[Testy a predstavenia - Test]
Ešte koncom minulej sezóny sme si naše zadky dosýta vyvozili na vyhrievaných sedlách bavorskej novinky K 1600 Grand America. Rána už bývali chladné, a tak nám masívne pohodlie a parádna ochrana pred vetrom padli vhod. Zakaždým sme si dokonca museli strihnúť, že kto bude môcť ísť na majestátnom bavoráku.
Text: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia
Foto a Video : Tomáš Hajduch - Awia
Mal som to šťastie, že som vačšinou vyhral ja :) A veru, s týmto šesťvalcom sme toho pojazdili dosť: Neziderské jazero, rakúske Baby, a hádam celé naše Záhorie, o Pezinskej Babe nehovoriac. V zápchach nášho krásneho hlavného mesta sme párkrát vyskúšali ventilátory a očekovali najširšie body motorky. A úplne všade sme budili rešpekt, aký dostávajú všetky bavoráky už v základnej výbave.
Grand America technicky vychádza zo známych krížnikov GT/GTL, a svojim dvom menám nie je vôbec nič dlžná - je skutočne Grand, pretože jej základná cena je dokonca vyššia než pri modeli GTL, a America v tomto prípade symbolizuje ležérnosť či neuponáhľanosť. Grand America má totiž ako jediný model z "káčkovej" šesťvalcovej bavoráckej rodiny maximálku limitovanú na 160 km/h. Zaujímavé je, že od modelu Bagger ju odlišuje len niekoľko málo vecí, ale to isté sa dá povedať aj pri porovnaní s modelom GTL, pritom GTL a Bagger sú takpovediac úplne nepodobné motorky. Šťastný to človek, ktorý si môže vyberať zo štyroch modelov rodiny K 1600, pretože cenové rozdiely sú tam minimálne, takže záleží skutočne len na jeho vkuse a cieľoch.
Ešte pred všetkými predstavovacími omáčkami treba vypichnúť, že Grand America roluje na 17-palcových kolesách so štandardnými rozmermi pneumatík (190 vzadu). Z toho si už pred jazdou vie človek predstaviť, ako sa asi bude správať v zákrutách a nerovnostiach. K tomu pripočítajme 160 koní, ktoré sú však v tomto prípade menej zaujímavé než newtonmetre, pretože tých má Grand America až 175, pričom 125 ich je k dispozícii už pri 1 500 otáčkach (!) Krúťak definuje celú túto motorku. Rýchlejšie než 160 na nej nikdy nepôjdeš, ale ku tým 160 sa dostaneš pekne rýchlo :) A to aj vďaka sériovému obojsmernému quickshifteru. Bavor dáva zo seba pri paľbe zaujímavú zvukovú kulisu, občas mi to dokonca pripomenulo šestkové superšporty. Ale pri plynulej a legálnej jazde je ten zvuk skôr taký trolejbusoidný, ako každý šesťvalec.
Áno, kto by nevedel, K 1600 Grand America je šesťvalec, a to dokonca radový. V ráme je uložený dosť naležato, a aby nešiel príliš do šírky, spojka s prevodovkou a alternátorom sú uložené akoby nad ním. Najmä motorisko a rám sa podpísali pod pohotovostnú hmotnosť 364 kíl, ale pokoj, je tu aj sériová spiatočka. Manévrovanie na mieste s týmto kolosom vlastne ani nie je ťažké, pretože jazdcove sedlo je utopené dosť nízko a riadidlá sú pekne široké. Celkovo je zo stroja cítiť priestorovú veľkorysosť, teda myslelo sa aj na nie práve malých Nemcov a ešte väčších Američanov.
