[Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Ej veru veľmi som sa potešil, keď na jeseň minulého roka Kawasaki priniesla túto nadupanú verziu legendárnej ZZR! A ešte viac som sa potešil, keď som si ju o trištvrte roka neskôr zabehnutú, čistučkú a plne natankovanú preberal u dovozcu na test.
Text: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Milí čitatelia, verte alebo nie, kedysi bývala doba, kedy neexistovali takmer žiadne cestovné endurá. Takže ani nemohli byť v móde. Vtedy nebol ani Facebook, ani Instagram, a vlastne takmer ani internet. (Teraz sa cítim neuveriteľne staro.) V tej dobe boli takéto skutočné a športové motorky ako ZZR tak uznávané, ako sú dnes cestovné endurá.
Keby mal nejaký náš fiktívny redaktor trebárs dvadsať rokov (a nemusel by čakať do 24 na veľký vodičák), a my by sme ho poslali otestovať ZZR 1400, hádam by ani nepochopil jej existenciu: načo je taká veľká motorka? V meste je nepohodlná. A prečo nemá elektronický podvozok? Pomóc, odchádzajú mi zápästia!
Tak momentík, mlaďas. Takéto motorky tu ešte majú svoje miesto! Veď si zober analógiu cestovných endúr - najprv to boli naozaj akési steroidové neohrabance, s ktorými sa už nedalo ísť do terénu, ale zas ani riadne vymetať zákruty, lebo veď dlhočizné zdvihy a jednoduché mäkké podvozky... Postupne prišli silnejšie rámy, menšie a širšie kolesá, až sme sa dopracovali takmer k superšportom na vyšších zdvihoch. To znamená, že ľudia chcú motorky so športovejším charakterom. A ZZR 1400 má športového charakteru a štýlu oveľa viac než ktorékoľvek moderné cestovné enduro. Pochopiteľne, za cenu zníženého pohodlia; šport a pohodlie sú protichodné veci...
ZZR 1400 má neuveriteľne, ale fakt neuveriteľne precízne spracovanie. Keď sa pozrieš na prístrojovku a okolie, keď si ju ohmatáš, poteší ťa, že je to kusisko poctivého kovu a plastu, kde nič nevŕzga, všetko lícuje a navyše je to aj pekné. Navyše v tomto zeleno-čiernom lakovaní (obe sú samozrejme metalízy) je, ako to povedať, fakt sexi. Nádrž je obrovská... Riadidlá sú uchytené priamo na horné okuliare, žiadne gumené silentbloky pre zhýčkaných lenivcov. Pri dorazoch, ako je v tejto kategórii štandardom, je jedna strana vždy veľmi blízko nádrže. A ten jej brutálny flegmaticko-pohŕdavý pohľad - štyri veľké projektory vedľa seba, plus parkovačky - uvidíš ho aj na displeji pri každom štartovaní. Veľmi silno koketuje táto slečna Japonka, veľmi silno! Pozri si ju zozadu: štyri otvory v titánových Akrapovič koncovkách s karbónovým zakončením a stodeväťdesiatka guma, ach...
Ok, ale poďme aj jazdiť :) Len pripomeniem, že testujeme najvyššiu verziu s názvom Performance Sport, ktorá má na rozdiel od základu vzadu krásny Öhlins TTX39, Akrapoviče, vpredu Brembo monobloky a vyššie plexi, plus veľmi sexi lakovanie.
Štartovanie aj zvuk sú úplná štvorvalcová japonská klasika, nič prekvapivé. Čoskoro však Kawasaki jasne prizná farbu: tá číslovka 1400 na podsedlovke nie je len tak na parádu. "Autobusovitosť" tejto motorky sa ukáže najprv na práci podvozku - aby bol pohodlnejší, je pochopiteľne oveľa mäkší než na ľahších športových mašinách, a najmä je dimenzovaný na celkom iné zaťaženia než superbajky. Nuž a objem s výkonom sa nezaprú pri otáčaní plynom, do kelu, 210 koní je 210 koní, všetko je zrazu pri tebe akosi rýchlejšie než si bežne zvyknutý. Obutie je inak v takmer superšportových rozmeroch, len s trochu vyšším profilom a nosnosťou, to len tá hmotnosť a akási nafúknutosť trochu mätú (268 kg pohotovostná). Tu však majú svoje opodstatnenie, veď riadny sport-tourer musí mať istú "vyššiu" hmotnosť, a kapoty musia ochrániť posádku pred rýchlo narastajucím vetriskom či horším počasím. Je to riadny kusisko motorky táto ZZR, to je jasné aj blondínke v X5 stojacej vedľa teba na červenej.
