadprude odpojovat dynamo, inak by zhorelo.
Prud je relativne velky u auta, aj 100A. Ale to netrva dlho, lebo napatia sa vyrovnaju rychlo a prud klesa na minimalnu uroven. V aute je ale tiez vatsia bateria, ako v moto.
Na moto je prud obvykle nevelky aj pri vybitej baterke, malokedy prekroci kratkodobo 30A.

Pri nabijani nabijackou sa ale nabija najprv obmedzenym prudom, az do vyrovnania napatia a potom prud klesa. /CC-CV/ metoda.
Pomale nabijanie by nemalo ohrievat bateriu, pretoze potom trpi stratami odparovanim. Preto je doporucovane neprekracovat 1/10 prudu, odvodeneho od velkosti kapacity.
Cim pomalsie sa nabija olovena bateria /malym prudom/ tak sa postupne regeneruje plocha elektrod, rozpustaju sa nevodive krystaliky siranov, ktore znizuju kapacitu, lebo sa obmedzuje plocha elektrod.
Pomaha pulzne nabijanie a obcasny vybijaci impulz. To sa deje najlepsie pri velmi pomalom cykle pod 1/20 prudu kapacity.
Pomale nabijanie je dobre, pre uskladnenie, pred uskladnenim.
Nesmie sa prekrocit ale napatie, kedy zacina elektrolyt plynovat, teda nesmie sa dlho prekracovat toto napatie, lebo z elektrolytu kyseliny sirovej sa straca voda a zvysuje sa jeho koncetracia a zacinaju sa postupne rozpadavat elektrody.
Preto je dolezite, ak je baterka z moznostou kontroly elektrolytu, skontrolovat hustotu elektrolytu po nabiti, rovnako aj v beznej prevadzke.
Vdaka pokroku vedy a techniky, dnes baterie napriklad AGM a gelove netreba dolievat a kontrolovat hustotu eletrolytu nieje ako.

Co bateriam skodi, je hlboke vybitie a dlhodobe odstavenie pri hlbokom vybiti. To sa na elektrodach vyluci velke mnozstvo siranov a rozpadavaju sa postupne elektrody, az sa clanky nenavratne poskodia a baterka umre.
Pokial vo vozidle jev poriadku dobijanie, neprekracuje sa maximalne napatie, kratkodoby velky vybijaci a nabijaci prud nevadi. Je to normalny pracovny cyklus, pracuje sa prakticky len v minimalnych hodnotach poklesu kapacity /vatsinou 10-15% Wh energie/ Takze hned po nastartovani prud nabijaci vyskoci a ihned po par minutach zas klesa.
Zatazuje to bateriu menej, ako startovanie, teda vysoky prudovy odber.

P.s.
v BMW moto, kde su klasicke alternatory, ako v aute, je nabijaci prud celkom vysoky, ale trva len velmi kratku dobu. Alternator vie pustit do znacne vybitej baterie dobrych 60A
Preto je celkom dobre, na takomto type moto, pred jarnym startom baterku najprv nabit a startovat az z nabitou bateriou, aby nedostala facku hned z jari. U tychto moto baterie malicke 18-22Ah, trpia celkom znacne, je dobre pouzivat kvalitne z vysokym startovacim prudom.



Dôvod úpravy: Doplnenie

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Merlin00 (16.01.2018 23:41)


17.01.2018 3:08

Re: Motobaterka nabijanie-Pokec

uplne jednoducho nabijacka pre autobateriu nieje vhodna pre nabijanie motobaterie auto ma 55 a viac Ah bateriu moto ma od 12 Ah bateriu vystup z autonabijacky je od 5,5 A vystup z motonabijacky je 1,5 A motobateria moze pri tak enormne rychlom nabijani explodovat


17.01.2018 7:42

Re: Motobaterka nabijanie-Pokec

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

nalievacie (handro-gelove baterky) naliat, nechat 15-20 minut nechat otvorenu postáť a potom zaštuplovať

žiadna nová baterka sa nepredáva (ani nejde od výrobcu) nabitá na 100%

Ak sa po sprevádzkovaní ide hneď jazdiť (jazdiť rozumej dlhá trasa vkuse a nie krátke štartky okolo komína) tak neni úplne nutné nabiť baterku do plna, lebo je jedno či ti ju dobije do plna nabíjačka alebo alternátor / magnetto .

Ak ale nejdeš rovno z garáže spraviť 200-300km na šupu (čo málokto) výrobca odporúča dať na nabíjačku a nabiť do plna koli kapacite (formátovaniu ktoré spomenul Merlin)

salem79 - na motorke je to ludovo povedane tak, ze ked ti motorka po štarte dobije baterku tak magnetto síce neprestane vyrábať elektrinu ale ona sa pri nabitej baterke skratuje - tzn nejde už do baterky.

Dôvod úpravy: preklep

Upravené 2 krát. Naposledy upravil raptor (17.01.2018 7:43)


17.01.2018 12:21

Re: Motobaterka nabijanie-Pokec

salem79
 Kávičkár 

Ikona

chlapi vdaka za vysvetlenie. obzvlast merlinovy za siahodlhu vycerpavajucu odpoved.


19.01.2018 8:19

Re: Motobaterka nabijanie-Pokec

Jelcan
 Kávičkár 

Ikona

www.motola.cz/UserFiles/Diskuzni_clanky/akumulatory.pdf



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 58011 | Včera: 113766