Bavorácki štamgasti budú na "Amerike" ako doma, pretože všetky ovládače sú ich tradičné, plus prístrojovka je rovnaká ako na ostatných toureroch z rodiny. Je to kombináca farebnej TFT obrazovky s analógovým otáčkomerom a rýchlomerom, plus samostatným poľom pre kontrolky. BMW bolo jedným z prvých výrobcov, čo priniesli TFT obrazovky do motoriek, ale treba povedať, že odvtedy táto prístrojovka prešla len malým vývojom, lepšie povedané už by to chcelo menší refreš. Kompenzuje to "kompletná elektrika", teda všetko vyhrievané alebo elektricky nastaviteľné, vrátane semiaktívneho podvozku a audia. Samozrejmosťou je bezkľúčové ovládanie a megapraktické centrálne uzamykanie. Luxus posúvajú do úplného maxima predkopnuté plošinky na nohy. Nie je pri nich radička ani brzda, ale to pri bavoráckom krúťaku a silných brzdách ani tak nevadí. Trochu ma prekvapili rúrkové riadidlá dosť čudného tvaru a s hrazdou ako svet, predsa len by sem viac sedeli krásne hliníkové odliatky z GTL...
No ale pome už konečne do tých zákrut! Najprv sme sa preštrikovali zasekanou Blavičkou, aby sme sa dostali do úplne prázdnych rakúskych vidieckych zákrut. Poviem vám, že premotávanie sa zápchou na tomto kolose vôbec nie je až taký problém, pretože hneď ako plechovkári vidia tie dva kruhy denného svietenia vo zvojich zrkadlách, uhýbajú sa. Keby ani to nestačilo, o chvíľu budú počuť tvoje hlasno hrajúce rádio, a to ich z ťukania do mobilu určite vyruší. Tento bavorák skutočne budí rešpekt v každej situácii - či už ide pomaly, rýchlo, alebo aj keď je len odparkovaný dole pod bytovkou.
Už som spomínal, že podvozok je semiaktívny. Vpredu pracuje šikovný duolever, vďaka ktorému sa pri brzdení motorka takmer vôbec nepotápa, a pri pružení sa nemení rázvor motorky, čiže koleso nepotrebuje vzácny priestor smerom dovnútra. Ani zadku nemáme čo vytknúť, a to sme po záhoráckych zvlnených cestách lietali v podstate stále okolo maximálky :) Veľké tourery ako Grand America sú však dosť citlivé na zjazdené zadné pneumatiky - a keďže tieto stroje jazdia väčšinou zaťažené dvoma osobami a stále rovno, tak pneumatiky im zvyknú odísť dosť skoro - takže pri výbere gúm treba na tieto veci myslieť, a to vrátane pohotovostnej hmotnosti 370 kíl. Keď sa totiž široká zadná pneumatika zjazdí, prechod z rovnej zjazdenej plochy do oblého boku je na takom veľkom stroji veľmi cítiť.
Keď už píšem o jazde rovno, s tou súvisia aj presuny vo vyšších rýchlostiach. Veď v takom Taliansku keď ide človek po diaľnici 150 km/h, predbiehajú ho hádam všetci, a keď ide toľko v Nemecku, tak má pocit, že na tej diaľnici parkuje. Vyššie som už spomínal, že Grand America má maximálku elektronicky škrtenú na 160 km/h reálnych, čo je asi tak 170 na tachometri. Tak sa môže stať, že ho predbehne aj jednovalec, ako napríklad Vitpilen (true story). Ako ospravedlnenie berieme iba názov tejto motorky a jej reálnu destináciu, pretože v Amerike 160 nejde za žiadnych okolností nikdy nikto. Ale taký Nemec musí na ich diaľniciach verdammtescheisseovať, keď ho predbieha nejaká korzička alebo Fabia. A keď už som v tých negatívach taký rozbehnutý, tak rovno spomeniem ďalšie dve, ale tie sú zároveň aj posledné: otváranie zadného kufra je dosť nepraktické, lebo hrana veka je zapustená, takže ju nemôžeš nadvihnúť prstami. Musíš "ťuknúť" do opierky spolujazdca a druhou rukou nadvihnúť veko. Potom už je to ok, lebo veko má dokonca vzpery. Druhou drobnosťou je chýbajúci odkladací priestor vpredu. Miesta je tam kopec, a takéto kastlíky majú aj GS, aj RT, a drahšia Grand America nič... Aspoň niečo malé na mobil a kreditku! Jáááj, a ešte niečo: vyhrievanie jazdcovho sedla by mohlo mať svoje vlastné tlačidlo. Lebo keď ho chceš zapnúť, musíš urobiť asi tak sedem krokov na ľavom ovládači.
