[Testy a predstavenia - Test]
Tretia generácia megaobľúbeného PCX so sebou priniesla aj najväčšie zmeny oproti predchodcom. Najbadateľnejšie sa dá nové PCX odlíšiť podľa predného a zadného svetla, mierne narástli aj pneumatiky. Nie do priemeru, ale do šírky. Podstatné je, že ko-ne-čne pribudlo ABS alebo vzpera držiaca sedlo vo vyklopenej polohe. Na novom PCX zároveň nie je žiadny analógový ukazovateľ.
Text: Matej Mularčík
Foto: Michal Meško - cuba
Video: Tomáš Hajduch - Awia
Hneď na prvý pohľad upúta zmena predného svetla, ktoré je teraz ešte extravagantnejšie. Svetlá sú plne LED a blinkre sú potiahnuté celkom vysoko. LED pás svieti okolo svetla a zasahuje až k blikrom. Táto zmena mu len prospela a dodala aj viac elegancie. V červenej farbe dizajn celého skútra vynikne. Zadné svetlo v sebe tiež zahŕňa blinkre, svietiace pásy sú rozdelené na dva. Osvetlenie značky je tiež ledkové. V ľavom odkladacom priestore pred kolenom, ktorý je veľkorysý, pribudla 12V zásuvka. Priestor pod sedadlom je dostatočne veľký a zmestí sa doň aj integrálna prilba, aj keď občas treba pritlačiť. Pri jednotlivých otočeniach kľúčom sa dajú otvoriť samostatne nádrž a sedadlo. Ako už aj predošlá verzia mala start-stop systém, tak aj u tohto to nie je inak. Ja veľmi nie som fanúšikom tejto technológie a tak sa teším, že ostalo zachované tlačidlo na pravej rukoväti, kde sa to dá vypnúť. Musím však priznať, že vypínanie motora pri zastavení na červenej funguje na výbornú a šetrí to palivo. Najväčšia zmena prichádza v displeji, ktorý nahradil starý analógový tachometer. Dominantou displeja je rýchlosť a samozrejme stav palivovej nádrže, ďalej zobrazuje klasické údaje ako napríklad prejdené kilometre, spotrebu paliva a hodiny. Prepínanie jednotlivých funkcií sa vykonáva tlačidlami pri displeji. Dole pod displejom svieti nápis PCX, to aby sme nezabudli na čom sedíme.
Posed je výhodou tohto modelu, kde aj menší ľudia nemajú problém dočiahnúť na zem. Celkovo je posed taký čoproidnejší. Výborným jazdným vlastnostiam pomáha vysoký tunel, PCX je tak tuhšie. Širšie osemlúčové kolesá (vpredu 100 a vzadu 120) konečne nahradili pôvodné galusky, a tak sa zlepšila aj stabilita na ceste, čomu dopomohol samozrejme aj nový dvojitý oceľový rám. Zadné tlmiče sa posunuli viac dozadu a predĺžil sa ich chod. Manévrovateľnosť je absolútnou výhodou v meste, môžete si dovoliť takmer čokoľvek v preplnenej premávke a v zápche. Hmotnosť je 130 kg a nový výkonnejší motor si s ňou hravo poradí.
Maximálny výkon vzrástol o 0,3 kW na 8,99 kW (12,23 koní) pri 8 500 otáčkach a maximálny krútiaci moment je 11,8 Nm pri 5 000. Z tohto budú mať radosť nielen ľudia čo majú vodičák na auto, ale aj ortodoxní motorkári, ktorí nechcú vláčiť svoje mašiny v zapchatých uliciach veľkomiest. Osemlitrová nádrž zabezpečí dojazd pri výrobcom udávanej spotrebe 2,1 litra hravo cez 300 km a s veľmi „ľahkou nohou“ (rukou :)) sa to blíži k 400 km. Ja som mal spotrebu 2,4 litra, ale nepoužíval som start-stop, a samozrejme všade som jazdil svižne. Maximálku som vytiahol až na 113 km/h.
