[Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Svartpilen 401 je čierna verzia švédského šípu (Svratpilen = Čierny šíp). Na rozdiel od toho bieleho (Vitpilen) je to scrambler s miernymi offroad ambíciami. A tak sme k nemu aj pristúpili.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Začnem pekne od podlahy aj keď sa tu bavíme a "severanovi" tak nie je žiadnym tajomstvom, že Husqvarna patrí značke z Mattighofenu a všetky šípy majú svoj pôvod v jej modeloch. To čo je tu iné je však jedinečný dizajn, štýl, niektoré komponenty a zameranie. Pozrite sa aj na súrodenca 401 biely cafáč, alebo na väčšieho brata, ktoré sme tiež testovali.
12.06.2018 - Matej Mularčík Čitatelia: 13545 Strany: 2 [Testy a predstavenia - Test]
Na "pileny" sme museli čakať príšerne dlho. Dosť sme boli nadržaní z toho, ako nás Husqvarna namotávala rôznymi videami a prototypmi, z ktorých človek najprv ani nevedel, či sú to malé štyristovky alebo veľké sedemstovky. Nakoniec dostávame oba malé "pileny" naraz. Toto je testík jedného z nich, kafáčovského bieleho Vitpilena 401.
26.11.2018 - Peter Fischer Čitatelia: 11271 Strany: 2 [Testy a predstavenia - Test]
Áno, asociáciu s Ikea sme použili už pri teste menšieho Vitpilena, ale čo iné nám zostáva, keď táto motorka je dizajnovo tak veľmi švédska ako kreslo Poäng a polica Billy? Pri dizajne to však končí. Jazda je určená pre tých, čo majú gule a len tak sa nepo*erú. Vitpilen 701 nám v redakcii riadne zamotal hlavy!
Svartpilen 401 to je kompaktný jednovalcový motor so zdvihovým objemom 373.2 ccm obalený parádnym trubkovým rámom s kvalitnou vidlicou vpredu a hliníkovou kyvkou vzadu. Základom tohto celého je pomerne výkonný zábavný motor a sparťanskom minimalistickom balení s plnou hmotnosťou 150 kg. Motor poskytuje 43.5 k pri 9500 ot. a 37 Nm pri 7250 ot čo sú hodnoty vskutku dostatočné pre zábavu na bicyklovo ľahkom stroji. O brzdenie sa stará systémom ABS strážený veľký 320 mm jednokotúč vpredu s ďalším kotúčom 230 mm vzadu a brzdičami ByBre (By Brembo)
Dizajn je asi to hlavné čím sa Husqvarna pomerne výrazne odlišuje. Je iný, neokukaný a rovnako to ale znamená že sa nemusí každému páčiť. Rozhodne ide svojou cestou a podľa mňa je radosť pozerať si motorku zblízka a objavovať množstvo detailov.
Svartpilen je ladený do štýlu scrambler a má teda viacero tomu zodpovedajúcich úprav. Kolesá zostali vypletané 17-tky ale sú obuté do pneumatíkPirelli Scorpion Rally STR, na nádrži je plastový nosič a vzadu držiak pre spolujazdca. Dôležité su riaditka, ktoré sú endurácke s hrazdou a sú samozrejme vyššie. Zostáva plnohodnotné LED osvetlenie vpredu aj vzadu, denné svietenie po obvode okrúhleho retro svetlometu a rovnako aj LED smerovky. Nádrž a podsledlovka je z jedného kusu a podsedlovka je hodne krátka. Je to stavané primárne pre jedného jazdca, dozadu sa najlepšie vojde štíhla ľadvinka :-)
Prístrojovka je strohá, jednoduchá LCD, pomerne výrazný otáčkomer dopĺňa aj kontrolka preradenia. Ovládacie tlačítka sú priamo na prístrojovke. ABS je vypínateľné a trakčnú kontrolu tu nenájdeme (načo aj :-) )
Už po vysadnutí do sedla je to výrazný rozdiel oproti cafáčskemu Vitpilenu - riaditka sú vyššie posed je vzpriamenejší a nepomerne pohodlnejší na nejaké to presúvanie sa mestom za prácou či zábavou. Nakoniec pozri si to priamo v našom videu:
Ďalšou zmenou je podvozok. Aj keď má rovnaké zdvihy ako Vitpilen, je naladený mäkšie čo je výhodou pri každodennej jazde alebo keď zablúdiš do ľahšieho terénu.
