Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 05.08.2018 Autor: StaryIndian
Čitatelia: 14481 [Novinky - Reportáž]
Pre väčšinu motorkárov na Slovensku je kategória motocyklov do 125 ccm viac menej okrajovou záležitosťou, ktorá je doménou skútristov, začínajúcich motocyklistov - tínedžerov a možno zaujme pár zberateľov veteránov. V Poľsku však stodvadsaťpäťky zažili v posledných rokoch ozajstnú renesanciu a predstavovali najpredávanejšiu kategóriu nových motocyklov.
Keďže mám teraz poľské pomery kategórie 125 ccm takpovediac pod nosom, pokúsim sa trochu priblížiť situáciu u našich severných susedov.
Tak ako u nás, aj v Poľsku je umožnené držiteľom vodičského oprávnenia sk. B jazdiť na motocykloch do objemu 125 ccm. Podmienkou je vlastníctvo vodičského preukazu sk. B minimálne 3 roky, výkon motora nesmie presiahnuť 11 kW, pomer výkonu a váhy motocykla nesmie prekročiť 0,1 kw/kg. Čo je však podstatné z pohľadu motocyklistu, nie je tu obmedzenie na automatickú prevodovku ako u nás. A to je významný rozdiel. Kým na Slovensku môžeme reálne využívať len skútre, v Poľsku si možno vychutnať plnohodnotnú jazdu na motorke (viem, tu sa niektorí pousmejú). Poľsko v tomto smere nie je v Európe unikát, podobné pravidlá sú aj Taliansku, Španielsku a Lotyšsku. Majitelia vodičského preukazu sk. B môžu osedlať normálnu stodvadsaťpäťku napríklad aj vo Veľkej Británii, Francúzsku, Rakúsku či Portugalsku, tam sa však vyžaduje dodatočné školenie, alebo je potrebné splniť ďalšie podmienky. Česko a Slovensko sú v tomto smere špecifické, umožňujú majiteľom vodičského preukazu sk. B jazdu iba na stodvadsaťpäťke s automatickou prevodovkou. V mnohých krajinách Európy je však stále potrebné na jazdu motorkou s objemom do 125 ccm absolvovať klasický vodičský kurz.
Voľnejšie pravidlá otvárajú veľkej skupine bežných vodičov dvere do sveta motocyklov, zvyšuje sa všeobecné povedomie a rešpektovanie motorkárov na cestách – vodič automobilu, ktorý je zároveň aj motocyklistom, je voči motorkárom v premávke podstatne vnímavejší. Aj malé kroky v osvete sa počítajú. Zároveň sa rozvíja príslušný segment motocyklového trhu - predaj, servis, doplnkové služby. V neposlednom rade sa vďaka motocyklom odľahčuje doprava v mestách. Aj keď to znie ako klišé, neuveriteľne rýchlo rastúci počet áut v Poľsku denne spôsobuje dopravné zápchy takmer v každom väčšom meste. Prehustenie dopravy je významným problémom, napriek tomu, že sa intenzívne buduje dopravná infraštruktúra.
Štyri roky nazad (od augusta 2014), po legislatívnej zmene umožňujúcej držiteľom vodičského oprávnenia sk. B jazdu na motocykloch s objemom do 125 ccm, nastal doslovne „boom“ v ich predaji. Poľský trh zareagoval okamžite, najmä ponukou čínskych, juhokórejských a taiwanských produktov pod značkami Romet, Junak, Zipp, Barton, Benda, Keeway, Kymco, Daelim, Hyosung a pod. V tejto triede sú etablované aj renomované značky Honda, Yamaha či Suzuki a v Číne vyrábaná Aprilia, alebo Benelli. Vzhľadom na ceny sú však na chvoste predaja nových motocyklov. Čínske motocykle sa okrem ázijského a juhoamerického trhu začínajú presadzovať aj v Európe. Aj keď kvalitou stále zaostávajú za renomovanými značkami, nízka cena je pre mnohých, najmä začínajúcich motocyklistov, rozhodujúcim faktorom. Na poľskom trhu je momentálne vyše 100 modelov. Výber je naozaj pestrý, v ponuke nájdete všetko od skútra až po chopper. Vo veľkom sa rozbehol aj dovoz jazdených stodvadsaťpätiek zo zahraničia, najmä z Nemecka.
