[Šport - Enduro]
BMW 1150 GS, KTM LC8, LC4 Adventure, Africa Twin a XT 660 R. Taká menšia banda Slovákov na jednom z naväčších enduro podujatí na svete. Ako sa nám darilo?
Ja viem, je už september... Sypem si popol na hlavu, no nejako sa mi nepodarilo sa k tomuto dostať skôr. Na Erzbergu sme boli začiatkom júna, ale dovolím si tvrdiť, že toto je stále aktuálny materiál. Ako sa rozbehne sezóna, začne kolotoč testovačiek a podujatí, tak nestíham... Haro aj Jano napísali svoju časť načas, no čakalo sa na mňa, kým to dám celé dokopy a hlavne kým zostrihám video.
Na Erzbergu som bol tohto roku už tretíkrát. Minulý rok som tam spolu aj s Janom mal jazdeckú premiéru v rámci Jurnalist Trophy. Aj minulý rok som osedlal svoju BMW 11500 GS. Tento rok sme sa dali dokopy partia a zaplatili sme si riadne štartovné, aby sme si vychutnali dve ostré jazdy. Samozrejme na veľkých endurách ako BMW 1150 GS, KTM LC8, LC4 Adventure, Africa Twin a XT 660 R.
V Rakúsku sa stretávame a zakladáme česko-slovenský kemp. Ku mne, Harovi (Peter Haršáni - Haro) so synom a Jančimu (jasterica) so synom sa pridal aj Hajnej a Lukáš z Čiech. Ja som sa sem dostal s ďalšími Slovákmi Ervínom a Eugenom, ktorí ale zakempovali spolu s Poliakmi neďaleko. Žiaľ, nepodarilo sa nám nájsť dostatočné veľký flek pre všetkých.
![]() |
Daždivé privítanie - Jano založil kemp |
18.06.2010 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 11035 [Šport - Enduro]
Už šestnásty krát sa vo veľkom kameňolome v rakúskych Alpách stretla početná tlupa endruro maniakov na jednom z najťažších pretekov extrémneho endura. Znovu sme tam nechýbali ani my.
Zažili sme skvelé jazdy, či už v rámci svojich ostrých jázd, alebo pri potulkách v obrovskom kameňolome so sprievodcami. Zažili sme aj pády (no dobre, tak iba ja :-) ), ale aj víťazstvá samých nad sebou.
Teraz ale prenechám slovo Harovi, aby vám napísal niečo o Erzbergu a ako odjazdil on svoju prvú jazdu:
Najväčšia povrchová baňa na železnú rudu, najťažší enduro pretek, najviac pretekárov, najsilnejšia konkurencia... To všetko v merítku Európy, snáď aj celého sveta.
16. ročník preteku na „Železnom obrovi“ ukázal lesk aj biedu motoristického športu. Úžasné výkony najlepších pretekárov kontra zákulisné ťahy silných tímov, fantastickú trať a prostredie aj chaos v organizácii.
Enduro preteky v Erzbergu, v srdci Rakúska sa stali synonymom náročnosti a prestíže. Šikovným marketingovým propagovaním KTM a Red Bull urobili z nenápadného ale odvážneho projektu rokmi jeden z najžiadanejších pretekov planéty. Samotný pretek sa rozdelil na niekoľko sprievodných akcií, ale základ zostal nezmenený.
Na začiatku sa jazdí Rocket Ride, pretek do vrchu na čas. V kvalifikácii štartujú jednotliví jazdci do troch šotolinových výjazdov prerušených krátkymi rampami. V samotnom finále súperia v skupinách vylučovacím spôsobom až sa určí víťaz. Toto je samostatný pretek a slúži na oživenie programu rodea.
Najmasovejším je Iron Road Prolog. Na pohľad jednoduchá trať stúpajúca baňou po „cestách“ na zvážanie rudy. Spestrenie poskytuje niekoľko úzkych koridorov s bezodnými mlákami a kamenistým dnom a jeden priemerný výjazd. Dĺžka necelých 14 km nesvedčí o nejakej zvláštnej náročnosti. Ale pozor! Chyták je v tom, že tento pretek slúži ako kvalifikácia na hlavný závod. Preto stoja jazdci pred dilemou, akú motorku zvoliť. Na kvalifikovanie sa je treba výkonný a rýchly stroj, na Hare Scramble ľahký a obratný (motorka musí byť na oba závody rovnaká). Preto štartuje všetko možné od 125 do 1000 kubíkov. 1800 štartujúcich trať rozryje a na druhý deň sa síce jazdí na známej, ale rozbitej trati.
