[Testy a predstavenia - Test]
Je to takmer neuveriteľné, ale na motoride.sk sme SH125i v štandardnom teste ešte nemali. Pritom odkedy testujeme, prišli na svet už tri generácie tohto obľúbeného skútra. Model 2017 sme si preto nemohli nechať ujsť - popreháňali sme ho v meste, aj medzi okresmi.
Text: Peter Fischer
Foto: Peter Fischer, Karol Achberger
Zaujímavé je, že jednotlivé generácie SH125 sa od seba líšia len minimálne - bez bližšieho pohľadu je takmer nemožné zistiť, o aký ročník ide. Osminková verzia tohto modelu brázdi európske cesty už 16 rokov, a je natoľko obľúbená a ostrieľaná veľkými metropolami (na najväčšom európskom skútrovom trhu, teda v Taliansku, je SH už dlhé roky na vrchole rebríčka predajnosti), že inovácie sú zakaždým len také kozmetické a funkčné, ale určite nie nečakané či prekvapujúce. Svoje kľúčové prvky, teda veľké 16-palcové kolesá, rovnú podlahu a kompaktné rozmery, si SH drží po celú dobu svojej existencie. Do nadchádzajúcich sezón vyráža s plným LED osvetlením a najmä praktickým bezkľúčovým odomykaním (po vzore Forzy a väčšej SH300i), pribudla aj 12V zásuvka a nebadateľne aj výkonu.
Od tohto roku sa navyše SH125i u nás predáva iba vo verzii s ABS, čo môžeme iba pochváliť. Lakovaný 35-litrový zadný kufor zostal v štandarde, čo je tiež výborný pomocník. Práve kvôli nemu k novému SH125i dostane zákazník aj klasický kľúč, pretože kufor sa ako jediný odomyká kľúčom. Tankovací otvor je pod sedlom, a sedlo sa otvára kolískovým tlačidlom pri bezkľúčovom otočnom ovládači. Pod sedlom je priestor na jednu integrálku, a pod nohami je rovná podlaha s uzatvárateľným háčikom, takže čisto teoreticky bude zadný kufor väčšinu času prázdny, prípadne aj odložený doma. Príručný odkladací priestor (neuzamykateľný) je klasicky pred ľavým kolenom. Kompaktnosť skútra sa podpísala aj na kompaktnosti tohto priestoru - je v ňom síce zásuvka, ale vojde sa doň maximálne tak peňaženka a priemerný mobil.
SH125i má rovnaký motor ako megaobľúbené PCX, a to aj s veľmi podobným výkonom a krúťakom, plus vypínaním motora pri státí. Tieto skútre nemajú štartér, jeho úlohu nahrádza alternátor, ktorý roztočí motor úplne bezhlučne. Najlepšie sa to vykresľuje pri štarte zo zelenej - kým autám okolo teba točia štartéry, ty už si dávno a tichučko preč. Áno, aj SH má systém vypínania motora pri státí. Už sme o ňom neraz písali; určite to nie je vec, ktorej by sa mal jazdec báť. Dá sa aj pohodlne vypnúť, čo sa zíde napríklad pri hľadaní nejakého nenápadného cieľa, či pri blúdení.
Nikdy by som si nepomyslel, že dokážem povedať, že SH125i je výkonovo slabé. Lenže presadol som naň rovno z Forzy, a to doslova, z minúty na minútu, a poviem vám, že SH by si zaslúžilo nejaký ten koník navyše. Kto nevyskúšal plných hraničných 11 kW, ten si to možno ani nevšimne, navyše na SH je oveľa viac vystavený vetru než na Forze, ale... Esháčku by určite pristal jeden pár ventilov navyše, aby bol motor lepšie kŕmený vo vyšších otáčkach. Maximálka je inak okolo 110 km/h, pri dobrých podmienkach aj 120, ale pri horších zas ledva cez stovku. Skútriku občas trvá, kým sa na túto hranicu dostane, zvlášť pri vetre alebo kopcovitom teréne. Nám, samozrejme, ako pri takmer každej testovačke tento rok, slušne pršalo a najmä fúkalo, takže SH malo s čím bojovať.
Úplne najlepšie sa SH cíti v zápche. Každý milimeter tohto skútra je overený európskymi metropolami, kde majú desaťkrát také zápchy ako my okolo Prístavného mosta v našej malej Blavičke, čiže v takomto prostredí je skutočne ako doma - kto niekedy videl, ako v Taliansku vyzerá dopravná špička alebo motorkové a skútrové parkoviská, vie o čom hovorím. SH je úzke, takže sa vopcháš všade, má vysoké a jednoduché zrkadlá, takže aj keď nimi niečo trafíš, vrátiš ich naspäť a hotovo, má veľké kolesá, ktoré lepšie filtrujú nerovnosti a lepšie sa na nich naklápa, a má svoju typickú rovnú podlahu, na ktorú naložíš aj balík minerálok alebo tašku do posilky. K tomu si pripočítaj skvelú spotrebu okolo 2,3 litra (ak máš prácu vzdialenú 20 km od domu, cesta tam a späť ťa vyjde na niečo málo cez jedno euro), alebo napríklad aj to, že na vedenie SH125i stačí obyčajný vodičák na auto, takže ho môžeš požičať aj manželke.