Fotenie máme dohodnuté na Šturci, čo znamená, že zelenú steroidovú žabku popreháňam po mojej obľúbenej ceste R1, teda po jej najkrajšom úseku od Hronského Beňadika po Hronskú Breznicu. Lenže už niekde za Sencom zisťujem, že to ona popreháňa mňa. Jej cestovné optimum leží pri 170 km/h, rýchlejším presunom by som nazval tempo okolo dvoch kíl, bezpečným stropom je asi 230. Vyššie už motorka trochu znervóznie na predku, celkom určite však nie z nejakej poddimenzovanosti, ale z našich nerovností alebo bočného vetra. Netuším ako by som rozdýchal keby som za sebou v takej rýchlosti zbadal červeno-modré majáky :) Áááá vlastne teraz som si spomenul, že to som išiel na diaľnici v Nemecku! Áno, v Nemecku to bolo!
Nuž a takýto úsek z nášho hlavného pseudomesta s čerstvo opravenými cestami a vynovenými trávnikmi až pod Šturec, teda, ehm, čo to trepem, z Berlína do čojaviem, Drážďaň, je tak akurát na jednu nádrž. A tu sa dostávame k prvej nevýhode tejto beštie, ale spotreba ňou nie je (človek si nemôže kúpiť štrnástku motorku, čo sa bežne hýbe trojcifernou rýchlosťou s dvojkou na začiatku, a pritom čakať, že bude žrať päť litrov). Tou nevýhodou je displej medzi budíkmi. Za jasného slnečného dňa na ňom takmer nič nevidieť. To by človeka až tak nesralo, lebo všetko dôležité ukazujú ručičky a kontrolky, ale to až do chvíle, kým mu začne dochádzať benzín. Palivomer je totiž práve na tom slabo viditeľnom displeji a ZZR akosi nemá zvlášť kontrolku rezervy. Keď je paliva málo, na displeji iba začne blikať maličký posledný štvorček a maličký piktogram pumpy. Pri dvestovke určite výrazná vec :) Takže som sa dvakrát ocitol takmer na krajnici. Takýto megahltač kilákov s patričnou spotrebou by si určite zaslúžil aj takú veľmi klasickú vec akou je oranžová kontrolka rezervy. A potom aj lepší displej.
Ok, som pod Šturcom, o papiere som nedošiel, škrkátko na trenkách nemám, benzín mi vydrží hádam aspoň na vrchol, takže ideme si trochu užiť zákrutky a potom fotiť. Zrazu sa mi tie zákruty zdajú akési úzke a utiahnuté :) Je pravda, že ZZR má radšej otvorenejšie a rýchle úseky, napríklad ako je na druhej strane, smerom na Teplice. To však neznamená, že by si si tú lepšiu časť Šturca neužil - nenarážam na to, že by si sa mohol cítiť ako slon v porceláne, ale skôr budeš mať výčitky, že tá motorka sa pod tebou nudí. Pri paľbe tam reálne budeš používať iba dvojku a trojku, pretože tie kvalty sú dlhokánske, a ďalej ti už asi bude lepiť, lebo jednoducho nárast rýchlosti je obrovský a ani povrch Šturca nie je práve ideálny.
Aha, a aby som nezabudol, ZZR ponúka aj slabšiu mapu motora. Tá zníži výkon o zhruba 20 až 25 %. Ale priznám sa, že som ju nevyskúšal :) Rovnako som sa nehral ani s nastaviteľnou trojstupňovou kontrolou trakcie, lebo počas testu horúčavy roztápali asfalt, takže by to nemalo zmysel.