Hlavný pretek Hare Scramble je ten svetoznámy masaker, na ktorý sa čaká celý rok. Kombinácia nemožných výjazdov a zjazdov, šotolina striedajúca sa s balvanmi veľkosti auta, bahnité cestičky lesom a často vražedná kombinácia všetkého. Samozrejmosťou je náročnosť terénu, kde sa prakticky nedá dostať pešo! Na 70 km trať majú jazdci limit 4 hodiny od okamihu štartu. 500 kvalifikovaných štartuje z 10 radov v nedeľu napoludnie. Do cieľa prichádza priemerne okolo 20 vyvolených.
Sprievodné podujatia ako Supercross a Freestyle party dopĺňajú zástupy ožranov vytáčajúcich motory k obmedzovaču a gumujúcich odušu. Nuž každý sa zabáva ako vie.
Po večernom stredajšom príchode do upršaného kempu (kemp je kamenistá strmá cesta zo železnej rudy) sa ráno ideme zaregistrovať. Najprv odstojíme nekonečný rad k pultu administratívy, potom nás fotia, nakoniec preberajú motorky s už nalepenými číslami. Následne so synom Adamom (EnduroAktuál) a chalanmi (Motoride) potvrdzujeme novinársku akreditáciu. To umožňuje pohyb po obrovskej bani so sprievodcami na motorkách, prístup do všetkých kútov paddocku a pitie Red Bull-u zadarmo. Chľast nám zadarmo neposkytli.
![]() |
Registrácia a prebierky |
Poobede ideme pozrieť na kvalifikáciu Rocket Ride. Výjazdy sú strmé, sypké ale nie nezvládnuteľné. Najčastejšou príčinou pádu je salto vzad s rôznym dopadom. Odchádzame trénovať výjazdy hneď vedľa, je ich tam k dispozícii asi 50 rôznej dĺžky a obtiažnosti. Napriek tomu, že je premávka motoriek hustá a dezorganizovaná ako v Hanoji, nedochádza prekvapivo ku kolíziám. Po celý čas nás sprevádza upršané počasie, vody je všade a každý ju preklína. Večer grilovačka, tekuté halucinogény a zástupy hlučných adolescentných opilcov. Zlatým klincom je Unimog v Red Bull farbách jazdiaci donekonečna po kempe. Jeho jedinou činnosťou produkovanie ohlušujúcej „hudby“, ktorú bežný jedinec ocení od 2 promile vyššie. Na korbe má elektrocentrálu, na nadstavbách množstvo veľkých reproduktorov a zásobe množstvo skvostov lunaparkovitého soundu. Nevedel som, že treba vynaložiť tak veľa prostriedkov na otravovanie života motorkárov.
Ranný dážď a chlad umocňujú našu triašku. Môžeme chvenie sa od nervozity pred štartom zvaliť na počasie. S číslom 1002 mám štartovať až o 15:00, preto na blízkej trati fotíme pretekárov na výjazde a v dlhých tiahlych zákrutách. Zisťujeme, že štartové čísla sú riadne premiešané a preto okolo poludnia štartujem aj ja. Najprv treba odstáť šóru pred rampou. Logicky pod veľkým prístreškom stoja vykopnutí jazdci s vysokými štartovými číslami, preto na nás prší. Nasleduje kontrola čísla - načítanie čipu, ktorý je pod číslom - a už stojím na rampe. Klasický semafor blikne zelenú, ja kopnem kvalt a gazujem po rovine s drobnými kameňmi. Bez výstrahy ostrý vracák hore doľava, potom doprava a do úzkeho kamenitého koridoru s mlákami. A podobne stále vyššie, veľké kamene, horizonty, na otočkách drážky, všade blato, voda.. Vypaľováky nejdem naplno, mám zle nastavený spodný útlm vpredu a idem bez miusov. Pred koncom niekoľko skokov a cieľ. Hrozný výsledný čas, som niekde v strede štartového poľa ťažkých endúr.
