Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (20)  [Verzia pre tlač] Tlač

ORTUŤ Little Boy

 Zdieľať

Pridané: 03.08.2005 Autor: ORTUT
Čitatelia: 17243 [Technika - Úpravy motocyklov]

Niečo pre juniorov alebo príbeh motorky, ktorá rástla s jazdcom...

Keď som sa oženil, rodina sa samozrejme rozrástla. Pribudol prvý syn a po 3 rokoch aj druhý. Môj fanatizmus na motocykle sa prejavil aj pri týchto mojich potomkoch (keby to boli dievčatá, aj tak dostanú motorku). Už keď mal starší asi 2 roky, natrafil som v Nitre v jednej predajni na motor ruskej výroby určený do bicyklového rámu ako pomocný motorček. Bola to kópia Sachsu alebo niečoho podobného. Pre mňa však bolo dôležité, že mal zvislý valec a nebol dlhý ako ten z mojej starej Babetty. To bol ten pravý...

 Na začiatku bolo len pár zvarených trubiek ...
Na začiatku bolo len pár zvarených trubiek ...

Časom začalo konštruovanie. Výkresy stredov kolies a ich výroba pre pneumatiky z rudly na pivné prepravky. Hlava riadenia aj s kusom rámovej trubky a predné tlmiče sú z Babetty. Na rysovaciu dosku som položil motor a obtiahol ho ceruzkou. Aby sa nejazdilo s motorom po zemi, predkreslil som predné koleso podľa reálnych rozmerov. Nad motor som položil už pripravenú nádrž zo Stadiona, trubku s hlavou riadenia z Babetty a tiež tlmiče. Tak som získal hlavné proporcie. Voľnou rukou sa už len dokreslili proporcie rámu (podľa toho sa potom ohýbali rúrky) a sedadlo. Zadnú kyvku som skrátil z Babetty, blatník vzadu asi poznáte z Pioniera – ale od Fatboba sa až tak veľmi nelíši. Zadné tlmiče poskytla Stella.Tak vznikal Little Boy.

  Príprava na sucho
Príprava na sucho

Pôvodne som dementne myslel, že syn začne jazdiť niečo po štvrtých narodeninách. Našťastie tá stavba nenapredovala až tak rýchlo a začali sme v šiestich. Bol veľmi šikovný a na druhý deň mu to neskapínalo ani pri zastavení – motor má totiž spojku. Samostatné rozbehy bez môjho roztláčania prišli však asi až o 2 roky. V tretej sezóne sme sa vybrali už medzi veľkých motorkárov. Prvým zrazom bola Chopper Show 2002 Zlaté piesky. To už však motorka vyrástla – dostala väčšie kolesá, lebo jazdec nám povyrástol. V tom čase sme už ovládali jazdu vedľa seba a mal dosť rozhľadu aj samostatne. Výfukom je prázdna trubka, takže kto ho nevidel tak brzdil, lebo počul, že sa niečo hrozné rúti. A potom spoza kríkov... O nejaký mesiac na to sme sa dobre povozili na Tomkoch.

 Chopper Show 2002
Chopper Show 2002

Nejaký ten rok sme vydržali bez prerábok, ale nebolo to ešte stále ono. Predsa len tlmiče zo Simsona sú pevnejšie, a riadidlá Simson enduro po miernom prihnutí dávajú ten chopprovitejší nádych. Na predný tlmič ale bolo treba privariť hranolček – stredy kolies boli predsa len konštruované podľa bubnov Babetty.

 Tomky  2005
Tomky 2005

A ako to pokračuje? Mladší syn mi na bicykli predvádzal také kúsky, že som si netrúfal posadiť ho na motorku – teda ako spolujazdec predo mnou sediaci a od tejto sezóny ako riadny zadný double je perfektný. Tak som začal so stavbou TRIKE - motor z Babetty, rám s hlavou riadenia z JAWY 639 orezaný a otočený hore nohami, zadná vidla rozšírená, vyrobená zadná os, kolesá z motorovej kosačky... Starší vyrástol z Little Boya, je mu už znateľne slabý a preto som kúpil Simsona. Už som ho karbobrúskou oholil o všetky zbytočné držiaky a rúrky, vyrába sa plné zadné koleso s ráfikom zo skútra 13“, vyklepal som nádrž z plechu, nachrómované okuláre čakajú aj s tlmičmi, ...

Nakoniec som si ale povedal, že to s mladším skúsim na Little Boyovi. Nabehal som za hodinu asi 5 x 100 metrov a držal som ho za riadidlá. Samozrejme s prestávkami (väčšinu života sa úspešne vyhýbam športovaniu – toto je jedna z mála výnimiek raz za 6 rokov). A zrazu to išlo. Zistil, že to musí držať trochu pevnejšie ako bicykel, držať to primerane pod plynom a môže sa parádne viezť. Druhá lekcia bola 27.7.2005 a to sme už zvládali zastavenie bez skapania motora a rozbeh. Ešte trocha viac jesť aby bola sila na samostatné roztlačenie, keď to predsa len skape. TRIKE však dokončíme – to by som považoval za osobnú hanbu nechať to tak. Koniec koncov pred tromi mesiacmi pribudol ďalší člen do nášho rodinného klubu a bratia mu motorky zakonzervujú a keď príde čas tak oživia a zaradí sa do kolóny.

 Nový jazdec
Nový jazdec

Myslím, že keď sa chce tak sa dá, takže spravte to, čo Vaši otcovia nemohli a odmeňte sa svojim ratolestiam. Keď začnú v mladosti pod dozorom, budú už v pätnástich skúsení a vyjazdení, Teraz získavajú rešpekt aj pri malých a slabých motoroch, ale získajú cit a prehľad okolo seba.

Ešte prosba ku všetkým, ktorí niekedy fotili na zraze jazdca na Little Boyovi. Keďže som väčšinou s mladším na nádrži jazdil za ním, nemohol som spraviť fotky z tejto éry. Budem vďačný každému, kto je schopný nejakú mi poslať.

Zdraví Vás ORTUŤ

Pridané: 03.08.2005 Autor: ORTUT Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (20)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 55207 | Včera: 140248