[Testy a predstavenia - Test]
Ešte minulý rok sme otestovali plných 215 koní vtesnaných do 201 kíl pohotovostnej hmotnosti nového Fároša, a to aj na bežných cestách, aj na Slovakia ringu. Aby sme si s toľkou náložou poradili, prizvali sme si nášho ostrieľaného road-racera Lakiho.
Text: Peter Fischer
Foto a video: Tomáš Hajduch - Awia, Laki53, Peter Slavkovský
Sme veľmi radi, že Honda sa do vývoja nového Fireblade riadne zakusla, a že výsledok je bez kompromisov typu „áno, výkon nie je najvyšší, ale máte tu napríklad...“ alebo „tento strmeň tiež nie je ten najlepší na trhu, ale...“ Tým pádom Honda nielenže dobehla svojich konkurentov, ale výkonom ich rovno aj predbehla. Záujemca si tak môže vyberať vlastne iba podľa charakteru motora, či sympatií k danej značke, alebo, čo je podstatné, podľa ovládateľnosti, spoľahlivosti a ceny, lebo v tomto technologicky najnabitejšom segmente sú ostatné parametre v podstate vyrovnané. Aj tu Honda vyhráva na viacerých frontoch.
Ak sa nemýlim, jazdil som na všetkých doterajších generáciach Fireblade (mimochodom, bude to už 30 rokov od predstavenia prvej generácie!) a jedného okruhového som aj vlastnil. Mal som to šťastie byť pred štyrmi rokmi v Portimau na novinárskom predstavení predošlej generácie Fireblade, vtedy nás okruhom sprevádzala legenda Freddie Spencer a prišiel nás pozrieť dnes už nebohý Nicky Hayden. Nicky už vtedy musel tušiť, že to s novou CBR1000RR nebude mať v šampionáte WSBK až také ľahké, a o pár mesiacov neskôr už celkom verejne hovoril, že dôvodom nedobrých výsledkov je motorka. O ďalších pár mesiacov, žiaľ, zomrel po nehode na bicykli neďaleko talianskeho Misana.
Odvtedy to s úspechmi vo WSBK, ktorého špeciály vychádzajú z produkčných strojov, išlo s Hondou dolu vodou, a to sa snažím napísať čo najslušnejšie. Naopak, v MotoGP sa im darilo až rozprávkovo, ale to je celkom iný svet. Oživenie prišlo až minulý rok s novou CBR1000RR-R, kedy sa Honde podarilo v pohári konštruktérov skončiť na štvrtom mieste s takmer dvojnásobným počtom bodov oproti roku 2019.
Okej, ale zo športových výsledkov má bežný motorkár nič, išlo mi len o poukázanie na zlepšenie oproti predošlej generácii. Tých zmien je až neuveriteľne veľa, a mnohé sú na Honde „tenkrát poprvé“:
Všetky tieto fičúrky sa týkajú už základnej verzie CBR1000RR-R. My sme otestovali lepšiu verziu SP, ktorá sa od základu líši elektronickým podvozkom Öhlins, obojsmerným quickshifterom a brzdovými strmeňmi Brembo Stylema.
Keď mi kamoš doviezol testovacie espéčko domov, najprv som si podľa zvuku myslel, že niekto zdrhol s okruhovkou zo Slovakia ringu a prišiel ju ku mne schovať. Nový Fároš má neskutočne ostrý zvuk už len na ulici, a keď sa otvorí prívera niekde okolo 4 až 6 tisíc, to už je iná symfónia! Všetko má na svedomí krásny titánový Akrapovič, ktorý je v sérii už aj na základnej verzii. Keď Laki na tejto motorke lietal po Záhorí, kvílenie štvorvalca sa tam ozývalo ako keby sa tam konali road-raceové preteky, fakt.
Aby som vás tu nezahlcoval písmenkami, nechám prehovoriť nášho ostrieľaného rejsera Lakiho, ktorý nám s testom nového Fireblada pomohol:
A Awia sa s Firebladom povozil aj po Slovakia ringu:
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Oficiálne videá, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Porovnávať modelové rozdiely v technologicky najnabitejšom segmente je úloha ako za trest :) Každý výrobca ponúka základnú verziu a aj lepšiu a drahšiu, pričom rozdiely v drahších verziách sú ešte väčšie. Môže nás len tešiť, že už aj základné modely majú dnes veľmi slušnú výbavu (najmä elektronické balíky sú takpovediac rovnaké), a že odhliadnuc od vzhľadu sú fyzické rozdiely len milimetrové. Aby sme sa kompletne nezamotali, v našom prehľade sme sa zamerali iba na základné verzie.
Úvodom len zopár zaujímavých superlatívov:
Superlatívy sú v tomto segmente síce dôležité, ale motorky sú o najmä o emóciách, a tu ich je na výber koľko len chceme - máme tu dva V4 motory (poskytujú lepší záťah odspodu), jeden radový s pálením podobným V4 (tiež slušný záťah vo výjazdoch), a zvyšok sú radové štvorvalce s ostrejšími krivkami výkonu aj krúťaku. Ani jedna z týchto motoriek nemá pod 200 koní.