![]() |
Haro |
Usporiadatelia púšťajú skupiny po 30 pretekárov z cieľa dolu po opačnej strane hory na čele so sprievodcom. Ide sa v záujme ekológie s vypnutým motorom. Nádherný zjazd. Dolu v press centre sa dohovárame so sprievodcom na výjazd na niektoré z kultových miest Erzbergu. V skupine sa po rôznych kútoch dotrepeme k Badewanne – najväčšiemu odkalisku, ktoré je v preteku poslednou štáciou pre mnoho pretekárov. Príčinou sú nekonečné príkre svahy obrej vane. Guide sa na nás s ironickým úškrnom pozrie a vraví: „Môžete jazdiť!“ A tak sa traja odvážlivci spúšťame na dno strmým svahom, pričom na najväčších kameňoch trepnem s motorkou. Ale vo výjazde idem s prehľadom a hore ma čakajú prekvapení pretekári a sprievodcovia. Tlieskajú nám (vyšiel aj Hajnej na Afrike), pretože dobrá polovica trénujúcich na ľahkých motorkách výjazd nedala. Uvoľnená atmosféra rozväzuje jazyky a tak sa konečne dozvedáme, či možno trať 3 zákruty pred cieľom skracovať (dá sa tam získať 10 sekúnd...). Zaráža nás odpoveď, že kto ako. Továrenskí jazdci samozrejme áno, ostatní možno. Už chápeme, prečo niektorí trénujú výjazdy priamo na trati a iní nemôžu.
Večer dážď hustne, vietor silnie ale tlak nenápadne stúpa. Nezúčastňujeme sa Sturm auf Eisenerz, húfneho výjazdu motorkárov do mestečka pod baňou. Dostatok výmetov sa pohybuje v kempe a paddocku, netreba ísť inde.
TO BE CONTINUED...
![]() |
Pripravený na štart: Zľava Jasterica, Haro, Awia |
Tak Hara som prerušil po prvom dni, aby som sa podelil o tie moje zážitky a videá z prvého jazdeckého dňa.
Moja prvá jazda, žiaľ mám vysoké číslo (1367) a nechcú ma pustiť spolu s chalanmi (majú okolo 1000). Odstál som si celú radu a vykopli ma... Vraciam sa teda o hodinu neskôr a sám. Okolo mňa samé ľahké motorky, je mi jasné že to bude divočina. Mojím cieľom je si zajazdiť, zbytočne neprekážať na trati ľahkým endurám a hlavne sa nedolámať, lebo sezóna je pred nami.
Úvod zvládam dobre (min rok som takmer vyletel z prvej zákruty keď som nedobrzdil) technickú časť pod skalou rovnako, vo veľkej mláke obieham niekoho komu to zdochlo. Tá mláka je nevyspytateľná v hrdzavej vode netušíte čo je na dne a pri tej hĺbke to vie niekedy riadne prekvapiť. Za týmto úsekom som si vydýchol a začínam viac ťahať za plyn. To sa prejavuje v problémoch s brzdením, v jednej zákrute mi to chcíplo a hneď zatým som prehnal drift a takmer letel k zemi. Podklad je mokrá šotolina zadné koleso neustále v preklze, otáčkomer atakuje červené pole a kvaltuje sa 2 - 3 - 4 - niekedy aj 5, a potom brzdy až do 2 alebo jedna. Celú jazdu idem v stupačkách, prisadnem len vo vracákoch, GS dostáva riadne do tela, lietajú kamene, podvozok cvaká a hlavne rázy do predného kolesa.
Keď dávam bez problémov aj rozbitý výjazd na dvojke, obieha ma prvá ľahká motorka, vydržal som naozaj dlho. Zvyšok jazdy sa sústredím aby som nespravil nejakú hlúposť, na cieľovke valím niekde okolí diaľničnej povolenej rýchlosti a som v cieli. Nové zistenie? Zavri hubu keď jazdíš :-) Asi od úžasu nad krásou okolitej prírody som celú jazdu šiel s otvorenou hubou a som vyprahnutý ako po týždňovej brigáde na Sahare.
