[Testy a predstavenia - Test]
Áno, asociáciu s Ikea sme použili už pri teste menšieho Vitpilena, ale čo iné nám zostáva, keď táto motorka je dizajnovo tak veľmi švédska ako kreslo Poäng a polica Billy? Pri dizajne to však končí. Jazda je určená pre tých, čo majú gule a len tak sa nepo*erú. Vitpilen 701 nám v redakcii riadne zamotal hlavy!
Text: Peter Fischer (výška a hmotnosť: 188 cm, 80 kg)
Ďalšie názory: Tomáš Hajduch - Awia (výška a hmotnosť: 182 cm, 76 kg) a Matej Mularčík (183 cm, 86 kg)
Foto a video: Tomáš Hajduch - Awia, Peter Fischer
Na úvod stačia len dve čísla: 75 koní a 157 kíl. Pohotovostných. Opakujem, po-ho-to-vo-stnýýých! K tomu minimalizmus a chlad ako zo štokholmskej mrazničky. Už som to niekde spomínal, ale musím znova - Vitpilen je rýchlejší než 6-valcový 160-koňový bavorák s 1600 kubíkmi. Niežeby bol rýchlejší iba v utiahnutých technických zákrutách; rýchlejší je stále. Má jeden valec s objemom 693 kubíkov.
Ok, čo tu máme ďalej? Clip-on riadidlá v úrovni horných okuliarov, nacvaknuté rovno na teleskopy, samozrejme bez akýchkoľvek silentblokov. A quickshifter. Ten je neviditeľný, ale pracuje učebnicovo. Antihop spojka. Potom sú tu také hovädinky ako ABS a trakčná.
Je maličká; určite nepôsobí ako sedemkilo. Vlastne je takmer rovnako veľká ako jej segra 401. Ani po naštartovaní sa neozve žiadne hromobitie, aj keď tu máme príplatkový Akrapovič. Bomby šupy prídu na rad až keď sa riadne točí plynom :) Čiže ranné zahrievanie nevydurí susedov dôchodcov, normálne nasadneš a si za slušného chlapca. Áno, vlastne až teraz si uvedomujem, že Vitpilen má dve tváre - jednu takú normálnu úžitkovú, že ťa v pohodke vezme do práce s pridanou estetickou hodnotou, ale kua potom po práci, v zákrutách za mestom, hah! Potom riadne otočíš plynom a začneš mať pocit, že medzi nohami máš motor z dakarského špeciálu! A to nijako nepreháňam, táto beštia tak rapoce trebárs nad sedem tisíc, a najmä pri akcelerácii, že to je koncentrovaná audioradosť.
Celá jej okrúhla prístrojovka je čudná, ale zas chápeme, že k nezvyčajnému dizajnu motorky musí pasovať aj nezvyčajná prístrojovka. Je dosť nízko a naklopená do neba, údaje sú maličké. Akože mne osobne je to jedno, ja by som tam najradšej videl prístrojovku žiadnu alebo takú zo 701 Supermoto, čo má displej menší než tvoj domáci elektromer. Inak 701 Supermoto nám často lietalo hlavou, keď sme jazdili na Vitpilene. Má rovnaký motor, ale koncepčne je niekde úplne inde; viac o tom napíšem v odsekoch o konkurencii.
No, čiže: sme v Nemecku, ja idem na BMW K 1600 Grand America a už lížem elektronický obmedzovač nastavený na 170 km/h tachometrových (áno, žiaľ, to si vysvetlíme v jeho teste). Za sebou mám dve motorky, ktoré majú dokopy o polovicu menej valcov než ja, ale v zrkadlách sa ich neviem zbaviť. O chvíľu ma predbiehajú a miznú za horizontom. Jednou z nich bol aj Vitpilen 701. Dá niečo vyše 190 km/h na tacháči. Je to raketa jak hrom!