Svartpilen je malá, ľahká, svižná motorka. Tento motor si so 150 kg váhy naozaj dobre poradí, dá sa jazdiť 160 km/h +- niečo navyše. Napriek tomu že má tesne pod 35 kW teda vodičák A2 dá sa s ním povoziť aj s veľkými motorkami. Čím viac zákrut bude, tým lepšie bude šíp s nimi stíhať a držať krok. Veľmi ľahko sa totiž ovláda, preklápa zo strany na stranu, super sa na nej vysadá, je to stroj ktorý nielen začínajúceho jazdca skvele naučí na motorke jazdiť. A práve nižší výkon naučí jazdca to všetko ostatné čo pre jazdu potrebuje viac ako ťahať za plyn po rovinke.
Brzdy sú na túto motorku dimenzované dostatočne a hravo si so spomaľovaním Svartpilena poradia. Práve nízka hmotnosť vám dáva možnosť brzdiť neskôr ako by sa vám zdalo. A ani začínajúci jazdec sa vďaka modernému ABS nemusí obávať v prípade krízovky potiahnuť za páčky "na doraz".
Z praktickej stránky to čierny šíp nemá až také ružové. Miesto pre spolujazdca je vďaka štýlovej krátkej podsedlovke viacmenej núdzové, alebo pre štíhlu ľadvinku a na kratšie vzdialenosti. Nejaký kufor by tu asi nezapasoval, takže sa budeš musieť spokojiť s tankvakom alebo malou kapsičkou na zadný nosič. Keď na ňom chceš dochádzať do práce tak sa nevyhneš pravdepodobne ruksaku na drobnosti a prilbu buď zamkneš na ňom alebo ju budeš nosiť zo sebou. V meste to ale bude drak - nikdy nekončiaca zábavná jazda, ktorej sa nikdy žiadny skúter nepriblíži...
A ako jazdí v teréne? Nie nie je to enduro a ani nikdy nebude (nechápem prečo nepostavia okolo tohto motora hobby endurko???) Ale ako so scramblerom sa s tým do ľahšieho terénu vybehnúť dá - aj vďaka tomu že Pirelli robí pneumatiky Scorpion Rally STR aj v 17 palcovom rozmere. Postaviť sa do stupačiek sa dá ale jazdec je hodne predklonený a nedorovná to ani pokrčením kolien. V stupačkách sa teda dlhodobo stáť nedá ale sem tam šípu pomôcť prekonať nejakú prekážku nie je problém. Trakčná kontrola tu nie je takže na peknej šotolinke si Svratpilen veselo driftuje - najviac mu to sedí po sediačky na spôsob flat-track. ABS tam je moderné, zabrzdí aj v teréne ale dá sa aj vypnúť.
Na blbnutie po poľnačkách je Svartpilen postavený priam ideálne, je ľahučký, sily má dostatok a je radosť na ňom jazdiť. Skvele si poradí aj s rozbitými asfaltkami o ktoré u nás nie je veru núdza.
Pokračovanie článku na ďalšej strane:, Konkurencia, Záver, Video a technické parametre.
Konkurentov tak vyslovene scramblerových v tejto kubatúre zas tak veľa nenájdeme. Ako prvú spomeniem Ducati Sixty2 - podobne stiuhnutá mašinka má ale L-kový dvojvalec 399 ccm podobného výkonu avšak je viac ako o 30 kg ťažšia a pochopiteľne aj o tisícku drahšia. Takpovediac z vlastných radov konkuruje KTM 390 Duke ako moderne strihnutý naháč, ale aj bielz súrodenec Vitpilen 401. Nová Honda CB300R má podobný retro moderný café vzhľad, je slabšia, má nižšie zdvihy, je ľahšia a zaujme aj priaznivejšou cenou.