Nakoniec pozrite si video z mojej prvej jazdy. Mám tu zostrih, ale pre toho koho to zaujíma aj komplet celú trať:
![]() |
Awia na trati |
Ľudia robia hlúposti, niekedy. Platí to aj o mne. Keď dojazdíte hore na kopci čaká sprievodca a vždy vezme skupinku cca 20 - 30 jazdcov dole do depa opačnou stranou kopca. Ide sa úplne pomaličky, pohodová cestička, kopa serpentín, pekná šotolinka. Šiel som tadiaľ ze tie roky už hádam aj 50-krát. Idem pomaly medzi poslednými sem tam pomáham chalanovi čo má defekt, keď nie je kopec moc strmý. Až prichádzame úplne dole, širokánska šotolina jeden vracák a ani neviem prečo púšťam sa do neho, že ešte čosi natrénujem. Na výjazde ťahám za plyn, 2 - 3. Cesta sa mierne stáča doprava a ja idem úplne pri pravom okraji. Cesta je široká minimálne 20 m.
A tu zrazu sa vynára kamenistý násyp cez celú šírku cesty iba pri ľavom okraji koridor možno 2 m široký. Tak to tu nikdy nebolo, zbadal som to neskoro, núdzové brzdy, snaha presunúť sa vľavo a v drifte plochodrážnym štýlom letím do násypu. GS-a letí do vzduchu a zapikovala tvrdo na zem, riadidlá držím do poslednej chvíle, to ľavé sa mi zapichlo do krku a vyrobilo mi tam nádherný "cucflek", kým to pravé mi riadne narazilo ruku. Kotrmelcujem, ale hneď som na nohách. Veď si to pozriete:
Nebudem písať tie nadávky, ktoré ma napadli v tej chvíli smerované na vlastnú hlúposť. Dvíham motorku s dokrivenými riadidlami a s bolesťami sa pomali s presúvam do nášho kempu. Ďalšie jazdenie je ohrozené, v kempe neudržím v pravačke ani plechovku Red Bullu.
Hajnej |
Zajazdili sme pekne, najlepšie z nás Haro, Janči na neho stratil 13 s, ja 26 s a Lukáš 33 s. Hajnej mal smolu v dolnej tretine trate, dostal defekt na zadné koleso, ale došiel. Ervín s Eugenom mali obuté Mitasy E09 a šli svoju premiéru opatrne.
Poz | Jazdec | Kr: | Št.č. | Motorka | Čas | Team |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hannes Stenitzer | AUT | 603 | KTM 950 Enduro | 00:12:45,11 | euromotors graz |
2 | Mario Nonnenmacher | GER | 341 | BMW HP2 | 00:13:29,946 | Nonnenmacher |
3 | Reinhard Tschiggerl | AUT | 1012 | KTM 990 Adventure | 00:13:42,694 | racing team tschiggerl parkett |
... | ||||||
9 | Jiří Heiník | CZE | 1276 | KTM 950 | 00:14:47,835 | RACETOOL Racing Team |
... | ||||||
56 | Peter Harsáni | SVK | 1002 | KTM 950 Adventure | 00:17:26,233 | Motoride team |
X* | Ján Mauks | SVK | 1086 | KTM 640 | 00:17:39,954 | Motoride team |
58 | Tomás Hajduch | SVK | 1327 | BMW GS 1150 | 00:17:52,756 | Motoride team |
59 | Lukas Velart | CZE | 190 | Honda XRV 750 AfricaTwin | 00:17:59,071 | AT Racing Team |
... | ||||||
65 | Jiri Cernik | CZE | 411 | Honda XRV 750 AfricaTwin | 00:18:38,625 | AT Racing Team |
... | ||||||
83 | Ervin Vidriczko | SVK | 1218 | Honda XRV 750 Africa Twin | 00:21:31,776 |   |
X* | Eugen Focko | SVK | 1523 | Yamaha XT 660R | 00:21:43,116 |   |
* Do tabuľky som zaradil aj dvoch slovenských jazdcov na jednovalcoch, ktorú sú inak vedení v kategórii Single Competiton, takže spolu so všetkými ostrými mašinami.
Jasterica |
A ako to bolo celé ďalej sa dočítate na ďalšej strane článku - v sobotu druhá jazda a potom nedeľné endurácke šialenstvo... A nebude chýbať ani pohľad Jána Maukša alias jastericu.