Samozrejme, hovoríme o základných verziách v sériovom stave. Príplatkové verzie už dokážu zamotať hlavu, ale najväčšia alchýmia spočíva v takmer nekonečnej upraviteľnosti týchto strojov, či už na okruh alebo aj na cestu (pozdravujeme technikov na STK, zákonodarcov EÚ a aj Gretu!)
Čiže na výber je tu miliarda kombinácií. Záleží len od teba, na čo chceš danú motorku využívať a aké sú tvoje schopnosti, respektíve priestor na rast.
Honde sa v novej CBR1000RR-R Fireblade ko-ne-čne podarilo spojiť neoklieštené rejsové schopnosti s jej povestnou prívetivosťou a spoľahlivosťou. Je to také nepísané pravidlo, že na Honde sa každý hneď cíti ako doma a nemusí si na ňu zvykať. Na okruhu je to obrovská výhoda, lebo šetrí zaťaženie mozgu. K tomu tu odteraz máme výkon bez kompromisov a plnú elektronickú výbavu na úrovni. A k tomu ešte niečo naviac - nemenej podstatné - továrenské spracovanie na takom leveli, akoby mal Fireblade letieť do vesmíru. Máme veru šťastie, že môžeme zažiť motorky postavené s toleranciami na tisíciny milimetra. Ešte predtým, než zakážu spaľovacie motory :)
Cena základnej verzie CBR1000RR-R Fireblade je 20 990 eur, za dodatočný hardvér a softvér verzie SP šťastný majiteľ vysype 24 790 eur.
spracovanie superdokonalé ako z NASA, konečne všetky parametre na špici tabuliek, záťah aj odspodu, zvuk bez kompromisov | quickshifter mohol byť už v sérii |
Servisný interval | 12 000 km alebo 1 rok |
Spotreba | 6,3 l/100 km (oficiálny údaj, WMTC) |
Objem nádrže z toho rezerva | 16 l (3 l rez.) |
Približný dojazd (po kontrolku rezervy) | 200 km |
Cena motorky | základ 20 990 eur, SP 24 790 eur |
karbónový zadný blatník | 279 eur |
karbónový predný blatník | 549 eur |
kryt zadného sedla | 185 eur |
tankvak | 195 eur |
padacie protektory | 66 eur |
vyššie plexi tmavé | 66 eur |
quickshifter | 320 eur |
Text: Peter Fischer
Foto a video: Tomáš Hajduch - Awia, Laki53
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Motor Europe Ltd, o. z. Slovensko. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held, a prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | ||||
![]() |
![]() Pridaj obrázok |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Honda | Ducati | BMW | Kawasaki |
Model: | CBR1000RR-R Fireblade | Panigale V4 | S1000RR | Ninja ZX-10R |
Rok: | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 |
Novinka: | NOVINKA 2021 | |||
Kategória: | Superšport | Superšport | Superšport | Superšport |
Motor: | ||||
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) | vidlicový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 999.9 ccm | 1103 ccm | 999 ccm | 998 ccm |
Max. výkon: | 215.0 k (158.1 kW) / 14500 ot. | 214.5 k (157.7 kW) / 13000 ot. | 206.7 k (152.0 kW) / 13500 ot. | 203.0 k (149.3 kW) / 13200 ot. |
Max. krútiaci moment: | 113 Nm / 12500 ot. | 124 Nm / 10000 ot. | 113 Nm / 10500 ot. | 114.9 Nm / 11400 ot. |
Kompresný pomer: | 13 : 1 | 14.0:1 | 13.3:1 | 13:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 81 mm × 48,5 mm | 81 x 50.3 mm | 80 x 49.7 mm | 76.0 x 55.0 mm |
Palivový system: | vstrekovanie PGM-DSFI | vstrekovanie | vstrekovanie, hrdlo 48 mm | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | Desmodromický rozvod (4V) | DOHC variabil. časovanie ShiftCam (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 120 mm | 120 mm | 120 mm |
Zdvih vzadu: | 137 mm | 130 mm | 117 mm | 115 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová radiálna 4 piestiková | dvoj kotúčová radiálne monobloky | dvojkotúčová radiálna 4 piestiková | dvoj kotúčová radiálne strmene |
Priemer bŕzd vpredu: | 330 mm | 330 mm | 320 mm | 330 mm |
Pneu vpredu: | 120/70ZR17 58W | 120/70 ZR17 | 120/70 R17 | 120/70ZR17M/C (58W) |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 245 mm | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 200/55-ZR17 | 200/60 ZR17 | 190/55 R17 | 190/55ZR17M/C (75W) |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 175 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 201 kg | 198 kg | 197 kg | 207 kg |
Výška sedla: | 830 mm | 830 mm | 824 mm | 835 mm |
Rázvor: | 1455 mm | 1469 mm | 1441 mm | 1450 mm |
Dĺžka: | 2100 mm | 2065 mm | 2073 mm | 2085 mm |
Šírka: | 745 mm | 824 mm | 750 mm | |
Výška: | 1140 mm | 1130 mm | 1185 mm | |
Svetlá výška: | 115 mm | 135 mm | ||
Objem nádrže: | 16.1 l | 16 l | 16.5 l | 17 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.1 s | |||
Spotreba paliva: | 6.25 l/100km | 6.9 l/100km | 6.4 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 193 km | cca 173 km | cca 193 km | |