Poľskému trhu z hľadiska predaja nových motocyklov dominnujú značky Romet a Junak. Úspešne zabrnkali na nostalgickú strunu Poliakov a napriek tomu, že ide o motocykle montované hlavne z čínskych častí, úspešne ovládli trh motocyklov do 125 ccm. Časť poľskej motocyklovej verejnosti „čínske“ motorky neuznáva a predaj pod znovuzrodenými poľskými značkami považuje za ich znevažovanie. Podobne je to zrejme aj u nás, keď prezentácia novej Jawy 350 na báze čínskeho Shineray, či iných modelov, vyvolala zmiešané reakcie. Je všeobecne známe, že čínske modely sa v Európe predávajú pod rôznymi názvami, využívajúc regionálne značky, ktoré im umožnia etablovanie na trhu.
Celkový predaj motocyklov v Poľsku v roku 2015 (bez triedy do 50 ccm) narástol o 143 % oproti roku 2014, práve vďaka stodvadsaťpäťkám. Značky ako Romet, Junak a Zipp zaznamenali medziročný nárast predaja od 200 do 400 %. Nasledovalo však nasýtenie trhu, ale najmä povinnosť rešpektovať normu EURO 4 v modeloch predávaných od roku 2017. To znamená dodatočnú montáž elektronicky kontrolovaného vstrekovania paliva miesto karburátora, palubného počítača, efektívnejšieho katalyzátora a systému CBS, čo spôsobilo zvýšenie cien a následne pokles predaja. Napriek tomu segment motocyklov do 125 ccm stále predstavuje najpredávanejšiu kategóriu.
Voľnejšie pravidlá však majú aj svoje nevýhody. Na prvom mieste je bezpečnosť novopečených jazdcov, ktorí neabsolvovali žiadny vodičský kurz na motorku. Pokiaľ ide o jazdu skútrom s automatickou prevodovkou, tá je podstatne jednoduchšia ako jazda motocyklom s manuálnou prevodovkou. Pre bežného vodiča, ktorý nikdy na motorke nesedel, nebude veľký problém adaptovať sa na skúter. Skočiť však hneď na klasický motocykel, aj keď len s objemom 125 ccm, je predsa len „iná káva“. Je len na Vás, ako zvládnete svojho jednostopového tátoša. Samozrejme, môžete si zaplatiť školenie v autoškole (6 hodín za cca 120 EUR), ale k tomuto kroku pristúpi len máloktorý nedočkavý majiteľ prvej stodvadsaťpäťky. Bežne dostupné stodvadsaťpäťky na trhu sú schopné bez väčších problémov dosahovať rýchlosti okolo 100 km/h. Pre neškoleného nováčika to však skrýva veľké nebezpečenstvá, spojené s ovládnutím techniky jazdy. Ako je to teda so štatistikami nehodovosti motorkárov v Poľsku?
