[Testy a predstavenia - Test]
Enduro novinky Husqvarna pre rok 2020 sme sa vybrali otestovať do Kopernice. Čakali nás vylepšené štvortaky, dvojtakty aj jeden nový model. Dvojtaktná 150-tka TE 150i teraz so vstrekovaním.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Video: Miro Lacko a Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Martin Matula
Značka Husqvarna zažíva v posledný rokoch dobré obdobie so stúpajúcim množstvom modelov ale aj predajov. Kým v roku 2013 s ponukou enduro a kotokros predala menej ako 11 000 ks motocyklov, postupne sa prepracovala až na 48 555 ks v roku 2018. K offroad modelom pribudli aj cestne zamerané Svartpileny a Vitpileny.
Aj keď sa to nemusí na prvý pohľad zdať tak všetky modely dvojtakty aj štrvortakty boli prepracované (až 60% dielov bolo zmenených). Zmeny sú hlavne na ráme, podvozku, jednotlivých komponentoch a to buď s cieľom vylepšiť vlastnosti alebo ešte viac odľahčiť stroje. Okrem toho Husqvarna priniesla aj nový model a to dvojtakt TE150i so vstrekovaním paliva.
Pozrime sa teda stručne na to čo je nové:
V Kopernici sme mali namotanú zaujímavú trať. Bola tu časť motokrosová s klopenými zákrutami, skokmi ale aj všelijakými prekážkami a potom enduro v lese, kde nechýbal potok, malé aj veľké kamene, balvany a samozrejme krásne náročné, strmé výjazdy a zajazdy, namotané natesno pomedzi stromy, ktoré preverili schopnosti motoriek aj jazdcov naplno.
Začnem novinkou TE150i je zaujímavé vozenie v čase keď už 125-ky takmer vyhynuli. Vstrekovanie dáva motoru nie len praktické výhody ako nižšiu spotrebu alebo že odpadá miešanie benzínu s olejom ale hlavne aj lepší priebeh výkonu a viac sily v spodných otáčkach oproti predchodcovi.
Stále je to však pre mňa vysoká škola jazdenia, pretože treba hodne pracovať so spojkou a kvaltovať. V tých strmých výjazdcoh predsa len tento motor nemá toľko pary ako veľké dvojtakty alebo štvortakty a ak to dobre neodhadneš treba si pomôcť spojkou. Na druhej strane keď sa roztočí do vysokých otáčok tak ide ako besná, čo je v technickom úseku niekedy aj na škodu. preto vravím, že jazdenie na tomto menšom objeme si vyžaduje skúseného jazdca.
TE250i má ten spodok veľmi dobrý a 300-vka priam famózny. V tom výjazde to na dvojke ide a ťahá aj v nižších otáčkach a jazdec má až pocit, že to nevie ani zdochnúť, že ten dvojtakt aj nevytočený vylezie každý kopec. Sem tam som si pomohol na krátko spojkou, ale práve silný spodok je to čo mňa na týchto väčších dvojtaktoch v prípade technického enduro terénu naozaj baví. Je to veľmi pekne dávkovateľné a vďaka tomu jazdec zdoláva aj tie najnáročnejšie výjazdy a prekážky. Čím estrémnejší terén, čím klzkejšie podmienky tým viac si s nimi poradí.
Čo sa týka motokrosovej časti trate, tam jazdec siahne po hornom pásme otáčok a tu aj 150-tka vie ukázať veci. Vystrelená ako z reťaze letí na trati ako motokrosová motorka.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Štvortakty, Záver, Video a technické parametre.
Foto: | |||
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | Husqvarna | Husqvarna | Husqvarna |
Model: | TE 150i | TE 250i | TE 300i |
Rok: | 2020 | 2020 | 2020 |
Novinka: | NOVINKA 2020 | ||
Kategória: | Enduro | Enduro | Enduro |
Motor: | |||
Typ motora: | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) |
Objem: | 143.99 ccm | 249 ccm | 293.2 ccm |
Vŕtanie x Zdvih: | 58.0 x 54.5 mm | 66.4 x 72 mm | 72 x 72 mm |
Palivový system: | vstrekovanie TPI | vstrekovanie TPI | vstrekovanie TPI |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 300 mm | 300 mm | 300 mm |
Zdvih vzadu: | 300 mm | 300 mm | 300 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm | 260 mm | 260 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 | 90/90-21 | 90/90-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 140/80-18 | 140/80-18 | 140/80-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Suchá hmotnosť: | 99.6 kg | 105.2 kg | 105.4 kg |
Výška sedla: | 950 mm | 960 mm | 960 mm |
Rázvor: | 1495 mm | 1495 mm | 1495 mm |
Svetlá výška: | 360 mm | 360 mm | 360 mm |
Objem nádrže: | 8.5 l | 8.5 l | 8.5 l |
Doplnková výbava: | |||
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Iná výbava: | el. aj kick štartér, el. ovládaný vstrek oleja aj benzínu | el. aj kick štartér, el. ovládaný vstrek oleja aj benzínu | el. aj kick štartér, el. ovládaný vstrek oleja aj benzínu |
Poznámka: | |||
Poznámka: | hydraulická spojka a brzda Magura kyvka s prepákovaním Karbon-polyamid podsedlový rám Vidlica Xplor s preload nastavením kolesá DID, riaditka Pro Taper * Hmotnosť s náplňami bez paliva Cena 09/2019: 8 939 EUR | hydraulická spojka a brzda Magura kyvka s prepákovaním Karbon-polyamid podsedlový rám Vidlica Xplor s preload nastavením kolesá DID, riaditka Pro Taper * Hmotnosť s náplňami bez paliva Cena 09/2017: 9 310 EUR | hydraulická spojka a brzda Magura kyvka s prepákovaním Karbon-polyamid podsedlový rám Vidlica Xplor s preload nastavením kolesá DID, riaditka Pro Taper * Hmotnosť s náplňami bez paliva Cena 09/2017: 9 660 EUR |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Štvortakty, Záver, Video a technické parametre.