Moja druhá jazda od začiatku nebola istá, pravá ruka ma bolí, mám narazený pravý palec a na stisk medzi palcom a ukazovákom by som neudržal hádam ani hárok papiera. Doobeda sa idem previesť po kempe a okolí, beriem si potom dokonca sprievodcu a robím aj nejaké fotky z trate. Jazdiť sa dá, a tak som rozhodnutý to nevzdať, aj keď mi je jasné, že o zlepšení času z včerajšej jazdy si môžem nechať iba snívať.
Nakoniec to dopadlo dobre, čas horší, ale bol som rád, že som to nevzdal a zabojoval. Na trati boli oveľa horšie podmienky, predsa len po nej prešlo viac ako 2500 motoriek! A keďže už bolo sucho, neskutočne sa prášilo. Vždy som si nechal odstup tak 300 m od jazdca predo mnou a hneď nato ma dobehol ďalší.
![]() |
Awia |
Je utorok večer 2. 6. 2010. Motorky po MECH-u sú vyčistené a znovu naložené na príves. Akurát brzdové obloženia na moju Katarínu som stihol vymeniť len vzadu. Po MECH-u mi zostali vpredu aj vzadu len plechy. Predok vymeníme už na mieste.
Streda 3. 6., 6.30 hod., už stojíme v rade pod Erzbergom. O 7.00 hod. otvárajú kemp a my sme asi 50. auto.
Konečne sa to pohlo a o hodinu už gurtňami páskujeme miesto pre našu slovenskú výpravu. Je super počasie. Leje a fúka vietor, že prístrešky lietajú okolo nás. Všetko kotvíme o auto a príves. Sme zakempovaní a ja si otváram fľašu 3-ročného burbonu. Čakáme na chalanov. Večer sme komplet, ale vyhradené miesto som musel brániť vlastným telom. Je tu celkom nátresk.
![]() |
Jano a jeho burbon |
Štvrtok ráno absolvujeme spoločne registráciu a prebierky strojov. Stále prší a fúka, ale aspoň sa nepráši. Konečne piatok. Štartovné čísla máme rozhádzané, a tak sa na štart chystáme individuálne. Chaos na štarte nám však umožnil s Harom štart po sebe.
Stojím na rampe a razom zo mňa padá nervozita. Zelená. A rvem to. Smola, prvá asi 80 cm hlboká mláka a za ňou druhá. Po hlbokej radím 2 a plný. Voda strieka a Katarínka zakašle. Stojím. Nadávam ako pohan. (Hlavne sebe, že som si nevymenil baterku.) Zosadám a kopem ako do... 6 - 7x a chytá. Predbehli ma asi 4 ľahké motorky. A tu sa to stalo. Nasratý na svoju hlúposť prvýkrát v živote som asi siahol po vypínači v hlave. Vypol a šiel. Keďže som si nevymenil predné platničky, naučil som sa brzdiť zadnou do zákruty, ale dvakrát som zákrutu prepálil. Aspoň som precvičil jedného z usporiadateľov. Stihol uskočiť.
Na výjazde do poslednej dlhej rovinky dobieham ľahkého, čo ma strelil na začiatku. Bol som na seba hrdý a rozhodnutý mu to naložiť. Pri výjazde do zákruty som mu už dýchal na chrbát. Zasypal ma spŕškou skál, ale nepomohlo mu to. Tri, 4,5, plný a už žral prach. Mám rýchlosť, že na miernej vlne v strede rovinky letím vzduchom.
![]() |
Jasterica |
V cieli mi Haro vraví: máš rozbité svetlo. Ja mu na to, že viem. Haro: ale to druhé. Takže som bez svetiel. Bol som spokojný s jazdou a nakoniec aj s časom. V sobotu som v druhej jazde už dával pozor a mláky v dolnej časti už prešiel v pohode. Keďže som štartoval znova za Harom, mal som motiváciu. Za technickým úsekom pod výjazdom som zbadal Harov chrbát. Potiahol som za plyn. A tak sme si dali zvyšok kopca malé súkromné preteky. V sobotu sa už strašne prášilo a Haro mi dal toho prachu nažrať statočne. Mal som niekoľko pokusov podísť ho v zákrute, ale vždy mal rýchlejší výjazd. Takto bok po boku sme obaja vyškerení doleteli do cieľa. Táto jazda bola naj-super.
Zvyšok už bola rutina. Dobrá partia, grilovačka, dobré vínko a cesta domov.
