[Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Vo svete sa dejú čoraz neuveriteľnejšie veci. Jednou z nich je aj fakt, že modelový rad Sportster tak ako sme ho poznali, už vôbec neexistuje. Odteraz je v ponuke už iba jeden, a ten sme si vyskúšali v zákrutách na severe Nemecka - Harley-Davidson Sportster S.
Text: Peter Fischer
Foto a video: Alessio Barbanti, Harley-Davidson, Peter Fischer
Na tejto planéte je len málo modelov, ktoré sa vyrábali dlhšie než Sportster. Úplne prvý zišiel z linky v roku 1957, a posledný, v podobe v akej zostane v našej pamäti, minulý rok. Pre tak tradičnú značku akou je Harley-Davidson to musel byť vážny moment. Nový Sportster S nemá so svojimi predchodcami spoločné takpovediac nič. Okrem mena. Je to najšportovejší Sportster aký kedy opustil fabriku v Milwaukee. Už v oficiálnych prezentáciách sme si vypočuli: vraciame Sport do mena Sportster.
10.07.2018 - Matej Mularčík Čitatelia: 9247 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Ak ma pamäť neklame, tak harlejácky demo truck bol v našej krásnej Blavičke už tuším po piaty raz. Pre zákazníkov je to parádna možnosť, ako si vyskúšať najmä novinky americkej značky, ale čo je lepšie, aj modely z úplne opačných koncov portfólia. Sme veľmi radi, že každý rok sa na túto akciu môžeme dosypať aj my - tentoraz si vyberáme dva čerstvo inovované Sportstre, jeden zaujímavý Roadster, a pri všetkej našej skromnosti aj Electru.
Ale to už je história ako včerajšie noviny. Teraz všetky oči na novučičkého a od podlahy nového Sportstera S 2021, prosím!
Body vyššie hádam napovedia, aký je nový Sportster S. Lenže motorky sú najmä o emóciách, a na tie nepotrebuješ žiadne body. Na chvíľu preskočím rovno k jazde - dokelu, nový Sportster mi chce odtrhnúť ruky!
Ok, späť k statickému zoznamovaniu :) Sportster S pôsobí naživo menším dojmom než na fotkách. Človek akosi očakáva lokomotívu ako Fat Bob, na ktorého sa nový Sportster najviac ponáša, čo je inak o 10 cm dlhší stroj. Aj riadidlá sú dosť úzke, a čo človeku hneď udrie do mozgovne, je ľahkosť dvíhania z bočáku. Novinka je o dobrých 30 kíl ľahšia než najľahší predošlý vzducháčový Sportster! A svoje spraví aj nižšie položené ťažisko.
Na čo sme u Harleyov neboli zvyknutí, je zadeklovanie úplne všetkého. Výfuky sú tak natesno poskrývané, že nám nestačilo ani lozenie popod motorku a svietenie baterkou, aby sme zistili ako sú namotané. Takisto z druhej strany je kopec rôznych plastových krytiek a dizajnových deklíkov. Nová farebná prístrojovka je nenápadná, schovaná do okrúhleho tvaru, čím jasne imituje analóg. Má priemer 4 palce a na rozdiel od ostatných modelov tu nie je dotyková. Ale zato ponúka to isté, vrátane konektivity s mobilom, čiže ak máš v prilbe náhlavnú sadu, môžeš s použitím HD appky z riadidel ovládať prehrávanie hudby, telefonáty a aj navigáciu.
Aha, práve prichádza skupina jazdiaca pred nami; fakt sedia na nových Sportsteroch? Toto už nie je ten typický harlejácky zvuk. Ani voľnobeh, ani výfuky. Mám pocit, že vedľa mňa stojí Greta a usmieva sa. Že ste si vy chlípne motorkárske prasce mysleli, že budete donekonečna obťažovať celý svet vaším hlukom? Hahah.