Musím pochváliť nové a kompletné LED osvetlenie, ktoré Honda postupne dáva takmer do všetkých noviniek. Je to značný príspevok k celkovej bezpečnosti - LED svetlá sú pre plechovkárov oveľa viditeľnejšie, zároveň v noci oveľa jasnejšie osvetľujú cestu. SH má navyše po takmer celej výške prednej masky výrazné pásiky denného svietenia.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Na trhu je nepreberné množstvo skútrov, mnohé z nich sú z rovnakej fabriky, s rovnakou konštrukciou, iba predávané pod rôznymi značkami. Našťastie, veľmi jednoduchých modelov nás zbavila norma Euro 4 (sú iba v dopredaji), takže postupne budú na predajniach iba vyspelejšie modely.
Ak by sme sa pri hľadaní konkurentov esháčka mali sústrediť na spoločné prvky ako veľké kolesá a rovná podlaha, našli by sme plus mínus iba dvoch: Piaggio Liberty 125 a Sym Symphony ST 125i. Oba sú slabšie než SH, presnejšie povedané takmer najslabšie v celej kategórii (7,6 a 7,5 kW) Piaggio má vzadu štrnástku koleso, ale má ABS, a to za cenu o šesť stoviek nižšiu. Sym nemá možnosť ABS, zato bojuje s cenou najnižšou zo všetkých tu spomínaných kúskov - o viac ako 1 000 eur menej než SH125i.
Ak by sme však prižmúrili oči a vzali do úvahy aj koncepčne iné skútre, avšak s výnimkou "maxiskútrových", našli by sme napríklad Piaggio Medley 125, Yamahu Nmax, či večného protivníka z vlastnej stajne (a vždy oveľa úspešnejšieho), Hondu PCX. Parametrovo sú medzi nimi mnohé rozdiely, takže ich opis by zabral zbytočne veľa miesta - stačí si jednotlivé položky porovnať dole v tabuľke. Isté však je, že každý z týchto skútrov je od SH lacnejší; napríklad Medley o 209 eur, Nmax o 309 eur, PCX až o 500 eur. Žiadny zo spomínaných skútrov však neponúka bezkľúčové ovládanie, ani zadný kufor v cene.
Honda SH125i už dlhé roky stavia na čisto funkčný a praktický dizajn. To myslím ako pochvalu, ibaže na Slovensku boli skútre so športovejším vzhľadom vždy predávanejšie - aj keď je SH omnoho praktickejší a využiteľnejší skúter než napríklad PCX, nikdy ho v predajoch nijako neohrozil. Dokonca keď prišla nová Forza, ktorá bola vždy od SH o zhruba 1 100 až 1 500 eur drahšia, hneď ho v predajnosti skokovo tromfla. Keď k tomu pridáme fakt, že v rebríčkoch úspešnosti popri Hondách, Yamahách a Vespách v prvej desiatke vždy figurovali aj lacnejšie značky s jednoduchšími modelmi, krásne sa vykreslí to, že slovenský zákazník ide buď po cene alebo dizajne.
A presne takýto dopyt stavia SH do nie až tak výhodnej pozície, pretože pri svojom čisto mestsko-ázijskom dizajne má aj vzhľadom na modernizáciu ešte vyššiu cenu než predchodca. Za túto cenu však zákazník dostane aktuálne najpraktickejší a najbezpečnejší skúter v tejto triede. SH125i je neunaviteľný a verný pracant; metaforicky niečo ako kvalitné a spoľahlivé náradie pre robotníka, ktoré mu bude dlho slúžiť.
Cena Hondy SH125i 2017 je 3 199 eur.
podvozok, praktickosť, plné LED osvetlenie, bezkľúčové ovládanie, kufor v cene | cena |
Servisný interval | 6000 km |
Spotreba | 2,2 l/100 km |
Objem nádrže z toho rezerva | 7,5 l (2 l rez.) |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 340 km |
Cena motorky | 3 199 EUR |
Kufor topcase | v základe |
Príplatok za ABS | v základe |
Vyššie plexi | 189 EUR |
Páčka brzdy | 27,55 EUR |
Spätné zrkadlo | 31,90 EUR |
Smerovka | 151,40 EUR |
Svetlomet | 246,70 EUR |
Text: Peter Fischer
Foto: Peter Fischer, Karol Achberger
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Motor Europe Ltd. Slovensko. Redaktor jazdil v bunde a nohaviciach KLMwear, rukaviciach 4SR a prilbe AGV od firmy U. M. S., s. r. o..