V noci tlak vystúpal až k modrej oblohe, prekvapiacej ráno všetkých. Ako býva dobrým zvykom, aj najhoršiu udalosť minulosti opisujeme ako staré zlaté časy a okolo poludnia banujeme za dažďom a chladom. Príčinou sú mračná prachu a rozhorúčená železná baňa. Ideme z tepla zdochnúť.
Tesne popoludní si idem odbiť druhú jazdu Prológu. Som s Janom Maukšom v skupine Talianov. Je to napriek ich nekonečnej drzosti výhoda, lebo všetci sú krpatí a tak máme rozhľad. Po štarte v mlákach takmer utopím motorku. Dno sa neustálym hrabaním prehĺbilo a z vody trčia iba riadítka LC8. Motorka však vybehne von a dolnú časť trate dávam na prestavenom podvozku asi o pol minúty rýchlejšie ako včera. V hornej vypaľovačke dobiehajú jazdci predo mnou nejakého slimáka, s Janom sa zaradíme do oblakov prachu za nich a poslepiačky sa sunieme nahor. Trošku sa navzájom ponaháňame ale strácame väčšinu náskoku. Nevadí.
![]() |
Haro |
Dolu sa dozvedáme, že továrenskí pretekári po takto nevydarenej jazde často nastupujú s tichým súhlasom organizátorov do ďalšej, nenápadne v inom drese a prilbe aby si vylepšili pozíciu na štarte do Hare Scramble. Teraz nám zapaľuje, prečo pred nami štartovalo číslo okolo 100 a my máme nad 1000. Zrejme v tomto oranžovom KTM-komunizme na rakúsky spôsob sú si všetci driveri rovní, ale niektorí ešte rovnejší!!!
Pred večerom stíhame výjazd baňou okolo najťažších miest preteku a hore v cieli čakáme na Red Bull Motorclash – symbolické preteky Kimiho Raikkonena na WRC Citroene a Taddyho Blazušiaka na KTM520. Najprv tréningová jazda, potom naostro. Obaja idú ako šialení, v tréningu Taddy prevalí ráf a zničí zadnú brzdu. V preteku nakoniec vyhráva Kimi.
Ponáhľame sa dolu na Freestyle MX Party, aby sme stihli len prvé štyri prezentačné skoky. Ten piaty je mierne krátky, freestyler dopadá na hranu doskoku a odtiaľ priamo do medzery medzi nafukovacie matrace. Smola. Zlámaného chlapíka odvezú a show sa končí skôr ako vlastne začala. Účinkujúci si môžu vydýchnuť, majú istotu že sa dožijú nasledujúceho rána.
V noci vypukne v bani šialenstvo, všetky národy sveta svorne slopú, hádžu delobuchy a všemožne inak nedajú spať pretekárom štartujúcim zajtra na šialenú trať. Mnohým vypadávajú z tváre nedávno zjedené klobásky a kempom sa preháňajú nahatí motorkári, rôzne dvojkolesové kreácie a osoby v nápaditých kostýmoch. Také panoptikum jednostopej komunity. Aj my zapíjame „žiaľ“ z nie najlepšieho výsledku a tešíme sa z okolitého zábavného ruchu.
Najdôležitejšie je ráno zabezpečiť dobrého sprievodcu v tlačovom stredisku. Ta sa darí a od 11:00 sledujeme jazdcov zoradených podľa časov z kvalifikácie na dne bane. Hodinu stoja v horúčave a hromadný štart je pre nich vykúpením. Pre nás fantastickým divadlom. 50 jazdcov prvého radu sa pohýna za ohlušujúceho rachotu na pravé poludnie a masaker začína. V strese si každý snaží vydobiť čo najlepšiu pozíciu. Niet sa čo čudovať: výjazdy majú určitú priepustnosť a zakrátko po štarte vznikajú v kritických miestach zápchy sprevádzané nadávkami, kolíziami a predbiehaním v radoch.
So sprievodcom sa postupne posúvame k jednotlivým výživným miestam preteku (je dobre byť novinárom), sledujeme zápolenie v priamom prenose. Notoricky známe miesta ako Badewanne, Devil´s Kitchen, Carl´s Dinner či Roof naživo spôsobujú pád sánok divákov. Najlepší idú úžasne a prekonávajú trialové nástrahy v kantráčovom tempe.