Ráno beriem PCX do už kompletne zapchatej Bratislavy. Cestou z Jura hneď chytám zápchu na „výpadovke“. Ja ale nemať probléma, za pár sekúnd som vpredu a neverím vlastným očiam, nákladiak veľký ako tanker sa išiel točiť cez štyri prúdy pomedzi zvodidlá, sundal motorku a dve autá, hrúza. Pokračujem do práce a zisťujem, kde sa viem až vyškriabať na maximálke, je to už spomínaných 113 km/h, a to som zaľahol :) V meste si kľučkujem medzi autami a všade sa dostávam dopredu, verte mi, že sa všade zmestím, veď to je ako bicykel, úžasne jednoducho ovládateľné. Na semaforoch hravo vystrelím vpred a hneď mám 50 km/h na tacháči. Kolesá sú už dospelácke a konečne sa netreba báť našich ementálových ciest. Podvozok samozrejme tiež zohráva svoju rolu a nové zadné pruženie dodáva parádny komfort na cestách. Predná brzda je kotúčová a zadná zostala bubnová (na zadnej preto nie je ABS), ale to stačí na tento výkon motora.
Prichádzam do práce a ani neviem, že bola zápcha. Počas dňa musím behať po Bratislave a na to sa mi PCX hodí. Hádžem veci pod sedlo a hor sa do centra. Parkovanie nie je problém, len treba dať pozor na nižší podvozok, keď leziete na obrubník. Po sto rokoch jazdím v krátkom tričku a krátkych gatiach, je to paráda, ale aby som vás ukľudnil, tak do práce a z práce mám kevlarové rifle a textilnú motorkársku bundu. No po centre mi stačí aj tričko, najmä v tom teple čo je vonku. Za celý deň si užívam jazdu na PCX a vyslovene sa s ním hrám na cestách. Ľudia sa po ňom obzerajú, veď dizajn je jeho najväčším ťahákom.
Domov chytám opäť najväčšiu zápchu, lebo v BA si povedali, že treba rozkopať každú ulicu, ale aspoň bude nový povrch na cestách. Prezradím vám, že už keď vidím z diaľky, že nemám šancu pomedzi autá prejsť, tak s PCX také niečo neexistuje. Vpravo, vľavo, stred, je to úplne jedno, všade som a deriem sa vpred. Keď som išiel do práce, mal som plnú nádrž a cestou domov mám stále plnú nádrž. Po príchode domov idem trošku krpca umyť, a hľa, o 10 minút hotovo, on sa ešte aj ľahko umýva, neskutočné.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Stodvadsaťpäťkových skútrov je nepreberne veľa, ale žiaden z nich nemal u nás také rekordné predaje ako PCX125. Veru, PCX je predajný fenomén - bestsellerom bol aj vtedy, keď ho Honda nestíhala dodávať, a aj vtedy, keď mali konkurenti lepšiu cenu či výbavu.
Keď sa na to pozrieme čisto empiricky, najväčším konkurentom PCX125 je Yamaha NMax 125. Tá však nikdy nedosiahla ani polovicu predajov PCX. Aktuálne jej na krk dýcha ďalšia Honda, Forza 125, aj keď je o 1 800 eur drahšia a o dve čísla väčšia. Je historicky dokázané, že PCX je úspešné najmä vďaka dizajnu a neublížila mu ani neustále rastúca cena.