Foto: | ||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||||
Výrobca: | Honda | Piaggio | Sym | Piaggio | Yamaha | Honda |
Model: | SH 125i | Liberty 125 3V | SYMPHONY ST 125i | Medley 125 | NMAX | PCX 125 |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | ||||
Kategória: | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter |
Motor: | ||||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 124.9 ccm | 124 ccm | 125 ccm | 124.7 ccm | 125 ccm | 124.9 ccm |
Max. výkon: | 12.21 k (8.98 kW) / 8500 ot. | 10.34 k (7.60 kW) / 7500 ot. | 10.20 k (7.50 kW) / 8500 ot. | 12.24 k (9.00 kW) / 8250 ot. | 12.24 k (9.00 kW) / 7500 ot. | 11.70 k (8.60 kW) / 8500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 11.5 Nm / 7000 ot. | 10.4 Nm / 6000 ot. | 11.5 Nm / 6500 ot. | 11.7 Nm / 7250 ot. | 12 Nm / 5000 ot. | |
Kompresný pomer: | 11,0:1 | 11.2 : 1 | 11:1 | |||
Vŕtanie x Zdvih: | 52.4 mm x 57.9 mm | 52 X 58.7 mm | 52 x 58.7 mm | 52,4 x 57,9 | ||
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | ||
Rozvod: | OHC (3V) | SOHC (4V) | SOHC (4V) | SOHC (2V) | ||
Chladenie: | kvapalinou | vzduchom | vzduchom | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||||
Prevodovka: | automatická | variátor | automatická | automatická | automatická | |
Sekundárny pohon: | variátor | variátor | remeň | variátor | variátor | variátor |
Zdvih vpredu: | 89 mm | 88 mm | 100 mm | |||
Zdvih vzadu: | 83 mm | 76 mm | 75 mm | |||
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, 2 piestik | kotúčová | kotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 240 mm | 240 mm | 260 mm | 260 mm | 230 mm | 220 mm |
Pneu vpredu: | 100/80-16 | 80/90 - 15 | 110/70-16 | 100/80-16 | 110/70-13 | 90/90 14M/C 46P |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | bubnová | jednokotúčová | jednokotúčová, 2 piestik | jednokotúčová | bubnová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 140 mm | 240 mm | 240 mm | 230 mm | 130 mm |
Pneu vzadu: | 120/80-16 | 100/80 - 14 | 110/70-16 | 110/80-14 | 130/70-13 | 100/90 14M/C 57P |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||||
Hmotnosť s náplňami: | 136.9 kg | 122 kg | 132 kg | 127 kg | 130 kg | |
Výška sedla: | 785 mm | 790 mm | 799 mm | 765 mm | 760 mm | |
Rázvor: | 1335 mm | 1345 mm | 1350 mm | 1315 mm | ||
Dĺžka: | 2025 mm | 1920 mm | 1955 mm | 1930 mm | ||
Šírka: | 728 mm | 700 mm | 740 mm | 740 mm | ||
Výška: | 1230 mm | 1115 mm | 1100 mm | |||
Svetlá výška: | 144 mm | 135 mm | 135 mm | |||
Objem nádrže: | 7.5 l | 6.5 l | 7.5 l | 7 l | 6.6 l | 8 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||||
Max. rýchlosť: | 110 km/h | 110 km/h | ||||
Spotreba paliva: | 2.1 l/100km | 2.1 l/100km | 2.3 l/100km | 2.19 l/100km | 2.1 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 267 km | cca 232 km | cca 228 km | cca 226 km | cca 285 km | |
Servisný interval: | 10 000km | |||||
Doplnková výbava: | ||||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Vypínateľné ABS: | nie | |||||
Trakčná kontrola: | nie | |||||
Palivové mapy: | nie | |||||
Palubný počítač: | áno, v sérii | |||||
Tempomat: | nie | |||||
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
El. Podvozok: | nie | |||||
Štart-stop funkcia motora: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii | |||||
Iná výbava: | start & stop systém, dvojkanálové ABS Bosch 10.0 | start & stop systém | ||||
Poznámka: | ||||||
Poznámka: | Cena 6/2017: 2 590 eur | Cena 6/2017: 2 130 eur | 6/2017: 2 990 eur | Cena 6/2017: 2 890 eur | Cena 6/2017: 2 699 eur |
Pridané dňa: 07.06.2017 Autor: Herghott