Po fotení, obede a kávičke ma čaká už iba návrat domov. Ten sa odohral samozrejme v čisto legálnych rýchlostiach, veď už som na Slovensku a nechcem predsa prísť o papiere. V maximálnom zaľahnutí mi inak napadlo, že aké to musí byť so spolujazdcom. Keď zaľahneš, všetok vietor ide naňho. Môže zaľahnúť s tebou, ale dlho tak nevydržíte. Riešením sú asi iba "normálne" rýchlosti. Na tejto verzii Performance Sport je síce vyššie plexi, ale nalejme si čistého vína, sme v kategórii sport-tourerov, kde jazdec nemôže očakávať bezvetrie. To je iba pri zaľahnutí. Spolujazdca spomínam preto, že tu sa s ním každopádne ráta: jeho časť sedla je pohodlná, aj priestoru má dosť, a podvozok je doslova predpripravený na zvýšenú záťaž. Zadný Öhlins je TTX39, čiže "plnka", s ovládačom predpätia vyvedeným pohodlne na ľahko prístupné miesto. Horšie je to s ovládačmi kompresie a útlmu, tie sú klasicky na telese tlmiča, a ten je ponorený hlboko medzi zadným kolesom a motorom. Tieto hodnoty sa teda dajú upravovať iba kým motorka nie je horúca, čo je v dobe elektronických podvozkov trochu škoda. Našťastie, dá sa predpokladať, že kompresiu a útlm nastavíš pred cestou, a potom podľa potreby dolaďuješ iba predpätie.
Kawasaki uvádza spotrebu ZZR1400 6,4 litra na 100. Ja som dal najprv rovných 200 a 22-litrová nádrž bola takmer suchá, aj keď treba uznať, že pretým nebola úplne plná. Hrubší prepočet nám teda napovie, že spotreba pri istých vyšších rýchlostiach je približne osem až deväť litrov. Takýmito rýchlosťami sa však samozrejme necestuje stále, a určite nie so spolujazdcom, takže vo všetkých ostatných režimoch by mala byť spotreba nižšia.
Presne tak ako je ZZR vychytaná dizajnovo, tak je rokmi dotiahnutá aj dojmovo. Má veľmi precízne riadenie, pohodlný posed (v rámci daných možností), dobre vyzerajúce a dobre rozmiestnené ovládače, aj funkčné potrebnosti - v zrkadlách fakt vidieť veci za sebou, za madlo spolujazdca sa dobre drží, a pod sedlom sú malé výklopné háčiky na pripevnenie batožiny. Pred hotelom bude každopádne klenotom; ale radšej štvorhviezdičkovým, lebo Kawasaki na ňu, žiaľ, neponúka žiadne originálne bočné kufre. A tie sú na takýto tourer výsostne potrebné. Ok, je tu kopec druhovýroby, ale s rúrkovými nosičmi, čo v dnešnej dobe integrovaných uchytení príšerne škaredia motorku a robia ju širokou jak sviňa.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Vrátim sa do minulosti, a nie až tak dávnej, keď som čerstvo po výške zarábal prvé eurá v Nemecku a šetril na veľkú športovú a cestovnú motorku. Kawasaki v tom čase vypustila na trh ZZR1200, a tú keď som zbadal v Nemecku naživo, tak som sedel na lavičke a pol hodinu na ňu zamilovane zízal. Po návrate som kúpil starú jazdenú CBR1000F, a na tej začal cestovať po Európe. Áno, to bola doba, keď ste do Álp šli na takejto motorke a alpským kráľom bola napríklad VFR... Športovo-cestovné motorky boli na vrchole.