Z priloženého grafu vyplýva, že ani po masívnom nástupe menej skúsených motorkárov na stodvadsaťpäťkách v rokoch 2015-2017 nedošlo k výraznému zvýšeniu nehodovosti, ako predpokladali niektorí dopravní analytici. V roku 2017 sa napriek tomu objavil poslanecký návrh na obmedzenie možnosti jazdy motocyklom do 125 ccm na vodičské oprávnenie sk. B. Tento návrh sa však opieral len o fakt medziročného zvýšenia smrteľných nehôd motorkárov v roku 2016, avšak bez údajov, ako sa na uvedenej štatistike podielali vodiči motocyklov do 125 ccm. Návrh bol nakoniec zamietnutý ako nepodložený. Navyše, v roku 2017 celková nehodovosť motocyklov opäť poklesla. Zo štatistického hľadiska, v porovnaní s minulými rokmi, nedošlo od zavedenia tejto výhody k podstatnej zmene nehodovosti motocyklistov. Nárast počtu stodvadsaťpätiek na cestách sa samozrejme v štatistikách nehôd prejavil, ale nepredstavoval neúmerne zvýšený podiel. Jednou z príčin môže byť fakt, že malé motocykle si zaobstarávajú najmä starší a teda skúsenejší a zrelší vodiči, ktorí si nepotrebujú na ceste nič dokazovať. Kategória do 125 ccm sa v poľských štatistikách objavuje samostatne od roku 2016. Celkový podiel tejto kategórie vozidiel na nehodovosti v Poľsku predstavuje 0,6 % (pre ilustráciu: celkový podiel motocyklov do 125 ccm predstavuje asi 1 % zo všetkých motorových vozidiel). Pokiaľ ide o podiel motocyklistov na nehodách všeobecne, ten u našich severných susedov predstavoval 3,2 % v roku 2017 (bez kategórie do 50 ccm).
Napriek tomu, že poľskú skúsenosť so zavedením neobmedzenej možnosti využívania motocyklov do 125 ccm pre držiteľov vodičského oprávnenia sk. B možno považovať za úspech (aj z hľadiska vývoja nehodovosti) nemožno uvedený prístup akceptovať bez výhrad. Tento systém prakticky umožňuje sadnúť na dvojmetrovú motorku vážiacu 150 kg a pustiť sa do premávky bez akéhokoľvek povinného základného školenia. Riadenie klasického motocykla je principiálne odlišné od riadenia automobilu a vodič s oprávnením na sk. B takúto zručnosť jednoducho automaticky nikdy nenadobudne. V tomto prípade je obrovskou výhodou, ak adept na stodvadsaťpäťku niekedy v minulosti absolvoval aspoň vodičský kurz na motocykle do 50 ccm a má tak základnú znalosť ovládania motocykla s manuálnou prevodovkou (vlastná skúsenosť).
Aj na Slovensku by pre držiteľov vodičského oprávnenia sk. B mohlo byť zaujímavé rozšírenie o možnosť jazdy na motocykloch do 125 ccm s manuálnou prevodovkou. Ideálne s podmienkou krátkeho (niekoľkohodinového) povinného školenia v autoškole, tak ako je to už teraz v niektorých krajinách Európy. Prípadne by mohol byť minimálnou podmienkou absolvovaný klasický kurz na motocykle do 50 ccm. Určite by to pomohlo prehustenej doprave v mestách, pretož práve tam majú malé motocykle do 125 ccm najväčší zmysel a uplatnenie. A v neposlednom rade by to umožnilo vychutnať si nefalšovanú jazdu motocyklom veľkej skupine vodičov. Niektorým by slabšia motorka plne postačovala, či už ako praktický dopravný prostriedok, alebo ako hobby (napríklad starším a pokročilým, ktorí si takýmto jednoduchým spôsobom splnia chlapčenský sen). Malé motorky sú obľúbené aj u nežnejšiejho pohlavia, nie všetky sú zmierené s pozíciou ľadvinky. Navyše, je viac ako pravdepodobné, že mnohí by sa po krátkom čase rozhodli absolvovať klasický vodičský kurz na veľkú motorku.
Ako hovoria naši poľskí kolegovia (a kolegyne): Lewa w górę!
* * *
Pre ilustráciu niekoľko ďalších motocyklov, ktorými možno v Poľsku jazdiť na vodičský preukaz sk. B:
* * *
Zdroje informácií:
www.motocykle125.pl, www.swiatmotocykli.pl, www.jednoslad.pl, Poľské združenie automobilového priemyslu, Policajné riaditeľstvo - Úrad dopravy (Varšava)
Pridané: 05.08.2018 Autor: StaryIndian Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 27468 | Včera: 159847