A teraz strih o pár hodín neskôr: niekde pri 140 km/h škrtám stupačku v tiahlej zákrute a Sportster sa pri pridaní plynu ešte derie vpred; nové normy sa našťastie prejavili iba na voľnobehu. Priatelia, toto je najšportovejší Harley aký v ich 120-ročnej histórii existoval. Predstav si, že má o 30 koní menej než Pan America, ale dynamiku ako hladný pitbul bežiaci za korisťou. Nepozná prekážky - jeho jediným cieľom je dostať ťa na koniec toho zákrutového úseku čím skôr. A potom si ho zopakovať.
Veru, prekvapil ma ten rozdiel oproti Pan Amerike. Tá je väčšia, ťažšia, ale má o štvrtinu viac výkonu, takže človek by čakal, že tá dynamika bude aspoň porovnateľná. Lenže Pan America je cestovné enduro, pri ktorom sa počíta aj s jazdou v teréne a so spolujazdcom a batožinou, kým na novom Sportsteri S budeš väčšinou cestovať s malou taškou a peknou kreditkou. Preto má priebeh výkonu a krúťaku posunutý oveľa nižšie a má iné prevodové pomery na sekundári (mimochodom, remeň), aj na každom jednom kvalte v prevodovke. Vo výsledku Sportster S lieta ako utrhnutý z reťaze.
V tomto mu veľmi dobre sekundujú gumy. Sú to úplne novo vyvinuté Dunlop GT503 s dosť cestnou vzorkou. Vyrábajú sa iba v rozmeroch na Sportster S, teda 160/70R17 a 180/70R16, a objednať ich vedia iba dealeri Harley-Davidson. Viacerí z nás sa čudovali, že je vpredu taká širokánska a vysoká guma, ale v zákrutách to bolo nakoniec fajn. Treba si iba zvyknúť, že predok sa naklápa trochu inak, a potom ideš. Mimochodom, maximálny náklon je 34 stupňov.
A keď už spomínam predok a gumy, spomeniem aj brzdovú sústavu. Tiež sme trochu dvihli obočie, keď sme vpredu videli iba jeden kotúč, ale najpodstatnejšie komponenty sú od Brembo - hore radiálna pumpa aj s páčkou, dole 4-piestikový monoblok. Nedá sa povedať, že by sme lietali pomaly, a nikto z nás problémy s brzdením nemal. Inak spojková páčka je potom plastová, ovládanie lankom. Obe páčky sú nastaviteľné.
Posed je inak dosť smerovaný na predok, pričom stupačky sú v základe úplne vpredu. V ponuke originálneho príslušenstva je sada na ich posunutie smerom dozadu; zopár strojov z našej skupinky ich malo a aj sme si ich striedali. Neviem povedať ktoré mi vyhovovali viac - chudák novinár niekedy sedí aj na troch strojoch za týždeň, je zvyknutý na rôzne posedy. Ale tak tie vpredu sú akési harlejáckejšie, a jazdec má mačovskejší posed v tvare opačného písmena C.
K tomu by sa pýtal aj mačovskejší zvuk, ale žiaľ, z produkcie Harley-Davidson, resp. Screamin' Eagle, sa ladeného výfuku asi nedočkáme. Pravdepodobne to súvisí s tým, že zvody sú namotané doslova zázračne; zadný zvod je sčasti asi schovaný v tlmiči. Sám som zvedavý, ako si s týmto poradí nejaká druhovýroba, ale jednoduché to určite mať nebudú. Sportster S by si zaslúžil mohutnejší zvuk, jednak z pozície zamerania stroja a tradície značky, a jednak aj preto, že výfuky tvoria dominantnú dizajnovú časť stroja.