Ok, ale čo zákruty? V nich sa cíti ešte lepšie! Spomínal som nízku hmotnosť a kompaktnosť, plus tie parádne nízke rajdy chytené na teleskopoch - tie sú stavané práve do zákrut. Cítiš cez ne motor a aj všetko, čo sa deje pod predným kolesom a máš vďaka nim ofenzívny športový posed. Podvozok je nastaviteľný WP; všetko s týmito dvoma písmenami vždy fungovalo dokonale a nie je tomu inak ani tu. Aha, ešte brzdy, heh. Vpredu je len jeden kotúč, ale má 320 mm, rovnako ako spomínané Supermoto. Stoppie hocikedy. Mimochodom, obe páčky sú kratučké, akoby iba na dva prsty. Parádna vychytávka. Nemusím so sebou vláčiť pol kilometra zbytočného kovu. Spojková ťa trápiť veľmi nemusí, lebo je tu obojsmerný quickshifter, ktorý by vo svojej dokonalosti mohol fungovať ako archetyp pre všetkých ostatných výrobcov. Do riti, túto beštiu s dvoma tvárami stavali normálni motorkári, a ako sa dozvieme v závere, pravdepodobne im ani nikto nepindal do rozpočtu, lebo Vit je dosť mastný.
Vitpilen má každopádne dve tváre. Dokáže ťa neprovokovať a byť normálny naháč, ale zároveň ho môžeš vo vysokých točkách využívať takmer ako rejsový stroj. Aj ponuka príslušenstva napovedá o každodennej využiteľnosti, aha: vypletané kolesá, tankvak, bočné tašky a podobne, prípadne štýlové položky ako zrkadlá na konce riadidiel či krajšie sedlo. Na parádu.
Motorky sa dnes robia takmer dokonalé, nevibrujú, motor ťahá od voľnobehu, koní majú 2x toľko ako je potrebné, podvozok posádku rozmaznáva, elektrika stráži pridávanie aj brzdenie, a dokonca aj v náklonoch... A kde zostal priestor na motozábavu? Veď to je ako lízať zmrzlinu cez sklo...
A potom sú tu motorky, ktoré to robia inak. Biely šíp je jedna z nich a ja som fakt rád, že som si ju na záver sezóny ešte vyžiadal. Je to totiž mega nálož. Recept je úplne jednoduchý: zoberiete najsilnejší jednovalec aký kedy bol, dáte okolo neho rúrkový rám, kvalitný podvozok, dve "štíhle" kolesá a samozrejme udržíte hmotnosť na minime. Žiadne serepetičky navyše - načo jazdné režimy, palivové mapy... Stačí jedno tlačidlo a ABS i trakčnú vypnúť a hotovo. A ako bonus naozaj neokukaný dizajn...
A dostanete motorku, o ktorú majorita bikerov by "ani bicykel neoprela" lebo ju hejtnú už na fotke a chýb nájdu za vagón. Ale to je len dobre, lebo ak si ju vyberieš ty, tak zjavne vieš čo chceš, vieš si jazdu užiť, rád si s motorkou spojený v jedno telo a jednoducho jazdíš - nie sa len niekam rýchlo presúvaš. A presne o tomto Vitpilen je. Menej je niekedy viac a táto motorka je toho jasným dôkazom.
Vitpilen 701 mi pripomenul asi jednu z najzábavnejších motoriek akú som kedy sedlal - je to náhoda že bola z rovnakej "stajne", aj keď z úplne inej éry - Nuda 900R. Tak ako Nuda, ani Vitpilen 701 vôbec nie je motorka pre každého, vlastne je hodne špecifická a ortodoxná. Ak si ale s majiteľom sadne, tak to bude asi spojenie na dlhú dobu.
A bolo to pre mňa teda najlepšie vozenie na ceste tohto roku? No, je to ťažké, pretože toho bolo naozaj dosť a rok ešte neskončil, ale bez hanby poviem, že Biely šíp letí poriadne vysoko!!!
dizajn, minimalizmus, hmostnosť, rovné sedlo s možnosťou dobrého pohybu na ňom, famózny motor | má ich dosť pre toho, kto chce nájsť :-) |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor ďalšieho redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Už od prevzatia sa mi pripomenul posed z malého Vitpilenu. Tu ale už pod sebou nemám mušiu váhu, vlastne počkajte, stále mám. Malý Vit mal 148 kg a veľký Vit má len 157 kg, famózne. Ťažisko je umiestnené čo najnižšie, takže hravosť a ovládateľnosť je posunutá na maximálny fun faktor.
