Pannonia na Slovensku. 2004
K napísaniu tohto článku ma inšpiroval článok pána H. Čejchana „Co nás před třiceti léty nenapadlo“. Bol to hlavne moment týkajúci sa kaskadérskeho motocykla kaskadéra Mokusa z Maďarska. Nie som odborník na značku PANNONIA, ale v bývalom Československu je táto značka raritou. Naši motoristi sa s ňou bežne nikdy nestretávali. Prvýkrát som o nej čítal v bývalom Světe Motorů v roku 1975 ako o športovom náradí v cestných pretekoch motocyklov v MLR. Neskoršie som videl spotrebiteľský model na výlete v Gyóri. Potvrdila sa moja teória, že to nie je akýsi hybrid poskladaný z dielcov iných výrobcov, ale stroj vychádzajúci z nemeckých motocyklov ADLER. Moja veteránsky orientovaná maličkosť jasala, keď som pretekovú Pannoniu znovu videl na „Veľkej cene Veteránov“ pod pezinskou Babou 12.6.2004. V každom ročníku tohto podujatia sa objavila nejaká rarita, ktorá zaujala a zamestnala zanietencov i ostatných okolostojacich. Pripomeniem námätkovo trialové Bultaco, Volga GAZ 21 v kempingovej úprave, pretekový Pérák so štvortaktným motorom JAWA, ako aj pretekový Trabant. V ostatnom ročníku to bola spomínaná Pannonia a odvážny krok motocrossového šampióna pána Holušu vyskúšať ostrý crossový špeciál ČZ 250 zo začiatku 70-tych rokov na asfalte pod pezinskou Babou. Spomínaná Pannonia na rozdiel od náradia kaskadéra Mokusa bola preteková dvojvalcová odvodená od modelu P 20 M a predstavil ju maďarský účastník ako súčasť rakúskej výpravy prezentujúcej dvojtaktnú a štvortaktnú dvojvalcovú koncepciu značiek SUZUKI, YAMAHA, MALANCA, JAWA a pod. Medzi poslednými modelmi Pannonie bola spotrebiteľská dvojvalcová verzia P 21. V továrni CZEPEL v meste CZEPEL bola výroba motocyklov zrušená v druhej polovici 70-tych rokov. Gilbert
|