Kým Pan Amerike sme vyčítali príliš malé údaje na prístrojovke, Sportster S ju má o viac ako polovicu menšiu a žiadny údaj sa mi nezdal malý. Nie preto, že by vo fabrike zväčšili fonty, ale jednoducho preto, že na Sportsteri žiadne údaje nepotrebuješ. On pracuje v akýchkoľvek otáčkach, nechá sa vytáčať až do červeného (9 500 otáčok), a kvalt už nejako trafíš. Sprevodovanie je inak na krátko. Kontrolky sú súčasťou obrazovky, teda všetky sa zobrazujú v rámci grafiky. V menu je opäť aj slovenčina a jazdec si môže upraviť vzhľad a základné zobrazenia. Prístrojovka má aj konektivitu s mobilom, a aby jazdec vedel využiť všetky funkcie naplno, v mobile by mal mať stiahnutú H-D appku a v prilbe náhlavnú sadu. Do appky si tak vie napríklad vopred stiahnuť mapy, a tak cestou nemusí využívať dáta. Navigačné pokyny sa zobrazujú v peknej grafike na prístrojovke, do náhlavnej sady potom idú hlasové pokyny. Všetko vrátane prehrávania hudby či ovládania telefonátov sa rieši veľmi pohodlne z riadidiel.
Quickshiftera sme sa nedočkali ani na Sportsteri, čo je dosť prekvapivá informácia, keďže ide o úplne nový motor s kopou elektroniky. Máme však podpultové info že je vo vývoji, a mal by byť retrofit, teda fungovať aj na už jazdiacich modeloch. To by bolo viac ako super, pretože konkurencia v tomto nespí. Ak si vezmeme taký Diavel, čo je podľa mňa typovo najbližší rival, tam si jazdec quickshifteruje už dlhé roky.
Keďže nám istú časť dňa pršalo, niečo som najazdil aj v režime Rain. Tu som si všimol zaujímavosť, kedy náklonová elektronika jednoducho nepustí vyššie otáčky aj keď zadné koleso ešte neprešmykuje. Jednoducho jazdec ide bezpečne, na prístrojovke žiadna kontrolka trakčnej nebliká, ale ak prudšie pridá plyn (čisto elektronický, žiadne lanko), otáčky sa nezvýšia.
13.07.2021 - Redakcia Motoride.sk Čitatelia: 13120 [Novinky - Predstavujeme]
Nová generácia modelu Sportster v sebe spája razantnú silu a moderné technológie.
Pre Sportster S je zatiaľ v ponuke (ďalšie budú postupne pribúdať):
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Backstage teaser, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Foto: | |
![]() Pridaj obrázok |
|
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Harley-Davidson |
Model: | Sportster S |
Rok: | 2021 |
Novinka: | NOVINKA 2021 |
Kategória: | Chopper/Cruiser |
Motor: | |
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1252 ccm |
Max. výkon: | 122.4 k (90.0 kW) / 7500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 127 Nm / 6000 ot. |
Kompresný pomer: | 12 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 105,0 x 72,3 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC variabil. časovanie ventilov VVT (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | remeň |
Zdvih vpredu: | 92 mm |
Zdvih vzadu: | 51 mm |
Brzdy vpredu: | jeden kotúč |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm |
Pneu vpredu: | 160/70R17 |
Brzdy vzadu: | kotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 260 mm |
Pneu vzadu: | 180/70R16 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Suchá hmotnosť: | 220 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 228 kg |
Výška sedla: | 753 mm |
Rázvor: | 1518 mm |
Dĺžka: | 2264 mm |
Šírka: | 843 mm |
Výška: | 1089 mm |
Svetlá výška: | 93 mm |
Objem nádrže: | 11.8 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Spotreba paliva: | 4.9 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 180 km |
Servisný interval: | 8000 km |
Doplnková výbava: | |
ABS: | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii |
LED smerovky: | áno, v sérii |
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii |
Iná výbava: | plne nastaviteľný podvozok |
Poznámka: | |
Poznámka: | Cena 8/2021: od 15 240 eur |
Jedna z najpoučnejších vecí, ktoré môže motonovinár zažiť, sú rozhovory s vývojármi motoriek. Pri Sportsteri S sme opäť mali možnosť ich vyspovedať, a teda poľskí motokolegovia Američanov vôbec nešetrili. Je nám asi všetkým jasné, že s novým motorom Revolution Max prídu aj iné modely, a to celkom určite aj s nižším objemom, veď si stačí spomenúť na projekt Bronx. PR manažér sa vykrúcal, nemohol nám povedať nič na istotu, ale medzi riadkami potvrdil, že platforma je modulárna a že prídu aj ďalšie modely. Zaujímavé je aj písmeno S za názvom Sportster, čo môže naznačovať, že príde aj nižšia verzia.