Zakrátko z eufórie vytriezvieme. Sledujeme na esovitom strmom výjazde s balvanmi a suťou Dougie Lampkina ako sa namáhavo sám prebíja traťou. Je to v zóne No Help, čiže bez cudzej pomoci. Onedlho z lesa po kameňoch doskacká Taddy. Dvaja panáčikovia v oranžovom ihneď ožijú. Jeden ukazuje prstom a naviguje hlasom kadiaľ presne má „pretrialovať“, druhý je prvého pomocník plus nosí vodu a energetické kraviny.
Je bežné, že na počiatočných nekonečných dlhých výjazdoch číhajú zástupy divákov s lanami a jednoducho pretekárov padnuvších tesne pred vrcholom vyťahujú. Berú to ako nezištnú účasť na svetovom podujatí. Hlboko v útrobách bane bez prístupu davov je obraz pokrivenejší. Často vidieť trápiaceho sa vyčerpaného jazdca ako sám zdolá kamenistý žľab, zatiaľ čo vedľa neho kráča v sprievode iný jazdec bez prilby s minerálkou v ruke. Na motorke sedí niekto z pomocného tímu a je ťahaný zostakom partie na lane. Po „zdolaní“ prekážky nasadne a odíde a pomocníci ho skratkou nasledujú k inému problému. Chlapíkovi na ček-pointe je to jedno, odpípne čítačkou čip a ide sa. Ako sa pomocníci vedia orientovať na trati s neznámym priebehom sa nepýtajte. Napriek tomu sledujeme krásny jazdecký koncert účastníkov, česť a sláva tým poctivým.
![]() |
Haro |
Ku koncu štvorhodinového limitu pribúda kolabujúcich vodičov aj divákov. Nakoniec sa do cieľa dostáva iba 15 jazdcov a môžu si pripísať k menu „nesmrteľný“. Iba tak sa dá hodnotiť ich výkon. Taddy prvenstvo obhájil, za ním dofrčal Lettenbicher na predotovanom BMW a Lampkin na stroji Beta. Dva štvortakty v prevahe dvojtaktov.
Staviteľ trate sa netají úmyslom postaviť takú, aby do cieľa prišiel iba jeden účastník. Mám blbý dojem, že to už dávno splnil. Stačilo by zakázať vopred dohodnutú pomoc. Verím že na čele výsledkovej listiny sa umiestnili najlepší, ale za nižšie umiestnených by som vzhľadom k videnému ruku do ohňa nedal. Najnáročnejší pretek nesklamal traťou, jazdeckým umením a kondíciou. Práve naopak. Ale bohužiaľ nás utvrdil v tom, že vrcholový šport je hlavne o prachoch a tie, ako vieme, nie sú o morálke.
Tak aj po druhej jazde sme úspešne v cieli. Janči s Harom si zlepšili svoje časy. Hajnej nemal defekt a tak jasne ukázal čo dokáže jeho upravená Afrika (popracoval hlavne na podvozku) v jeho rukách a zajazdil tak najlepší čas z našej skupinky. Dobre si polepšil aj Lukáš. Ja som zajazdil horší čas kvôli zranenie ale došiel som. Eugen s Ervínom do druhej jazdy nenastúpili.
Poz | Jazdec | Kr: | Št.č. | Motorka | Čas | Team |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hannes Stenitzer | AUT | 603 | KTM 950 Enduro | 00:12:59,277 | euromotors graz |
2 | Dino Favaro | ITA | 1149 | Aprilia RXV 550 | 00:13:00,742 | Grand Prix Vicenza |
3 | Christian Windhager | AUT | 118 | KTM 950 | 00:13:13,783 |   |
... | ||||||
12 | Jiří Heiník | CZE | 1276 | KTM 950 | 00:15:09,759 | RACETOOL Racing Team |
... | ||||||
24 | Jiri Cernik | CZE | 411 | Honda XRV 750 AfricaTwin | 00:15:39,804 | AT Racing Team |
... | ||||||
X* | Ján Mauks | SVK | 1086 | KTM 640 | 00:16:58,146 | Motoride team |
... | ||||||
47 | Lukas Velart | CZE | 190 | Honda XRV 750 AfricaTwin | 00:17:06,54 | AT Racing Team |
... | ||||||
52 | Peter Harsáni | SVK | 1002 | KTM 950 Adventure | 00:17:17,044 | Motoride team |
... | ||||||
65 | Tomás Hajduch | SVK | 1327 | BMW GS 1150 | 00:18:47,443 | Motoride team |
... | ||||||
102 | Ervin Vidriczko | SVK | 1218 | Honda XRV 750 Africa Twin | DNS |   |
X* | Eugen Focko | SVK | 1523 | Yamaha XT 660R | DNS |   |
* Do tabuľky som zaradil aj dvoch slovenských jazdcov na jednovalcoch, ktorú sú inak vedení v kategórii Single Competiton spolu so všetkými ostrými mašinami.
