Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 06.08.2013 Autor: klidek
Čitatelia: 16035 [Vaše stroje - Moja úprava]
Mám motorku len s bočným stojanom, špicové kolesá s dušami a jazdím turistiku. Niekoľkokrát som zistil, že je to zlá kombinácia.
V prípade defektu som vždy musel zohnať niekoho s vozíkom, kto ma odviezol do najbližšieho pneuservisu s montážnym stojanom. Ak by som mal bezdušové kolesá, moje možnosti na opravu defektu na mieste a bez nutnosti demontáže kolesa by sa minimálne strojnásobili. Toto všetko ma inšpirovalo ku hľadaniu východiska. Ale pekne poporiadku.
Pri vzniku defektu na kolese s dušou z 99% prípadov dôjde k natrhnutiu duše (z mojej skúsenosti cca 10mm), nakoľko je relatívne tenká. Ak je duša natrhnutá, nepomôže opravný sprej na opravu defektov, ani iný sakrament nakoľko prietrž na duši väčšiu ako cca 2mm nie je schopné utesniť nič. Potom je potrebné demontovať celé koleso, zdemontovať plášť, vybrať predmet, ktorý defekt spôsobil a vymeniť dušu. V dnešnej dobe, keď sú motorky vybavené bežne iba bočným stojanom, je takáto demontáž kolesa možná väčšinou v servise, alebo niekde, kde je dostupný servisný stojan. To znamená odvoz na vozíku z miesta, kde vyfučalo koleso do miesta opravy.
V prípade mojej Cagivy Navigator som nenašiel žiadneho výrobcu centrálneho stojana a aj keby som si ho vyrobil, netuším, kde ho uchytiť (s centrálnym stojanom by som mohol defekt poriešiť aj na mieste).
Tieto okolnosti ma inšpirovali, aby som vymyslel niečo, čo moje kolesá zmení na bezdušové.
Na bezdušovom kolese je niekoľko možností, ako opraviť defekt - minimálne núdzovo bez demontáže kolesa:
Na utesnenie priestoru ráfika okolo otvorov na špice som použil časť duše. Je potrebné použiť dušu o 3 palce menšiu, ako je pôvodná, aby poriadne držala na ráfiku. Ja mám koleso 150/70 R17, použil som teda dušu 2,50-2,70 R14.
Pred samotnou montážou tesnenia je potrebné zdemontovať pneumatiku aj dušu z ráfika. Ja som odstránil aj stredný pásik zakrývajúci hlavičky špicov.
Koleso bez pneumatiky |
Celý ráfik treba očistiť oceľovou kefou a odmastiť. Na odmastenie som použil prípravok ZeroTri od LPS.
Tým istým prípravkom som odmastil aj vonkajšok duše. Dušu je potrebné stredom vonkajšieho obvodu rozrezať.
Rozrezanie namontovanej duše |
Vo vnútri je púder, ktorý treba očistiť špongiou, vodou a bežným saponátom.
Očistenie púdru z vnútra duše |
V ďalšom kroku je treba naniesť tesniaci tmel do priestoru medzi špice a gumové tesnenie (budem už ďalej požívať výraz gumové tesnenie, namiesto duše, lebo tá už v tomto význame slova v kolese nebude). Po testovaní viacerých tmelov sa mi najviac osvedčil bežne predávaný silikónový tmel. Konkrétne som použil Ceresit CS25, sanitárny transparentný silikón. Tmel som naniesol do spodnej časti ráfika tvaru U. Najprv odkryť jednu stranu gumového tesnenia, naniesť tmel, vrátiť gumové tesnenie na miesto, potom rovnako druhú stranu. Tmel som rozotieral prstom namočeným vo vode s bežným saponátom. Takto som postupoval, až som naniesol tmel na celý ráfik.
Tmel treba dať iba do spodnej časti ráfika, vrchný prelis musí zostať voľný pre montáž pneumatiky.
Nanesenie tmelu |
Zvláštnu pozornosť som venoval miestu, kde je ventil, nakoľko táto časť je hrubšia a menej ohybná. Tu je treba naniesť tmel dôkladne aj okolo kovovej časti s ventilom, aby bola dôkladne prilepená.
Miesto s ventilom |
Nasledovalo vyzretie tmelu. Treba vyčkať podľa pokynov konkrétneho výrobcu, ja som nechal všetko v kľude 24 hodín. Nakoľko je dôležité dokonalé priľnutie v priestore vnútorného rádiusu, fixoval som tieto miesta hrubším motúzom.
Fixácia tesnenia počas zatuhnutia tmelu |
Po dôkladnom vyzretí (netreba sa unáhliť) som orezal prebytočnú gumu a tmel. Urobil som to bežným zlamovacím orezávačom. Dôležité je orezať gumu tesne pod vrchným rádiusom, aby neprekážala pri montáži pneumatiky.
Orezanie nepotrebnej časti duše |
Nasledovala montáž pneumatiky. Ja som ju nahustil najprv na polovičný prevádzkový tlak 125 kPa a testoval som úniky vzduchu penotvorným roztokom. Ten sa pripraví tak, že do plastovej 1,5 litrovej fľaše dáte 0,5 dl bežného saponát na umývanie riadu, dolejete čistú vodu 3 dl, fľaškou zatrasiete a vytvorí sa jemná pena. Touto penou potom treba polievať ráfik a medzeru medzi pneumatikou a ráfikom, Ak je nejaký únik, tak ho ihneď vidieť. Neukázal sa žiadny únik, nahustil som teda pneumatiku na plný prevádzkový tlak 250 kPa. Testoval som ďalších 7 dní, či sa tlak nezníži. Jeho hodnota bola ustálená, čo znamenalo, že nie je žiadny únik. Po takejto úprave treba samozrejme koleso vyvážiť. Na takto upravenom kolese som najazdil „cvičných“ 500 km, potom som rovnako upravil aj druhé koleso. Celkove som doteraz najazdil 3000 km bez akýchkoľvek problémov a tesnenie stále funguje. Otázka je, po koľkých km, alebo rokoch tesnenie vymeniť, nakoľko guma starne.
Prajem veľa šťastných kilometrov a minimum defektov!
klidek
Finito |
Pridané: 06.08.2013 Autor: klidek Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 134087 | Včera: 176428