A dnešná ZZR je totálnym zdokonalením tejto kategórie. Kawasaki na tento segment nezanevrela, ako jedna z mála inovuje, a priniesla dokonca verziu Performance Sport. Každý milovník mašín sa musí zahľadieť do krásnych detailov tohto stroja. No a keď som vysadol do sedla, bolo to ako návrat strateného syna domov. Veľká analógová prístrojovka, široká kapotáž, plexi, ruky pekne dole, medzi nohami veľká a dlhá nádrž a stupačky relatívne hore. Posed športový, na veľkej motorke s podvozkom i na turistiku. Motor má famózny záťah už odspodu a reakcia na otočenie plynu neskutočná... Ak by mal toto Tom Cruise v Top Gune, asi by mu tá F14-ka neušla... :-) (mlaďas, použi gúgl)
Jazda na niečom takom je totálna klasika, ale s výkonom dnešných dní. Nie je to pre nejakého rozmaznaného týpka, čo kupuje vyššie plexi na svojom "cestovnom endure v plnke", lebo a neho trošku fúka. ZZR-u buď chceš a vieš prečo, alebo ju nechaj tak. Toto je motorka pre jazdca, čo vie chytiť i tento silný a ťažký stroj poriadne za pačesy. Jazdca, ktorý nerieši či na neho fúka a či motorka za neho nastavuje podvozok, zohrieva mu riť, brzdí za neho, radí rýchlosti a reguluje mu koľko môže pridať. Je to stroj pre jazdca, čo sa navlečie do kože, dá si kvalitnú prilbu a lieta pekelne nízko...
neskutočný motor, neskutočná charizma pre niekoho kto ju tam vidí, podvozok, brzdy, výbava, detaily, výkon | asi len papierovo vyššia hmotnosť, cena |
Takéto motorky dnes vymierajú, takže táto časť bude pomerne stručná. Úplne jasným a starým konkurentom je známa Suzuki Hayabusa 1300. Má o niečo slabší motor, ale podstatne jednoduchší podvozok, zvyšok je plus mínus porovnateľný. Cenový rozdiel je však brutálny, a to takmer šesť tisíc eur. To je naozaj veľa. Typovo by sme ešte mohli brať do úvahy aj Hondu VFR1200F, ktorá má moderný véčkový štvorvalec, produkuje však menej sily aj krútiaku, ale má k dispozícii veľmi pohodlnú dvojspojkovú prevodovku a kopec dobre sediaceho originálneho príslušenstva. Jej cena začína na 14 900 eurách, za prevodovku sa pripláca tisícku.
Najväčší konkurenti však opäť prichádzajú z vlastných radov - stále hovoríme o najvyššej a najdrahšej verzii Performance Sport. Tá je od základu drahšia o 3 200 eur (ešte je stredná verzia - iba s pridanými doplnkami - s cenou 17 995 eur). Ak teda niekto váha nad cenou, určite bude vedieť oželieť Öhlins, Akrapy, krásny lak aj Brembo, a otočí za to dve dovolenky. Alebo si kúpi charakterovo podobnú a oveľa pohodlnejšiu GTR 1400 a hotovo. Tá je síce menej štýlová, ale dva litre lacnejšia. (!)
Musím povedať, že mi bolo so "zezederou" veľmi dobre. Krásne som si zajazdil a vždy som si ju rád poobzeral. Po toľkých cestovných endurách a rôznych hybridoch som sa opäť povozil na krištáľovo čistej klasickej športovej motorke. Zámerne som použil prívlastok klasickej, a tu ho musím zdôrazniť: ZZR nepodľahla módnym trendom, nie je nadupaná elektronikou ani inými modernými vychytávkami. Na jednej strane je to dobré, lebo jej cieľovú skupinu odhadujem na zabezpečených týpkov vo veku päťdesiat plus, čo už majú niečo odlietané a nevadí im vziať do ruky skrutkovač a nastaviť si podvozok. Na druhej strane je cena verzie Performance Sport nastavená až sebavedomo vysoko (18 995 eur), čo môže takýchto týpkov veľmi rýchlo odlákať ku konkurencii alebo k oveľa lepšie vybaveným masovým cestovným endurám.