Američania nám porozprávali aj o výzvach na európskom trhu, ktorý je vo všeobecnosti pre všetkých výrobcov motoriek najzložitejší. Nie je nijakým tajomstvom, že starý rad Sportster skončil práve pre emisné euronormy, aj keď to Harley-Davidson nemusel robiť práve teraz, pretože americké alebo ázijské normy sú miernejšie. Každopádne sa máme na čo tešiť, podľa poloúsmevov a vykrúcania sa pánov z fabriky je jasné, že príde ofenzíva ďalších zaujímavých modelov.
Už som spomínal, že typovo je najbližším rivalom Sporstera S najskôr Ducati Diavel, pokojne stačí aj v základnej verzii. Samozrejme, Ducati ponúka značne väčšie stádo koní, 240 gumu vzadu, kopec elektroniky a ešte viac športovosti, využiteľnej celkom bez obáv aj na okruhu. Stojí však o takmer päťtisíc eur viac.
Komu by ani to nestačilo, môže siahnuť po Triumphe Rocket 3 R, masívnom trojvalci so 165 koňmi. Áno, má raz taký objem motora ako ostatné spomínané stroje, ale okrem lokomotívoidného krúťaku to na ňom nijako nevidno. Stojí presne o 7 000 eur viac než Sportster S.
Silným protihráčom je aj Indian Scout s o niečo slabšími parametrami než Sportster, aj s o niečo klasickejším vzhľadom a nie až takou dravosťou. Je zhruba o šesť stoviek lacnejší než Harley-Davidson.
Nedá mi nespomenúť aj značku, ktorú by sme tu veľmi nečakali, ale ktorá priniesla stroj namierený presne proti Harleyu a Indianu - Honda Rebel 1100. Má až úsmevne neporovnateľné parametre, ale boduje najmä nízkym sedlom, vzhľadom a cenou o 5 100 až 5 700 eur nižšou než Harley-Davidson a Indian.
Harley-Davidson s novým Sporsterom S perfektne nadviazal na dizajnovú líniu Fat Bob, na ktorú mal určite pozitívne ohlasy. Nový motor poladil presne tak, aby Sportsteru dodal tie pravé gule; a teda musím potvrdiť, že Sporster S sa derie dopredu riadne. Jeho cena začína na 15 240 eurách. Sportster S, prajeme ti veľa úspechov a tešíme sa na ďalších súrodencov!
imidž a štýl, neskutočná dynamika | chýbajúci quickshifter |
Servisný interval | 8 000 km |
Spotreba (oficiálna) | 4,9 l/100 km |
Objem nádrže, z toho rezerva | 11,8 l (2,8 l rez.) |
Približný dojazd (po kontrolku rezervy) | 180 km |
Cena motorky | od 15 240 eur |
Text: Peter Fischer
Foto a video: Alessio Barbanti, Harley-Davidson, Peter Fischer
Na akciu nás pozvala spoločnosť Harley-Davidson Central Eastern Europe.