Nová Honda PCX125 je v meste výborným pomocníkom a šetričom času. Nový dizajn mu len prospel a získa si ešte viac fanúšikov. Vôbec sa nebudem čudovať, keď ich budem na ceste stretávať stále viac a viac. Aj plechovkári si už radšej kúpia skútra do zapchatých miest a PCX bude najčastejšou voľbou. Cena je stanovená na 2 890 eur, a za to dostanete naozaj všetko čo potrebujete.
komfort, spotreba, odkladacie priestory | vyššia cena, mohol byť bezkľúčový |
Servisný interval | 6000 km |
Spotreba | 2,1 l/100 km |
Objem nádrže | 8 l |
Približný dojazd | 320 km |
Počet dealerstiev na Slovensku | 8 (BA, TT, NR, TN, ZA, KE, PO) |
Cena | 2 890 eur |
Kufor topcase (35-litrový + nosič) | 199 eur |
Vyhrievané rukoväte | 340 eur |
Vyššie plexi | 199 eur |
Text: Matej Mularčík
Foto: Michal Meško - cuba
Video: Tomáš Hajduch - Awia
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Motor Europe Ltd. Slovensko. Redaktori jazdili v prilbách AGV od spoločnosti U. M. S., s. r. o.
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Honda | Yamaha | Honda | Honda |
Model: | PCX 125 | NMAX | Forza 125 | SH 125i |
Rok: | 2018 | 2018 | 2018 | 2018 |
Novinka: | NOVINKA 2018 | |||
Kategória: | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 124.9 ccm | 125 ccm | 124.9 ccm | 124.9 ccm |
Max. výkon: | 12.24 k (9.00 kW) / 8500 ot. | 12.24 k (9.00 kW) / 7500 ot. | 14.96 k (11.00 kW) / 8750 ot. | 12.21 k (8.98 kW) / 8500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 11.8 Nm / 5000 ot. | 11.7 Nm / 7250 ot. | 12.5 Nm / 8250 ot. | 11.5 Nm / 7000 ot. |
Kompresný pomer: | 11:1 | 11.2 : 1 | 11:5 : 1 | 11,0:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 52,4 x 57,9 | 52 x 58.7 mm | 52.4 x 57.9 mm | 52.4 mm x 57.9 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (2V) | SOHC (4V) | SOHC (4V) | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | automatická | automatická | automatická | automatická |
Sekundárny pohon: | variátor | variátor | variátor | variátor |
Zdvih vpredu: | 89 mm | 89 mm | ||
Zdvih vzadu: | 84 mm | 83 mm | ||
Brzdy vpredu: | kotúčová | kotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 220 mm | 230 mm | 256 mm | 240 mm |
Pneu vpredu: | 100/80-14M/C (48P) | 110/70-13 | 120/70-15 | 100/80-16 |
Brzdy vzadu: | bubnová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 130 mm | 230 mm | 240 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 120/70-14M/C (61P) | 130/70-13 | 140/70-14 | 120/80-16 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Hmotnosť s náplňami: | 130 kg | 127 kg | 161 kg | 136.9 kg |
Výška sedla: | 764 mm | 765 mm | 780 mm | 785 mm |
Rázvor: | 1313 mm | 1350 mm | 1490 mm | 1335 mm |
Dĺžka: | 1923 mm | 1955 mm | 2134 mm | 2025 mm |
Šírka: | 745 mm | 740 mm | 748 mm | 728 mm |
Výška: | 1107 mm | 1115 mm | 1452 mm | 1230 mm |
Svetlá výška: | 137 mm | 135 mm | 148 mm | 144 mm |
Objem nádrže: | 8 l | 6.6 l | 11.5 l | 7.5 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 110 km/h | |||
Spotreba paliva: | 2.1 l/100km | 2.19 l/100km | 2.3 l/100km | 2.1 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 285 km | cca 226 km | cca 375 km | cca 267 km |
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | nie | |||
Trakčná kontrola: | nie | nie | ||
Palivové mapy: | nie | nie | ||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Tempomat: | nie | nie | ||
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
El. Podvozok: | nie | nie | ||
Štart-stop funkcia motora: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Iná výbava: | zadný kufor | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 9/2018: 2 890 eur | Cena 9/2018: 2 890 eur | Cena 9/2018: 4 690 eur | Cena 9/2018: 3 199 eur |
Pridané dňa: 16.09.2018 Autor: Muli