Archetyp majiteľa ZZR 1400 Performance Sport vyzerá asi tak, že je to povedzme doktor, s miernymi šedinami, dávno za vodou, s mnohými vystriedanými motorkami, ktorý vyžaduje esenciu klasiky, ale bez moderných vychytávok. Nevadí mu, že na motorke zmokne, ale v garáži ju hneď potom vyumýva, lebo na vzhľade mu záleží.
vzhľad, špičkové spracovanie, motor, top komponenty | slabo viditeľný displej, chýbajúca kontrolka rezervy, nemožnosť dokúpiť originálne kufre, cena plnej verzie |
Servisný interval | každých 6000 km malý servis, každých 12 000 veľký |
Spotreba | 6,5 - 8 l/100km |
Objem nádrže | 22 l |
Cena motorky | 18 995,- EUR |
Nosič kufra topcase | 184,07 EUR |
Kufor topcase | od 100 EUR |
Nosič bočných kufrov + kufre | nie je v ponuke |
Vyhrievané rukoväte | nie sú v ponuke |
Páčka brzdy | 75,75 EUR |
Stupačka | 81,29 EUR |
Spätné zrkadlo | 162,20 EUR |
Smerovka | 46,99 EUR |
Svetlomet | 515,99 EUR (jedna polovica) |
Text: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Motocykel na test poskytla spoločnosť Motostore. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Kawasaki | Suzuki | Honda | Kawasaki |
Model: | ZZR 1400 Performance Sport | Hayabusa | VFR1200F | 1400 GTR |
Rok: | 2016 | 2015 | 2015 | 2016 |
Novinka: | NOVINKA 2016 | |||
Kategória: | Športovo cestovná | Superšport | Športovo cestovná | Športovo cestovná |
Motor: | ||||
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) | V4 (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 1441 ccm | 1340 ccm | 1237 ccm | 1352 ccm |
Max. výkon: | 210.1 k (154.5 kW) / 10000 ot. | 172.7 k (127.0 kW) / 10000 ot. | 155.0 k (114.0 kW) / 8800 ot. | |
Max. krútiaci moment: | 162.5 Nm / 7500 ot. | 129 Nm / 8750 ot. | 136 Nm / 6200 ot. | |
Kompresný pomer: | 12.3 :1 | 12,5 : 1 | 12:1 | 10.7:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 84 x 65 mm | 81.0 x 63.0 mm | 81 x 60mm | 84,0 x 61,0 mm |
Palivový system: | vstrekovanie, hrdlo 44 mm | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | Unicam (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | kardan | kardan |
Zdvih vpredu: | 117 mm | 43 mm | 113 mm | |
Zdvih vzadu: | 124 mm | 136 mm | ||
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová, 3 piestik | dvojkotúčová | dvoj kotúčová, 6 piestik | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 320 mm | 310 mm | |
Pneu vpredu: | 120/70ZR17M/C | 120/70-ZR17 | 120/70 ZR17M/C (58W) | 120/70ZR17M/C |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová, 2 piestik | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 250 mm | 276 mm | 270 mm | |
Pneu vzadu: | 190/50ZR17M/C | 190/50-ZR17 | 190/55 ZR17MC (75W) | 190/50ZR17M/C (73W) |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Hmotnosť s náplňami: | 268 kg | 267 kg | 305 kg | |
Výška sedla: | 800 mm | 805 mm | 815 mm | 815 mm |
Rázvor: | 1480 mm | 1480 mm | 1545 mm | 1520 mm |
Dĺžka: | 2170 mm | 2190 mm | 2250 mm | 2230 mm |
Šírka: | 770 mm | 735 mm | 886 mm | 790 mm |
Výška: | 1170 mm | 1165 mm | 1220 mm | 1345 mm |
Svetlá výška: | 125 mm | 120 mm | 125 mm | 125 mm |
Objem nádrže: | 22 l | 21 l | 18 l | 22 l |
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palivové mapy: | áno, v sérii | nie | ||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
El. Podvozok: | nie | |||
Iná výbava: | Akrapovic výfuky, tlmič Öhlins TTX39, Brembo M50 monoblok strmene + radiálna pumpa | Systém monitorovania tlaku v pneumatikách, Vyhrievané rukoväte | ||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Eco indikátor, bočné kufre, bezkľúčový štart, elektrické plexi |
Pridané dňa: 01.08.2016 Autor: Herghott