Prvá cesta ide smerom na obchvat v BA, hneď si všímam úplne odlišné sprevodovanie od 701 Supermoto. Jednotlivé dráhy rýchlostí sú dlhšie, a teda kým sa dostanem na šiesty prevodový stupeň, tak už sú na tachometri zaujímavé čísla. Predné svetlo je LED a na obchvate si ma pekne všímajú vodiči áut a uhýbajú sa. Tí, čo sa mi neuhli, pravdepodobne nestihli ani zaregistrovať, že niečo okolo nich preletelo. Rozmery Vitpilenu 701 sú v dnešnej dobe zväčšovania všetkého unikátne. Je to akoby ste jazdili na bicykli, a to myslím v dobrom zmysle slova. S absolútnou ľahkosťou sa ovláda, vďaka hmotnosti nie je problém prekĺznuť pomedzi autá, autobusy, kamióny, ošípané... :)
Druhý deň sa chystám za Awiom a Herghim do Holíča. Samozrejme, vyberám si cestu cez Pezinskú Babu. Musím povedať, že teplota 12 stupňov a veterné počasie nie sú príjemná kombinácia. Na Babe ma to ale prekvapivo chytá a škriabem sa nahor ako horolezec čo si šňupol trošku „snehu“. Je sobota 11.30 a na Pezinskej Babe sú dve motorky. Asi už vážne končí sezóna. Moje dojmy z Baby sú nasledovné: brzdy Brembo majú tak silný brzdný účinok, že vám bude tlačiť mozog von z prilby. Na stlačenie prednej brzdovej páky vám bude stačiť asi aj malíček. Mimochodom, páčky sú kratučké, a ten, kto rád mení dlhé páčky za krátke, už má tento problém vyriešený. Aj tvar páčok mi vyhovuje. Ďalší poznatok je, že napriek tomu, že sedlo je tvrdšie, tak podvozok je príjemne komfortný, ale v zákrutách sa nepohupuje. Jediné, čo budete veľmi cítiť až vám cvaknú zuby, sú priečne nerovnosti. Motor ťahá ako besný, ale musím upozorniť na to, že je potrebné ho držať v otáčkach. V meste som mával bežne hodenú trojku pri rýchlosti 60 km/h, pri 50 dokonca dvojku, akonáhle chcete dať viac ako trojku, tak s Huskou to cuká a chvíľku trvá až sa pozbiera.
No v zákrutách je to iná pesnička. Počas presunu do Holíča som si s chuťou podraďoval a hral sa s plynom. Pri preraďovaní aj podraďovaní som nepoužíval spojku, aj keď som nevidel, že by mala quickshifter, ale išlo to hladko. Cestou z Holíča som si užil miestne zákruty a odpaľovacie rampy na "strelnici" (kopčeky na skákanie :) ). Cestou späť sme opäť išli cez Pezinskú a bolo mi aj ľúto, že som si nezobral kombinézu so slidermi. Vitpilen sa ochotne sklápa do zákrut a poslúcha povely, ktoré mu určí jazdec.
Odskočil som si aj do Nemecka na diaľnicu vyskúšať, kde končí maximálna rýchlosť, ale dostal som sa iba na 193 km/h, potom končila diaľnica :) No ešte kúsok by šla maximálka hore. Samozrejme, píšem o tachometrových údajoch. Odporúčanie pre čitateľov: toto doma neskúšajte, bolo to skúšané profesionálnym jazdcom na uzavretej trati.
Veľmi som bol ale zvedavý na chovanie sa v meste počas plnej premávky. Ráno štartujem a vyrážam do práce, a ihneď po príchode do Bratislavy mám pocit, že mám skúter a nie motorku. Tá ovládateľnosť je priam neuveriteľná, to s akou istotou môžete ísť dopredu v zápche, vám vyrazí dych. Počas jazdy rozmýšľam, kde sú zápchy. Všade naokolo, ale vás sa to ani len nedotkne. Keď sa vyskytne situácia, kde je potrebné brzdiť, tak brzdy to zvládnu skôr ako si to vy predstavujete a to isté platí aj o ťahu motora, otočením plynu ste zrazu sám na ceste a autá na semaforoch len rozlišujú práve zelenú farbu. Musím priznať, že som sa bál tých prevodov, ale keď sa zmierite s tým, že 5ku a 6ku v meste radiť nebudete, tak to ide hladko. Áno, aj štvorka je výnimočná, ale sem tam ju buchnete, aby si motor nachvíľu odkašľal.