Celkové výsledky sa vytvoria z dvoch jázd tak, že sa každému jazdcovi zaráta najlepší dosiahnutý čas. Celkovo bolo prihlásených 107 jazdcov v kategórii TwinCylynder.
Poz | Jazdec | Kr: | Št.č. | Motorka | Čas | Team |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hannes Stenitzer | AUT | 603 | KTM 950 Enduro | 00:12:59,277 | euromotors graz |
2 | Dino Favaro | ITA | 1149 | Aprilia RXV 550 | 00:13:00,742 | Grand Prix Vicenza |
3 | Christian Windhager | AUT | 118 | KTM 950 | 00:13:13,783 |   |
... | ||||||
11 | Jiří Heiník | CZE | 1276 | KTM 950 | 00:14:47,835 | RACETOOL Racing Team |
... | ||||||
28 | Jiri Cernik | CZE | 411 | Honda XRV 750 AfricaTwin | 00:15:39,804 | AT Racing Team |
... | ||||||
X* | Ján Mauks | SVK | 1086 | KTM 640 | 00:16:58,146 | Motoride team |
... | ||||||
60 | Lukas Velart | CZE | 190 | Honda XRV 750 AfricaTwin | 00:17:06,54 | AT Racing Team |
... | ||||||
64 | Peter Harsáni | SVK | 1002 | KTM 950 Adventure | 00:17:17,044 | Motoride team |
... | ||||||
70 | Tomás Hajduch | SVK | 1327 | BMW GS 1150 | 00:17:52,756 | Motoride team |
... | ||||||
90 | Ervin Vidriczko | SVK | 1218 | Honda XRV 750 Africa Twin | 00:21:31,776 |   |
X* | Eugen Focko | SVK | 1523 | Yamaha XT 660R | 00:21:43,116 |   |
Oficiálna výsledková listina: Erzb-2010-TwinZylinder.pdf
Erzberg Rodeo je neuveriteľná akcia, ktorá chytí za srdce každého enduráka. Zíde sa tu neskutočne množstvo ľudí a atmosféra má blízko k motorkárskym zrazom. Zajazdiť si na trati ked jazdia tí najlepší enduráci sveta je zážitkom, samozrejme mám teraz na mysli len trať prológu, ktorá sa dá zvládnuť naozaj aj na veľkých endurách.
Awia |
My sme si užili tú správnu atmosféru, dni plné jazdenia, večer grilovačky, suprové víknko ktorým nás hostil Haro a nekonečný enduro pokec. V nedeľu sme sledovali Hare Scramble a dostali sa sa vďaka nášmu sprievodcovi do tých najskrytejších zákutí trate.
Ak máš čo to v teréne najazdené a ak ti nevadí ťahať poriadne na šotolinových rovinkách za plyn, tak si to môžeš vyskúšať aj ty. Dobrý čas sa tu robí hlavne dobrým brzdením a prejazdom zákrut. Na rovinkách sú si motorky rovné, alebo dokonca veľké endurá môžu mať trochu navrh. Štartovné do prológu ťa vyjde na 80 EUR, zážitok na nezaplatenie...
Text: Tomáš Hajduch - Awia, Peter Haršáni - Haro a jasterica
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, majkyke (na quade ho vozil Rolo), Peter Haršáni - Haro, cervotoc
Redaktori motoride.sk jazdia v enduro oblečení Acerbis. Ochranu hlavy zabezpečujú prilby Suomy. Zábery do videa boli natočené kamerou GoPro Hero Wide HD.
Pridané dňa: 09.09.2010 Autor: Awia