FE 250 je skvele postavený ľahký a dobre ovládateľný štvortakt. Je to motorka pri ktorej mám aj ja pocit, že ju poriadne vyťahám za uši. Na tento typ trate, kde rovinky boli naozaj krátke a potom pomerne technický les nebola vôbec že slabá a perfektne mi sadla.
FE 350 je motorka, ktorú som niekedy dávno keď prišla nechápal až kým som si ju nevyskúšal a postupne sa stala mojou asi najobľúbenejšou kubatúrou. Je presne v strede medzi ľahkou 250 a silnou 450. Stále skvleé ovládanie a k tomu výkon ktorý nevytraší a ani tak neunavuje, že jazdec má po 20 min pociť, že sa mu motorka snaží ruky utrhnúť. Môžem povedať že táto motorka ma asi najviac počúvala a navyše som nemal pocit že mi nestačí jej výkon. Skvele si počínala aj v tom technickom endure či už v potoku alebo vo výjazdoch.
Poobede so vysadol do sedla FE 450 a to bol už masaker. Treba povedať že sme už aj menej fotili a tým pádom mali menej prestávok a keď som si dal 3 svižné kola v rýchlom tempe tak som bol vyťahaný ako staré ponožky. Toto je fakt silný štvortakt a keď ho jazdec nevie dobre krotiť tak ho vytrestá, vodí ho po trati a hodne unavuje. Pre skúseného jazdca, ktorý vie túto silu spútať je to určite skvelá voľba.
Ako úplne poslednú jazdu v tento deň som si zobral FE 501 a očakával som že som mnou vyzametá každý kút. Prekvapila ma že ovládateľnosťou nijako nezaostáva za 450, nezdala sa ani ťažká. Motor má fakt prebytok sily a vďaka tomu sa dá jazdiť aj v spodnej polovici otáčok, kde potiahne ale neunavuje. S týmto sa dá jazdiť aj "na kochačku"... Možno to bolo aj tým že už som bol dosť unavený a jednoducho som neťahal za plyn tak ako by bolo treba. 501 mi príde vhodná ak jazdíš dlhšie trate, presuny krajinou alebo rally, že jednoducho máš kde využiť tej jej výkonový potenciál a jazdu a vyšších rýchlostiach.
V podmienkach aké boli počas testovacieho dňa na trati v Kopernici sa dalo veľmi dobre zajazdiť na každom biku. Ak by zapršalo a bolo fakt klzko bolo by to veselšie a asi aj rozdiely medzi motorkami by boli výraznejšie. Je to hodne individuálne a aj keď sa zdá že motorky sa od seba líšia minimálne každému vyhovuje čosi iné. Mne osobne sa páčil TE150i lebo si vyžadovala najviac mojej pozornosti a jazdeckého umenia. Moje srdce ale bije pre väčší dvojtakt a srdcovka je 250 alebo 300. Zo štvortaktov je voľbou s rozumu pre mňa FE 350 lebo ma nevyžmýka a pritom mi dáva skvelý level zábavy.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Video: Miro Lacko a Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Martin Matula
Motocykel na test poskytla spoločnosť Husqvarna CEE. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení Kini a prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Husqvarna | Husqvarna | Husqvarna | Husqvarna |
Model: | FE 250 | FE 350 | FE 450 | FE 501 |
Rok: | 2020 | 2020 | 2020 | 2020 |
Kategória: | Enduro | Enduro | Enduro | Enduro |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 249.91 ccm | 349.7 ccm | 449.9 ccm | 510.9 ccm |
Kompresný pomer: | 12.8 : 1 | 12.3 : 1 | 11.8 : 1 | 11.8 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 78 x 52,3 mm | 88 x 57.5 mm | 95 x 63,4 mm | 95 x 72 mm |
Palivový system: | Keihin EFI 42mm | Keihin EFI 42mm | Keihin EFI 42mm | Keihin EFI 42mm |
Rozvod: | DOHC (4V) | OHC (4V) | OHC (4V) | OHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 300 mm | 300 mm | 300 mm | 300 mm |
Zdvih vzadu: | 300 mm | 300 mm | 300 mm | 300 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm | 260 mm | 260 mm | 260 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 | 90/90-21 | 90/90-21 | 90/90-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 120/90-18 | 140/80-18 | 140/80-18 | 140/80-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 105.5 kg | 106.8 kg | 108.3 kg | 108.4 kg |
Výška sedla: | 950 mm | 950 mm | 950 mm | 950 mm |
Rázvor: | 1482 mm | 1482 mm | 1482 mm | 1482 mm |
Svetlá výška: | 360 mm | 360 mm | 360 mm | 360 mm |
Objem nádrže: | 9 l | 9 l | 9 l | 9 l |
Doplnková výbava: | ||||
Iná výbava: | Vidlica: WP Suspension Up Side Down 4CS, vzadu tlmič WP s prepákovaním | Vidlica: WP Suspension Up Side Down 4CS, vzadu tlmič WP s prepákovaním | Vidlica: WP Suspension Up Side Down 4CS, vzadu tlmič WP s prepákovaním | Vidlica: WP Suspension Up Side Down 4CS, vzadu tlmič WP s prepákovaním |
Pridané dňa: 28.09.2019 Autor: Awia