Samostatnou stránku je podvozok, to akú vám dáva istotu v zákrutách, alebo pri vyhýbacích manévroch, je priam dych vyrážajúce. Ja som si myslel, že počas takejto teploty (pod 10 stupňov) si už jazdu tak neužijem ako v lete, ale mýlil som sa. Tam kam chcete ísť Vit ochotne ide a je len na vás, čo si dovolíte a kam ho až položíte. Medzi nohami cítiť stabilitu, ktorá vyráža z tejto sedemstojednotky. Raz keď budem veľký a budem mať veľkú garáž, tak si viem predstaviť, že bude súčasťou mojej zbierky. Okrem iného aj vzhľad je pre mňa dokonalý, ale to je už subjektívny pohľad a buď sa vám páči alebo nie.
dizajn, brzdy, podvozok, ťah motora | zle čitateľný otáčkomer, údaje na budíkoch sú miniatúrne |
Vitpilen je sám o sebe tak trochu zjav, čiže nemá nejakých extra konkurentov. Som rád že môžem vôbec písať v množnom čísle, aj keď, hehe, obaja konkurenti pochádzajú z rovnakej fabriky a majú rovnaký motor: KTM Duke 690 a Husqvarna 701 Supermoto. Výkony, krúťaky a aj ich priebehy sú na všetkých troch motorkách v podstate rovnaké, hmotnostné rozdiely sú iba v niekoľkých kilách. Nie je žiadnym tajomstvom, že značku Husqvarna vlastní KTM, a že Husky sa vyrábajú v jej továrni v Rakúsku. Všetky tri spomínané motorky preto majú takmer rovnaký technický základ.
Odhliadnuc od toho, že Duke 690 je dosť vyhranená motorka, z tejto trojice je takpovediac najobyčajnejšia, a keďže aj najpredávanejšia, tak rovno aj najlacnejšia - vychádza o takmer 1 700 eur menej než Vitpilen. Duke je zároveň využiteľnejší, lepšie zvláda spolujazdca alebo aj turistiku. Ako jediný má peknú TFT prístrojovku.
No a 701 Supermoto, ktoré sme spomínali už vyššie, je už dosť ortodoxná motorka. Dá sa povedať, že jej chýba taká každodenná užívateľská stránka, pretože jazdca veľmi provokuje; ideálne keby do práce chodil 50 kilákov cez horský priechod a v koženej komboške a topánkami s drevenými slajdrami. Stále je však lacnejšia než Vitpilen, a to o necelú tisícku.
Pokiaľ by niekto trval na takomto modernom kafáčovskom štýle a exotickosť ho nezaujíma, pre toho sú tu dva obyčajnejšie kúsky, oba s L-kovým dvojvalcom a takmer rovnakým výkonom - Suzuki SV650X a Ducati Scrambler vo verzii Café Racer. Kým Ducati vyjde o 1 100 éčiek viac než Vitpilen (fúha!), Suzuki má s prižmúrenými očami takmer polovičnú cenu Ducati :)
V nadpise píšem, že Vitpilen je pre ortodoxných. Nemusí to tak byť, on dokáže povoziť aj začiatočníka, ale nesmie prekročiť zhruba 5 000 otáčok. Lenže bolo by nepochopiteľné, keby začiatočník vysypal za takúto motorku 10 150 eur. Slovom desať tisíc sto päťdesiat. Za to by si mohol kúpiť radšej tri a pol kusa PCX alebo takmer dve celé CB500F :) Už len tým, ako má Vitpilen nastavenú cenu, a najmä aký znak má na nádrži, je predurčený pre takých, čo vedia čo chcú. Že im záleží aj na estetike, majú vyhranený vkus, a neboja sa rýchlosti a trochu sparťanskosti. (Dôležitý dodatok: ale nechce sa im obliekať do kombošky, pretože inak by si kúpili 701 Supermoto.)