Na druhej strane, Grand America má veľa detailov veľmi domyslených. Odhliadnuc od centrálneho uzamykania, ktoré poznáme aj z iných bavorákov, a ktoré by malo byť hádam povinné na všetkých toureroch, je napríklad zadný kufor vystlaný mäkučkou tkaninou, bočné kufre majú dole sieťky, ktoré udržia drobnosti, a v jednom je aj USB vstup na hudbu, a ktorý zároveň dokáže nabíjať nejaké zariadenie. A tak ako na všetkých BMW, aj na tomto mastodontovi sme boli viac ako spokojní s prácou bŕzd.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video a technické parametre.
Grand America je veľký luxusný cruiser, ktorého hlavným cieľom je svoju posádku rozmaznávať. Tým ďalším je už presun z bodu A do bodu B, svižne ale pohodlne. Motor má neskutočnú sila ale hlavne krútiaci moment a hladký chod - takpovediac elektromobilový - má jemnú reakciu na plynový rukovať. Nekoná sa žiadne cukanie ani nič podobné čo spolujazdec len ocení. Až sa mi to niekedy zdalo nezáživné a málo športové... Toto ale dosť mení mód Dynamic, ktorý otvorí športový potenciál motora a aj keď na to Grand America nevyzerá tak z výfuku sa ozve poriadny rev (viď video 8:00 min) a motor spolu s quickshifterom zrýchľuje tento kolos naozaj pekelne.
Napriek 360+ kg živej váhy je tento stroj pekne ovládateľný. Ťažisko je totiž nízko (vrátane sedla jazdca) Dalo sa prepchať aj mestskou premávkou a problémom nie sú ani rýchle predbiehacie manévre či svižná jazda v zákrutách. Motor dopĺňajú skvelé brzdy. Často mi stačilo brzdiť iba jedným prstom prednej brzdy.
nízke sedlo, pohodlie, bohatá výbava, audiosústava, motor, brzdy a podvozok | elektronicky obmedzená maximálka |
Najpriamejšími konkurentmi sú podľa mňa najbližší súrodenci Grand Ameriky, či už osekanejší Bagger , alebo luxusnejšie vyzerajúce GT a GTL. Ceny majú veľmi podobné, a technické údaje sú ako cez kopirák; skutočne záleží iba na tom, aké trasy chce majiteľ jazdiť.
Pochopiteľne, sú tu aj rivali z iných stajní, a to najmä nová Honda Gold Wing a s prižmúrenými očami asi aj Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited alebo Indian Roadmaster. Nový Gold Wing je skutočne o dosť športovejší než jeho predchodca, a so svojimi 125 koňmi sa dynamicky približuje k bavoráku. Má aj podobné zavesenie predného kolesa, aj štýlovo je omnoho "európskejší", s cenou o niečo vyššou. Ponúka sa aj s dvojspojkovou automatizovanou prevodovkou, a tradične aj vo verzii s airbagom. Má megaobrovskú farebnú TFT prístrojovku. Electra Glide je iná šálka kávy - je to stroj s modernou elektrovýbavou, ale v klasickom balení. Infotainmentom z môjho pohľadu poráža Hondu aj BMW, pretože jeho farebný TFT displej je dotykový a superintuitívny, ale štýlovo a dynamicky je niekde úplne inde. A to s cenou rovnakou ako má Honda, teda vyššou než BMW.