Servisný interval: | 12000 km (ventily 24 000 km) | |||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | za príplatok | áno, v sérii | ||
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
El. Podvozok: | za príplatok | za príplatok | za príplatok | |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii | |||
Quick-shift: | za príplatok | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | |||
Asistent rozbehu do kopca: | áno, v sérii | |||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Iná výbava: | plne nastaviteľný podvozok Showa, titan výfuk Akrapovic | plne nastaviteľný podvozok Showa BPF vidlica a tlmič Sachs | Balance Free vidlica / BFRC zadný tlmič, Öhlins el. tlmič riadenia | |
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 2/2021: 20 990 eur, verzia SP 24 790 eur | Ducati Wheelie Control (DWC) EVO, Ducati Slide Control (DSC), Engine Brake Control (EBC) EVO, Auto tyre calibration, Ducati Power Launch (DPL), tlmič riadenia Sachs Cena 2/2021: 22 900 eur, verzia S 28 490 eur | Cena 2/2021: 22 683 eur, M paket: 3983 eur, M1000RR: 33 300 eur Variabilné časovanie ventilov BMW ShiftCam | Cena 2/2021: 18 995 eur Výkon s Ram Air: 156,8 kW (213 k) pri 13 200 ot. |
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Honda | Suzuki | Aprilia | Yamaha |
Model: | CBR1000RR-R Fireblade | GSX-R 1000 | RSV4 RR | YZF-R1 |
Rok: | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 |
Kategória: | Superšport | Superšport | Superšport | Superšport |
Motor: | ||||
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) | vidlicový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 999.9 ccm | 1000 ccm | 999.6 ccm | 998 ccm |
Max. výkon: | 215.0 k (158.1 kW) / 14500 ot. | 202.6 k (149.0 kW) / 13200 ot. | 201.3 k (148.0 kW) / 13000 ot. | 200.1 k (147.1 kW) / 13500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 113 Nm / 12500 ot. | 118 Nm / 10800 ot. | 115 Nm / 10500 ot. | 112.4 Nm / 11500 ot. |
Kompresný pomer: | 13 : 1 | 13.2:1 | 13.6:1 | 13:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 81 mm × 48,5 mm | 76.0 x 55.1 mm | 78.0 x 52.3 mm | 79 x 50,9 mm |
Palivový system: | vstrekovanie PGM-DSFI | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC variabil. časovanie ventilov (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 125 mm | 120 mm | 120 mm |
Zdvih vzadu: | 137 mm | 130 mm | 130 mm | 120 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová radiálna 4 piestiková | dvoj kotúčová 4 piestiková radiálna | dvoj kotúčová radiálne monobloky | dvoj kotúčová radiálne strmene |
Priemer bŕzd vpredu: | 330 mm | 320 mm | 330 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70ZR17 58W | 120/70ZR17 M/C (58W) | 120/70-17 | 120/70 ZR17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 200/55-ZR17 | 190/55ZR17 M/C (75W) | 200/55 ZR 17 | 190/55 ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 180 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 201 kg | 202 kg | 204 kg | 203 kg |
Výška sedla: | 830 mm | 825 mm | 853 mm | 861 mm |
Rázvor: | 1455 mm | 1420 mm | 1441 mm | 1405 mm |
Dĺžka: | 2100 mm | 2075 mm | 2055 mm | 2055 mm |
Šírka: | 745 mm | 705 mm | 735 mm | 690 mm |
Výška: | 1140 mm | 1145 mm | 1120 mm | 1165 mm |
Svetlá výška: | 115 mm | 130 mm | 130 mm | 130 mm |
Objem nádrže: | 16.1 l | 16 l | 18.5 l | 17 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Spotreba paliva: | 6.25 l/100km | 5.9 l/100km | 6.67 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 193 km | cca 203 km | cca 208 km | |
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii | |||
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | za príplatok | ||
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
El. Podvozok: | za príplatok | nie | za príplatok | |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii | |||
Quick-shift: | za príplatok | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | nie | áno, v sérii | áno, v sérii |
Iná výbava: | plne nastaviteľný podvozok Showa, titan výfuk Akrapovic | USD vidla Showa BPF 43 mm, tlmič Showa | Aprilia Wheelie Control, Launch Control, Quick Shift, telemetria V4-MP | |
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 2/2021: 20 990 eur, verzia SP 24 790 eur | Cena 2/2021: 14 990 eur, verzia R 15 990 eur | Cena 2/2021: zatiaľ nestanovená, rok 2020: 17 990 eur | Cena 2/2021: 18 990 eur, verzia M 24 990 eur |
Pridané dňa: 06.03.2021 Autor: Herghott