Ak je pre teba všetko čo sme popísali vyššie málo, tak už asi vieš, že aj vrabce na streche čvirikajú o ešte väčšom Vitpilene. Pravdepodobne bude mať dvojvalec zo Super Duke, čo je celých 1 301 kubíkov objemu. A možno aj cez 180 koní :)
má štýl, má gule, je neopozeraná, je rýchla, je ľahká | Mínusy? Aké mínusy? |
[videoKod XXX]
Servisný interval | 10 000 km |
Objem nádrže | 12 l |
Počet dealerov na Slovensku | 2 (Bratislava, Horná Streda) |
Cena motocykla | 10 150 eur |
Koncovka Akrapovič | 884,28 eur |
Tankvak | 163,15 eur |
Bočné tašky | 441,66 eur |
Spätné zrkadlá na konce rukovätí | 175,14 eur |
Vypletané kolesá | 1277,76 eur |
Padáky do osky pr. kolesa | 48,24 eur |
Štýlové sedlo | 146,58 eur |
Husqvarna konfigurátor |
Páčka brzdy | 76,14 eur |
Stupačka | 55,44 eur |
Spätné zrkadlo | 42,96 eur |
Smerovka | 39,60 eur |
Svetlomet | 648,24 eur |
Text: Peter Fischer (výška a hmotnosť: 188 cm, 80 kg)
Ďalšie názory: Tomáš Hajduch - Awia (výška a hmotnosť: 182 cm, 76 kg) a Matej Mularčík (183 cm, 86 kg)
Foto a video: Tomáš Hajduch - Awia
Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM CEE s. r. o. Redaktori jazdili v oblečení 4SR a Rev'it, prilbách Touratech a AGV, a používali chrbtový chránič Forcefield od spoločnosti Styx.
Foto: | |||
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | Husqvarna | KTM | Husqvarna |
Model: | Vitpilen 701 | 690 Duke | 701 Supermoto |
Rok: | 2018 | 2018 | 2019 |
Kategória: | Naháč | Naháč | Supermoto |
Motor: | |||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 692.7 ccm | 690 ccm | 692.7 ccm |
Max. výkon: | 74.8 k (55.0 kW) / ot. | 73.4 k (54.0 kW) / 8000 ot. | 74.8 k (55.0 kW) / 8000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 72 Nm / 6750 ot. | 74 Nm / 6500 ot. | 71 Nm / 6750 ot. |
Kompresný pomer: | 12.6:1 | 12.7:1 | 692.7 |
Vŕtanie x Zdvih: | 105 x 80 | 105 x 80,0 mm | 105 x 80 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | SOHC (4V) | OHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 135 mm | 135 mm | 215 mm |
Zdvih vzadu: | 135 mm | 135 mm | 250 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová, 4 piestik | jednokotúčová, 4 piestik | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 110/70-17 | 120/70 R 17 | 120/70-17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová, 1 piestik | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 240 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 150/60-17 | 160/60 R 17 | 160/60-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Suchá hmotnosť: | 148.5 kg | 145 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 157 kg | ||
Výška sedla: | 830 mm | 835 mm | 890 mm |
Rázvor: | 1357 mm | 1466 mm | |
Svetlá výška: | 140 mm | 192 mm | 270 mm |
Objem nádrže: | 12 l | 14 l | 13 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||
Spotreba paliva: | 5.2 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 201 km | ||
Servisný interval: | 10 000km | 10 000km | |
Doplnková výbava: | |||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palivové mapy: | za príplatok | áno, v sérii | |
Palubný počítač: | áno, v sérii | ||
Tempomat: | nie | ||
LED svetlomet: | áno, v sérii | ||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | ||
LED smerovky: | áno, v sérii | ||
El. Podvozok: | nie | ||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Quick-shift: | áno, v sérii | ||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | ||
Iná výbava: | nenastaviteľná 43mm WP vidlica, tlmič WP, TFT prístrojovka | ||
Poznámka: | |||
Poznámka: | Cena 10/2018: 10 150 eur | Cena 10/2018: 8 529 eur | Cena 03/2019: 10 050 EUR |
Pridané dňa: 26.11.2018 Autor: Herghott