Foto: | |||||
![]() Pridaj obrázok |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Harley-Davidson | Ducati | Indian | Triumph | Honda |
Model: | Sportster S | Diavel 1260 | Scout | Rocket 3 R | CMX1100 Rebel |
Rok: | 2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2021 |
Novinka: | NOVINKA 2021 | NOVINKA 2020 | NOVINKA 2021 | ||
Kategória: | Chopper/Cruiser | Naháč | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser |
Motor: | |||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | radový trojvalec (4T) | dvojvalec (4T) |
Objem: | 1252 ccm | 1262 ccm | 1130 ccm | 2458 ccm | 1084 ccm |
Max. výkon: | 122.4 k (90.0 kW) / 7500 ot. | 159.1 k (117.0 kW) / 9500 ot. | 101.3 k (74.5 kW) / ot. | 167.3 k (123.0 kW) / 6000 ot. | 87.0 k (64.0 kW) / 7000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 127 Nm / 6000 ot. | 129 Nm / 7500 ot. | 98 Nm / 6000 ot. | 221 Nm / 4000 ot. | 98 Nm / 4750 ot. |
Kompresný pomer: | 12 : 1 | 13.0:1 | 10,7:1 | 10.8:1 | 10,1:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 105,0 x 72,3 mm | 106 x 71.5 mm | 99 x 73,6 | 110.2 x 85.9 mm | 92 mm × 81,5 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC variabil. časovanie ventilov VVT (4V) | Desmodromický rozvod (4V) | DOHC (4V) | DOHC | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT) |
Sekundárny pohon: | remeň | reťaz | remeň | kardan | reťaz |
Zdvih vpredu: | 92 mm | 120 mm | 120 mm | 230 mm | |
Zdvih vzadu: | 51 mm | 130 mm | 107 mm | 220 mm | |
Brzdy vpredu: | jeden kotúč | dvojkotúčová | jednokotúčová | dvoj kotúčová, 4 piestik | jednokotúčová, 4 piestik |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | 298 mm | 320 mm | 330 mm |
Pneu vpredu: | 160/70R17 | 120/70-ZR17 | 130/90-16 | 150/80-V 17 | 130/70B18 M/C |
Brzdy vzadu: | kotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, 2 piestik | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 260 mm | 265 mm | 298 mm | 300 mm | 256 mm |
Pneu vzadu: | 180/70R16 | 240/45-ZR17 | 150/80-16 | 240/50 R16 V | 180/65B16 M/C |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 220 kg | 218 kg | 291 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 228 kg | 244 kg | 244 kg | 223 kg | |
Výška sedla: | 753 mm | 780 mm | 635 mm | 773 mm | 700 mm |
Rázvor: | 1518 mm | 1600 mm | 1562 mm | 1677 mm | 1520 mm |
Dĺžka: | 2264 mm | 2235 mm | 2311 mm | 2500 mm | 2240 mm |
Šírka: | 843 mm | 860 mm | 880 mm | 889 mm | 853 mm |
Výška: | 1089 mm | 1192 mm | 1207 mm | 1065 mm | 1115 mm |
Svetlá výška: | 93 mm | 120 mm | |||
Objem nádrže: | 11.8 l | 17 l | 12.5 l | 18 l | 13.6 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Spotreba paliva: | 4.9 l/100km | 5.4 l/100km | 6 l/100km | 4.9 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 180 km | cca 236 km | cca 156 km | cca 208 km | |
Servisný interval: | 8000 km | 15 000km, výmena sviečok a nastavenie ventilov 30 000km | 8000 km | ||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Vypínateľné ABS: | nie | ||||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
El. Podvozok: | nie | ||||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Quick-shift: | za príplatok | za príplatok | |||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | ||||
Asistent rozbehu do kopca: | áno, v sérii | ||||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Automatická prevodovka: | za príplatok | ||||
Iná výbava: | plne nastaviteľný podvozok | 47-mm USD Showa | nastaviteľné predpätie, USB-C nabíjačka, systém na zamedzenie dvíhania predného kolesa | ||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 8/2021: od 15 240 eur | Cena 8/2021: od 19 990 eur Ducati Wheelie Control Evo (DWC), Ducati Power Launch Evo (DPL), Hands-Free | Cena 8/2021: 15 090 eur | Cena 8/2021: od 22 295 eur | Cena 8/2021: manuál 9 490 eur, DCT 10 490 eur DCT 233 kg EURO 5 |
Pridané dňa: 26.08.2021 Autor: Herghott