Necelých 27 tisíc eur bude musieť zaplatiť nadchádzajúci majiteľ za BMW K1600B Grand America. Podotýkam, že v tom je už dosť bohatá výbava, a nič by sa nestalo, ak by si tento majiteľ už nič nedokúpil (okej, bolo by škoda nedať si tam quickshifter, stojí 429 eur). Potom stačí už len vyraziť aj s prítulkyňou na druhý koniec Európy. Šťastnú cestu!
motor, brzdy, základná aj príplatková výbava, rešpekt v sériovej výbave | otváranie zadného kufra, chýbajúci odkladací priestor vpredu, pre niekoho aj obmedzená maximálka |
Text: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia
Foto a Video : Tomáš Hajduch - Awia
Motocykel na test poskytla spoločnosť BMW motorrad. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR a prilbách AGV a Touratech.
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | BMW | Honda | Harley-Davidson | Indian |
Model: | K 1600 Grand America | GL 1800 Gold Wing Tour | Electra Glide Ultra Limited | Roadmaster |
Rok: | 2019 | 2019 | 2019 | 2019 |
Kategória: | Chopper/Cruiser | Cestovná | Cestovná | Chopper/Cruiser |
Motor: | ||||
Typ motora: | šesťvalec (4T) | šesťvalcový boxer (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1649 ccm | 1833 ccm | 1868 ccm | 1811 ccm |
Max. výkon: | 160.5 k (118.0 kW) / 7750 ot. | 126.5 k (93.0 kW) / 5500 ot. | ||
Max. krútiaci moment: | 175 Nm / 5250 ot. | 170 Nm / 4500 ot. | 164 Nm / 3000 ot. | 161.6 Nm / 3000 ot. |
Kompresný pomer: | 12.2:1 | 10,5 : 1 | 9,5 : 1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 72 mm x 67.5 mm | 73 x 73 mm | 101.0 x 113.0 mm | |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | SOHC (4V) | OHV (2V) | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom a olejom | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová + spiatočka | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | kardan | kardan | remeň | remeň |
Zdvih vpredu: | 115 mm | 119 mm | ||
Zdvih vzadu: | 125 mm | 114 mm | ||
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvoj kotúčová 4 piestik |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | 300 mm | |
Pneu vpredu: | 120/70-ZR17 | 130/70 R18 | 130/80B17 65H | 130/90B16 73H |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 320 mm | 316 mm | 300 mm | |
Pneu vzadu: | 190/55-ZR17 | 200/55 R16 | 180/65B16 81H | 180/60R16 80H |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 399 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 364 kg | 365 kg | 414 kg | |
Výška sedla: | 780 mm | 745 mm | 740 mm | 673 mm |
Rázvor: | 1618 mm | 1695 mm | 1668 mm | |
Dĺžka: | 2560 mm | 2475 mm | 2600 mm | 2656 mm |
Šírka: | 1000 mm | 925 mm | 1000 mm | |
Výška: | 1440 mm | 1340 mm | 1491 mm | |
Svetlá výška: | 130 mm | 140 mm | ||
Objem nádrže: | 26.5 l | 21.1 l | 22.7 l | 20.8 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 162 km/h | 180 km/h | ||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.2 s | |||
Spotreba paliva: | 5.7 l/100km | 5.6 l/100km | 6 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 348 km | cca 282 km | cca 260 km | |
Servisný interval: | 8000 km | |||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | nie | nie | ||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | nie | |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | nie | |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Tempomat: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | za príplatok | áno, v sérii | za príplatok | |
El. Podvozok: | áno, v sérii | áno, v sérii | nie | |
Bezkľúčové zapaľovanie: | za príplatok | |||
Quick-shift: | za príplatok | |||
Kontrola tlaku v pneumatikách: | za príplatok | |||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | |||
Vyhrievané sedlo: | za príplatok | |||
Elektronicky nastaviteľné plexi: | áno, v sérii | |||
Audio systém: | áno, v sérii | |||
Spiatočka: | áno, v sérii | |||
Iná výbava: | bočné kufre | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena od: 26 632 eur (3/2019) | Cena: 29 900 eur (5/2018) (základná verzia bez kufra a plexi: 23 900 eur) | Cena 7/2017: od 26 520 eur |
Pridané dňa: 22.03.2019 Autor: Herghott