Svartpilen 401 je pohodlnejšia verzia Vitpilenu s dizajnom scrambleru. Oproti nemu je trochu praktickejší a pohodlnejší na dennodenné využitie a lepšie zvládne aj výlet mimo asfaltu. V tomto prípade je cenovka rovnaká, takže len na tebe záleží či dáš prednosť bielemu cafáču alebo čiernemu scrambleru.
mäkší podvozok, vzpriamenejší posed, lepšie pohodlie pre spolujazdca (držiak), „enduro“ gumy, nízka hmotnosť, všestrannejšia motorka | cena trochu vytŕča nad konkurenciou (okrem Ducati :-) ) |
Motocykel na test poskytla spoločnosť Husqvarna Motorcycles
Foto: | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Husqvarna | Ducati | KTM | Husqvarna | Honda |
Model: | Svartpilen 401 | Sixty2 | 390 Duke | Vitpilen 401 | CB300R |
Rok: | 2018 | 2018 | 2018 | 2018 | 2018 |
Novinka: | NOVINKA 2018 | NOVINKA 2018 | |||
Kategória: | Naháč | Klasika | Naháč | Naháč | Naháč |
Motor: | |||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | dvojvalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 373.2 ccm | 399 ccm | 373.2 ccm | 373.2 ccm | 286 ccm |
Max. výkon: | 43.5 k (32.0 kW) / 9500 ot. | 40.1 k (29.5 kW) / 8750 ot. | 43.5 k (32.0 kW) / 9000 ot. | 43.5 k (32.0 kW) / 9500 ot. | 31.4 k (23.1 kW) / 8500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 37 Nm / 7250 ot. | 34.6 Nm / 8000 ot. | 37 Nm / 7000 ot. | 37 Nm / 7250 ot. | 27.5 Nm / 7500 ot. |
Kompresný pomer: | 12.6:1 | 10.7:1 | 12.6:1 | 12.6:1 | 10.7: 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 89 x 60 | 72 x 49 mm | 89 x 60 | 89 x 60 | 76 x 63 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | Desmodromický rozvod (2V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | vzduchom | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 142 mm | 150 mm | 142 mm | 142 mm | 130 mm |
Zdvih vzadu: | 150 mm | 150 mm | 150 mm | 150 mm | 107 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová, 4 piestik | jednokotúčová, 2 piestiky | jednokotúčová, 4 piestik | jednokotúčová, 4 piestik | jednokotúčová, radiálny 4 piestik |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | 320 mm | 320 mm | 296 mm |
Pneu vpredu: | 110/70-17 | 110/80 R18 | 110/70-17 | 110/70-17 | 110/70R17M/C 54H |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová, 1 piestik | jednokotúčová | jednokotúčová, 1 piestik | jednokotúčová, 1 piestik | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 230 mm | 245 mm | 230 mm | 230 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 150/60-17 | 160/60 R17 | 150/60-17 | 150/60-17 | 150/60R17M/C 65H |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 167 kg | 149 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 150 kg | 183 kg | 148 kg | 143 kg | |
Výška sedla: | 835 mm | 790 mm | 830 mm | 835 mm | 799 mm |
Rázvor: | 1357 mm | 1460 mm | 1357 mm | 1357 mm | 1352 mm |
Dĺžka: | 2100 mm | 2012 mm | |||
Šírka: | 845 mm | 802 mm | |||
Výška: | 1150 mm | 1052 mm | |||
Svetlá výška: | 170 mm | 185 mm | 170 mm | 151 mm | |
Objem nádrže: | 9.5 l | 14 l | 13.4 l | 9.5 l | 10 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Spotreba paliva: | 4.6 l/100km | 3.4 l/100km | 3.3 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 228 km | cca 295 km | cca 227 km | ||
Servisný interval: | 12000 km | 12000km | |||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | ||||
Iná výbava: | USD vidica | ||||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 9/2018: 6 350 eur | Cena 7/2017: 7 790 eur | Cena 10/2018: 5 459 eur | Cena 6/2018: 6 350 eur | Cena 10/2018: 4 690 eur |
Pridané dňa: 25.01.2019 Autor: Awia